רגע של שתיקה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 389 בתים ,  25 ביולי 2023
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " ארצות הברית " ב־" ארצות הברית ")
אין תקציר עריכה
(21 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תקנות הרבי}}
בקיץ [[תשמ"ג]] (1983) ביקש [[הרבי]] להנהיג '''רגע של שתיקה''' בכל מוסדות החינוך בעולם. הרבי ביקש שבתחילת כל יום לימודים יקדישו התלמידים 'רגע של שתיקה' - שישים שניות למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו.
בקיץ [[תשמ"ג]] (1983) ביקש [[הרבי]] להנהיג '''רגע של שתיקה''' בכל מוסדות החינוך בעולם. הרבי ביקש שבתחילת כל יום לימודים יקדישו התלמידים 'רגע של שתיקה' - שישים שניות למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו.


ההוראה, הוסיף הרבי, מיועדת גם למסדות חינוך דתיים{{הערה|"נחוץ להדגיש שדבר זה (החדרת והעמקת תודעת האמונה בבורא העולם ומנהיגו) שייך גם לבתי-ספר ומוסדות חינוך דתיים...". (משיחת אחרון-של-פסח תשמ"ג) אם כי, ישנה הסתיגות לבתי ספר בהם מתפללים בתחילת היום וששמים בהם דגש על נושא האמונה, כפי שמזכירו של הרבי הרב [[יהודה לייב גרונר]] הגיב על כך: "אין קא-סלקא-דעתך כזו, שבבתי-ספר שמתפללים בהם, יהיה העניין ד'רגע של שתיקה'".}}.
ההוראה, הוסיף הרבי, מיועדת גם למוסדות חינוך דתיים{{הערה|"נחוץ להדגיש שדבר זה (החדרת והעמקת תודעת האמונה בבורא העולם ומנהיגו) שייך גם לבתי-ספר ומוסדות חינוך דתיים..." (משיחת אחרון-של-פסח תשמ"ג) אם כי, ישנה הסתיגות לבתי ספר בהם מתפללים בתחילת היום וששמים בהם דגש על נושא האמונה, כפי שמזכירו של הרבי הרב [[יהודה לייב גרונר]] הגיב על כך: "אין קא-סלקא-דעתך כזו, שבבתי-ספר שמתפללים בהם, יהיה העניין ד'רגע של שתיקה'".}}.


==קריאתו של הרבי==
==קריאתו של הרבי==
את הרקע להוראה זו הסביר הרבי:
את הרקע להוראה זו הסביר הרבי:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=במשך חמישים שנה האחרונות ירד פלאים מצבו הרוחני והמוסרי של הנוער האמריקאי. הסיבה היחידה לכך היא - העדר ההכרה בבורא עולם. שכן ללא אמונה ב'עין רואה ואוזן שומעת', בעובדה שיש בעל הבית לבירה זו שממנו אי אפשר להעלים דבר - לא מובטח קיום הציוויים "לא תרצח" ו"לא תגנוב". ובלשון הכתוב (וירא כ, יא): "אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". האיום של ענישה אינו מרתיע את האדם מחטא, שהרי הוא מאמין שיוכל להערים על השוטר וכו', ואפילו אם יתפסו אותו - ביכלתו לתת שוחד וכיוצא בזה.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=במשך חמישים שנה האחרונות ירד פלאים מצבו הרוחני והמוסרי של הנוער האמריקאי. הסיבה היחידה לכך היא - העדר ההכרה בבורא עולם. שכן ללא אמונה ב'עין רואה ואוזן שומעת', בעובדה שיש בעל הבית לבירה זו שממנו אי אפשר להעלים דבר - לא מובטח קיום הציוויים "לא תרצח" ו"לא תגנוב". ובלשון הכתוב (וירא כ, יא): "אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני". האיום של ענישה אינו מרתיע את האדם מחטא, שהרי הוא מאמין שיוכל להערים על ה[[שוטר]] וכו', ואפילו אם יתפסו אותו - ביכלתו לתת שוחד וכיוצא בזה.


