תמימות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 111 בתים ,  7 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:


==תמימות בעבודת התשובה==
==תמימות בעבודת התשובה==
בתורה נאמר "תמים תהיה עם ה' אלקיך".
בתורה נאמר "תמים תהיה עם ה' אלקיך"{{הערה|דברים יח, יג.}}.


ענין זה נזכר פעמים רבות בחסידות בנוגע לעבודת התשובה: כך למשל, ב[[יחידות]] ה[[צמח צדק]] אצל [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] ב' תצא ב[[ו' באלול|שישי באלול]] [[תקס"ד]] סיפר לו רבינו: שבת [[פרשת תבוא]] [[תקכ"ח]] אמר [[המגיד ממעזריטש|מורי ורבי]] [[תורה]], והתחלתה: "ושבת עד [[הוי"ה]] [[אלוקיך]]", וביאר כי עבודת ה[[תשובה]] צריכה להיות עד אשר '[[הוי"ה]]', שהוא למעלה מהעולמות, יהיה 'אלוקיך', [[אלהי"ם|אלוקים]] ב[[גמטריא]] ה[[טבע]], "בראשית ברא אלקים".
ענין זה נזכר פעמים רבות בחסידות בנוגע לעבודת התשובה: כך למשל, ב[[יחידות]] ה[[צמח צדק]] אצל [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] ב' תצא ב[[ו' באלול|שישי באלול]] [[תקס"ד]] סיפר לו רבינו: שבת [[פרשת תבוא]] [[תקכ"ח]] אמר [[המגיד ממעזריטש|מורי ורבי]] [[תורה]], והתחלתה: "ושבת עד [[הוי"ה]] [[אלוקיך]]", וביאר כי עבודת ה[[תשובה]] צריכה להיות עד אשר '[[הוי"ה]]', שהוא למעלה מהעולמות, יהיה 'אלוקיך', [[אלהי"ם|אלוקים]] ב[[גמטריא]] ה[[טבע]], "בראשית ברא אלקים".
שורה 11: שורה 11:
   
   
את ענין של ה'''ת''', "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" ביאר [[אדמו"ר הרש"ב]]: - עבודת ה[[תשובה]] הבאה על ידי התמימות, כמה בחינות ומדריגות בענין התמימות, וביחס אל התשובה העולה על כולנה היא תמימות ה[[לב]] - הנקראת ערנסטקייט (= רצינות) - כאמור ב[[אברהם]] "ומצאת את לבבו נאמן לפניך"{{הערה|היום יום ד' תשרי}}.
את ענין של ה'''ת''', "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" ביאר [[אדמו"ר הרש"ב]]: - עבודת ה[[תשובה]] הבאה על ידי התמימות, כמה בחינות ומדריגות בענין התמימות, וביחס אל התשובה העולה על כולנה היא תמימות ה[[לב]] - הנקראת ערנסטקייט (= רצינות) - כאמור ב[[אברהם]] "ומצאת את לבבו נאמן לפניך"{{הערה|היום יום ד' תשרי}}.
==עניינה==
==עניינה==
עניינה של התמימות היא קבלת עול מלכות שמים שלימה, וכמענה ה[[צמח צדק]] ל[[חסיד]] בקי ב[[ש"ס]] כו' ו[[משכיל]] גדול ב[[חסידות]]: [[קבלת עול]] משנה את [[מהות]]. על ידי קבלת עול של [[עבד]] פשוט, שגם בשעה שישן ניכר עול העבדות שבו, יכול גם למדן ו[[גאון]] גם להגיע למעלה וחשיבות של [[יהודי]] [[פשוט]] ותמים בעל [[מסירת נפש]]{{הערה|היום יום ג' אדר ב}}.
עניינה של התמימות היא קבלת עול מלכות שמים שלימה, וכמענה ה[[צמח צדק]] ל[[חסיד]] בקי ב[[ש"ס]] כו' ו[[משכיל]] גדול ב[[חסידות]]: [[קבלת עול]] משנה את [[מהות]]. על ידי קבלת עול של [[עבד]] פשוט, שגם בשעה שישן ניכר עול העבדות שבו, יכול גם למדן ו[[גאון]] גם להגיע למעלה וחשיבות של [[יהודי]] [[פשוט]] ותמים בעל [[מסירת נפש]]{{הערה|היום יום ג' אדר ב.}}.
 
[[המגיד ממזריטש]] מבאר הטעם שב[[ספר תורה]] האות ת' של המילה תמים היא [[אתוון רברבן|אות גדולה]]: אם נפשך לומר האיך יכול האדם להעלות במחשבתו כל דבר להיות (מתוקן) [ממותק] בשורשו, כתיב תמים תהיה עם ה' [אלהיך]. כתיב ת' [דתמים], גדולה, שלכאורה הת' רחוק מן הא' ת' מדריגות, ואיך יכול (להיות) [להאיר] בו הא'? אך באמת אמירה לגבוה כמסירה להדיוט [דמי. ר"ל] על דרך משל, אם רוצה [אדם] לעלות כשהוא עומד במדריגה תחתונה, אינו יכול להגיע [ולהשיג] למעלה העליונה רק כשהוא הולך ממעלה למעלה. אבל אם הוא עומד שם [למעלה] (תיכף ממעלה התחתונה) [יכול להעלות מלמטה ברגע א']. וזהו אמירה לגבוה וכו'. על דרך משל קטן צריך לילך יותר [מגדול] וגדול אינו צריך כל כך, והמחשבה הוא ג"כ גדול ממעשה [הרבה, ולכן] אינו צריך רק המחשבה ועומד שם תיכף [נ"א: אינו צריך רק שיחשוב במחשבתו ומעלה תיכף לשרשו]. ולכן הת' משתוקקת לא' ויש בו [כל] הת' אלפין, [ולכך התי"ו גדולה שהם מאותיות המחשבה]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/23/115&search=%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%94 אור תורה]}}.


[[המגיד ממזריטש]] מבאר הטעם שת' של תיבת תמים גדולה: אם נפשך לומר האיך יכול האדם להעלות במחשבתו כל דבר להיות (מתוקן) [ממותק] בשורשו, כתיב תמים תהיה עם ה' [אלהיך]. כתיב ת' [דתמים], גדולה, שלכאורה הת' רחוק מן הא' ת' מדריגות, ואיך יכול (להיות) [להאיר] בו הא'? אך באמת אמירה לגבוה כמסירה להדיוט [דמי. ר"ל] על דרך משל, אם רוצה [אדם] לעלות כשהוא עומד במדריגה תחתונה, אינו יכול להגיע [ולהשיג] למעלה העליונה רק כשהוא הולך ממעלה למעלה. אבל אם הוא עומד שם [למעלה] (תיכף ממעלה התחתונה) [יכול להעלות מלמטה ברגע א']. וזהו אמירה לגבוה וכו'. על דרך משל קטן צריך לילך יותר [מגדול] וגדול אינו צריך כל כך, והמחשבה הוא ג"כ גדול ממעשה [הרבה, ולכן] אינו צריך רק המחשבה ועומד שם תיכף [נ"א: אינו צריך רק שיחשוב במחשבתו ומעלה תיכף לשרשו]. ולכן הת' משתוקקת לא' ויש בו [כל] הת' אלפין, [ולכך התי"ו גדולה שהם מאותיות המחשבה]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/23/115&search=%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%94 אור תורה]}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מידות ורגשות]]
[[קטגוריה:מידות ורגשות]]
31,176

עריכות