פתיחת התפריט הראשי

שינויים

ה'''רשימות''' הינם כתבים אותם כתב [[הרבי]] לעצמו. רובם של הכתבים נשמרו אצל הרבי ורובם לא ניתנו על ידו לפירסום, מלבד חלקים נבחרים{{הערה|ביניהם: ב[[ספר המאמרים תרס"ו]], ב[[היום יום]], ב[[אגרות קודש]], ב[[ספר המנהגים]], בהערותיו על [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]] של [[אדמו"ר הריי"צ]] ול[[מניח|מניחי]] ה[[שיחות]] כשהתעוררו קשיים.}}, כשאז ציין "מרשימותי" או "מילקוט דרשימותי".
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] הוציאו חלק מחברי [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות שנשמרו על ידי הרבי ב[[חדר הרבי|חדרו הקדוש]] במגירת שולחנו הנעולה{{הערה|ע"פ עדות הרב [[מנחם מענדל גרונר]] המחברות עמדו מעל המגירות על השולחן (ו[[הרבי]] הראה פעמים רבות קטעים מתוכם ל[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]]) לאחר כ"ז אדר הכניס ה[[יהודה לייב גרונר|ריל"ג]] את המחברות למגירה (כדי שהרופאים הגויים לא יתנהגו בהם בביזיון) הובא בספר [[חשבונו של עולם (ספר)|חשבונו של עולם]] לר' [[בנימין ליפקין]].}}, והוציאו אותם לאור בסדרת ספרים בשם "רשימות". למהלך זה התנגדו הרבה מרבני חב"ד.
== חלקי הרשימות ==
 
הרשימות מתחלקות לכמה וכמה מדורים:
=== החלק הראשון ===
 
* אגרות קודש: אגרות שכתב הרבי ונשלחו לאנשים אך לא פורסמו ב[[אגרות קודש]], וכן אגרות שקיבל והוסיף עליהם את הגהותיו.
* רשימות היומן - מהחלקים העיקריים והגדולים ב[[רשימות]], וכולל בתוכו: רשימת דברים של הרבי [[הריי"צ]], בתוכם בעיקר סיפורים ובמקומות בודדים - גם מנהגים. הסיפורים המובאים בחלק זה מתאפיינים בכך שהינם סיפורים השייכים וקשורים עם [[פורטל:בית רבי|בית רבי]], ובמהלך העריכה השמיטו העורכים סיפורים פרטיים מידי. רשימות אלו לוקטו בספר "תורת מנחם רשימת היומן" שיצא לאור בשנת [[תשס"ו]]. מהדורה שנייה ומתוקנת שלו הופיעה בשנת [[תשע"ו]].
=== החלק השני ===
 
