פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 81 בתים ,  14:17, 11 במרץ 2021
מ
אין תקציר עריכה
'''שבירת הכלים''' הוא מונח יסודי בקבלה , המתאר את שבירת הכלים של [[עולם התוהו]] ונפילתם. לאחר שבירת הכלים, ירדו האורות של עולם התוהו לעולמות [[בי"ע]], ועל ידי עבודת האדם הם מתקנים ועולים ל[[עולם התיקון]], עולם האצילות. 
==הספירות של עולם התוהו==
המדרש אומר שלפני בריאת העולם הבורא היה בונה עולמות ומחריבן. כותב על זה האריז"ל שאין הכוונה לעולם גשמי ממש אלא לעולם רוחני, שקרה בו תהליך שבירה - '''שבירת כלים''', והוא [[עולם התוהו]] הממוקם ב[[סדר ההשתלשלות]] למעלה מעולם ה[[אצילות]] (ונקרא גם עולם הנקודים).
עניינו של [[עולם התוהו]] הוא אורות מרובים בכלים מועטים, בניגוד לעולם ה[[תיקון]] בו יש אורות מועטים בכלים רבים. משום כך כל ספירה מ[[עשר הספירות]] הופיעה בו במלא עוצמתה, ולא נתנה מקום לספירות האחרות. לדוגמא מידת ה[[חסד]] התגלתה ולא נתנה מקום להתגלות מידת ה[[גבורה]], וכן [[מידת הגבורה ]] לא נתנה מקום למידת החסד. כתוצאה מההתנגשות הרוחנית הזו בין המידות השונות (או בביטוי קצת שונה - אורות מרובים בכלים מועטים) נשברו הכלים ונפלו לעולמות הנמוכים יותר, ומהם נוצרו הקליפות וכוחות ההסתר.
סיבת השבירה מבוארת בחסידות בשלושה אופנים:
==מקום השבירה==
שבירת הכלים היא רק ב[[עולם התוהו]], שהוא [[עולם הנקודים]], שהוא כנגד [[שם ס"ג]] שהוא כנגד [[ספירת הבינה]]. וטעם הדבר ששבירת הכלים היא בספירת הבינה, משום שה[[חכמה]] הוא בבחינת ביטול, ולא היה בה סיבת השבירה מבחינת [[ישות]] כמו "אנא אמלוך" .
ובפרטיות של [[עולם התוהו]] הייתה שבירת הכלים רק בשבע המידות התחתונות, ולא בג' ראשים. ותחילת השבירה היא בספירת ה[[דעת]] של עולם התוהו שזה ענין המלך הראשון של [[עולם התוהו]] שנקרא בשם בלע.
==עניין השבירה==
ענין השבירה של ה[[כלים]] ונפילתם של ה[[אורות]] הוא ענין של התפרדותם לחלקים רבים. הביאור לכך על דרך [[משל ]] הוא ממילה, שכאשר מצטרפים האותיות למילה שלימה, מתלבשת השכלה, אבל אם מתפרדים האותיות זה מזה, אז לא ימצא בהם התלבשות ההשכלה. ועל דרך זה הוא שבירת הכלים של [[עולם התוהו]], שנתפרדו הכלים לחלקים רבים מפורדים זה מזה, עד שנסתלק מהם האור שהיה מתלבש בתוכן קודם פירוד זה. ומצד זה ירדו במדרגה על עולמות [[בי"ע]] ונתהוו מזה עולמות הנפרדים, ברואים רבים מינים ממינים שונים.
והנה כאשר ירדו הכלים והנצוצות מאת פניו ית' יתברך לפי גודל הירידה כך נעשה בהם הפירוד והרבוי. וכל שעדיין לא ירדו כל כך אזי לא היה הפירוד כל כך כי כל הקרוב יותר אליו ית' יתברך יש בו יותר הבטול והאחדות וכל שנתרחקו יותר אזי נעשה בהן יותר הפירוד והרבוי ונמצא כשנפלו למטה בעשייה נעשה הפירוד והרבוי ביותר
כללות הניצוצות שנפלו בשבירה הם [[רפ"ח ניצוצים]]. מספר [[רפ"ח ניצוצים]] הוא בחינת הפירוד של הניצוצים שנפלו כפי שהיו באצילות שזהו ראשית ירידתם, אבל אחר כך כשנפל לעולם ל[[עולם הבריאה ]] כל ניצוץ מרפ"ח ניצוצים נתחלק לחלקים רבים, וכשנפלו מבריאה ליצירה נתחלקו יותר, וכך גם בעולם העשיההעשייה.
==הטעם בשבירת הכלים==
הטעם לכך שבריאת העולמות נעשתה דווקא על ידי שבירת הכלים, משום שעצמות המאציל הוא יחיד ומיוחד בתכלית היחוד, וכדי שיווצרו נבראים שהם בבחינת רבוי גדול ובבחינת פירוד שהם בחינת יש ודבר בפני עצמו שזהו ממש המנגד אל אמתות אחדותו ב"ה ברוך הוא שאין עוד מלבדו, הוצרך להיות על ידי שבירת הכלים, שמחמת שנתפרדו לחלקים קטנים רבים מאד על ידי זה נעשה בחינת הרבוי של הנבראים וגם על ידי פירוד זה נעשה כל נברא מהות בפ"ע שכל [[מלאך ]] מובדל מחבירו כו'.
ויותר מכך, כדי שיווצר אפשרות של מציאות לרע, אין זה יכול להיווצר על ידי [[צמצום]] על על ידי שבירה בלבד.
==בנפש האדם==
תהליך זה הוא תהליך רוחני כמובן, ויש לו ביטויים שונים, גם בתוך [[נפש]] האדם. מצד בחינת שבירת הכלים נמשכים כל השינויים בדם, שאף על פי שמתפלל באהבה, עם כל זה אחר התפלה התפילה יכול להמשך אחרי תאוות עולם הזה.
==לקריאה נוספת==
*מאמר [[ד"ה]] "והנה אנחנו מאלמים אלומים" בפרשת וישב ב[[תורה אור]]
 
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
85

עריכות