עצמות ומהות: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
(5 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}
{{שמות}}
'''עַצְמוּת וּמַהוּת''' הוא כינוי בו נתכנה בספרי ה[[קבלה]] ענין מציאותו של הבורא, כפי שהיא למעלה מכל הגדרה, חיובית או שלילית. המושג "עצמות" מתייחס לעצם הבורא כפי שהוא למעלה מ'''כל''' יכולת תפיסה אנושית '''בהסתייגות מלאה''' גם מכל המשתמע לכאורה מהכינוי עצמו (העצם של הבורא וכדומה)!
'''עַצְמוּת וּמַהוּת''' הוא כינוי בו נתכנה בספרי ה[[קבלה]] ענין מציאותו של הבורא, כפי שהיא למעלה מכל הגדרה, חיובית או שלילית. המושג "עצמות" מתייחס לעצם הבורא כפי שהוא למעלה מ'''כל''' יכולת תפיסה אנושית '''בהסתייגות מלאה''' גם מכל המשתמע לכאורה מהכינוי עצמו (העצם של הבורא וכדומה)!
הסיבה לכינוי זה, תןבן בהקדים המבואר בחסידות, שכל מושג ומציאות הקיימים בסדר השתלשלות, יש להם 'גדר', הגדרה מסוימת בה הם מוגדרים. למשל,דבר גשמי - מוגדר ומוגבל במקום מסוים, בזמן מסוים,ובציור מסוים. הגדרה זו, מבטאת את אי אמתיותו ונכונותו של הדבר הגשמי, וזאת מכיון ש'אמת' פירושה דבר 'נכון', ואי אמת, שקר, דבר שאינו נכון.
ואם-כן: כאשר מדובר על דבר מוגדר - הגדר שבו מבטא את אי נכונותו, כיון שקיומו נתון ונכון לגדרים מסוימים.
לעומת זאת, כאשר מדובר אודות הקב'ה,עצמותו ית', המושלל מכל גדר והגבלה, על כך נאמר "ה' אלוקים אמת" ואומר ע"כ הרמב"ם שאין לך אמת כאמיתתו. ומבואר ע"כ, שיכולה להיות מציאות אמיתית, שאינה אמת לאמיתתה, כמבואר לעיל. דבר גשמי, מציאותו אכן נכונה, אך אך ורק בהסתכלות שטחית. בהסתכלות מעמיקה יותר - הוא אינו אמת, הוא נכון למעמד ומצב מסוים. תכונה זו אצל הקב"ה, אם אפשר לכנות זאת כ"תכונה" - נקראת "הפשטה". זה הכוונה דבר 'מופשט', כאדם המופשט מלבוש, כך שם זה מבטא הפשטה מגדרים והגדרות כל-שהם. זהו פירושו של המושג 'עצם'. דבר עצמי פירושו שזה העצם של הדבר, לא כפי שהוא מתייחס למשהו, ללא גדרים מסויימים. וזהו, במילים ספורות ובתמציתיות, פירוש המילה "עצמות".


מציאותו של הבורא היא המציאות הראשונה בעולם ("[[קדמון]]") ולא קדם אותו שום סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הבורא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות"){{הערה|ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'}}
מציאותו של הבורא היא המציאות הראשונה בעולם ("[[קדמון]]") ולא קדם אותו שום סוג מציאות. לכן מציאותו היא גם מוכרחת מצד עצמה ולא מצד גורם חיצוני. בשונה משאר הנבראים, שיתכן והם נמצאים ויתכן שלא ("אפשרי המציאות") מציאותו של הבורא היא מוכרחת מצד עצמו ("מחוייב המציאות"){{הערה|ראש אמנה להאברבנאל, פרק ו'}}
שורה 19: שורה 23:


ג. '''מציאותו שונה''' - כיון שרק ה'עצמות' הוא היחיד ש'מחויב המציאות', ממילא יש פער של 'אין ערוך' בין הנמצאים שמציאותם רק 'אפשרית' לבין ה'עצמות'.
ג. '''מציאותו שונה''' - כיון שרק ה'עצמות' הוא היחיד ש'מחויב המציאות', ממילא יש פער של 'אין ערוך' בין הנמצאים שמציאותם רק 'אפשרית' לבין ה'עצמות'.
ד. "כשם שיש לו כח בבלי גבול יש לו כח בגבול" כלומר, למרות שהקב"ה כוחו הוא אין סופי ובלי גבול למרות זאת הוא יוכל להיכנס ולהצטמצם למקומות גשמיים. שכן מצינו במשכן ובביהמ"ק עניין של "נמנע הנמנעות" ו"מקום הארון אינו מן המידה"


