542
עריכות
מ (החלפת טקסט – " לחם " ב־" לחם ") |
דער חב"דסקער (שיחה | תרומות) |
||
שורה 18: | שורה 18: | ||
*'''שביעי''' - בניית חצר המשכן ובבניית השערים לכניסה אליו. | *'''שביעי''' - בניית חצר המשכן ובבניית השערים לכניסה אליו. | ||
==בתורת החסידות== | |||
בפירוש "ארגמן" נחלקו ה[[רמב"ם]] וה[[ראב"ד]]: | |||
הרמב"ם פירש "שהוא הצמר הצבוע אדום" {{הערה|הל' | |||
כלי המקדש פ"ח הי"ג}} ועד"ז פירש ה[[אבן עזרא]] | |||
"כדמות אדום", והראב"ד {{הערה|בהשגות להל' כלי המקדש | |||
שם}} פירש ש"ארגמן ארוג משני מינין או משלשה | |||
צבעין על כן נקרא ארגמן". | |||
והנה מלשון [[רש"י]] משמע שלא ס"ל כשתי | |||
השיטות הנ"ל, שהרי ממה שכותב "מין צבע ששמו | |||
ארגמן" מוכח שזהו שם של צבע אחד ולא כמה | |||
צבעים ארוגים יחד, כשיטת ה[[ראב"ד]]. וגם מסתימת | |||
לשונו "מין צבע ששמו ארגמן" מוכח שלא ס"ל | |||
שהוא "אדום", כשיטת הרמב"ם, דאם כן הו"ל לפרש | |||
שצבעו אדום, כמו שפירש ש"תכלת . . צבעו ירוק". | |||
ועכצ"ל ששיטת רש"י היא שיטה שלישית - | |||
ש"ארגמן" הוא צבע בפני עצמו {{הערה|וראה תו"ש עה"פ | |||
(אות מו) ובמילואים לשם ס"ב (נדפסו בסוף כרך כב)}}. | |||
[[הרבי מליובאוויטש]] אומר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חל"א עמ' 144}} שהוכרח [[רש"י]] לפרש שארגמן הוא | |||
צבע בפני עצמו, כי שתי השיטות הנ"ל - כמה | |||
צבעים ביחד וצבע אדום - כבר נכללו בדברים | |||
שנתפרשו לקמן: | |||
"שלשה צבעין" – פירוש הראב"ד לארגמן – | |||
מצינו ב"עורות תחשים" שפירשו רש"י שיש בו | |||
ריבוי גוונים {{הערה|רש"י ד"ה תחשים}}, ו"אדום" – פירוש | |||
הרמב"ם לארגמן - הוא "תולעת שני" {{הערה|פרש"י ישעי' | |||
א, יח. וכן פירשו הרשב"ם והראב"ע כאן, ועוד. וראה רש"י | |||
גיטין סט, ב ד"ה אהלא. רש"י ע"ז כח, ריש ע"ב ד"ה שב}}. | |||
ועל כן פירש רש"י שארגמן הוא צבע בפני עצמו | |||
שאינו כלול במינים האחרים. | |||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== | ||
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=243 רעיונות לפרשת תרומה] - [[אתר חב"ד בישראל]] | *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=243 רעיונות לפרשת תרומה] - [[אתר חב"ד בישראל]] |
עריכות