14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ") |
מ (החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות ") |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
==אודותיו== | ==אודותיו== | ||
המקום הראשון בו אנו מוצאים שישנו קשר בין נשמתו של כל יהודי לנשמתו של מלך המשיח הוא בכתביו של רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], המביא בספרו [[מאור עיניים]] אמרה בשם ה[[בעל שם טוב]], וזה לשונו:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כמאמר הבעל שם טוב נבג"מ צריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין חלק קומת משיח השייך לנשמתו כנודע שאדם ראשי תיבות [[אדם]] [[דוד]] [[משיח]] . . וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל נשמות ישראל כלולה משישים ריבוא . . על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו . .|מקור=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=186 מאור עיניים פרשת פנחס]}} | המקום הראשון בו אנו מוצאים שישנו קשר בין נשמתו של כל יהודי לנשמתו של מלך המשיח הוא בכתביו של רבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], המביא בספרו [[מאור עיניים]] אמרה בשם ה[[בעל שם טוב]], וזה לשונו:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כמאמר הבעל שם טוב נבג"מ צריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין חלק קומת משיח השייך לנשמתו כנודע שאדם ראשי תיבות [[אדם]] [[דוד]] [[משיח]] . . וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל [[נשמה|נשמות]] ישראל כלולה משישים ריבוא . . על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו . .|מקור=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=186 מאור עיניים פרשת פנחס]}} | ||
[[הרבי]] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק{{הערה|במדבר כד, כז.}}: "דרך כוכב מיעקב". המפרשים אותו פעם אחת כ[[נבואה]] על מלך המשיח{{הערה|תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס ופירוש הרמב"ן על הפסוק.}}, ובמקום אחר על כל אחד מ[[ישראל]]{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}. ומכיוון שהכלל הוא כי על פי האמת כל הביאורים שישנם בפסוק אחד שייכים זה לזה{{הערה|ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.}}, מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בהם ניצוץ מנשמתו של משיח{{הערה|1=ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 (ב[[עברית]] - בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25066&st=&pgnum=129&hilite= תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך]), ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344}}. | [[הרבי]] הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק{{הערה|במדבר כד, כז.}}: "דרך כוכב מיעקב". המפרשים אותו פעם אחת כ[[נבואה]] על מלך המשיח{{הערה|תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס ופירוש הרמב"ן על הפסוק.}}, ובמקום אחר על כל אחד מ[[ישראל]]{{הערה|תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.}}. ומכיוון שהכלל הוא כי על פי האמת כל הביאורים שישנם בפסוק אחד שייכים זה לזה{{הערה|ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.}}, מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בהם ניצוץ מנשמתו של משיח{{הערה|1=ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 (ב[[עברית]] - בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25066&st=&pgnum=129&hilite= תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך]), ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344}}. | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}. | כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}. | ||
התקשרות זו שעל ידי ניצוץ המשיח שרשה בנשמת המשיח, שהוא הממשיך והמגלה | התקשרות זו שעל ידי ניצוץ המשיח שרשה בנשמת המשיח, שהוא הממשיך והמגלה ב[[נשמה|נשמות]] ישראל את דרגת התקשרות זו. ולכן נקרא המשיח "יחידה כללית" - כיון שהוא כולל את כל בחינות ה"יחידה" של כל בני ישראל{{הערה|ראה הנסמן בשיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, הערה 27.}}. וזוהי גם הסיבה לכך ש[[נשיא הדור]] - הכולל את כל [[נשמה|נשמות]] הדור - הוא היחידה הכללית, וממילא גם המשיח שבדור{{הערה|ראה דבר מלכות ש"פ וירא תשנ"ב הערה 127. [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] הערה 53 - התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 420.}}. | ||
==השפעתו== | ==השפעתו== |
עריכות