== מאור ==
== מאור ==
שורה 25: שורה 31:
למרות כל המעלות שבמונח "מאור", עדיין אין זה אמיתית העניין של עצמות אין סוף. שהמשמעות 'מאור' הוא שכל מציאותו הוא רק לתת אור. אבל כשמדברים על עצמות הרי "לא זהו עיקר האלוקות מה שמתהווים ממנו עולמות"{{הערה|תורה אור מגילת אסתר צט ב}}. זה נכון שכל מה שנברא מתהווים ממנו אבל זה לא ענינו ויכול להיות שדברים אחרים יתהוו ממנו{{הערה|אמנם ראה [https://drive.google.com/file/d/1dLygRssJpiG3_4LiYq5dj7awZwKQjJjY/view ד"ה החודש תשמ"ז] הערה 27}}.
למרות כל המעלות שבמונח "מאור", עדיין אין זה אמיתית העניין של עצמות אין סוף. שהמשמעות 'מאור' הוא שכל מציאותו הוא רק לתת אור. אבל כשמדברים על עצמות הרי "לא זהו עיקר האלוקות מה שמתהווים ממנו עולמות"{{הערה|תורה אור מגילת אסתר צט ב}}. זה נכון שכל מה שנברא מתהווים ממנו אבל זה לא ענינו ויכול להיות שדברים אחרים יתהוו ממנו{{הערה|אמנם ראה [https://drive.google.com/file/d/1dLygRssJpiG3_4LiYq5dj7awZwKQjJjY/view ד"ה החודש תשמ"ז] הערה 27}}.


סיבה נוספת היא שמאור מוכרח להאיר, וזה מורה{{הערה|למרות שכשאומרים "אור" זה מורה על העדר היחס בין המאור והאור, עיין ערך [[אור ושפע]].}} על יחס כלשהו מהמאור להאור, שהאור הוא חלק בלתי נפרד ממציאות המאור ונחשב כחלק ממנו. אבל מכיוון שעצמותו יתברך מאיר בבחירתו ורצונו, ולא בהכרח, אין התייחסות כלל לעולמות, וח"ו לומר שהעולמות הם חלק בלתי נפרד ממנו שביכולתו לא להאיר ואז לא יהיו עולמות.
סיבה נוספת היא שמאור מוכרח להאיר, וזה מורה{{הערה|למרות שכשאומרים "אור" זה מורה על העדר היחס בין המאור והאור, עיין ערך [[אור ושפע]].}} על יחס כלשהו מהמאור להאור, שהאור הוא חלק בלתי נפרד ממציאות המאור ונחשב כחלק ממנו. אבל מכיוון שעצמותו יתברך מאיר בבחירתו ורצונו, ולא בהכרח, אין התייחסות כלל לעולמות, וח"ו לומר שהעולמות הם חלק בלתי נפרד ממנו שביכולתו לא להאיר ואז לא יהיו עולמות.  


לפעמים במקום להביא משל מאור השמש, מביאים משל מאבן טובה שמפיצה אור. מה המשמעות? השמש - כל עניינה ומטרתה להאיר. אין לה בחירה בזה, וזהו נוגע לכל עצמותה.
לפעמים במקום להביא משל מאור השמש, מביאים משל מאבן טובה שמפיצה אור. מה המשמעות? השמש - כל עניינה ומטרתה להאיר. אין לה בחירה בזה, וזהו נוגע לכל עצמותה.


אבן טובה, לעומת זאת, יש לה קיום משלה, יש לה תוכן עצמי גם בלי שהיא מאירה. אף אחד לא יקנה אבן טובה בשביל האור שלה. כך גם עצמות אין סוף - הוא קיים בקיום עצמי, ולא נוגע לו האם העולמות מתהווים או לא{{הערה|תחילת ד"ה כי עמך בהמשך תרס"ו.}}.
אבן טובה, לעומת זאת, יש לה קיום משלה, יש לה תוכן עצמי גם בלי שהיא מאירה. אף אחד לא יקנה אבן טובה בשביל האור שלה. כך גם עצמות אין סוף - הוא קיים בקיום עצמי, ולא נוגע לו האם העולמות מתהווים או לא{{הערה|תחילת ד"ה "כי עמך" ב[[המשך תרס"ו]].}}.


===אור אין סוף===
===אור אין סוף===
שורה 37: שורה 43:
התפשטותו של האור היא גם כן אין סופית בכל פרטיה ואין שום כוח או גורם יכול להגביל או להגדיר אותה.
התפשטותו של האור היא גם כן אין סופית בכל פרטיה ואין שום כוח או גורם יכול להגביל או להגדיר אותה.


{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:שמות ה']]
{{הערות שוליים}
[[קטגוריה: בלי גדר]]
משתמש אלמוני