ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 24 בתים ,  21 ביולי 2016
מ
החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה "
מ (החלפת טקסט – "משפיע " ב־"משפיע ")
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ")
שורה 15: שורה 15:
ניצוץ משיח הוא נקודת היהדות שביהודי - הנרמזת באות יו"ד, [[ראשי תיבות|ראש התיבה]] של שם עם '''י'''שראל.{{הערה|שם=לקו"ש לט|לקוטי שיחות חלק לט, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/23/348.htm הוספות עמוד 348].}} כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא}}
ניצוץ משיח הוא נקודת היהדות שביהודי - הנרמזת באות יו"ד, [[ראשי תיבות|ראש התיבה]] של שם עם '''י'''שראל.{{הערה|שם=לקו"ש לט|לקוטי שיחות חלק לט, [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/23/348.htm הוספות עמוד 348].}} כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא}}


דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא{{הערה|אגרת הקודש שם.}} מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[חכמה]] שבנפש. בדרך כלל, מבואר שניצוץ המשיח הוא דרגת ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, ובמקומות רבים נוספים.}}. אמנם בשיחה נוספת מחדש הרבי שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".}}.
דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא{{הערה|אגרת הקודש שם.}} מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[חכמה]] שבנפש. בדרך כלל, מבואר שניצוץ המשיח הוא דרגת ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל, ובמקומות רבים נוספים.}}. אמנם בשיחה נוספת מחדש הרבי שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" ל[[נשמה]] עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם ה[[נשמה]] ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".}}.


כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}.
כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}.
שורה 22: שורה 22:


==השפעתו==
==השפעתו==
לניצוץ משיח פעולות רבות, היא מביאה את האדם ל"גאולה פרטית" בזמן הגלות שיהיה ביכולת הנשמה להתעלות מעל חושך הגלות. (כדלהלן פסקה 'בעבודת האדם'). ניצוץ זה מקשר את עבודת האדם בזמן הגלות עם מלך המשיח ופועל את ביאתו (כדלהלן בפסקה 'מגאולה פרטית לגאולה כללית'). גם יכולתו של משיח לגאול כל אחד מישראל בגאולה עצמה בדרגתו הוא הודות לניצוץ זה (כדלהלן 'בגאולה השלימה').
לניצוץ משיח פעולות רבות, היא מביאה את האדם ל"גאולה פרטית" בזמן הגלות שיהיה ביכולת ה[[נשמה]] להתעלות מעל חושך הגלות. (כדלהלן פסקה 'בעבודת האדם'). ניצוץ זה מקשר את עבודת האדם בזמן הגלות עם מלך המשיח ופועל את ביאתו (כדלהלן בפסקה 'מגאולה פרטית לגאולה כללית'). גם יכולתו של משיח לגאול כל אחד מישראל בגאולה עצמה בדרגתו הוא הודות לניצוץ זה (כדלהלן 'בגאולה השלימה').


===בעבודת האדם===
===בעבודת האדם===
====גילויה מן העלם====
====גילויה מן העלם====
אולם דרגה זו אינה גלויה בנפש האדם מצד עצמה. היות והאדם מצד עצמו מרגיש וחי עם כוחותיו הגלויים - שכלו ורגשותיו, שגדרם ותכונותיהם שונים מתכונות העצם ולכן מעלימים על ההתקשרות שמצד עצם הנפש, (ואכן אצל ילדים הוא גלוי יותר, שאצלם הכוחות הפנימיים פחות מפותחים, ממילא פחות מעלימים, והתקשרותם מצד העצם גלויה יותר, ולכן אמרו עליהם{{הערה|שבת קיט, ב.}} "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]).}}{{הערה|תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}). יתירה מכך שבזמן ה[[גלות]] כשישנו מצב של העלם והסתר בעולם, שהאור האלוקי מסתתר ומתכסה בכיסויים רבים, ואינה מאירה בנפש האדם האור האלוקי אינו נרגש, ותוקף התקשרותו של הניצוץ משיח אינו גלוי. ויתירה מכך שלפעמים נוסף לכך גם הסתרה מצד הגוף שהניצוץ בגלות ממש בתוך ה[[נפש הבהמית]], כאדם הנמצא בבית הסוהר וידיו קשורות באזיקים, כאשר האדם שקוע בענייני העולם בהתקשרות חזקה על ידי הנפש הבהמית שבו, המעלימה על ידי התקשרות עמוקה בענייני העולם על הקשר העצמי של הנשמה לקדושה ואלוקות.
אולם דרגה זו אינה גלויה בנפש האדם מצד עצמה. היות והאדם מצד עצמו מרגיש וחי עם כוחותיו הגלויים - שכלו ורגשותיו, שגדרם ותכונותיהם שונים מתכונות העצם ולכן מעלימים על ההתקשרות שמצד עצם הנפש, (ואכן אצל ילדים הוא גלוי יותר, שאצלם הכוחות הפנימיים פחות מפותחים, ממילא פחות מעלימים, והתקשרותם מצד העצם גלויה יותר, ולכן אמרו עליהם{{הערה|שבת קיט, ב.}} "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]).}}{{הערה|תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}). יתירה מכך שבזמן ה[[גלות]] כשישנו מצב של העלם והסתר בעולם, שהאור האלוקי מסתתר ומתכסה בכיסויים רבים, ואינה מאירה בנפש האדם האור האלוקי אינו נרגש, ותוקף התקשרותו של הניצוץ משיח אינו גלוי. ויתירה מכך שלפעמים נוסף לכך גם הסתרה מצד הגוף שהניצוץ בגלות ממש בתוך ה[[נפש הבהמית]], כאדם הנמצא בבית הסוהר וידיו קשורות באזיקים, כאשר האדם שקוע בענייני העולם בהתקשרות חזקה על ידי הנפש הבהמית שבו, המעלימה על ידי התקשרות עמוקה בענייני העולם על הקשר העצמי של ה[[נשמה]] לקדושה ואלוקות.


