פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 1,648 בתים ,  11:46, 25 ביולי 2023
{{לשכתב}}
'''רבי יהושע בן לוי''' (בראשי תיבות: ריב"ל, קרוי גם בר ליואי{{הערה|סנהדרין צח א ועוד}}) היה [[תנא]] משבט לוי{{הערה|חולין קמו ב, ירושלמי ברכות פרק ה, הלכה ה'. מעשר שני פרק ה הלכה ה, גיטין פרק ה הלכה ט.}} מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה, ומגדולי הדרשנים וחכמי האגדה. בגמרא מופיעים מאות מאמרים בשמו.
==מהנהגותיו==
במדרשי חז"ל פזורים המון פרטים על הנהגתו מהם ענינים חדשים בתורה ומהם הנהגה [[לפני לפנים משורת הדין]], ומהם:
*היה צם ב[[ט' באב]] יומיים, כי בט' באב התחילה הפורענות ועיקר המקדש נשרף ב[[י' באב]]{{הערה|ירושלמי תענית פ"ד סוף הלכה ו'.}}.
*מסר נפשו להפצת תורה במסירת נפש, עד שלימד תורה לחולי שחין מדבק מאוד, הנקרא "בעלי ראתן", ריב"ל לא חש לסכנה והלך ולימד אותם תורה{{הערה|סנהדרין צח אכתובות עז, ב.}}.
*מעולם לא נשאל על שבועתו{{הערה|סנהדרין צח א.}}.
*נהג לומר קריאת שמע על המיטה והוא גילה זאת לעולם{{הערה|ברכות ד, ב.}}.
הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא [[בבא מציעא]]{{הערה|כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.}} למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם.
 
==הסתלקותו==
ישנם כמה ביטואים אודות הסתלקותו. בילקוט שמעוני{{הערה|יחזקאל פרק כח, סימן שסז}} ב[[מדרש]] מספרים שרבי יהושע נמנה עם ה"שלושה עשר הם שלא טעמו טעם מיתה" ויש אומרים שהוא גם שהוא נמנה גם עם ה"תשעה נכנסו בחיים לגן עדן"{{הערה|יש לדייק בכך שהוא נכנס בחייו שנכנסו בחייהם לגן עדן, ולא נאמר עלה בסערה עם גופו לגן עדן, כמו שיש המקשרים בינו לבן אליהו הנביאוכך מובא גם בתלמוד בבלי.}}. בגמרא{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף ע"זעז, עמוד ב'.}} מובא סיפור{{הערה|צריך להוציא את הדברים מהגשמתן, אך גם לכל אחד מובן שזה דברים נפלאים מאוד.}} הסתלקותו באופן מפליא{{הערה|להלן עיקר הסיפור בתרגום חופשי בדילוגים. ובשילוב פירוש רש"י בכמה מקומות, הסיפור מובא בחז"ל בעוד מקומות, בהוספת פרטים וגירסאות, וכאן מובא עיקר הדברים על פי הגמרא}}: רבי יהושע בן לוי באר את הפסוק{{הערה|משלי ה'}} "אילת אהבים ויעלת חן"– אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא?" (אם התורה מעלה אפילו חן על לומדיה כל שכן שהיא מגנה עליהם). כשהגיע זמנו ליפטר, אמרו למלאך המות: "לך תעשה מלאכתך בו" הגיע מלאך המות לריב"ל, אמר לו ריב"ל: הוליכני לגן עדן והראני מקומי. הסכים מלאך המוות, אמר לו ריב"ל: "תן לי את הסכין שלך, שלא תבהיל אותי בדרך" נתן מלאך המוות את הסכין לריב"ל. כשהגיע עם הסכין הוא כי מטא להתם, קפץ ריב"ל מן החומה ונפל לתוך גן עדן. ואחז מלאך המוות בכנף טליתו" אמר ריב"ל: "בשבועתא שאני לא חוזר אילך, אלא נשאר בגן עדן". אמר הקודשא בריך הוא: "יש ליבדוק אם פעם נשאל פעם להפיר לו שבועה, אם כן ישאל גם הפעם ויפר שבועתו, אם לא חזר מעולם לא יחזור גם פה". אמר מלאך המוות: "לפחות תחזיר את הסכין". לא הסכים ריב"ל להחזיר, יצא בת קול ואמרה"תן לו, כי הבריאות צריכות את סכין של מלאך המוות". קידם את פניו בגן עדן אליהו והכריז לפני: "פנו מקום לבר ליואי, פנו מקום לבר ליואי." אלא להיכל לר' [[שמעון בן יוחאי]] על שלוש עשרה, שרפרפים עשויים זהב, שאל רשב"י ריב"ל, אתה הוא "בר ליואי?" ענה ריב"ל: כן. שאל אותו רשב"י: "נראתה קשת בימיך?" ענה ריב"ל: כן אמר רשב"י: "אם כן אין אתה בר ליואי."
והאמת הסיפור המלא הוא שכשהגיע זמנו של רבי יהושע בן לוי למות, הורו ל[[מלאך המוות]] לעשות את רצונו, בזכות צדיקותו. נגלה מלאך המוות בפני ריב"ל. אמר לו ריב"ל: הראה לי את מקומי ב[[גן עדן#גן עדן כגמול לצדיקים|גן עדן]]. הסכים לכך מלאך המוות. בדרכם אמר לו ריב"ל: תן לי את סכינך, שבאמצעותו אתה ממית, כדי שלא נראת הקשת בימיותפחיד אותי בדרך. נתן לו מלאך המוות את סכינו. כאשר הגיעו לגן עדן הרים מלאך המוות את ריב"ל כדי להראות לו את מקומו, קפץ ריב"ל ונכנס לגן עדן. תפס אותו מלאך המוות בכנף בגדו, אך להחזירו. אמר לו ריב"ל: בשבועה, אינני בא אליך. אמר [[הקב"ה]]: אם אי פעם בחייו הפר שבועתו, שיחזור. כיוון שמעולם לא רצה הפר שבועתו, נשאר ריב"ל לומר שבח עצמובגן עדן. אמר לו מלאך המוות: החזר לי את סכיני, ולא החזיר (כדי שמלאך המוות לא ימית יותר). יצאה [[בת קול]] ואמרה: תן לו אותה, שהיא נחוצה לבריות.
==רבי יהושע בן לוי שני==
גם הוכיח מכך שבמשנה האחרונה במסכת נידה מובא מאמרו לפני מאמר ר' שמעון בר חלפתא, משמע שהיה מבוגר מר"ש, אך הרבי בהדרנים על הש"ס ביאר את הדבר באופן אחר.
לא נמצא שגדולי ישראל קיבלו דיעה זו<ref>{{הערה|, ובכלל ספרו התפרסם רק ממש לאחרונה, אזי אין להוכיח מכך שלא שללו את דעתו.</ref>}}.
בשנים האחרונות נמצאו שני אתרי קבורה ב"בית שערים" וב"[[ציפורי]]" שמפענוח הכתובת עליהם מובן שקבור בהם יהודי בשם "רבי יהושע בן לוי" ובאחד כתוב "רבי יהושע בן לוי הקפר". אמנם לא מובא במקורות היהדות מיקום קברו של ריב"ל אך חוקרים מודרנים טוענים ששני הקברים הם של שני ריב"ל שונים{{הערה|יש מי שרצה להגיד שכיון שנכנס חי לגן עדן גופו עלה השמימה אך אין לזה מקור ואולי טעה עם הסיפור של אליהו הנביא.}}.
* [https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=43957#p=219&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= תולדות התנאים והאמוראים עמוד 636]
{{אמוראים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תנאים|יהושע]]