פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 301 בתים ,  19 ינואר
{{לעריכהתקנות הרבי|}}[[קובץ:קריקטורה תהלוכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px150px|תהלוכה - קריקטורה מאת אברמי זקס]]'''תהלוכה''', הוא סדר שהחל משנת [[תשט"ו]], נקבע שנקבע ב[[בית חיינו]] לפיו ב[[חג הפסח]] וב[[חג השבועות]] תתקיים "תהלוכה" של מאות [[חסידים]] לאזורים שונים ברחבי העיר [[ניו יורק]]. מטרת התהלוכה היא להגיע לבתי הכנסת ולחזור בפני [[יהודים]] שיחות מ[[הרבי]] אודות עניינו של החג. ==היסטוריה==כבר בשנים הראשונות ל[[נשיאות]] הרבי עורר את ההנהגה שתלמידי ה[[תמימים]] שנוסעים לבתיהם לערים רחוקות לרגל חג הפסח, יחזרו שם מאמרי [[דא"ח]]. הרבי אף ביקש רשימה של שמות הבחורים שאכן עשו זאת. כך החל להתמסד בקרב התמימים הנוהג ללכת לבתי כנסיות באזורים שונים ולחזור שם מאמרי חסידות.
כבר בשנים הראשונות ל[[נשיאות]] הרבי הוא עורר את ההנהגה שתלמידי ה[[תמימים]] שנוסעים לבתיהם לערים רחוקות לרגל חג הפסחעם זאת, יחזרו שם מאמרי דאתהלוכה מאורגנת וממוסדת התקיימה לראשונה בשנת תשט"ח. הרבי אף ביקש רשימה של שמות הבחורים שאכן עשו זאת. כך החל להתמסד בקרב התמימים הנוהג ללכת לבתי כנסיות באזורים שונים ולחזור שם מאמרי חסידותו.
עם זאתבשנים הראשונות היה נהוג שבתהלוכות של [[חג הפסח]] ו[[חג השבועות]], תהלוכה מאורגנת וממוסדת התקיימה לראשונה בשנת תשט"ו. וכך נראתה כאשר משתתפי התהלוכה: קהל רב שבו ל[[קראון הייטס]], היו נכנסים ל[[גן עדן התחתון]] מול חדרו הקדוש של אברכים ותלמידי התמימים צועדים בצוותאהרבי, מתוך שירה וומנגנים ב[[ניגוניםשמחה]], מרחק רברבה. כאשר קבוצות הצועדים מתקרבות ליעדןה[[מזכיר]] הראשי של הרבי, הן מתפצלות לשכונות היהודיות, וכל קבוצה לשכונה שנקבעה לההרב [[חמ"א חדוקוב]] היה נכנס אז לחדרו של הרבי ומודיע לו שהתהלוכה חזרה בשלום והרבי היה מוסר באמצעותו [[ברכה]] קצרה למשתתפים לתהלוכה. כשקבוצת הצועדים מגיעה למרכז השכונהלדוגמא, הם יוצאים בריקוד נלהב במרכז השכונה ומצרפים אליהם פעם התבטא הרבי: "כיון ששרים כעת את היהודים המקומייםה[[ניגון הופ קוזק]], "זאל מען אריין האפקען צו די [[גאולה]] אמיתית והשלימה" [= שירקדו ויקפצו לתוך הגאולה…] ". לאחר הריקוד מתפזרים הצועדים איש איש לבית הכנסת שנקבע עבורו שהוא ינאם בו. לאחר בהזדמנות אחרת (בשבועות [[תפילת ערביתתשכ"ט]] של יום טוב שני (או אחרון), מתאספים שוב הצועדים למקום מרכזי שבו מתקיים 'קידושאיחל הרבי שיהיה "תמוך אשורי במעגלותיך", כלומר שיהיה [[תענוג]] בפעמי ההליכה{{הערה|[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] יום ב' גדול ואחר כך הם צועדים בדרכם חזרה לבית הכנסת של החג, ביאר אז הרביעניין זה בעבודת ה', ל-770בהתבסס על תורת הבעש"ט}}.
