עריכת הדף "
לאתקנא רזא דשמיה
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''לאתקנא רזא דשמיה''' (לתקן את סוד שמו של הקב"ה) הוא פתגם הזוהר{{הערה|חלק א דף קמב, חלק ב דף ח', ח"ג דף ה', הקדמה לתיקוני זוהר, יז א'.}}, המסביר שתכלית כל המצוות היא להמשיך אלוקות בעולם. עניין זה מוסבר בחסידות בהרחבה בשני אופנים, שהם שתי דרגות זו למעלה מזו{{הערה|הביאור דלקמן על פי ספר המאמרים תש"ד עמ' קכ"ב ואילך. אבל עניין זה מבואר באריכות עם פרטים נוספים ודגשים שונים בכמה מקומות, ובעיקר בתו"א שמות מט ג', תו"א יתרו ד"ה משה ידבר (סז ד').}} ==שם הוי' דלתתא== רזא דשמיה הוא שם הוי'. היינו, בשונה משאר השמות שהם '''חיות''' הכלים, הנה שם הוי' הוא האור '''המתלבש''' בכלים. וביאור העניין בקצרה: כידוע בספירות דאצילות יש אורות וכלים. שורש הכלים וחיותם (אינו מהאורות אלא) משבעת השמות שאינם נמחקים{{הערה|ממש כשם שבאדם הכלול מגוף ונשמה, למרות שהנשמה מלובשת בגוף ומחיה אותו אין שורש הגוף והתהוותו מהנשמה אלא יש לו שורש בפני עצמו.}} (שם א-ל בחסד, שם אלקים בגבורה וכו') וה"אור" דעולם האצילות הוא שם הוי' (שם העצם) המאיר בשווה{{הערה|זהו בכללות. אבל בפרטות יש הבדל בין ספירת התפארת שבה שם הוי' גם מחיה את "כלי" התפארת לבין שאר הספירות (תו"א נח ד"ה ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים.}} בכל הספירות. ונקרא אור זה (שם הוי') '''רז''' (סוד{{הערה|ולהעיר ש"אור" בגימטריא "רז".}}), דאף שעניינו להתלבש בכלים ולהתגלות הרי זה רק '''מצידו''' (מצד האור), אבל מאחר והכלים אינם יכולים לקבל אותו כמו שהוא – הרי '''לגביהם''' הוא "רז". וענין המצוות הוא "לאתקנא רזא דשמיה", לפעול זכוך וצחצוח בהכלים שיוכלו לקבל את האור כמו שהוא. ==שם הוי' דלעילא== בעומק יותר זה עצמו ששם הוי' הוא אור (ועניינו גילוי והתלבשות בכלים) מראה שהוא דבר נוסף על העצם (ואינו שם העצם ממש). ולפי ביאור זה, "רזא דשמיה" הוא האור שאינו שייך כלל להתלבשות בכלים, היינו שם הוי' דלעילא, שהוא האור שלפני הצמצום, שהוא עצם האור כמו שהוא "לעצמו". ולפי זה, "לאתקנא רזא דשמיה" הוא שעל ידי המצוות יאיר בהכלים עצם האור שלפני הצמצום. היינו, שגם האור כמו שהוא לעצמו יאיר בהכלים דאצילות, וגם למטה יותר, ועד למטה ממש בעוה"ז. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:מושגים בחסידות]] [[קטגוריה:מושגים בקבלה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף