דגלי השבטים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 901 בתים ,  22 בנובמבר 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
'''דגלי שבטי ישראל''' הם שנים-עשר דגלים שאיתם הלכו בני ישראל במדבר. הדגלים התחלקו לארבעה דגלים בחלוקה כוללת יותר כאשר כל שלושה שבטים התאחדו תחת דגל אחד וכך חנו לפי דגלים סביב ל[[משכן]].
'''דגלי שבטי ישראל''' הם שנים-עשר דגלים של שנים עשר ה[[שבטים]] שאיתם הלכו בני ישראל במדבר. דגל השבט היה הסמל אשר סביבו התרכזו בעת החנייה ובעת הנסיעה. בחלוקה כוללת יותר, הדגלים התחלקו לארבעה דגלי מחנות, כאשר כל שלושה שבטים התאחדו תחת דגל מחנה אחד וכך חנו סביב ל[[משכן העדות]].


הדגלים היו עשויים מפת בד צבעונית ובהם צוירו ציורים לפי תוכן ברכת יעקב אבינו לשבטים. הדגלים וחלוקתם נושאים משמעות רוחנית פנימית לפי מהות השבטים אופי עבודתם.
הדגלים היו עשויים מפת בד צבעונית ובהם צוירו ציורים לפי תוכן ברכת יעקב אבינו לשבטים. הדגלים וחלוקתם נושאים משמעות רוחנית פנימית לפי מהות השבטים, תפקידם ואופי עבודתם.


==הציווי על הדגלים==
==הציווי על הדגלים==
שורה 13: שורה 13:
{{ציטוט|וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה יִשָּׂשכָר .. מַטֵּה זְבוּלֻן .. רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן תֵּימָנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחוֹנִם עָלָיו מַטֵּה שִׁמְעוֹן .. וְמַטֵּה גָּד .. וּשְׁנִיִּם יִסָּעוּ. וְנָסַע אֹהֶל מוֹעֵד מַחֲנֵה הַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֹת כַּאֲשֶׁר יַחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ אִישׁ עַל יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶם. דֶּגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם יָמָּה .. וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה .. וּמַטֵּה בִּנְיָמִן .. וּשְׁלִשִׁים יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה דָן צָפֹנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה אָשֵׁר .. וּמַטֵּה נַפְתָּלִי .. לָאַחֲרֹנָה יִסְעוּ לְדִגְלֵיהֶם|מקור=[[ספר במדבר]] פרק ב'}}
{{ציטוט|וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה יִשָּׂשכָר .. מַטֵּה זְבוּלֻן .. רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן תֵּימָנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחוֹנִם עָלָיו מַטֵּה שִׁמְעוֹן .. וְמַטֵּה גָּד .. וּשְׁנִיִּם יִסָּעוּ. וְנָסַע אֹהֶל מוֹעֵד מַחֲנֵה הַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֹת כַּאֲשֶׁר יַחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ אִישׁ עַל יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶם. דֶּגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם יָמָּה .. וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה .. וּמַטֵּה בִּנְיָמִן .. וּשְׁלִשִׁים יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה דָן צָפֹנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה אָשֵׁר .. וּמַטֵּה נַפְתָּלִי .. לָאַחֲרֹנָה יִסְעוּ לְדִגְלֵיהֶם|מקור=[[ספר במדבר]] פרק ב'}}


בחזבמפרשים השונים מוזכרות מספר שיטות בעניין הציורים שהיו על דגלי המחנות במדבר: הראב"ע, רבנו בחיי, והחזקוני כתבו: אריה ליהודה, אדם לראובן, שור לאפרים, נשר לדן – כדמות ד' החיות הנושאות את כסא הכבוד. בזוה"ק כתוב שאצל ראובן היה נשר, אצל דן שור ואצל אפרים אדם. בתרגום יונתן כתב שאצל ראובן היתה צורת אילה, אצל אפרים צורת תינוק, ואצל דן צורת נחש – ופירש השל"ה הק' שהכוונה שהיו לו כנפיים כנשר אבל גופו כנחש.
בדברי חזובמפרשים השונים מוזכרות מספר שיטות בעניין הציורים שהיו על דגלי המחנות במדבר: הראב"ע, רבנו בחיי, והחזקוני כתבו: אריה ליהודה, אדם לראובן, שור לאפרים, נשר לדן – כדמות ד' החיות הנושאות את כסא הכבוד. בספר הזוהר מובא שאצל ראובן היה נשר, אצל דן שור ואצל אפרים אדם. בתרגום יונתן כתב שאצל ראובן היתה צורת אילה, אצל אפרים צורת תינוק, ואצל דן צורת נחש – ופירש השל"ה הק' שהכוונה שהיו לו כנפיים כנשר אבל גופו כנחש.


