9,446
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אגרת הקודש - ל" ב־"אגרת הקודש - סעיף ל") |
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) (←סיכום) |
||
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==מבוא== | ==מבוא== | ||
באגרת מתבאר מעלת | באגרת מתבאר מעלת ה[[תורה שבעל פה]] שהיא למעלה מתורה שבכתב וכן למעלה ממצוות מעשיות, ועד [[חכמינו זכרונם לברכה|שחז"ל]] קראו ללימוד ההלכות "תגא" - הכתר של התורה! | ||
==גוף האגרת== | ==גוף האגרת== | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==סיכום== | ==סיכום== | ||
אדמו"ר הזקן | בתחילת האגרת שואל [[אדמו"ר הזקן]] מדוע תורה שבעל פה - הגם שהיא "אשת חיל" (מקבל) נקראת "עטרת בעלה" (משפיע)? | ||
ולבאר זה מקדים שני עניינים במצוות, שמהן עולה שהמצוות הן הן '''רצון העליון''': | |||
: ראשית מבאר, שהמצוות הן "לבושים" - שעל ידם יכולה הנשמה '''לקבל את התענוג''' האלוקי ב[[גן עדן]] (ונקודת ההסבר היא שרק "רצון העליון" יכול להיות לבוש). | |||
: לאחר מכן מוסיף, שהמצוות הן גם "עמודים" - '''שבאמצעותם ודרכם עולה''' הנשמה לגן עדן (שאם לא תעלה ולא תגיע לשם - מה יעזרו הלבושים?). גם כאן, נקודת ההסבר היא שהן "רצון העליון", שהרי רק הוא היכול לשמש כ"עמוד" המחבר הרצפה עם הגג. | |||
ולאחר שהובהר שהמצוות הן הן "רצון העליון", מסכם מדוע הן '''מתגלות''' דווקא בתורה שבע"פ (אשת חיל): | |||
:בתורה שבכתב - רצון העליון עדיין '''מכוסה''' ונעלם. | |||
:בקיום מצוות מעשיות - רצון העליון רק '''מתלבש''' בקיום המצווה, אבל פעולת המצווה היא של '''האדם''' - ואינה רצון העליון. | |||
:ורק בתשבע"פ '''מתגלה''' רצון העליון. | |||
{{כתב גדול|'''סיכום המסר שבאגרת'''}} | |||
וכעת מובנת השאלה שבתחילת האגרת: | |||
:מצד אחד תורה שבע"פ היא רק "מקבל" (אשת חיל) מתורה שבכתב. | |||
:אך מצד שני דוקא בה מתגלה ה"כתר" (רצון העליון) והיא "עטרת בעלה". | |||
{{כתב גדול|'''סיכום המסר שבאגרת'''}}[[חז"ל]] יחסו ל[[תורה שבעל פה]] חשיבות יותר מתורה שבכתב ומצוות, כי דווקא היא שמגלה את רצונו יתברך בעולם. | |||
==מושגים יסודיים== | ==מושגים יסודיים== | ||
*[[תורה שבעל פה]] | |||
*[[לבושים]] | |||
*[[עמודים]] | |||
*[[רצון|כח הרצון באדם]] | *[[רצון|כח הרצון באדם]] | ||
*[[תענוג|כח התענוג באדם]] | *[[תענוג|כח התענוג באדם]] |
עריכות