החלק השני הינו ספרים שהרבי כתב ולא יצאו לאור:
* [[היום יום חלק שני]]: חלק קטן ממנו הודפס בהוספה להיום יום עם תרגום ב[[לשון הקודש]].
== פירסום הרשימות ==
 ===לפני שנת תשנ"ד=== 
מתחילת קיץ [[תשנ"ב]] פורסמו כמה וכמה רשימות בקבצים [[צדי"ק למלך]], ובספר [[תורת מנחם התוועדויות]] חלק א' בתחילתו.
רשימות אלו, לא היו חלק מחוברות ה"רשימות" שנמצאו במגירת הרבי - אלא שכאשר ערכו את סדרת [[אגרות קודש]], ביקשו מהרבי שיתן מכתבים מהשנים הראשונות, והרבי נתן חבילה של מכתבים. בחבילה ההיא היו כמה עמודים של "רשימות" וכן "היום יום חלק שני". כשנשאל הרבי על כך, הרבי ענה שהעורכים ימצאו מה לעשות עם זה. בפועל הרשימות נשארו בידי עורכי האגרות. בשנת תש"נ נתנו את "היום יום חלק שני" לרב [[פרץ בלוי]] (שפירסם אותו כהוספה למהדורת ה"היום יום" המתורגמת לעברית), אך לאחר שבא ספר זה לעיני הרבי ענה הרבי (תוכן) "חלק שני - מי נתן רשות להוציאו לאור?"{{הערה|[[דברי משיח]] תשמ"ט ח"ג יומן לתאריך ח"י אדר א'.}}. ואת הרשימות הוציאו לאור בקובצי צדי"ק למלך ובחלק א' של תורת מנחם התוועדויות, כנ"ל. אחר כך, כשהתפרסמו סדרת הרשימות, העורכים גם פרסמו מחדש את ה"רשימות" הללו בתוך הסדרה (, והושמטו מתורת מנחם חלק א' בהוצאה החדשה).
בשנת [[תשס"ט]] "מרכז החסד - [[מטה משיח נתניה]]" ערכו ליקוט מקיף של כל הרשימות שפירסם הרבי בעצמו, והדפיסו אותם בקונטרס תחת השם 'ליקוטי רשימות'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1aeE7p6AuuQ4Uu5dr7wZrYDtcnBkuVB_Y/view?usp=drivesdk 'ליקוטי רשימות' שהרבי אישר להדפיסם].}}.
===אחרי שנת תשנ"ד=== לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הוציאו חלק מחברי ועד [[אגודת חסידי חב"ד]] את הרשימות ממקומם, והחלו לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות מדי שבוע. החוברות התפרסמו החל מחודש כסלו תשנ"ה בערך עד תחילת שנת [[תש"ס]]. בשל סגנונו הקצר של הרבי ברשימותיו (שנכתבו לעצמו, ולא לפירסום), ערכו המוציאים לאור פענוח והסבר לדברי הרבי. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).
בשנת [[תשע"ח]], הדפיס [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] כמה קטעים מהרשימות בפיענוח מחודש{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=109621 דיווח והחוברת הראשונה, באתר col]}}, במסגרת מבצע "כתבית יהבית".
==הפולמוס בקשר להוצאתם== גילוי ופירסום ופרסום הרשימות לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד ]] עוררו ספק על האפשרות ואופן הפירסוםהפרסום. בעקבות כך נערכו מספר כמה אסיפות.
===אסיפת אגו"ח===האסיפה הראשונה{{דרושה הבהרה|"הראשונה" - היו עוד אסיפות?}} כונסה על ידי מספר חברי [[אגו"ח]] ביום [[ב' אייר]] [[תשנ"ה]] ליד [[770]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=110684 תמונות מהאסיפה, באתר col].}}. באסיפה השתתפו משפיעים, שלוחים ועסקנים: הרב [[יואל כהן]], הרב [[שלום בער לוין]] (נציג אגו"ח), הרב [[אברהם יצחק שם טוב]], הרב [[שניאור זלמן גופין]], הרב [[משה מרדכי ארנשטיין]], הרב [[משולם זושא אלפרוביץ']], הרב [[שלמה זרחי]], הרב [[אברהם ברוך יצחק גרליצקי]], הרב [[מנחם מענדל גורדון]] ([[לונדון]]), הרב [[דוד רסקין]], הרב [[משה הרסון]], הרב [[אריה לייב קפלן]], הרב [[אהרן חיטריק]], הרב [[יהושע מונדשיין]], הרב [[אלתר אליהו פרידמן]], הרב [[יוסף יצחק הבלין]], הרב [[אליהו מטוסוב]], הרב [[יוסף וינברג]] ור' יוסף ברוך פרידמן.
האסיפה הראשונה{{דרושה הבהרה|האסיפה הראשונה - האם היו עוד אסיפות?}} כונסה על ידי מספר חברי [[אגו"ח]] ביום [[ב' אייר]] [[תשנ"ה]] ליד [[770]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=110684 תמונות מהאסיפה, באתר col].}}. באסיפה השתתפו משפיעים, שלוחים ועסקנים: הרב [[יואל כהן]], הרב [[שלום בער לוין]] (נציג אגו"ח), הרב [[אברהם יצחק שם טוב]], הרב [[שניאור זלמן גופין]], הרב [[משה מרדכי ארנשטיין]], הרב [[משולם זושא אלפרוביץ']], הרב [[שלמה זרחי]], הרב [[אברהם ברוך יצחק גרליצקי]], הרב [[מנחם מענדל גורדון]] ([[לונדון]]), הרב [[דוד רסקין]], הרב [[משה הרסון]], הרב [[אריה לייב קפלן]], הרב [[אהרן חיטריק]], הרב [[יהושע מונדשיין]], הרב [[אלתר אליהו פרידמן]], הרב [[יוסף יצחק הבלין]], הרב [[אליהו מטוסוב]], הרב [[יוסף וינברג]] ו[[ר' יוסף ברוך פרידמן]]. האסיפה הונחתה על ידי ר' [[חיים שאול ברוק (קראון הייטס)|חיים שאול ברוק]] מ, מנהל [[ועד הנחות בלה"ק]].
