שלמה אהרנסון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הרב שלמה (הכהן) אהרנסון (אלול תרכ"ג - כ' אדר ב' תרצ"ה) הינו רבה האשכנזי של העיר תל אביב.

תולדות חיים

נולד בשנת תרכ"ג ברוסיה לאביו ר' משה אהרנסון למשפחה של חסידי חב"ד, כבר בגיל 15 החל ללמד גמרא בישיבה בעיר ליאדי, בשנת תרמ"ז התמנה להיות רבה של העיר גולכוב, ולאחר כן בניעז'ין. בשנת תר"ע התמנה להיות לרבה של העיר קייב.

בעת משפט בייליס הצטרף לאדמו"ר הרש"ב במאבק למען זיכוי בייליס.

בעקבות עליית השלטון הקומוניסטי הוא עבר לגרמניה שם מונה לרבה של קהילת יוצאי רוסיה, בשנת תרפ"ג עלה לארץ ישראל ומונה לרבה של העיר האשכנזי תל אביב, במקביל להרב בן ציון מאיר חי עוזיאל.בשנת תרפ"ט בעת ביקורו של אדמו"ר הריי"צ בארץ ישראל, נפגשו השניים בה' אב בעפולה, שם שהה הרב אהרנסון בעקבות מצבו הבריאותי. הם דיברו במשך שעה ארוכה, במהלך שיחתם הם דיברו על מצב של יהודי רוסיה.

נפטר בכ"ב אדר ב' תרצ"ה.

פעילות ציונית

הרב אהרנסון תמך בשיטה הציונית והיה לתומך נלהב שלה.

במהלך נסיעתו של אדמו"ר הרש"ב בביקור בציוני רבותינו נשיאנו נפגש אדמו"ר הרש"ב עם הרב אהרנסון בא' שבט תרס"ג בניעז'ין, במהלך פגישתו החל בין השניים ויכוח אודות הציונות כאשר הרב אהרנסוון מצדיק את הציונות ואדמו"ר הרש"ב מתנגד אליהם.

הרב אהרנסון הביא את שלוה טענות בעד הציונות:

  1. שלא דוחים את ישראל אלא מנסים לקרב אותו, אין לנסות להתרחק מהציונים אלא להתקרב אליהם ולהשפיע לטובה.
  2. בגלל הציונות אנשים רבים התקרבו ליהדות בזכות כך
  3. הרי ממילא לא נצליח לשכנע אותם אז עדיף לפחות להתחבר אליהם.

על הטענה הראשונה השיב אדמו"ר הרש"ב שמקרבים את ישראל לפני שמתגלה הרעה שלו אבל מתי שהוא מתחיל בגלוי לפעול נגד התורה לא מקרבים אותו, כמו כן אם ננסה לקרב אותם בסוף נהפוך להיות כמוהם, על הטענה השנייה השיב אדמו"ר הרש"ב הדבר לא נכון וזה רק מרחיק אותם, כמו כן ציטט אדמו"ר הרש"ב משפט של אחד מראשי הציונות שאמר:"מי שעובר על כל מצות שבתורה, ה"י, ואף גם מי שהוא כופר בעיקר ר"ל, אם הוא לאומי ה"ה יהודי.", כמו כן אדמו"ר הרש"ב אמר שהמניע של הציונים הוא בגלל שהם נרדפים ע"י השלטונות באירופה הם רוצים להיות בעצמם בשלטון (ע"י הקמת מדינה משלהם) וכך איש לא יפריע להם. על הטענה השלישית השיב אדמו"ר הרש"ב שאם כל גדולי ישראל יצעקו נגד הציונות ישובו כל היהודים בחזרה מהרעיון הזה[1]

הערות שוליים

  1. "מבוא" לקונטרס "ומעיין" עמ' 45 - 53