פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,735 בתים ,  21:24, 29 באוגוסט 2023
מ
'''שרה אימנו''' היא אחת מארבע האמהות, יחד עם הראשונה מבין [[רבקהארבעת האמהות]] , אשתו של [[רחלאברהם אבינו]] וואמו של [[לאהיצחק אבינו]]. נולדה בשנת אלף תתקנ"ח לבריאת העולם הייתה אשתו של אברהם אבינו ואמו של יצחק.
נולדה בשנת א'תתקנ"ח לאביה הרן בהיותו בגיל 8{{הערה|אברהם היה גדול מהרן בשנתיים (בראשית רבה פרשה לח הל' יד. ילקוט שמעוני לך לך), והיה גדול משרה בעשר שנים (בראשית יז יז).}}. נישאה לאברהם אבינו וילדה את יצחק. בהיותה ב[[חרן]] עסקה בקירוב ל[[יהדות]]. המדרש מספר שבזכות שרה הייתה ברכה בעיסה, לא מש ענן מעל לאהלה, ולא נכבה הנר. כשנפטרה פסקו הניסים האלה, אך כש[[יצחק]] [[נישואין|נשא ]] את [[רבקה]] חזרו הניסים.
לפי המדרש נפטרה בגלל שהשטן אמר לה בהפתעה ש[[אברהם]] לא שחט לבסוף את [[יצחק]], אלא [[עקדת יצחק]] הייתה נסיון בלבד. נפטרה בשנת ב' אלפים פ"ה לבריאת העולם.
 מציגו אצל שרה אמנו, שאצלה היה "נר דלוק מ[[ערב שבת]] לערב שבת". הרבי מסביר כי המשמעות של הדבר הוא, שאור הנר ככל ימי השבוע ("מ[[ערב שבת]] לערב שבת") קשור ונלקח מהאור דנרות שבת קודש.{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] עמ' [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16036&hilite=5c141dde-4032-405f-8595-27f9b012cb06&st=%D7%A9%D7%A8%D7%94+%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95 g עמ' 701.].}} לשוןהתורה בפטירתה הוא: "ויהיו חיי שרה מאה שנה גו' שני חיי שרה". הרבי מקשה: בדרך כלל, כשנאמר סכום שני חיי אדם בתורה, לשון הכתוב היא "ויהיוימי.." או "(ימי) שני חיי גו'", ואם כן גם כאןהיה לו לומר "ויהיו ימי שרה" או "ויהיו שני שרה" - ומהו הלשון "ויהיו חיי שרה".  הרבי מבאר, כיעיקר החידוש בכתוב זה הוא להודיעשכל ימי שרה היו ממולאים בעבודת השםבתכלית השלימות, בלשון המדרש "כשםשהן תמימים כך שנותם תמימים", ועד(כפרש"י) ש"כולן שוין לטובה", שמדתה"טוב" של כל שנותי' הייתה באופן שווה.  בענין זה ישנו דבר תמוה, כיצדאפשר לומר שכל קכ"ז השנים של שרההיו "שויו לטובה"? הרי מובן, שאין להשוותאת מעמדה ומצבה בהיותה באורכשדים, וכן בחרן, לגבי מעמדה ומצבהלאחרי שבאה "אל הארץ אשר אראך", ולאידך - בקכ"ז שנה אלו נכלל גם הזמן שהייתה בבית פרעה וכן בבית אבימלך וכו'.  הרבי מבאר כי התירוץ פשוט, ש"חיי שרה" פירושו - הענינים שבהם חייתה שרה, ו"חיי שרה" היו "שוין לטובה", במשך כל שנותיה שהרי מובן, שהמשמעות האמיתית של "חיי שרה" לא היו חיי ה[[גוף]] שלה (אכילהו[[שינה]] וכיוצא בזה), שהרי דלא בענינים אלו "חייתה" שרה אמנו. ופשיטא, כאשר הייתה בביתפרעה או בבית אבימלך, הרי הצד הבלתי רצוי שבזה לא היה חלק מ"חיי שרה" [שהרי אדרבה, היותה סגורה בבית פרעה ובית אבימלך גרם לה צער גדול]. "חיי שרה" הם החיים הרוחנייםשלה, החל מג' המצוות המיוחדות לנשי ישראל, כמובא בפרש"י - "נר דלוק מ[[ערב שבת]] לערב שבת, וברכה מצויה בעיסה, וענן קשור על האהל" (כמבואר במפרשים" שהם כנגד שלושת המצוות דהדלקת נר שבת, חלה ונדה). וחיים אלו היו "שוין לטובה" כל רגע ורגע בהיותה עלי אדמות וזוהי ההדגשה ויהיו חיי שרה גו'" - דאף שימי ושני שרה, כללו הרבה חילוקים ושינויים במעמדה ומצבה, אבל "חיי שרה" היו באופן שוה במשך כל ימי חייה, "כולן שווין לטובה {{הערות שוליים}}[[קטגוריה:האבות]][[קטגוריה:נשים]][[קטגוריה:ערכים במבט החסידותאישים שהגיעו לגיל 120]]