פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,691 בתים ,  13:14, 15 בספטמבר 2020
*'''שביעי''' - בצלאל מכין את [[המזבח]] עליו מוקרבים הקורבנות. הוא בונה את ה[[כיור הנחושת|כיור מנחושת]], מהמראות של הנשים. בתחילה משה לא רצה להשתמש במראות כיון שהן סימלו את ההבל של התקשטות הנשים, אך [[הקב"ה]] החשיבן מאוד יותר מכל דבר אחר, כיון שעל ידן השתמשו הנשים להתייפות בפני בעליהן בעת העבדות הקשה במצרים. למרות שהכיור היה הכלי האחרון שנבנה, למעשה הוא הראשון בו משתמשים הכהנים מידי יום בתחילת עבודתם במשכן ובמקדש.
==בתורת החסידות==
[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[ לקוטי שיחות]] ח"ו עמ' 221 ואילך}} שמה שראינו בפרשה
שעד שמשה הקים את המשכן "לא עשה
משה שום מלאכה במשכן" {{הערה|לשון רש"י על
הכתוב שם לט, לג "ויביאו את המשכן אל משה"}},
ובתנחומא {{הערה|פקודי יא}} כתוב שגם "הנדבה
ניתנה ע"י ישראל" ולא ע"י משה. ולכאורה
קשה, הרי כל בני ישראל נצטוו "קחו
מאתכם תרומה גו'" – שישתתפו בנדבת
ומלאכת המשכן, ומדוע לא השתתף בזה
משה רבינו בעצמו?
אלא, שענין זה ביאר רש"י בפירושו, שלפני הציווי על נדבת המשכן אמר
משה לבני ישראל "זה הדבר אשר צוה
ה' לי לאמר לכם", כלומר, שבזה נצטוו
רק בני ישראל ולא משה עצמו. ולכן לא
השתתף במלאכת המשכן.
והא שמשה עצמו לא נצטווה בזה. צריך לומר
שהרי הציווי ד"ועשו לי מקדש" היה לאחרי
שנתרצה הקב"ה לישראל ואמר "סלחתי
כדברך" {{הערה|רש"י תשא לג, יא}}, שמצד חטא העגל
היו "מנודין לרב" {{הערה|רש"י שם, ז}}, ולאחרי
סליחת הקב"ה, נצטוו "ושכנתי בתוכם".
ולכן משה, שגם לפני זה לא היה מנודה
לרב, ושם אהלו מחוץ למחנה, ושם היה
"מקום שכינה" {{הערה|לשון רש"י שם}} לא הוצרך
ל"ועשו לי מקדש".
==קישורים חיצונים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=250 רעיונות לפרשת ויקהל] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=287&article=2363 פרשת ויקהל בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1526 קריאת התורה של פרשת פקודי עם טעמי המקרא (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] {{שמע}} {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
{{פרשות השבוע}}
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ב]]
[[קטגוריה:חומש שמות|10]]
542

עריכות