פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 1,084 בתים ,  10:13, 17 באפריל 2023
{{קשר חב"די}}
'''פרשת ויקהל''' היא ה[[פרשה]] העשירית ב[[ספר שמות]] (מפרק ל"ה פסוק א' עד פרק ל"ח פסוק כ').
משה מקהיל את כל בני ישראל ומתחיל לומר להם את ה[[מצוות]] שקיבל מאלוקים. הוא מתחיל עם המצוה לנוח ב[[שבת קודש]] ולא להדליק אש בשבת, וממשיך במצווה לתרום עבור הקמת ה[[משכן]], תיאור הקמת המשכן עצמו, כלי המשכן ו[[בגד|בגדי]] הקודש של הכהנים.
*'''שני''' - בני ישראל מתנדבים מרצונם, ומביאים [[זהב]], [[כסף]], [[נחושת]] ושאר אבנים טובות עבור [[אורים ותומים|חושן המשפט]] (הנמצא על ליבו של [[כהן גדול|הכהן]]), וכן תבלינים שונים ושמןו[[שמן]].
*'''שלישי''' - משה נותן לבצלאל ואהליאב להתחיל את עבודת הקמת המשכן. בני ישראל ממשיכים להביא נדבות עבור המשכן, עד שהאחראים נמודיעים מודיעים למשה כי יש להם יותר ממה שהם צריכים עבור כל הבניה. משה מודיע לעם ישראל להפסיק את התרומה כיון שיש מספיק לכל הנצרך.
*'''רביעי''' - הבונים והיוצרים ממשיכים בבניית המשכן עם החומרים שנתרמו, והבניה מתקדמת לפי ההנחיות שמשה רבינו קיבל בהר סיני. בעליה זו אנו קוראים על הכנת הוילונות והאבזמים.
*'''שביעי''' - בצלאל מכין את [[המזבח]] עליו מוקרבים הקורבנות. הוא בונה את ה[[כיור הנחושת|כיור מנחושת]], מהמראות של הנשים. בתחילה משה לא רצה להשתמש במראות כיון שהן סימלו את ההבל של התקשטות הנשים, אך [[הקב"ה]] החשיבן מאוד יותר מכל דבר אחר, כיון שעל ידן השתמשו הנשים להתייפות בפני בעליהן בעת העבדות הקשה במצרים. למרות שהכיור היה הכלי האחרון שנבנה, למעשה הוא הראשון בו משתמשים הכהנים מידי יום בתחילת עבודתם במשכן ובמקדש.
==בתורת החסידותקישורים חיצוניים==*[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[ https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_parsha/vayakhel לקוטי שיחותפרשיות - פרשת ויקהל]] ח"ו עמ' 221 ואילך}} שמה שראינו בפרשה שעד שמשה הקים את המשכן "לא עשהמשה שום מלאכה במשכן"{{הערה|לשון רש"י עלהכתוב שם לט, לג "ויביאו את המשכן אל משה"מפתח}},ובתנחומא{{הערה|פקודי יא}} כתוב שגם "הנדבהניתנה ע"י ישראל" ולא ע"י משה. ולכאורהקשה, הרי כל בני ישראל נצטוו "קחומאתכם תרומה גו'" – שישתתפו בנדבתומלאכת המשכן, ומדוע לא השתתף בזהמשה רבינו בעצמו?אלא, שענין זה ביאר רש"י בפירושו, שלפני הציווי על נדבת המשכן אמרמשה לבני ישראל "זה הדבר אשר צוהה' לי לאמר לכם", כלומר, שבזה נצטוורק בני ישראל ולא משה עצמו. ולכן לאהשתתף במלאכת המשכן.והא שמשה עצמו לא נצטווה בזה. צריך לומרשהרי הציווי ד"ועשו לי מקדש" היה לאחרישנתרצה הקב"ה לישראל ואמר "סלחתיכדברך"{{הערה|רש"י תשא לג, יא}}, שמצד חטא העגלהיו "מנודין לרב"{{הערה|רש"י שם, ז}}, ולאחריסליחת הקב"ה, נצטוו "ושכנתי בתוכם".ולכן משה, שגם לפני זה לא היה מנודהלרב, ושם אהלו מחוץ למחנה, ושם היה"מקום שכינה"{{הערה|לשון רש"י שם}} לא הוצרךל"ועשו לי מקדש".==קישורים חיצונים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=250 רעיונות לפרשת ויקהל] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=250&article=2359 טקסט פרשת ויקהל עם פירוש רש"י] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=287&article=2363 פרשת ויקהל בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1526 קריאת התורה של פרשת פקודי עם טעמי המקרא (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] {{שמע}} {{אינפו}}
*שניאור אשכנזי, '''[https://chabadpedia.co.il/images/b/bd/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%94%D7%9C_%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%A4%D7%92_%D7%9E%D7%94_%D7%9E%D7%9C%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%9B%D7%99_%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94.pdf מה מלמדות הפרשיות הכי מיותרות בתורה?]'''
 
{{הערות שוליים}}
{{פרשות השבוע}}
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ב]]
[[קטגוריה:חומש שמות|10]]
30,269

עריכות