הכרה והרגשה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 15 בתים ,  3 במרץ 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''הכרה והרגשה''' הן פעולת ה[[דעת]], המחברת את ה[[חכמה]] עם ה[[בינה]]{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש הריי"ץ]] {{מקור|איזה חלק?}}, רט"ו.}}, והיא ה[[התבוננות]] שקודם התפילה, הבאה אחרי ההתבוננות הלימודית ולפני ההתבוננות שבתפילה עצמה{{הערה|ראה ב[[היום יום]] כ' תמוז, לגבי שלושת שלבי סולם ההרגשה.}}.
'''הכרה והרגשה''' הן פעולת ה[[דעת]], המחברת את ה[[חכמה]] עם ה[[בינה]]{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש הריי"ץ]]{{מקור|איזה חלק?}}, רט"ו.}}, והיא ה[[התבוננות]] שקודם התפילה, הבאה אחרי ההתבוננות הלימודית ולפני ההתבוננות שבתפילה עצמה{{הערה|ראה ב[[היום יום]] כ' תמוז, לגבי שלושת שלבי סולם ההרגשה.}}.


=כללות עניינם=
=כללות עניינם=
שורה 9: שורה 9:


=עניינם בפרטות=
=עניינם בפרטות=
בפרטיות יותר הסביר ר' [[שלמה חיים קסלמן|שלמה חיים]] בהזדמנות מסויימת{{הערה|ביאורי ר' שלמה חיים על התניא.}} שארבע מדרגות הן בהתבוננות '''שלפני''' התפילה, וסדרן (מלמטה למעלה) הוא הרגשה- הכרה- התאמתות- ראיה{{הערה|הדברים מוסברים באריכות בד"ה וטהר לבנו לעבדך באמת תרפ"ח, ואני תפילתי תש"ד ועוד.}}:
בפרטיות יותר הסביר ר' [[שלמה חיים קסלמן|שלמה חיים]] בהזדמנות מסויימת{{הערה|ביאורי ר' שלמה חיים על התניא.}} שארבע מדרגות הן בהתבוננות '''שלפני''' התפילה, וסדרן (מלמטה למעלה) הוא הרגשה - הכרה - התאמתות - ראיה{{הערה|הדברים מוסברים באריכות בד"ה וטהר לבנו לעבדך באמת תרפ"ח, ואני תפילתי תש"ד ועוד.}}:
* הכרה - היא כאדם המכיר את חבירו, שמספיקה ראיה חטופה כדי להזכר בתכונותיו וכל הקשור בו וכיוצא בזה. זוהי התעמקות והתקשרות בעניין שכלי מסויים עד שהוא הופך ל'חברו', שברגע שהעניין עולה מיד הוא מכירו לכל פרטיו, וגם יכול לענות על שאלות בנושא שלא חשב עליהן בעבר מכיוון שהוא מכיר הייטב את מהותו. והכרה כזו בעניין שכלי מביאה את האדם לדבר נוסף – הרגשה.
* '''הכרה''' – היא כאדם המכיר את חבירו, שמספיקה ראיה חטופה כדי להזכר בתכונותיו וכל הקשור בו וכיוצא בזה. זוהי התעמקות והתקשרות בעניין שכלי מסויים עד שהוא הופך ל'חברו', שברגע שהעניין עולה מיד הוא מכירו לכל פרטיו, וגם יכול לענות על שאלות בנושא שלא חשב עליהן בעבר מכיוון שהוא מכיר הייטב את מהותו. והכרה כזו בעניין שכלי מביאה את האדם לדבר נוסף – הרגשה.
* הרגשה – כשהבנה שכלית מתאמתת באופן של הכרה הדבר פועל עליו רגש המתאים לעניין השכלי בו הוא עסוק, והוא כאדם השמח עכשיו בשמחה שטרם הגיעה (מאחר ובשכלו מבין הוא שודאי יתרחש, כגון חתונתו הקרבה של בנו){{הערה|לעיתים מוסבר הפוך: שהרגשה היא למטה מהכרה וקודמת לה (ואני תפילתי ב' ניסן תש"ד וכ"מ.}}.
* '''הרגשה''' – כשהבנה שכלית מתאמתת באופן של הכרה הדבר פועל עליו רגש המתאים לעניין השכלי בו הוא עסוק, והוא כאדם השמח עכשיו בשמחה שטרם הגיעה (מאחר ובשכלו מבין הוא שודאי יתרחש, כגון חתונתו הקרבה של בנו){{הערה|לעיתים מוסבר הפוך: שהרגשה היא למטה מהכרה וקודמת לה (ואני תפילתי ב' ניסן תש"ד וכ"מ.}}.
* התאמתות – כשההכרה וההרגשה נתפסות עד כדי כך שהעניין מונח אצלו בפשיטות ואינו צריך על זה ראיות והוכחות.
* '''התאמתות''' – כשההכרה וההרגשה נתפסות עד כדי כך שהעניין מונח אצלו בפשיטות ואינו צריך על זה ראיות והוכחות.
* ראיה – העניין ברור לו כאילו רואה אותו בעין גשמית, שאז הוא מתאמת אצלו בתכלית הפשיטות, שאז לא שייך שקושיא או הסבר כלשהו יערערו זאת.
* '''ראיה''' – העניין ברור לו כאילו רואה אותו בעין גשמית, שאז הוא מתאמת אצלו בתכלית הפשיטות, שאז לא שייך שקושיא או הסבר כלשהו יערערו זאת.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]