גילוי אליהו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(14 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''גילוי אליהו''' הוא דרגה גבוהה ונעלה לה זוכה אדם שזיכך את נפשו ורוחו ונשמתו כראוי, עד שאליהו הנביא נשלח לגלות לו חידושי תורה משמים.
'''גילוי אליהו''' היא התגלות של [[אליהו הנביא]], בדרך כלל ליחידי סגולה שזוכים לכך.


אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה [[האר"י הקדוש]] שזכה לגילוי אליהו בקביעות, ועל פי הכרעתו של [[אדמו"ר הזקן]] כל תורתו היא מאליהו הנביא - וכן היתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת [[הגר"א מוילנא]] שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו היתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.
==הגילוי==
ישנם שני אופנים כלליים בגילוי אליהו:
 
א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.
 
ב. כאשר מגיע ב[[ברית מילה]], [[ליל הסדר]], או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/imrei/3/24a.htm אמרי בינה שער הקריאת שמע פרק יג.] הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[המשך תרס"ו]] עמוד קעח ואילך. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/1/12/index.htm עמוד 22.]. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. ועוד. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח.}}.
 
==הזוכים לגילוי==
על מנת לזכות לגילוי אליהו הנביא ולשמוע ממנו חידושי תורה, צריך האדם לזכך את עצמו ולהיות בדרגה רוחנית גבוהה.


בספר [[מאור עינים]] לרבי [[מנחם נחום מטשערנאביל]] כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.
בספר [[מאור עינים]] לרבי [[מנחם נחום מטשערנאביל]] כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.


בחסידות חב"ד מקובל כי [[גילוי הנשמה]], דהיינו גילוי ה[[יחידה שבנפש]] גדול יותר מגילוי אליהו. כך למשל מספר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.
הרבי אמר פעם: שהניגון "אל-י אתה" הוא סגולה לגילוי אליהו שזהו הכנה לביאת משיח, וענינו הוא ביאת המשיח.


כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור (מה המקור?) ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' [[בנימין קלעצקער|בנימין]], הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.
===בהיסטוריה===
אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה [[האר"י הקדוש]] שזכה לגילוי אליהו בקביעות{{הערה|הקדמת רבי [[חיים ויטאל]] לספר עץ חיים.}}, בזכות [[שמחה של מצווה]]{{הערה|ראה מאמרי אדמו"ר האמצעי נ"ך עמוד כז. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ח' עמוד קי. ועוד.}}. על פי הכרעתו של [[אדמו"ר הזקן]] כל תורת האריז"ל היא מאליהו הנביא{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.}} - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת [[הגר"א מוילנא]] שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.


הרבי אמר פעם: שהניגון "אל-י אתה" הוא סגולה לגילוי אליהו שזהו הכנה לביאת משיח, וענינו הוא ביאת המשיח.
צדיקים נוספים שזכו לגילוי אליהו: [[רבי אליהו בעל שם]]{{הערה|ספר הזכרונות באידיש חלק א' עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.}}. [[הבעל שם טוב]] - אליו התגלה אליהו רבות, בזכות שמחתו ב[[אהבת ישראל]]{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ שם.}}, כשהפעם הראשונה שזה נעשה '''ביחידות''' (ולא עם צדיקים נסתרים אחרים) הייתה ב[[חאלול]] [[ה'תע"ד]]{{הערה|ספר התולדות בעל שם טוב חלק א' עמוד 32.}}. ועוד.
{{הערות שוליים|}}
 
==גילוי הנשמה וגילוי אליהו==
גילוי ה[[נשמה]], דהיינו גילוי ה[[יחידה שבנפש]] הינו גדול יותר מגילוי אליהו{{הערה|ראה שער הקדושה לרבי חיים ויטאל חלק ג', שער ה. שם שער ז. מאמרי אדמו"ר האמצעי דברים חלק ב עמוד תצא. שם עמוד א'תפט. שם דרושי חתונה חלק א עמוד קפב. ספר המאמרים תרל"ח עמוד שצו. ועוד.}}. כך למשל מספר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.
 
כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור{{מקור}} ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' [[בנימין קלעצקער|בנימין]], הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.
 
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־21:49, 18 באוגוסט 2023

גילוי אליהו היא התגלות של אליהו הנביא, בדרך כלל ליחידי סגולה שזוכים לכך.

הגילוי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנם שני אופנים כלליים בגילוי אליהו:

א. כאשר מגיע לעשות ניסים, או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו בגופו הגשמי (ומתלבש בארבעת היסודות), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.

ב. כאשר מגיע בברית מילה, ליל הסדר, או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית[1].

הזוכים לגילוי[עריכה | עריכת קוד מקור]

על מנת לזכות לגילוי אליהו הנביא ולשמוע ממנו חידושי תורה, צריך האדם לזכך את עצמו ולהיות בדרגה רוחנית גבוהה.

בספר מאור עינים לרבי מנחם נחום מטשערנאביל כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.

הרבי אמר פעם: שהניגון "אל-י אתה" הוא סגולה לגילוי אליהו שזהו הכנה לביאת משיח, וענינו הוא ביאת המשיח.

בהיסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה האר"י הקדוש שזכה לגילוי אליהו בקביעות[2], בזכות שמחה של מצווה[3]. על פי הכרעתו של אדמו"ר הזקן כל תורת האריז"ל היא מאליהו הנביא[4] - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת הגר"א מוילנא שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.

צדיקים נוספים שזכו לגילוי אליהו: רבי אליהו בעל שם[5]. הבעל שם טוב - אליו התגלה אליהו רבות, בזכות שמחתו באהבת ישראל[6], כשהפעם הראשונה שזה נעשה ביחידות (ולא עם צדיקים נסתרים אחרים) הייתה בח"י אלול ה'תע"ד[7]. ועוד.

גילוי הנשמה וגילוי אליהו[עריכה | עריכת קוד מקור]

גילוי הנשמה, דהיינו גילוי היחידה שבנפש הינו גדול יותר מגילוי אליהו[8]. כך למשל מספר אדמו"ר הריי"צ ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.

כשביקר פעם רבי שלמה מקרלין אצל אדמו"ר הזקן[9], סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. אדמו"ר הזקן השיב לו וכאן עומד ר' בנימין, הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר היחידה שבנפש והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.


הערות שוליים

  1. מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). אמרי בינה שער הקריאת שמע פרק יג. הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. המשך תרס"ו עמוד קעח ואילך. התוועדויות תש"י עמוד 22.. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. ועוד. וראה שו"ת חת"ם סופר ח"ו סי' צח.
  2. הקדמת רבי חיים ויטאל לספר עץ חיים.
  3. ראה מאמרי אדמו"ר האמצעי נ"ך עמוד כז. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ח' עמוד קי. ועוד.
  4. אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.
  5. ספר הזכרונות באידיש חלק א' עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.
  6. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ שם.
  7. ספר התולדות בעל שם טוב חלק א' עמוד 32.
  8. ראה שער הקדושה לרבי חיים ויטאל חלק ג', שער ה. שם שער ז. מאמרי אדמו"ר האמצעי דברים חלק ב עמוד תצא. שם עמוד א'תפט. שם דרושי חתונה חלק א עמוד קפב. ספר המאמרים תרל"ח עמוד שצו. ועוד.
  9. יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור[דרוש מקור] ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.