שינויים
←קורבן אשם: תיקוני שגיאות כתיב
[[קובץ:שחיטה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הכנסת הקרבן לתוך סורג הברזל, בו שחטו אותו]]
== פעולת הקורבן==
בנוגע לענינו של [[מזבח]] אמרו חז"ל,<REF>{{הערה|1=[[כתובות]] י, ב.</REF> }} - "מזבח, מזיח ומזין, מחבב מכפר", כלומר: מזיח גזירות (רעות מעל ישראל): מזין, בזכות הקורבנות העולם נזון, שהקורבנות באין מן המזון וגורמיו לו ברכה; מחבב. את ישראל אל אביהם, ומכפר עונות. את חלוקת ארבעה מינים אלו, מסביר הרבי<REF>{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=227 בהל' בית הבחירה להרמב"ם עמ' קצח]</REF>}}: ארבעה דברים אלו מתחלקים, בכללות, לשלשה סוגים: א) '''מזין''' - השפעת מזון לעולם, ב) '''מזיח ומכפר''' - ביטול ענינים בלתי רצויים מעל ישראל (גזירות ועונות). ג) '''מחבב''' את ישראל אל אביהם.
חלוקה כזו של "ארבעה שהן שלשה" אנו מוצאים גם בחלוקת הקורבנות (על המזבח) למיניהם - שהרמב"ם<REF>{{הערה|1=הל' מעשה הקורבנות פ"א ה"ב.</REF> }} מחלק את הקורבנות ל"ארבעה מינין, עולה וחטאת ואשם ושלמים", ואילו במדרש<REF>{{הערה|1=מדרש תדשא (הנקרא גם כןברייתא כן[[ברייתא]] דר"פ בן יאיר) פי"ב'. ספר רזיאל המלאך (בשינויים קלים).</REF> }} מצינו שמחלקם לשלשה - "עולה שלמים וחטאת". ומובן שאין כאן סתירה, כי חטאת ואשם תוכנם אחד, שניהם באים לכפרה.
על פי זה - מסביר [[הרבי]], יש לומר, ששלש פעולות אלו שבקורבנות, מכוונות כנגד שלשה סוגים אלו שבקורבנות: [[שלמים]], שיש בהם אכילת בעלים, הם כנגד זה שהמזבח (קורבנות) "מזין" את העולם, דכשם שהבעלים זוכים באכילתם זו- שהיא אכילה גשמית, מזון הגוף' על ידי הקרבת קורבן לה', כך "בזכות הקורבנות העולם נזון"-, חטאת (ואשם) שבאו לכפרה - היינו "מזיח... מכפר". וה[[עולה]], שהיא כליל לה', ענינה "לחבב ישראל אל אביהם"",<REF>{{הערה|1=להעיר שעולה דורון הוא - זבחים ז, ב.</REF> }} וכלשון המדרש, ש"העולה נקרבת לכבוד [[הקב"ה ]] בלבד. אבל השלמים והחטאת בעד (כנגד) עצמנו", כלומר, השלמים והחטאת באים גם לתועלת המקריב - או בשביל קבלת מזון, או כדי לבטל ענינים בלתי רצויים, מה שאין כן העולה באה רק "לכבוד [[הקב"ה ]] בלבד", ועל ידה מתחבבים ישראל אל אביהם שבשמים.
==סוגי קורבנות==
===קורבן חטאת===
{{ערך מורחב|ערך=[[קרבן חטאת]]}}
קרבן חטאת הוא קרבן שמביאים אותו על חטאים בשוגג, באופן שאם נעשו במזיד עונשם כרת או סקילה.
===קורבן אשם===
קרבן אשם הוא קרבן שבא לכפר על עבירות מסוימות.
* '''אשם [[נזיר]]''' - אשם שמביא נזיר שבאמצע ימי נזירו עבר על אחד מאיסורי נזיר.
* '''אשם [[מצורע]]''' - אשם שמביא מצורע ביום השמיני מהזאת מי [[פרה אדומה]].
* '''אשם שפחה חרופה''' - אשה כנענית ששיכת לשני אנשים ואחד מהם שיחרר אותה והיא התחתנה עם [[עבד עברי]] ובה עליה מישהו אחר, אותו אדם חייב להביא קרבן אשם.
* '''אשם גזלות''' - אדם שגזל את חברו ונשבע לשקר בבית דין חייב להביא קרבן אשם.
* '''אשם מעילות''' - אדם שמעל בהקדש בשגגה חייב להביא קרבן אשם.
בנוסף לכך יש '''אשם תלוי''' אשם שמביא אדם שלא יודע אם חטא בחטא שחייב עליו חטאת מביא אשם תלוי.
{{להשלים}}
===קורבן עולה===
{{ערך מורחב|ערך=[[קרבן עולה]]}}העולה היא קרבן שמביאים על מצוות עשה ומכונה בגמרא "דורון". מוגדרת כ"קדשי קדשים" וכולה עולה לה'.שחיטתה: בצפון המזבח. קיבול דמה: בכלי שרת בצפון. זריקת הדם: דמה טעון [[שתי מתנות שהן ארבע]]. בנוסף לזה טעונה הפשט העור וניתוח הבשר. נאכלת: כולה לה' על אש המזבח.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=53b&format=pdf זבחים נג ב.]</REF> מהותה הפנימית: לאחר הבאת קרבן חטאת, יש להוסיף ולהביא קרבן עולה, שהיא כדורון לפני המלך{{הערה|זבחים ה' ע"א.}}. לפי הסבר הרבי, בכל חטא ישנם שני חלקים: העבירה על המצווה המסויימת, והעבירה הכללית על מצוות התורה. בעוד שקרבן החטאת מכפר על החטא הספיציפי, מכפר קרבן עולה באופן כללי על הסטיה מחוקות התורה. מסיבה זו, ניתן להביא קרבן עולה, על כמה מצוות, ואין צורך להביא על כל מצווה קרבן נפרד{{הערה|[[לקראת שבת]], ל[[פרשת ויקרא]], [[תשע"א]].}}.
===קורבן שלמים===
{{ערך מורחב|ערך=[[קרבן שלמים]]}}
{{להשלים}}
==קודש וקודשי קודשים==
קדשי קדשים, היא כינוי של קורבן שכולה לגבוה. לא רק קורבן שכולו לגבוה נקרא קדשי קדשים, אלא גם ב[[קדשים קלים]], נקרא החלק של גבוה - שנקרב על גבי המזבח - "קדשי קדשים".
כדוגמא לכך כתוב במשנה ב[[זבחים]]<REF>{{הערה|1=דף פט.</REF>}}: מעשר קודם לעופות, מפני שהוא מין זבח ויש בו קדשי קדשים דמו ואימוריו.<REF>{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=53b&format=text [[רש"י ]] ד"ה משום דלא, זבחים נג ב.]</REF>}}. ==ראו עודגם==
*[[אדם כי יקריב]]
*[[דם|הקרבת אמורים וזריקת הדם]]
==קישורים חיצוניים==
*הרב חיים אליעזר וישלאנסקי, '''[https://chabad.info/video/beis-medrash-video/classes/660112/ עבודת הקורבנות? רלוונטי מתמיד!]''' {{וידפו}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach כל הכתבות בנושא גאולה ומשיח] באתר הגאולה {{הגאולה}}
* [https://www.hageula.com/geula_moshiach/beit_hamikdash/23395.htm למה בעצם אנחנו לא מקריבים כיום קורבנות?] באתר הגאולה {{הגאולה}}
{{הערות שוליים}}
{{הר הבית}}
[[קטגוריה:בית המקדשקרבנות]]