פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 778 בתים ,  20 מאי
אין תקציר עריכה
{{מפנה|ארץ}}
'''הארץ''' הגשמית משתלשלת מבחינת הארץ הרוחנית ([[ספירת המלכות]]), ולכן מהווה לה משל{{הערה|על דרך "מבשרי אחזה אלוקה". דמכיון שהנשמה השתלשלה מעשר הספירות האלוקיות{{הערה|תניא פרק ג'.}} לכן אפשר ללמוד על הספירות וכו' מכוחות הנפש. וכן מכיון שאברי גוף האדם מתאימים לכוחות הנפש - אפשר ללמוד גם מהם.}}. והיינו, ארבעת העניינים שבה - '''א.'''עבה '''ב.''' כדורית '''ג.'''כבדה ו'''ד.''' מצמיחה, רומזים לכללות ארבעת ענייניה של ספירת המלכות{{הערה|וידעת מוסקבה - מאמרים תרנ"ז עמ' מ"ט, ונתבאר באוה"ת שמות ב' תקנו.}}.  ==פרטי המשל והנמשל==העובי הוא עניין הגסות(שמים וארץ) רומז לבחינת ה"כלים" של הספירות (היינו, ז"א ומלכות). הכדוריות היא מה שהמלכות מקבלת מהאורות דאצילות שמקיפים עליהמשתלשלת מכך שיחוד ז"א ומלכות אפשרי רק ע"י קבלתם מספירת הכתר (ש'מקיפה' את כל הספירות). היחוד עצמו מתבטא בכך ש'הולדת' הארץ (הצמיחה) באה אחרי יחוד הארץ והשמיים (ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה{{הערה|בראשית ב' ו'.}} וע"י זה "והולידה והצמיחה"{{הערה|ישעיהו נ"ה י'.}}). [[כח הצומח]] שבארץ רומז לבריאת היש מאין שע"י המלכות{{הערה|כדרך השמים המקיפים על הארץראה תניא אגה"ק כ' בסופו.}}, . הכובד הוא מה שמלכות היא למטה מכל הספירות{{הערה|על דרך יסוד העפר שלמטה מד' היסודות האחרים.}}, ו[[כח הצומח]] שבארץ רומז לבריאת היש מאין שע"י המלכות.
==עבה וגסה==
עובי הוא עניין הגסות, אור האצילות אינו יכול להאיר בבי"ע בעצמו כפי שהוא (שאז יתבטלו העולמות בי"ע ממציאותם), אלא ע"י שמתלבש תחילה במלכות (ובזה גופא שני פרטים: א. שמעלימה ואותו ומסתירה עליו. ב. ש"מעבה" אותו עד שיוכלו העולמות לקבלו, שמשנה את מהותו, על דרך שכל המתלבש במשל - שהמשל מצד עצמו הוא מעניין אחר שאינו קשור לשכל כלל). ומה שהאור משתנה על ידיה הרי זה מפני שהוא משתנה כפי מהותה היא (שהיא "עבה" וגסה לעומתו), וכדוגמת השינוי שנעשה באור השמש ע"י שמאירה על הלבנה – שהאור משתנה ממהותו הראשון להיות כפי מהותה, ואינו האור הראשון{{הערה|מאמרים רנ"ט עמ' פה, וידעת מוסקבה (תרנ"ז) פרקים ג-ה.}}.
==עגולה ככדור==
1,520

עריכות