אור הממלא כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

(בעריכה)
(28 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של הקב"ה אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. שאור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. אור זה בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מריש כל דרגין עד סוף כל דרגין.
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.


בחיות האלקי שבעולמות יש שני אופני חיות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין.  
אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור ה[[סובב כל עלמין]] מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.


שורשו של אור הממלא כל עלמין הוא בבחינת ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]].
אור הממלא כל עלמין נמשך באמצעות אור ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]]. הארתו בעולמות [[בי"ע]] היא על ידי [[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]] בבחינה פנימית.


==ענינו==
==ענינו==
ובהקדמה כללית; יש להזהר מאד מליחס לאור והחיות האלקית - תכונות גשמיות של "ממלא" ו"סובב" וכדומה במשמעות גשמית, ויש לראות את הדברים רק במשמעותן הרוחנית של המושגים הללו, כמשל ונימשל.
דרשו חז"ל: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם". זה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. [[משל]] זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.  


פירשו חז"ל: "מה הנשמה ממלאה את הגוף כך הקב"ה ממלא את העולם". הנשמה "ממלאה" כו' - היינו, מחיה כו', ובחיות הגלויה שהנשמה נותנת בגוף - כמה פרטים:
ובחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:


א) החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שהגוף חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, היא מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים, כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.
'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.


ב) מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שהגוף ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.


וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין;
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:


א) הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם הקב"ה את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות.
'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין [[ספירת החסד|חסד]] לגבורה וכו').


אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ואפס ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.
אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו הייתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר ל[[אין ואפס]] ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.


ב) מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.
'''ב'''. מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.


אף על פי שהנבראים חיים וקימים מאור הממלא כל עלמין, שהם תלויים בו, ויתרה מזאת, הם גם כלים מוכשרים ומתאימים לקבל את החיות בפנימיותם, באופן שיחושו את החיות שמקבלים, מכל מקום אינם בטלים אליו בעצם מציאותם, אלא כפופים בלבד, ונכנעים לחיות האלקית בדרך ביטול היש, ולא בדרך [[ביטול במציאות]].
אף על פי שהנבראים חיים וקימים מאור הממלא כל עלמין, שהם תלויים בו, ויתרה מזאת, הם גם כלים מוכשרים ומתאימים לקבל את החיות בפנימיותם, באופן שיחושו את החיות שמקבלים, מכל מקום אינם בטלים אליו בעצם מציאותם, אלא כפופים בלבד, ונכנעים לחיות האלקית בדרך ביטול היש, ולא בדרך [[ביטול#אופן הביטול#ביטול במציאות|ביטול במציאות]].
 
==אור הממלא כל עלמין ואור הסובב כל עלמין==
משל לביאור החילוק שבין אור הממלא לאור הסובב הוא [[עיגולים ויושר]], כלומר, העיגול הסובב וקו הנמשך באמצעותו מראשו לסופו. שמצד הקו יש מעלה ומטה, אבל מצד העיגול הרי הוא מעגל למטה כמו שהוא למעלה ממש.


==שורשו==
==שורשו==
שורש אור הממלא כל עלמין הוא ב[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]].
שורש אור הממלא כל עלמין הוא ב[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]] לתוך ה[[חלל פנוי]] שנותר. ולמעלה יותר שורשו בכח הגבול של העצמות.


==השתלשלותו בעולמות אבי"ע==
==השתלשלותו בעולמות אבי"ע==
מבואר כי "ואתה מחיה את כולם", שפירוש "אתה" הוא אותיות אל"ף תי"ו ה"א, שאל"ף הוא אות הראשונה ותי"ו הוא האות האחרונה, ו[[ה"א]] הוא ה' מוצאות הפה, שהן כללות כ"ב [[אותיות]] שקבועים בפה ודיבור העליון.  
מבואר כי "ואתה מחיה את כולם", שפירוש "אתה" הוא [[אותיות]] אל"ף תי"ו ה"א, שאל"ף הוא אות הראשונה ותי"ו הוא האות האחרונה, ו[[ה"א]] הוא ה' מוצאות הפה, שהן כללות כ"ב [[אותיות]] שקבועים בפה ודיבור העליון.  


==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==


*[[תניא]] פרק נ"א, [[שער היחוד והאמונה]] פרקים א', ב' וז', אגרת הקודש ג' כ"ה, [[באתי לגני]] ה'שי"ת ס"א, באתי לגני תשי"ג ס"ג.
*[[תניא]] פרק נ"א.
*[[שער היחוד והאמונה]] פרקים א', ב' וז'.
*אגרת הקודש ג' כ"ה.
*[[באתי לגני]] ה'שי"ת ס"א.
*באתי לגני [[תשי"ג]] ס"ג.


{{סגל}}
{{סגל}}
 
{{אור}}
{{לימוד}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]