מוכרח להנהיג בבתי הספר, החל מגן ילדים ועד לאוניברסיטה, בתחילת היום, מדי יום ביומו, "רגע של שתיקה" - שישים שניות להתבוננות בבורא העולם"{{הערה|משיחת י"ב תמוז תשמ"ג}}}}.
מוכרח להנהיג בבתי הספר, החל מגן ילדים ועד ל[[אוניברסיטה]], בתחילת היום, מדי יום ביומו, "רגע של שתיקה" - שישים שניות ל[[התבוננות]] בבורא העולם"{{הערה|משיחת י"ב תמוז תשמ"ג}}.}}


בהמשך לקריאת הרבי, חתם נשיא [[ארה"ב]] דאז רולנד רייגן על קריאה פתיחת יום הלימודים ב'רגע של שתיקה' למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו וקיום [[שבע מצוות בני נח]].
בהמשך לקריאת הרבי, חתם נשיא [[ארה"ב]] דאז רולנד רייגן על קריאה פתיחת יום הלימודים ב'רגע של שתיקה' למחשבה אודות בורא העולם ומנהיגו וקיום [[שבע מצוות בני נח]].
שורה 14: שורה 15:


==שאלות ותשובות==
==שאלות ותשובות==
לאחר קריאתו של הרבי התעוררו כמה שאלות אודות היוזמה, והרבי השיב על השאלות במהלך [[התוועדות|התוועדויות]] בקיץ תשמ"ג וב[[תשמ"ד]]:
לאחר קריאתו של הרבי התעוררו כמה שאלות אודות היוזמה, והרבי השיב על השאלות במהלך [[התוועדות|התוועדויות]] בקיץ [[תשמ"ג]] וב[[תשמ"ד]]:


'''מדוע 'רגע של שתיקה' ולא 'רגע של דיבור' אודות בורא העולם?'''
'''מדוע 'רגע של שתיקה' ולא 'רגע של דיבור' אודות בורא העולם?'''
שורה 22: שורה 23:
ב. על ידי זה חוסכים וויכוחים בין התלמידים עצמם בנושאי אמונה ודת.
ב. על ידי זה חוסכים וויכוחים בין התלמידים עצמם בנושאי אמונה ודת.


ג. כיון שמדובר על רגע של שתיקה ומחשבה בתוכן שההורים מסבירים לילד, ולא על רגע שבו הילד מקבל הסבר בבית הספר, כך גם ההורים לוקחים חלק בדבר בהסבירם לילד שיש לנצל "רגע" זה למחשבה והתבוננות אודות בורא העולם ומנהיגו, כך שביחד עם המזון הגשמי שנותנים לילד בלכתו לבית הספר, יתנו לו גם מזון רוחני, וזה יפעל אצלם שיתחילו להתעניין ולדאוג למזון רוחני זה.
ג. כיון שמדובר על רגע של שתיקה ומחשבה בתוכן שההורים מסבירים לילד, ולא על רגע שבו הילד מקבל הסבר בבית הספר, כך גם ההורים לוקחים חלק בדבר בהסבירם לילד שיש לנצל "רגע" זה למחשבה ו[[התבוננות]] אודות בורא העולם ומנהיגו, כך שביחד עם ה[[מזון]] הגשמי שנותנים לילד בלכתו לבית הספר, יתנו לו גם [[מזון]] רוחני, וזה יפעל אצלם שיתחילו להתעניין ולדאוג ל[[מזון]] רוחני זה.


