פרשת תרומה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,114 בתים ,  15 בספטמבר 2020
מ (החלפת טקסט – " לחם " ב־" לחם ")
שורה 18: שורה 18:
*'''שביעי''' - בניית חצר המשכן ובבניית השערים לכניסה אליו.
*'''שביעי''' - בניית חצר המשכן ובבניית השערים לכניסה אליו.


==בתורת החסידות==
בפירוש "ארגמן" נחלקו ה[[רמב"ם]] וה[[ראב"ד]]:
הרמב"ם פירש "שהוא הצמר הצבוע אדום" {{הערה|הל'
כלי המקדש פ"ח הי"ג}} ועד"ז פירש ה[[אבן עזרא]]
"כדמות אדום", והראב"ד {{הערה|בהשגות להל' כלי המקדש
שם}} פירש ש"ארגמן ארוג משני מינין או משלשה
צבעין על כן נקרא ארגמן".
והנה מלשון [[רש"י]] משמע שלא ס"ל כשתי
השיטות הנ"ל, שהרי ממה שכותב "מין צבע ששמו
ארגמן" מוכח שזהו שם של צבע אחד ולא כמה
צבעים ארוגים יחד, כשיטת ה[[ראב"ד]]. וגם מסתימת
לשונו "מין צבע ששמו ארגמן" מוכח שלא ס"ל
שהוא "אדום", כשיטת הרמב"ם, דאם כן הו"ל לפרש
שצבעו אדום, כמו שפירש ש"תכלת . . צבעו ירוק".
ועכצ"ל ששיטת רש"י היא שיטה שלישית -
ש"ארגמן" הוא צבע בפני עצמו {{הערה|וראה תו"ש עה"פ
(אות מו) ובמילואים לשם ס"ב (נדפסו בסוף כרך כב)}}.
[[הרבי מליובאוויטש]] אומר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חל"א עמ' 144}} שהוכרח [[רש"י]] לפרש שארגמן הוא
צבע בפני עצמו, כי שתי השיטות הנ"ל - כמה
צבעים ביחד וצבע אדום - כבר נכללו בדברים
שנתפרשו לקמן:
"שלשה צבעין" – פירוש הראב"ד לארגמן –
מצינו ב"עורות תחשים" שפירשו רש"י שיש בו
ריבוי גוונים {{הערה|רש"י ד"ה תחשים}}, ו"אדום" – פירוש
הרמב"ם לארגמן - הוא "תולעת שני" {{הערה|פרש"י ישעי'
א, יח. וכן פירשו הרשב"ם והראב"ע כאן, ועוד. וראה רש"י
גיטין סט, ב ד"ה אהלא. רש"י ע"ז כח, ריש ע"ב ד"ה שב}}.
ועל כן פירש רש"י שארגמן הוא צבע בפני עצמו
שאינו כלול במינים האחרים.
==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=243 רעיונות לפרשת תרומה] - [[אתר חב"ד בישראל]]
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=243 רעיונות לפרשת תרומה] - [[אתר חב"ד בישראל]]
542

עריכות

תפריט ניווט