פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,807 בתים ,  12:43, 3 ביולי 2023
'''נגלה וחוזר ונכסה''', הוא כינוי לאחד השלבים ביטוי בו מתארים [[חז"ל]] את אחד מהשלבים בביאת המשיח המתאר מצב מיוחד בו , כאשר מתכסה המשיח לאחר התגלותו הראשונה, ולאחר מכן תתרחש ההתגלות המלאה.
==המקור לשלב הכיסוידברי חז"ל==המקור המוקדם ביותר המזכיר שלב של כיסוי אצל המשיח הוא המדרש במדרש רבה{{הערה|1=ראה שמות ה, כ. במדבר י"א, ב. רות ה ו.}} המקביל מקבילים חז"ל בין [[משה ]] הגואל הראשון לבין משיח [[מלך המשיח]] הגואל האחרון, כשבדומה כאשר בדומה לגאולת מצרים בה נעלם הגואל - משה רבנו למשך מספר חודשים, כך הגואל האחרון, יתגלה, יתכסה, ויחזור ויתגלה: {{ציטוט|תוכן=ר' ברכיה בשם ר' לוי: כגואל ראשון כך גואל אחרון, מה הגואל הראשון [[נגלה]] וחזר ונכסה מהן.. אף גואל אחרון [[נגלה]] להם וחוזר ונכסה מהם.|מקור=רות פרשה ה סימן ו.|מרכאות=כן}}גם [[רש"י]], בפירושו לדניאל ל[[ספר דניאל]] כותב: {{ציטוט|תוכן="אשרי המחכה וגו'" - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אלעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החודש) ויתכסה מהם שבועים ששה.|מקור=דניאל י"ב י"ב.|מרכאות=כן}}קיימים מקורות נוספים{{הערה|1=רבינו בחיי שמות ה, כ"ב בסופו. שיר השירים רבה פ"ד וברמב"ן. רות רבה פ"ה. תורת משה שמות ה, כב. ראה אור החמה על הזוהר שמות ז, ב. ויקהל ריב, א. ספר הגלגולים פי"ג. ראה גם המשך "בשעה שהקדימו" תער"ב חלק א' ע' תיט-כ. ועוד.}} המעידים על מצב זה של כיסוי שיארע התכסות המשיח קודם ההתגלות התגלותו הסופית.
הרבי מקשר את שני הפעמים שבהם יופיע משיח - התגלותו הראשונה שלפני הכיסוי, והתגלותו המושלמת שלאחר הכיסוי - לשני השלבים ההלכתיים שמזכיר ==שיטת הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד'.}}: "[[בחזקת משיח]]" ו"[[משיח ודאי]]"; וכן לשני השלבים בהתגלות משיח המוזכרים במכתב [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' ע' שט.}}: "בן דוד" ו"דוד"{{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16027&st=&pgnum=408&hilite= לקוטי שיחות חלק ט' ע' 381 בהערה].}}.
[[הרמב"ם]] בחיבור [[משנה תורה]] בסוף הלכות מלכים לא מביא פרט זה בפירוש כחלק מסימני מלך המשיח, אך [[הרבי]] מעיר{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=אופן הכיסוי16027&st=&pgnum=מהמקורות לא ברור איך יהיה בדיוק הכיסוי. מדברי האריז133&hilite= לקוטי שיחות ח"ל{{ט עמוד 105 הערה|ספר הגילגולים כ?74 בשולי הגליון].}} משמע כי המשיח יכנס בתוך מעין ענן. במקום אחר מתואר הכיסוישזה לא מוכיח שהרמב"ם שולל אפשרות זו להלכה, כיוון שמביא כראיה לדמותו וסימניו של משיח מ[[בן כוזיבא]], כמצב בו כביכול מת המשיח{{מקור}}שהסתתר במערות משך זמן לפני התגלותו.
==זמן הרבי מקביל את שתי הופעותיו של מלך המשיח - התגלותו הראשונה שלפני הכיסוי==ישנם כמה דיעות החלוקות לכאורה בהגדרת זמן , והתגלותו המושלמת שלאחר הכיסוי. במדרש רבה- לשני השלבים ההלכתיים שמונה הרמב"ם{{הערה|רות ה והלכות מלכים פרק י"א הלכה ד'.}} מובא כי זמן הכיסוי יארך ארבעים וחמשה ימים. לדעת רש: "[[בחזקת משיח]]" ו"[[משיח ודאי]]"; וכן לשני השלבים בהתגלות משיח המוזכרים במכתב [[אדמו"ר הרש"יב]]{{הערה|דניאל פי1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=361&hilite= אגרות קודש אדמו"ר הרשיבחלק א' ע' שט] ואילך.}} זמן הכיסוי יהיה ארבעים וחמש שנים: "בן דוד" ו"דוד"{{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16027&st=&pgnum=408&hilite= לקוטי שיחות חלק ט' ע' 381 בהערה]. אמנם יתכן כי גם כוונת המדרש היא לשנים}}. {{להשלים|פיסקא=כן}}
