רשימו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,195 בתים ,  9 ביוני 2023
(הגהה שולית)
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''רשימו''' הוא כינוי המתאר את אשר היה לאחר [[הצמצום הראשון]], אז נותר רשימו - זכר בלבד ממה שהיה לפני הצמצום.
'''רשימו''' (או '''אותיות הרשימו''') הוא כינוי למצב שאירע לאחר [[הצמצום הראשון]], אז נותר רשימו - "רושם" וזכר בלבד ממה שהיה לפני הצמצום.


==ענינו==
==ענינו==
שורה 11: שורה 11:


=== נקודה של אור ===
=== נקודה של אור ===
הפרט השני ברשימו הוא נקודת האור שנותר מהאור שלפני הצמצום. כח הגבול מגביל את כל האור שהתפשט לפני הצמצום, ומכלילו בנקודה אחת. משל לכך הוא מסימן אשר כתב אדם לרמז על ענין שלם, ובנקודת הסימן כלול כל התוכן המלא והשלם. כמו כן כח הגבול לוקח את כל האור הגדול שהאיר במציאות, ומכניסו בנקודה אחת.
הפרט השני ברשימו הוא נקודת האור שנותר מהאור שלפני הצמצום. כח הגבול מגביל את כל האור שהתפשט לפני הצמצום, ומכלילו בנקודה אחת. משל לכך הוא מסימן אשר כתב אדם לרמז על ענין שלם, ובנקודת הסימן כלול כל התוכן המלא והשלם. כמו כן כח הגבול לוקח את כל האור הגדול שהאיר במציאות, ומכניסו בנקודה אחת. [ואין זה בגדר צמצום]


== שרש ומקור הכלים{{הערה|על פי המשך תרס"ו, ליל ב' דחה"ש רס"ז, המשך עת"ר, שבחוהמ"ס}}==
== שרש ומקור הכלים{{הערה|על פי המשך תרס"ו, ליל ב' דחה"ש רס"ז, המשך עת"ר, שבחוהמ"ס}}==
שורה 23: שורה 23:
משל נוסף הוא מכח הזכרון, וכענין האותיות המחשבה הנשארים אחר הסתלקות ההשכלה. והיינו שהצמצום הוא כמשל אורות המלובשים באותיות, וכשנסתלק השכל והאור של האותיות, נשארו רק האותיות עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.
משל נוסף הוא מכח הזכרון, וכענין האותיות המחשבה הנשארים אחר הסתלקות ההשכלה. והיינו שהצמצום הוא כמשל אורות המלובשים באותיות, וכשנסתלק השכל והאור של האותיות, נשארו רק האותיות עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.


בלקוטי תורה לג' פרשיות מבאר [[אדמו"ר המהר"ש]] שהצמצום לא נגע באותיות הרשימו ובכך מבאר מדוע שורש הכלים למעלה מהאורות - כיון שהכלים נמשכו מהרשימו שלא נגע בו הצמצום מה שאין כן האורות שנמשכים מן הקו שקדמו הצמצום.  
==הרישמו והצמצום==
האדמו"ר מקאפוסט [[שלמה שניאור זלמן שניאורסון|המגן אבות]] נחלק על אדמו"ר מהר"ש בענין זה וסבר שהצמצום ברשימו הוא כפשוטו.
בלקוטי תורה לג' פרשיות מבאר [[אדמו"ר המהר"ש]] שהצמצום לא נגע באותיות הרשימו - כאשר הקב"ה התחיל את [[הצמצום הראשון]] הוא כביכול "הזיז" חלק מאורו והתחיל "לסדר" אותו בצמצומים ודרגות שונות. אך הקב"ה השאיר "רשימו" ממה שהיה לפני הצמצום, וב"רשימו" זה לא נגע לא הזיז ולא שינה כלום ממה שהיה קודם לכן{{הערה|שם=צמ}}. ובכך מבאר מדוע שורש הכלים למעלה מהאורות - כיון שהכלים נמשכו מהרשימו שלא נגע בו הצמצום מה שאין כן האורות שנמשכים מן הקו שקדמו הצמצום{{הערה|שם=צמ|ראה גם ב[[תורת שמואל]] תר"מ חלק א', מאמר ד"ה אז ישיר עמודים קכ"ז - ק"ל. וכן תורת שמואל תר"מ חלק ב', ד"ה שובה ישראל (הנחה א') עמודים תתקטו - תתקטז. ועוד}}. האדמו"ר מקאפוסט [[שלמה שניאור זלמן שניאורסון|המגן אבות]] נחלק על אדמו"ר מהר"ש בענין זה וסבר שהצמצום ברשימו הוא כפשוטו.
הרה"ג חסיד אדמו"ר מהר"ש - ר' [[דן תומרקין]], התנצח עם האדמו"ר מקאפוסט בענין זה להוכיח מדברי רבינו הזקן כאדמו"ר מהר"ש.{{הערה|ר' [[שמואל גרונם]] התבטא על זה: "ר' דן תומרקין לבש בגד שלא כמידתו להתפלפל ב[[דא"ח]] עם הרשח"ז מקאפוסט"}}  
הרה"ג חסיד אדמו"ר מהר"ש - ר' [[דן תומרקין]], התנצח עם האדמו"ר מקאפוסט בענין זה להוכיח מדברי רבינו הזקן כאדמו"ר מהר"ש.{{הערה|ר' [[שמואל גרונם]] התבטא על זה: "ר' דן תומרקין לבש בגד שלא כמידתו להתפלפל ב[[דא"ח]] עם הרשח"ז מקאפוסט"}}  
חילופי המכתבים בינו לבין האדמו"ר מקאפוסט הובאו באריכות ב[[המלך במסיבו]], שם גם מציע הרבי תיווך בין השיטות והוראה בעבודת ה' מן הסברות{{הערה|המלך במסיבו ח"ב נספח}}.
חילופי המכתבים בינו לבין האדמו"ר מקאפוסט הובאו באריכות ב[[המלך במסיבו]], שם גם מציע הרבי תיווך בין השיטות והוראה בעבודת ה' מן הסברות{{הערה|המלך במסיבו ח"ב נספח}}.
מכל מקום [[אדמו"ר המהר"ש]] כותב שב'''פעולת''' אותיות הרשימו אכן יש צמצום מועט. אך באותיות עצמן (לא בפעולתם) לא נגע כלל הצמצום{{הערה|ספר [[תורת שמואל]] לאדמו"ר המהר"ש מאמרי שנת תר"מ, חלק ב'. עמוד תק"ב, מאמר ד"ה [יפה שעה אחת] ועפ"ז כו' נרי בידך.}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
12,658

עריכות