עבודתו של יהודי הוא לגלות את הקשר הזה שמתוך ניצוץ המשיח זה על ידי [[עבודת התפילה]] מעומק הלב. שעה זו מסוגלת לגלות את ה[[נקודה]] הפנימית שבאדם שלמעלה מטעם ודעת, מכיון שבתפילה האדם מרכז את כוחות הנפש ומקשרם לבורא העולם, ובכך הוא מגלה את שורש הקשר שלו לבורא העולם שהוא חלק היחידה שבו.
עבודתו של יהודי הוא לגלות את הקשר הזה שמתוך ניצוץ המשיח זה על ידי [[עבודת התפילה]] מעומק הלב. שעה זו מסוגלת לגלות את ה[[נקודה]] הפנימית שבאדם שלמעלה מטעם ודעת, מכיון שבתפילה האדם מרכז את כוחות הנפש ומקשרם לבורא העולם, ובכך הוא מגלה את שורש הקשר שלו לבורא העולם שהוא חלק היחידה שבו.
שורה 38: שורה 38:
השפעתו של הניצוץ היא השפעה '[[פנימי|פנימית]]'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם. (כפעולת ניצוצו של [[משה רבינו]] שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים.{{הערה|תניא פרק מב.}} כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי). זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם.{{הערה|שם=תו"מ}}
השפעתו של הניצוץ היא השפעה '[[פנימי|פנימית]]'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם. (כפעולת ניצוצו של [[משה רבינו]] שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי [[התבוננות]] בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים.{{הערה|תניא פרק מב.}} כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי). זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם.{{הערה|שם=תו"מ}}


התגלות הניצוץ בכוחות הנפש מכונה "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות הנשמה עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה". כי ב[[ביאת המשיח]] תתגלה בשלמות דרגת היחידה שבנשמה שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה תתגלה בכל הכוחות סוג התקשרות "חדשה" ונעלית.  
התגלות הניצוץ בכוחות הנפש מכונה "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות ה[[נשמה]] עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה". כי ב[[ביאת המשיח]] תתגלה בשלמות דרגת היחידה שב[[נשמה]] שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה תתגלה בכל הכוחות סוג התקשרות "חדשה" ונעלית.  
בכל [[ראש חודש]] בעת שה[[לבנה]] מתחדשת, מתעורר מעין גילוי זה. שהתחדשותה מסמלת את ההתחדשות בעם ישראל ה"[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה" (הלבנה היא משל ל[[ספירת המלכות]] שאין לה אור עצמי, וכך ישראל מכירים בכך שכל חיותם היא מאת הקב"ה).{{הערה|התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 312.}}
בכל [[ראש חודש]] בעת שה[[לבנה]] מתחדשת, מתעורר מעין גילוי זה. שהתחדשותה מסמלת את ההתחדשות בעם ישראל ה"[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה" (הלבנה היא משל ל[[ספירת המלכות]] שאין לה אור עצמי, וכך ישראל מכירים בכך שכל חיותם היא מאת הקב"ה).{{הערה|התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 312.}}


14,699

עריכות

תפריט ניווט