בשנים הראשונות היה הנוהג שב"תהלוכות" של חג הפסח וחג השבועותמסופר שפעם, כאשר משתתפי התמהמהה התהלוכה שבו לקראון הייטסמלשוב במועד הרגיל, היו נכנסים ל[[גן עדן התחתון]] מול חדרו הק' של הרבי, ומנגנים ב[[שמחה]] רבה. ה[[מזכיר]] הראשי של הרבי, הרב [[חמ"א חדוקוב]] היה נכנס אז לחדרו הק' של הרבי ומודיע לו שה"תהלוכה" חזרה בשלום והרבי היה מוסר באמצעותו [[ברכה]] קצרה למשתתפים לתהלוכה. לדוגמא, פעם התבטא הביט הרביעל השעון בפליאה ושאל: כיון ששרים כעת את ה[[ניגון הופ קוזק]], "זאל מען אריין האפקען צו די כמה זמן לוקח להגיע מ[[גאולהבורו פארק]] אמיתית והשלימהלכאן?! מדוע לא הגיעו עדיין?!" [= שירקדו ויקפצו לתוך הגאולה…] ובהזדמנות אחרת (שבועות תשכ"ט), איחל הרבי שיהי' "תמוך אשורי במעגלותיך", כלומר שיהי' [[תענוג]] בפעמי ההליכה. (בהתוועדות יום ב' של החג, ביאר אז הרבי עניין זה בעבודת ה', בהתבסס על תורת הבעש"ט)..
פעםהתהלוכה שהתקיימה בליל [[שמחת תורה]] נועדה בעיקר לסייע בעריכת ה[[הקפות]] מתוך שמחה בבתי הכנסת. כשחזרו מהתהלוכה, כאשר התמהמהה ההיה הרבי בעיצומה של [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] שמתקיימת בתור הכנה להקפות. הרבי מעריך מאוד את ההליכה בתהלוכה הזו, והוא אף הסביר את הסיבה לכך: דווקא ב'תהלוכה' מלשוב במועד הרגילזו התבטאה מסירות הנפש של משתתפי התהלוכה, הביט הרבי על השעון בפליאה ושאל: "כמה זמן לוקח להגיע משהרי כתוצאה מההליכה לבתי הכנסת במקומות מרוחקים, הם מפסידים את ההזדמנות להיות נוכחים ב[[בורו פארקהתוועדות]] לכאן?! מדוע לא הגיעו עדיין?!"..של הרבי שמתקיימת באותה שעה.
ה'תהלוכה' שהתקיימה בליל עם קבלת הידיעה על שובם בשלום של משתתפי התהלוכה, נוסף לברכה שמעניק להם, היה נוהג הרבי להקדיש שיחה מיוחדת למשתתפי התהלוכה, הן ב[[שמחת תורההתוועדות]] נועדה בעיקר לסייע בעריכת היום אחרון של פסח, הן ב[[הקפותהתוועדות]] מתוך שמחה בבתי-הכנסת. כשחוזרים מהיום ב'תהלוכה', הרבי בעיצומה של דחה"ש ובכמה פעמים גם ב[[התוועדות]] שמתקיימת בתור הכנה להקפות. הרבי מעריך מאוד את ההליכה ב'תהלוכה' הזו, והוא אף הסביר את הסיבה לכך: דווקא ב'תהלוכה' זו התבטאה מסירות-הנפש של משתתפי התהלוכה, שהרי כתוצאה מההליכה לבתי-הכנסת במקומות מרוחקים, הם מפסידים את ההזדמנות להיות נוכחים בהתוועדות של הרבי שמתקיימת באותה שעהיום שמחת תורה.
עם קבלת הידיעה על שובם בשלום של משתתפי ה'תהלוכה'בעת השיחה, נוסף לברכה שמעניק להם הרבי נוהג היה מביע דברי הערכה למשתתפי התהלוכה ומבאר כמה מעלות טובות שיש בכך. בסיום השיחה מורה הרבי להקדיש שיחה מיוחדת למשתתפי ה'תהלוכה', הן בהתוועדות יום אחרון של פסח, הן בהתוועדות יום ב' דחה"ש ובכמה פעמים גם בהתוועדות יום שמחת-תורהשיאמרו [[לחיים]] מתוך [[ניגון שמחה]].
בעת השיחה, במשך השנים מוסיף הרבי מביע דברי הערכה למשתתפי ה'תהלוכה' ומבאר כמה מעלות טובות שיש להראות חביבות יתרה לנושא התהלוכה בכך. בסיום השיחה מורה הרבי למשתתפי ה'תהלוכה' שיאמרו שמיד לאחר [[לחייםתפילת מנחה]]מתוך יוצא מהדלת הראשית של [[ניגון שמחה770]]ומלווה במבטו את ההולכים בתהלוכה עד שהאחרון שבהם נעלם מהאופק.
