פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
[[קובץ:תפימוהמ.jpg|200px|ממוזער|שמאל|שער הספר ]]'''תפילין של ימות המשיח הינו ''' הוא ספר המסביר את עניינם עניינה של התפילין מצוות [[תפילין]] בכלל וד, ואת חשיבות הנחת ד' זוגות [[תפילין ]] (בימינו) בפרט.
הספר נכתב על ידי הרב [[זמרוני ציק]], ונדפס בשנת [[תשע"ד]]. לאחר הדפסת הספר נערך על ידי [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]] ערב השקה בהשתתפות רבנים ומשפיעים{{הערה|ראו מודעה מזמינה לאירוע ב[https://drive.google.com/file/d/1JYlfZTqJ7wCh_bTLWjncyM5lPt6oYNsn/view?usp==תוכן==sharing גיליון 1013] של [[שיחת הגאולה]].}}. שנת [[תשפ"ג]] יצא הספר במהדורה שניה עם תיקונים והוספות.
==תוכן הספר סוקר את את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין: ==
שיטת רש"י {{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, הרמב"ם, הרשב"א, רבינו יונה, הרמב"ן, הבית יוסף, מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.}} - סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) מצד ימין '''של הקורא''' (אדם שנמצא מול המניח). '''וכך נפסק להלכה'''. ===השיטות===
שיטת רבינו תם {{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גםהספר סוקר את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין: רב שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, הרי"ף, הר"י ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין הקורא.''' רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת.
'''שיטת השימושא רבא [[רש"י]]'''{{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כךכפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, [[יעקב הלוי בן משה מולין|מהרי"ל]] ועוד.}}: הסדר הוא כפי סדרם סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) '''מימין המניח'''. ישנם חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין וסדר כתיבתם הוא מצד ימין של יד מיוחדות.{{הערה| בדבר זהותו הקורא, היינו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}} הנחתם נחשבת כמיועדת לבעלי סגולה בלבדאדם שנמצא מול המניח.
שיטת הראב"ד: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין המניח'''. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדותשיטה זו היא השיטה הנהוגה כיום להלכה.
המחלוקת בניהם תלויה בהסברת ברייתא בגמרא במנחות. '''שיטת [[רבינו תם]]'''{{הערה|דף לכפי דעת ר"ד עת סוברים גם: [[רב שרירא גאון]], רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"בי טוב עלם, ל[[הרי"ה עף]], הר"אי ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, וסדר הכתיבה הוא מימין הקורא.
הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על התפילין בכללותם - מצוות התפילין, הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות למצווה. חלק ב: ד' השיטות: הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה: סדר הנחם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית בשלבים. חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות {{הערה| בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זימרוני זליג ציק]] לרבי פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון"(לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' מענדל ע"ה פוטרפס והורה לו להניחם).}} חלק ד': ביאורים עפדר"י חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות: הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת התפילין ועוד. לספר נוספו נספחים והערותת.
הספר מבוסס בעיקר '''שיטת השימושא רבא'''{{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), כשיטת רש"י אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על שיחת יום י4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות{{הערה|בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}}. '''שיטת [[הראב" שבט השיד]]''': סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, כשיטת ר, אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות. ===סיבת המחלוקת=== המחלוקת ביניהם תלויה בהסברת [[ברייתא]] ב[[גמרא]] ב[[מנחות]]{{הערה|נדפסה בליקודף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.}}: "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן". ==מבנה הספר== הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על ה[[תפילין]] בכללותם - מצוות ה[[תפילין]], הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות ל[[מצווה]]. חלק ב: ד' השיטות - הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה - סדר הנחתם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית ביחסו של הרבי להנחתן, חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות{{הערה|בעיקר: ש כרך "פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זמרוני זליג ציק]] ל[[רבי]] פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' עבארה"ק אזכיר על הציון" (לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' 597[[מענדל פוטרפס]] והורה לו להניחם).}}חלק ד': ביאורים על פי חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות - הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת ה[[תפילין]] ועוד. לספר נוספו נספחים והערות.
מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית.
==הוצאה לאורראו גם== הספר נערך ע"י הרב [[זמרוני זליג ציק]], ויצא לאור ב[[חודש אלול]] תשע"ד ע"י * [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימהארבעה זוגות תפילין]].
==קישורים חיצוניים==*[https://drive.google.com/drive/folders/1dEN_xvWW-JkGceKhw8vzbakJ_h_opg9u נאומי הרבנים בכינוס השקת הספר זכה לשבחים מכמה מרבני ומשפיעי חב"ד, כמו"כ [[אליעזר שלמה שיק|הרב מוהראתפילין של ימות המשיח"ש מברסלב]] שהיה מיודד בשנים האחרונות עם הרב ציק, התבטא על הספר בצורה מיוחדת ביותר, וכן אמר שיכתוב הסכמה לספר.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי הלכה ומנהג]]
568

עריכות