ד. לפעמים יש יתרון למחשבה על דיבור, שכן המחשבה עמוקה ופנימית יותר מאשר דיבור הנאמר ביחד עם כמה וכמה ילדים. במחשבה אין צורך לחקות את השני או לפחד ממנו, שכן אף אחד אינו יודע מה שהוא חושב, מלבד בורא העולם ומנהיגו, הבוחן כליות ולב.
ד. לפעמים יש יתרון למחשבה על דיבור, שכן המחשבה עמוקה ופנימית יותר מאשר דיבור הנאמר ביחד עם כמה וכמה ילדים. במחשבה אין צורך לחקות את השני או לפחד ממנו, שכן אף אחד אינו יודע מה שהוא חושב, מלבד בורא העולם ומנהיגו, הבוחן כליות ולב.
שורה 33: שורה 34:
ב. בית הספר אינו צריך להתערב כלל בתוכן המחשבה ברגע של שתיקה. תוכן זה יימסר לכל ילד מהוריו, וכך אין בדבר שום סתירה לחוקת היסוד של המדינה.
ב. בית הספר אינו צריך להתערב כלל בתוכן המחשבה ברגע של שתיקה. תוכן זה יימסר לכל ילד מהוריו, וכך אין בדבר שום סתירה לחוקת היסוד של המדינה.


ג. אפילו אם חוקת היסוד היתה אוסרת הזכרת שם שמים בבתי ספר, יש לשנות את החוק. שכן חוקת היסוד נקבעה על ידי בני אדם למען בני אדם ((By The People For The People, וטובתה של האומה בהווה דורשת זאת, וכפי שמראה הסטטיסטיקה שאחוז הפשע אצל אלו שהתחנכו ללא חינוך אודות ההכרה בבורא העולם גבוה ביותר!{{הערה|1=משיחת י"ט כסלו תשד"מ}}.
ג. אפילו אם חוקת היסוד הייתה אוסרת הזכרת שם שמים בבתי ספר, יש לשנות את החוק. שכן חוקת היסוד נקבעה על ידי בני אדם למען בני אדם ((By The People For The People, וטובתה של האומה בהווה דורשת זאת, וכפי שמראה הסטטיסטיקה שאחוז הפשע אצל אלו שהתחנכו ללא חינוך אודות ההכרה בבורא העולם גבוה ביותר!{{הערה|1=משיחת [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] תשד"מ}}.


'''כיצד אפשר להכריח ילד שישמע אודות בורא העולם כאשר הוריו אינם מעוניינים בכך, בניגוד לעיקרון החופש והחירות?'''
'''כיצד אפשר להכריח ילד שישמע אודות בורא העולם כאשר הוריו אינם מעוניינים בכך, בניגוד לעיקרון החופש והחירות?'''
שורה 39: שורה 40:
לא כופים על הילד תפילה בנוסח מסויים, שהרי מדובר ברגע של שתיקה בלבד, כשבית הספר אינו מתערב כלל בנושא אלא כל הורה יורה לילדו איך לנצל רגע זה.
לא כופים על הילד תפילה בנוסח מסויים, שהרי מדובר ברגע של שתיקה בלבד, כשבית הספר אינו מתערב כלל בנושא אלא כל הורה יורה לילדו איך לנצל רגע זה.


ואדרבה: הכפיה היא בזה שאוסרים להזכיר בבתי הספר אודות בורא העולם, שעל ידי זה שוללים מהילד את האפשרות לקבל ידיעה זו. ברחוב שומע הוא דברים אחרים, וגם בביתו לא מדברים איתו על דבר זה; ואם בבית הספר לא ישמע מאומה על כך - שוללים ממנו את האפשרות לדעת אודות קיומו של בורא עולם{{הערה|1=משיחת י' שבט ואחרון של פסח תשמ"ג}}.
ואדרבה: הכפייה היא בזה שאוסרים להזכיר בבתי הספר אודות בורא העולם, שעל ידי זה שוללים מהילד את האפשרות לקבל ידיעה זו. ברחוב שומע הוא דברים אחרים, וגם בביתו לא מדברים איתו על דבר זה; ואם בבית הספר לא ישמע מאומה על כך - שוללים ממנו את האפשרות לדעת אודות קיומו של בורא עולם{{הערה|1=משיחת י' שבט ואחרון של פסח תשמ"ג}}.


ישנם הטוענים שהדבר עצמו הוא אמנם חיובי, אבל מקומו לא יכירנו בבית ספר אלא בבית כנסת.
ישנם הטוענים שהדבר עצמו הוא אמנם חיובי, אבל מקומו לא יכירנו בבית ספר אלא בבית כנסת.


לא יתכן שבבית הספר יצבור הילד ריבוי ידיעות על הא ועל דא, על ענינים טפלים וטפלים שבטפלים, ובמקרה הטוב ביותר - ילמד להיות רופא ועורך דין, ואילו על העיקר, לחנכו להיות בן אדם, על ידי הנהגה אנושית, גם כאשר יש צורך לוותר על תאוה וכבוד, מכיון שיודעים שיש עין רואה ואוזן שומעת - על זה שוכחים לגמרי!
לא ייתכן שבבית הספר יצבור הילד ריבוי ידיעות על הא ועל דא, על ענינים טפלים וטפלים שבטפלים, ובמקרה הטוב ביותר - ילמד להיות רופא ועורך דין, ואילו על העיקר, לחנכו להיות בן אדם, על ידי הנהגה אנושית, גם כאשר יש צורך לוותר על תאוה וכבוד, מכיון שיודעים שיש עין רואה ואוזן שומעת - על זה שוכחים לגמרי!


מותר ללמד את הילד כל הענינים שבעולם, פרט לדבר אחד ויחידי - שישנו בורא עולם ומנהיגו! ולא רק שאסור ללמדו, אלא אסור לו אפילו לחשוב על כך...
מותר ללמד את הילד כל הענינים שבעולם, פרט לדבר אחד ויחידי - שישנו בורא עולם ומנהיגו! ולא רק שאסור ללמדו, אלא אסור לו אפילו לחשוב על כך...


דוקא בבית הספר, במקום שבו מחנכים את הנוער, יש להנהיג רגע של שתיקה{{הערה|1=משיחת י"ט כסלו תשמ"ה - על פי רשימת השומעים בלבד}}.
דוקא בבית הספר, במקום שבו מחנכים את הנוער, יש להנהיג רגע של שתיקה{{הערה|1=משיחת [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] [[תשמ"ה]] - על פי רשימת השומעים בלבד}}.


==קישורים חיצוניים==
* [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2311 י"א ניסן תשמ"ד] [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2466 י"ב תמוז תשמ"ד] - וידאו משיחותיו של הרבי בנושא 'רגע של שתיקה'.
* איזי קלמן, [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2012/6/29/514386389392.html גאונותו של הרבי מליובאוויטש באמצעות רגע של שתיקה] - מתוך הבלוג "פסיכולוגיה היום", פורסם ב[[שבועון בית משיח]], 2012/6/29 {{בית משיח}}
*ר' מנחם אמיתי, '''[https://drive.google.com/file/d/1e28eX8Ic0hDEKIlZihgAYWEUJRJizUJh/view?usp=sharing 'רגע של שתיקה' עוגן בחוק]''', [[עיתון הגאולה]] מס' 41 עמוד 13


==קישורים חיצוניים==
* [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=2311 י"א ניסן תשמ"ד] [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=2466 י"ב תמוז תשמ"ד] - וידאו משיחותיו של הרבי בנושא 'רגע של שתיקה'.
* איזי קלמן, [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2012/6/29/514386389392.html גאונותו של הרבי מליובאוויטש באמצעות רגע של שתיקה] - מתוך הבלוג "פסיכולוגיה היום", פורסם ב[[שבועון בית משיח]], 2012/6/29.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מבצעי הרבי]]
[[קטגוריה:מבצעי ותקנות הרבי]]