במשך השנים מוסיף הרבי להראות חביבות יתרה לנושא ה'תהלוכה' בכך שמיד לאחר תפילת מנחה יוצא מהדלת הראשית של '770' ומלווה במבטו את ההולכים בתהלוכה עד שהאחרון שבהם נעלם מהאופקהיה עומד וסוקר כל אחד מהעוברים לפניו ובידיו מעודד להגברת השירה והשמחה.
ברבות השנים, היה מוסיף הרבי ויוצא לא רק ללוות את היוצאים לתהלוכה אלא גם לקבל את פניהם עם שובם מהתהלוכה. הרבי עומד וסוקר כל אחד מהעוברים לפניו היה יוצא מחדרו ובידיו הקמעודד את הקהל בשירת ה'מארש' מעודד להגברת השירה והשמחה (כשפונה לשוב להיכל קדשו. הרבי היה עומד כך למשך זמן מה, מצדיע בידו הק' לאות תודה לעבר מפקד המשטרה שפקודיו ליוו תוך שהוא סוקר את הצועדים)כל המשתתפים ואחר כך שב לחדרו.
ברבות השניםבשנת [[תנש"א]], מוסיף היו שני אירועים יוצאי דופן וייחודיים: הן במוצאי שביעי של פסח והן בחג השבועות, כשיצא הרבי ויוצא - לא רק ללוות את היוצאים ל'תהלוכה' - אלא גם מחדרו לקבל את פניהם עם שובם מה'תהלוכה'. הרבי יוצא מחדרו הק' (ב-'770' או בבניין הספרי'ה הסמוך אם שוהה שם אותה שעה) ובידיו הק' מעודד פני השבים מהתהלוכה, לאחר שעודד את הקהל בשירת ה'מארש'. הרבי עומד כך למשך זמן מההשירה, תוך שהוא סוקר את כל המשתתפים ואחר כך שב לחדרו הק'רמז לנאספים שברצונו לומר שיחה ואמר שיחת-קודש על מעלתו וחשיבותו של היום.
בשנת [[תנשבאחת ההזדמנויות התבטא הרבי על ההולכים לתהלוכה: "א]], היו שני אירועים יוצאי דופן וייחודיים: הן במוצאי שביעי-של-פסח והן בחג השבועותאלה שהלכו בתהלוכה ופעלו שמחה אצל הזולת ועד שרקדו כפשוטו, כשיצא הרבי מחדרו הק' לקבל את פני השבים מה'תהלוכה'יתקיים אצלם שלימוד התורה שלהם יהיה באופן מופלג, לאחר שעודד את השירהלמעלה מכל הענינים הארציים, רמז לנאספים שברצונו לומר שיחה ואמר שיחתשהרי זהו עניין הריקוד -קודש על מעלתו וחשיבותו של היוםהגבהת הרגליים מהארץ, וכן קיום המצוות שבהם יהיה באופן כזה"{{הערה|משיחת שבת פרשת בראשית תשל"א}}.
באחת ההזדמנויות התבטא הרבי על ההולכים ל==קישורים חיצוניים==*''תהלוכה'[http: //www.col.org.il/files/0.35808530853_19911914.pdf ילכו מחיל אל חיל]''' {{PDF}} סקירה על התהלוכות בתוך קובץ בהוצאת [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] תשרי תשע"אלה שהלכו בתהלוכה ופעלו שמחה אצל הזולת ועד שרקדו כפשוטו, יתקיים אצלם שלימוד התורה שלהם יהיז {{קישור שבור}}*''' באופן מופלג, למעלה מכל הענינים הארציים, שהרי זהו עניין הריקוד - הגבהת הרגליים מהארץ, וכן קיום המצוות שבהם יהיה באופן כזה"[http://old2.ih.chabad. (משיחת שבת פרשת בראשית תשל"א)info/images/notimage/62029_he_1.pdf התהלוכה דשבועות]''' {{PDF}} לקט יומנים מהתהלוכה של חג השבועות כאן רואים את יחסו של הרבי ל*'''[http://chabadpedia.co.il/images/3/39/%D7%97%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%AA_%D7%AA%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%9B%D7%94_%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99.pdf התהלוכה]''תהלוכה' ואת הנח- שביבי קודש אמרות וביטויים יחודיים על התהלוכה {{PDF}} בהוצאת [[צעירי אגודת חב"ר הרב שנגרם לו מכך.ד ארצות הברית]] סוכות תשע"ד{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:שלוש רגלים]]
8,120

עריכות