==אופן ההתכסות==ממדרשי חז"ל לא ברור איך בדיוק תהיה התכסותו של משיח. האריז"ל{{הערה|ספר הגילגולים פרק י"ג.}} כותב {{ציטוטון|כמו שמצינו במשה רבינו ע"ה, שעלה לרקיע בגוף ונפש והיה שם מ' יום, כך משיח יזכה לאותה הנשמה ויכיר בעצמו שהוא המשיח... ואחר כך יתגנז המשיח בגוף ונפש}}, כמו שעלה משה רבינו אל [[הר סיני]] לקבל את התורה, ואחר כך יתגלה שוב.{{להשלים|פיסקא=כן}} ==זמן ההתכסות==ישנם כמה דיעות החלוקות לכאורה בהגדרת זמן הכיסוי. במדרש רבה{{הערה|רות ה ו.}} מובא כי זמן הכיסוי יארך ארבעים וחמשה ימים. לדעת [[רש"י]]{{הערה|דניאל פי"ב יב.}} זמן הכיסוי יהיה ארבעים וחמש שנים. אמנם ייתכן כי גם כוונת המדרש היא לשנים. לדעת ר' רבי אלעזר הקליר - לגירסת [[רש"י]] בדניאל - "ויתכסה מהם שבועיים ששה", שזה שהם ארבעים ושתים, כשלא ברור אם הכוונה לימים או לשנים. ולגירסה המצויה בידינושנים{{מקורהערה|ניתן גם לפרש ארבעים ושנים ימים.}} "ויתכסה מהם שבועיים שבעה", שזה ארבעים ותשע.
==ניסיון האמונה==
במדרש{{הערה|במדב"ר יא, ב.}} כי "בתקופת כיסוי המשיחה[[משיח]], כל מי שהוא מאמינו והולך אחריו הוא אוכל שורשי רתמים ועלי מלוחים". ובכתבי האריז"ל{{הערה|"ארבע מאות שקל כסף" ע' רמ"א.}} מובא, כי הניסיון שהיה לבני ישראל בעת שמשה עלה לקבל את הלוחות, כשהשטן הראה להם דמות משה בשמים כאשר [[מלאכים]] מלווים את מיטתו, יחזור על עצמו קודם ביאת המשיח, כאשר המשיח עצמו יתכסה. בקשר לשלב זה כתוב אודות ניסיון נוסף: כשבתחילה מתגלה המשיח רק "לעדת המייחלים לו"{{הערה|1=אגרות [[הרמב"ן]] חלק א' ע' שכ"ב. וכן בכתבי ה[[אריז"ל]] שעה"ג פי"ג.}}, אך בבוא העת, יתגלה לכל ישראל. ומובא בספרים{{הערה|פסיקתא רבתי לד.}} שבדור הגאולה יהיו [[צדיקים]] ו[[תלמידי חכמים]] שלא יכירו את המשיח מתחילה, ויתנגדו לו. אך לבסוף יתקיים "ואויביו אלביש בשת" - אלו החולקים עליו, והם "מבינים ואומרים בוודאי זה מלך המשיח", "אבל כל המאמין משנה הראשונה כופלים לו שכרו כפלי כפלים".
בקשר לשלב זה כתוב אודות ניסיון נוסף: כשבתחילה מתגלה המשיח רק "לעדת המייחלים לו"==התהליך בדורנו=={{הערהערך מורחב|1=אגרות נצחיות חייו של הרבי}}בשבת פרשת וירא [[הרמבה'תשנ"ןב]] אמר [[הרבי]] חלק אכי בדורנו "ישנה לא רק המציאות דמשיח אלא גם '''ההתגלות דמשיח'' ע' שכ"ב. וכן בכתבי מזה מובן שהתהליך של 'נגלה' כבר היה. אף את תקופת "נכסה" רבים מפרשים שהחלה בג' תמוז ה'תשנ"ד, מאז איננו זוכים לשמוע ולראות את [[אריזהרבי מלך המשיח שליט"לא]] שעה"ג פי"ג.}}, אך בבוא העת,  ==קישורים חיצוניים==*[https://www.merkazato.co.il/משיח-וגאולה/ מה המקור לכך שמשיח לא יתגלה לכל ישראל. ומובא בספרים{{הערה|פסיקתא רבתי לד}} שבדור הגאולה יהיו לכולם בשווה בתחילה?] הרב [[צדיקיםשלום דובער וולפא]] ותלמידי חכמים שלא יכירו , באתר [[מרכז את המשיח מתחילה, ויתנגדו לו"ה בארץ הקודש]]*[http://old2.ih.chabad. אך לבסוף יתקיים "ואויביו אלביש בשת" - אלו החולקים עליוinfo/#!g=1&url=article&id=69700 משיח נגלה ונכסה וחוזר ונגלה], והם "מבינים ואומרים בודאי זה מלך המשיח", "אבל כל המאמין משנה הראשונה כופלים לו שכרו כפלי כפלים".לקט מקורות באתר {{אינפו}}
==ראו גם==
* [[נצחיות חייו של הרבי]]
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
 
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
 
[[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
1,399

עריכות