פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
פאת השדה ופיאות הראש
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''פאת השדה ופיאות הראש''' הן שתי מצוות עשה שקשורות לא רק בשמן אלא גם בתוכנן. ==מצוות השארת פאת השדה== מצווה זו מעוררת את הרחמים דפנימיות עתיק. מלשון התורה "לא תכלה פאת שדך"{{הערה|שם=ויקרא|ויקרא יט ט.}} לומד המדרש{{הערה|רבה, פרשת אמור ריש פרשה כט}} שבזכות השארת קצה השדה לעניים כאשר יעשה הקב"ה "כלה בכל הגויים... אותך לא אעשה כלה". ומסביר אדמו"ר הצ"צ{{הערה|אוה"ת ויקרא (הוספות) שכא.}} את הקשר בין הדברים: שרחמי האדם להשאיר פאת השדה לעניים מעוררים את הרחמים רבים דפנימיות הכתר (עתיקא קדישא) וע"י זה נמשך שלא תהיה כליה אלא הדין יהא ממוזג. ומטעם זה (שהרחמים על העני ממתיקים את הגבורות דהצמצום דשם אלקים) מקשר המדרש את מצוות פאה לראש השנה{{הערה|אוה"ת דרושים לר"ה א'שז.}} ==מצוות השארת פיאות הראש== הפיאות הן השיער הצומח מסוף הגולגולת, שמתחתן מתחיל לצמוח הזקן (שגידולו מהלחיים ועצם הלסת). ברוחניות רומזות הפיאות לממוצע (ה"חוליה המקשרת") שבין דרגת הכתר לבין י"ג תיקוני דיקנא (שהם שורש הספירות דאצילות). {{ערך מורחב|ערך=[[מצפ"ץ|פיאות הראש]]}} ==הקשר בין שתי המצוות== מסביר הרבי הצ"צ{{הערה|אוה"ת אמור תקפ"ח.}}, שבפסוק כתיב "ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך לקצר ולקט קצירך לא תלקט"{{הערה|שם=ויקרא}} נרמז שפנימיות התורה נמשכת ע"י ביטול וענווה: בתורת הקבלה נאמר ש'''קציר''' רומז ללידת הנשמות (כי הזריעה היא הורתן, והקצירה לידתן){{הערה|מאורי אור אות ק' ס"לב.}}, ובעבודת ה' היא ההתבוננות בעניין ד"אני הוי' לא שניתי"{{הערה|מלאכי ג' ו'.}} (שהאור דממכ"ע וסוכ"ע{{הערה|בממלא כל עלמין ובסובב כל עלמין.}} אינם פועלים בו יתברך שום שינוי) המביאה לכלות הנפש{{הערה|לקו"ת במדבר ד"ה וספרתם לכם, אותיות ב-ג.}}. והעניין ד'''לא תכלה''' הוא, שהגם שהתבוננות זו מסוגלת להביא את האדם לכלות הנפש אין זו התכלית, שהרי "לא תוהו בראה לשבת יצרה", אלא צריך להניח פאה - להיות בענווה וביטול – בחינת שיריים. והנה, תכלית הבריאה היא בריאת עולם גשמי וישובו, ותכלית זו נעשית ע"י התורה – שהיא הממוצע באמצעותו בורא הקב"ה את העולם. ומכיון שהתורה (כדרך כל ממוצע) כלולה משני הדברים אותם היא מחברת, לכן מצד פנימיותה היא מאוחדת ממש עם הבורא{{הערה|שהרי שורש התורה הוא מחכמה (אורייתא מחכמה נפקת), ו"פנימיות אבא פנימיות עתיק" (ראה לקו"ת נצבים מט, ד. וש"נ. וראה גם סה"מ ה'שי"ת ס"ע 49, ובהערת כ"ק אדמו"ר שם).}}, ומבחינת חיצוניותה נברא העולם. והיינו, ע"י שאדם משים עצמו כשיריים (השארת פאת השדה), נמשך האור האלוקי לחיצוניות התורה לברוא את העולם (ע"י השארת פיאות הראש{{הערה|וסדר ההשתלשלות בזה (מלמטה למעלה): חיצוניות התורה היא או"א (חכמה ובינה), החכמה יונקת מי"ג תיקוני דיקנא, מקור י"ג תיקוני דיקנא הוא בשתי פיאות הראש, ואלו יוצאות מסוף הגולגולת - שבה מאירים החסדים דעתיק (שהם פנימיות הכתר), וראה פירוט בזה בערך [[מצפ"ץ]]}}). {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)