כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(40 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''מאמר דא"ח ישן לא נודע למי''' הוא כינוי למאמר שנאמר בשנת תרס"ג, שאין יודעים מי אמרו. המאמר נדפס בסה"מ תרס"ג ח"א ע' קמב ואילך.
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''[[כתב יד]] [[דא"ח]] ישן לא נודע למי''' הוא כינוי ל[[מאמר]] שנאמר בשנת [[תרס"ג]]{{הערה|נדפס בסה"מ תרס"ג ח"א ע' קמב ואילך.}}, המתייחס ל[[התנוצצות הגאולה]] בדורות האחרונים, תוך מניית השלבים הכללים בזה, שאין יודעים מי אמרו.
במאמר זה מופיע פתגמו של ר' [[פנחס מקוריץ]] בו נאמר שסיבת גילוי החסידות הוא כיון ש"בזמנו של [[הבעל שם טוב]] היה העולם במצב של התעלפות ועל ידי גילוי הבעש"ט ו[[תורת החסידות]] נתעורר העולם מהתעלפותו".


==רקע==


===תוכנו===
המאמר נדפס לראשונה בספר [[מגדל עז]] לר' [[יהושע מונדשיין]], על פי כמה [[כתב יד|כתבי יד]], שבחלקם מופיעה השערה - ובד בבד גם הסתייגות - שהוא מ[[אדמו"ר הרש"ב|אדמו"ר הרש"ב נ"ע]].


המאמר מתייחס לשאלה פשוטה: מדוע זכו דוקא הדורות האחרונים לגילוי תורת החסידות. באופן כללי ניתנו לשאלה זו שתי צדדים: בגלל [[התנוצצות הגאולה המתקרבת|התנוצצות הגאולה]], ובגלל החושך העמוק בו שרויים דורות אלו. במאמר זה ניכרות שתי המגמות יחד.
במגדל עז שם מביא שבכת"י [[זלמן הבלין|הרש"ז האוולין]] נרשם: "דברים אלו יש אומרים שהוא מאדמו"ר הגאון אלקי הרש"ב נבג"מ זי"ע אבל אינו דבר ברור ולא יש על זה ראי' כו'". ואילו בכתב יד אחר ישנה כותרת: "בעז"ה, נמצא בין כתבי אדמו"ר מוהרש"ב [?] שליט"א [[תרס"ה]], מרבינו הק' בעל [[צמח צדק|צ"צ נ"ע]] וההוספה היא מאדמו"ר הרש"ב.


ואכן, המאמר מתחלק לשני חלקים: החלק הראשון מסתיים בתיבות "כל אלו הדברים שמענו מאדמו"ר נ"ע" והקטע השני מתחיל "אך עתה יש להבין דבר מתוך דבר להתיישב תוך לבנו כו'".


===התייחסות כ"ק אדמו"ר שליט"א===
בשעתו אכן סברו, בעקבות הרשום בכת"י, שזה אכן מאמר מ[[אדמו"ר הרש"ב]] משנת תרס"ג שנאמר "לפני יחידי סגולה", ואכן המאמר נדפס בהוספות לספר המאמרים תרס"ג, תחת הכותרת "מאמר אדמו"ר מליובאוויץ לפני יחידי סגולה". אך כאשר זכה ר' [[שלום יעקב חזן]] לגלות את [[ארכיון הרבי הריי"צ]] שברוסיה, ובו "ביכל" ההנחות של [[אדמו"ר הריי"צ]] משנת תרס"ג כולה, ראו שאין שם זכר למאמר זה.


הרמ"ד ריבקין מספר (בהקדמה לספרו תפארת ציון, הערה 17) על "[[הרשב"ץ]] נ"ע.. שהיה דורש תמיד אודות הקץ על [[תרס"ו]]". ואכן, הקטע השני של המאמר, עוסק בהרחבה בחישוב קץ על שנת תרס"ו. מכאן ניתן לשער שנכתב על ידי הרשב"ץ{{הערה|ראה [[התמים (בית משיח)]] גליון 38, ע' 25 ואילך.}}.


===התייחסות החסידים===
חשוב להדגיש, שבאופן עקבי '''נמנע''' הרבי מייחוס מפורש של המאמר לאדמו"ר הרש"ב, גם לאחר שנת [[תשמ"ה]] בה נדפס המאמר כשהוא מיוחס לאדמו"ר הרש"ב{{הערה|'''[[לקוטי שיחות]]:''' ח"י ע' 40 הע' 42; חט"ו ע' 282 הע' 15. '''שיחות אחרי שנת תשמ"ה:''' [[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] ח"ב ע' 205 הע' 29; שיחת ש"פ משפטים [[תנש"א]] ס"ט הע' 93.}}.


==תוכן המאמר==


==ראה גם==
המאמר מתייחס לשאלה פשוטה: מדוע זכו דוקא הדורות האחרונים לגילוי תורת החסידות. בעל המאמר מבאר זאת כחלק מ[[התנוצצות הגאולה|התנוצצות הגאולה המתקרבת]], ומסביר על פי זה "מאמר סתום" מהרה"ג ר' [[פנחס מקוריץ]] מתלמידי ה[[בעש"ט]], שאמר שנשמת הבעש"ט ירדה לעולם הזה בכדי להעיר את כלל ישראל משינתם. גילוי פנימיות התורה בדורות אלו מקביל לההתעוררות משינת הגלות.
[[התנוצצות הגאולה]]
 
בחלקו השני מחלק בעל המאמר את גילוי פנימיות התורה בדורנו לד' שלבים, במקביל לארבעת השלבים שיש בקימה מן השינה: עלות השחר, נץ החמה, זמן ק"ש וזמן תפילה. בהמשך עוסק בעל המאמר בחישוב קץ על שנת תרס"ו.
 
==ראו גם==
 
*[[התנוצצות הגאולה]]
*[[החסידות כטעימה מהגאולה]]
 
==לקריאה נוספת==
 
*[[אסף חנוך פרומר]], [http://upload.chabad.info/Hatomin38/index.html התמים גליון 38] ע' 25 ואילך.
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
9,196

עריכות