מלבד ארבעה דגלים של ראשי המחנות, היה לכל שבט דגל ובו ציור מיוחד. כפי שמביא רש"י על הפסוק "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת"  ש"כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו צבעו של זה לא כצבעו של זה צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחשן ומתוך כך יכיר כל אחד את דגלו".
מלבד ארבעה דגלים של ראשי המחנות, היה לכל שבט דגל ובו ציור מיוחד. כפי שמביא רש"י על הפסוק "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת"  ש"כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו צבעו של זה לא כצבעו של זה צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחשן ומתוך כך יכיר כל אחד את דגלו".
שורה 32: שורה 32:
*[[בנימין]] - ישפה וצבע מפה שלו דומה לכל הצבעים לי"ב הצבעים ומצוייר עליו זאב על שם (בראשית מט, כז): "בנימין זאב יטרף".
*[[בנימין]] - ישפה וצבע מפה שלו דומה לכל הצבעים לי"ב הצבעים ומצוייר עליו זאב על שם (בראשית מט, כז): "בנימין זאב יטרף".


==מקור הדגלים==
==מקור הדגלים ומשמעותם==
מובא במדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ג.}} שבשעה שנגלה הקב"ה על הר סיני ירדו עמו כ"ב רבבות של מלאכים שנאמר (תהלים סח, יח): "רכב אלהים רבותים אלפי שנאן" והיו כולם עשוים דגלים דגלים שנאמר (שיר ה, י): "דגול מרבבה" כיון שראו אותן ישראל שהם עשוים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים אמרו אלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן .. אמר להם הקדוש ברוך הוא מה נתאויתם לעשות דגלים חייכם שאני ממלא משאלותיכם .. מיד הודיע הקב"ה אותם לישראל ואמר למשה לך עשה אותם דגלים כמו שנתאוו:
מובא במדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ג.}} שבשעה שנגלה הקב"ה על הר סיני ירדו עמו כ"ב רבבות של מלאכים שנאמר (תהלים סח, יח): "רכב אלהים רבותים אלפי שנאן" והיו כולם עשוים דגלים דגלים שנאמר (שיר ה, י): "דגול מרבבה" כיון שראו אותן ישראל שהם עשוים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים אמרו אלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן .. אמר להם הקדוש ברוך הוא מה נתאויתם לעשות דגלים חייכם שאני ממלא משאלותיכם .. מיד הודיע הקב"ה אותם לישראל ואמר למשה לך עשה אותם דגלים כמו שנתאוו:


במדרש מובא שכשם שברא הקב"ה ד' רוחות העולם כך סיבב לכסא ד' חיות ולמעלה מכולם כסא הכבוד וכנגדן סידר הקדוש ברוך הוא הדגלים למשה .. כך סיבב לכסאו ד' מלאכים מיכאל וגבריאל ואוריאל ורפאל.
במדרש מובא שכשם שברא הקב"ה ד' רוחות העולם כך סיבב לכסא ד' חיות ולמעלה מכולם כסא הכבוד וכנגדן סידר הקדוש ברוך הוא הדגלים למשה .. כך סיבב לכסאו ד' מלאכים מיכאל וגבריאל ואוריאל ורפאל.
בנוסף, הדגלים הם גם סימן לחירותו של עם ישראל ביציאתם ממצרים "וכיון שעלו ישראל מן הים, אמר הקב"ה למשה עשה אותם דגלים דגלים שיהיו מהלכין בטקסיסי מלכים"{{הערה|דברים רבה (ליברמן) פרשת דברים, טז.}}. כפי שהרמב"ן{{הערה|שמות יד, ה.}} מפרש על הפסוק "ובני ישראל יוצאים ביד רמה", שעשו להם דגל ונס להתנוסס, ויוצאים בשמחה ובשירים בתוף ובכִנור כדמות הנגאלים מעבדות לחירות, לא כעבדים העתידים לשוב לעבודתם".


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
11,044

עריכות