בתחילת האסיפה הובהר שפירסום הרשימות הוא באחריות אגו"ח ומטרת האסיפה מסתכמת בהידברות על אופן הדפסתם ופירסומם בלבד. בשונה מהנכתב בהזמנה לנאספים שמטרת האסיפה היא לדון "הן בדבר עצם ההוצאה לאור והן בהאופנים השונים כו'"{{הערה|הרב [[שלום יעקב חזן]], נדפס בקובץ [https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם] עמ' 25.}}.
===דיונים נוספים=== בהמשך לאסיפת אגו"ח הנזכרת התכנסו כמאתיים חסידי חב"ד מ[[ארץ הקודש]]{{דרוש מקור}} וקראו לא ללמוד ברשימות כיוון שהרבי מעולם לא נתן אותם לפירסום{{דרוש מקור}}. עד היום ישנם הנמנעים מלימוד ברשימות אלו, ומצטטים את דברי הרבי נגד לקיחת כתבים מרשותם של רבותינו נשיאנו והוצאה לאור מתורתם ללא רשות, ובפרט דברי הרבי בקשר לרשימות אלו שמהם עולה, לטענתם, כי אין רצונו לפרסמם{{הערה|מענה הרבי משנת תשמ"ז : "('''כנראה''' לא הדפסתי מרשימותי - לפועל) א"כ לא יוסיפו זה - עד שימצאו '''בהנדפס'''".}}. בנוסף לדיון אודות הלימוד, הם טוענים שעצם הנגיעה וההוצאה של הכתבים מהמגירה, כמו עוד מאות חפצים ומכתבים אחרים אסורה בתכלית ומצטטים את דברי הרבי משנת תשמ"ה שההוצאה של דברים השייכים לרבי מרשותו הופכת אותם ל"פצצה חיה" ואת המקום בו נמצאים למקום סכנה מוחשית עבור דייריו ועבור כל הנמצאים שם{{הערה|קובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" ברוקלין, תשע"ח, עמוד 4 ואילך.}}. טענתם העיקרית היא - שעד עצם היום הזה, הרשימות לא חזרו למקומם. כמו כן מוסיפים את דברי הרבי לאחר פטירתו של [[אברהם פריז ]] שרק לאנשים כמהו ישנה רשות לגנוב, אך לא לכל אדם.
כנגד זאת טוענים המצדדים בלימוד הרשימות שדברי הרבי התייחסו להדפסה שלא ברשות הגוף המוסמך להחליט בנושא שהינו [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]], ואין לערער על החלטתו. כמו כן מצטטים את דברי הרבי ב[[משפט הספרים]] שאפילו אלו שאינם מבינים ש[[הרבי הריי"צ]] בחיים, ולכן לא הייתה ירושה, מבינים שהספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד, ולא לאדם פרטי, ועל סמך זה טוענים שגם ההחלטה על הרשימות ושאר החפצים של [[הרבי]] היא בסמכות אגו"ח{{הערה|1=טענתם הובאה בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B2RSCtd3E7gUZUM0VGVIZmRQbk4tWVNwWUtYMDBDQXZTemd3/view דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני]", ע' 8 ואילך.}}.
הרב [[שלום יעקב חזן]] פירסם מאמר ב[[שבועון בית משיח]] ובו הצביע על בעיות רבות בתהליך פרסום הרשימות{{הערה|המאמר נדפס שוב בקובץ "[https://drive.google.com/file/d/0B9PiHDkuyHUjZndGdHl6V2lmR0ozRzRzc1NUZlMwWVhfY19V/view חיים שנים ישלם]" הנ"ל, בע' 23 (בהשמטות קלות).}}; אך לא שלל את הפרסום, והוסיף שהוא אישית שמח ממנו. הוא אף פרסם מספר [[הערות התמימים ואנ"ש|הערות]] על הרשימות.
==ראו גם== *[[רשימת שניים אוחזין]]
== לקריאה נוספת ==
*הרב [[דוד פלדמן]], '''רשימו מהרשימות''', [[שבועון כפר חב"ד]] גליון [[חג הפסח]] [[תשנ"ה]], והמשכו בגליונות [[חודש אייר]] תשנ"ה
*הרב [[שלום יעקב חזן]], '''הרשימות הגנוזות''', [[שבועון בית משיח]] גליון 41 עמ' 27
*הרב [[יהושע מונדשיין]], [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=105&lang=hebrew '''אור חדש אור גנוז'''].
==קישורים חיצונים==*הרב [[http://www.chabadlibrary.org/admur/reshimos/index.htm רשימת המנורה ושנים אוחזיןדוד פלדמן]] - אתר ספריית , '''רשימו מהרשימות''', [[שבועון כפר חב"ד {{קישור שבור|כ]] גליון [[חג הפסח]] [[תשנ"ח באייר תשפה]], והמשכו בגליונות [[חודש אייר]] תשנ"א}}ה*הרב [http://hebrewbooks.org/15776 רשימת המנורה[שלום יעקב חזן]] - היברו-בוקס*[http://hebrewbooks.org/15886 , '''הרשימותהגנוזות''', חוברות א - י"ד[[שבועון בית משיח]] - היברו-בוקסגליון 41 עמ' 27*הרב [[http://hebrewbooks.org/15976 הרשימותיהושע מונדשיין]], חוברות ט"ו - מ"ה] - היברו-בוקס*[http://hebrewbookswww.shturem.orgnet/16020 הרשימות, חוברות קי"ב - קנ"ז] - היברו-בוקס* {{HebrewBooks||רשימת היומן|58881}}*index.php?section=blog_new&article_id=105&lang=hebrew '''[https://toratchabad.com/רשימות-הרבי סקירת הסדרה]אור חדש אור גנוז''', באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]]. 
 
{{תורת הרבי}}
{{הערות שוליים}}
{{תורת הרבי}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר שליט"א]]
122

עריכות