פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,666 בתים ,  08:28, 2 באוקטובר 2023
בנגעים ישנם שלושה {{קשר חב"די|התייחסות הרבי נכתבה בפסקה קצרה מאוד ולא מובנת, ובמיוחד שיש עשרות מאמרי חסידות שמסבירים את הנושא}}{{מפנה|מצורע|[[פרשת השבוע|פרשה]] בתורה בשם זה|פרשת מצורע}} {{מפנה|נגעים|מסכת בשם זה|מסכת נגעים}}  '''צרעת''' הינה שם כולל למיני הנגעים שעלולים להתרחש הנחלקים לשלושה סוגים: נגעי אדם, נגעי בתים ונגעי [[בגד|בגדים]], אשר - כאשר מתפשט בהם כתם מסוים, האדם המקבל נגע מכונה מצורע וסימן-נגע זה מבטא אשר האדם עשה מעשה שלילי, ועליו לגשת לכהן שבודק האם הכתם נחשב נגע והאם זה טמא, עלול לגרום להם [[טומאה]]. דינים רבים יש בזיהוי הנגע ובטיהור המצורע, ומפורטים בפרשות המפורטים בפרשיות [[תזריע]] ו[[מצורע]] .
==סוגי הנגעים==
בנגעי האדם ישנם כמה סוגי נגע, נגעים: שתים שהן ארבע:
* '''בהרת: עזה כשלג''' - שהיא לבנה ביותר, ואין יותר לבנה ממנה.
* '''בהרת: סיד ההיכל''': - לבנה כסיד הלבן שבקירות ההיכל (ב[[בית המקדש]]). זו הדרגה השנייה בלובן הבהרת.
* '''שאת: קרום ביצה''' - לבנה כקרום העוטף את חלבון הביצה, מתחת קליפת החיצונית של הביצה.
* '''שאת: כצמר הלבן''' - לבנה כצמר נקי של [[כבש (בעל חי)|כבש]]בן יומייומו. זו הדרגה השנייה של הנגע המכונה שאת.
בכולם על האדם לגשת לכהן ולקבל "אבחון" האם הנגע שבעורו נחשב כנגע שעליו אומרת התורה שמטמאה והוא נהיה מצורע. רק לכהן יש את הסמכות לפסוק על האדם האם הוא מצורע או לא, אפילו תלמיד חכם גדול אינו יכול לקבוע בענין זה.
ההסבר לכך שרק הכהו הכהן יכול לפסוק, על פי תורת [[חסידות]] הוא, כי רק הכהנים אשר הינם מצאצאי אהרון הכהן, אשר היה אוהב ישראל אמיתי, וכל הכוהנים יש להם את ה[[אהבת ישראל]] כמו שלו, לכן רק להם יש את הסמכות לפסול ולטמא [[יהודי]], כי בשביל להוכיח ולהראות על מום ביהודי צריך תחילה להגיע לדרגה שאוהב אותו בכל ליבו.
==הנגעים בפנימיות==
ב[[חסידות]] מוסבר שכל הענין של הנגעים אינו ענין שלילי במהותו, אלא אדרבה.
כתוב "אדם כי יהיה בעור בשרו נגע צרעת"{{הערה|ספר ויקרא פרק י"ג.}}: "אדם" זו הדרגה היותר נעלית מבין ארבעת השמות - אדם, גבר, איש, אנוש. הנגע קורה רק לאחד הנמצא בדרגה גבוהה של אדם.מכיוון שהנגע קורה רק לאחר שהאדם תיקן כבר את כל עניניו והוא שלם בכל אלא שהפסולת והדבר הכי חיצוני שבאדם, ה[[עור]], שם עדיין נשאר קצת מקום שעדיין לא התברר ויצא מהרע, ואצל אחד כזה שייך שבעור שלו יהיה נגע צרעת. ולא עוד אלא שגם הנגע בעצמו הוא לא דבר שלילי מצד עצמו אלא אדרבה כפי שכותב [[אדמו"ר הזקן]] ש"הנגעים אורות גבוהים הן"{{הערה|ליקוטי תורה תזריע-מצורע.}} אלא שמצד חוזקם וגודלם לא יכלו לרדת ולהתלבש ב[[כלים]] ולכן ירדו ונפלו ל[[קליפות הטמאות]], ונהיה לו נגע צרעת, אבל בשורשם למעלה הנגעים הינם נעלים ביותר. ולכן גם מה שעליו לעשות זה ללכת ל[[כהן]], כי כהן הוא בדרגה יותר נעלית מכולם, ותפקידו לגלות את הטוב שבנגע עד שנהיה טהור.
אדם, זה הדרגה היותר נעלית מבין ארבעת השמות: אדם, גבר, איש, אנוש. כי הנגע קורה רק לאחד הנמצא בדרגה גבוהה של אדם.==הנגעים מרמזים על הגאולה==מכיוון שהנגע קורה רק לאחר שהאדם תיקן כבר את כל עניניו והוא שלם בכל אלא שהפסולת והדבר הכי חיצוני שבאדם שזה העור שם עדיין נשאר קצת מקום שעדיין לא התברר ויצא מהרע, ואצל אחד כזה שייך שבעור שלו יהיה נגע צרעת, ולא עוד אלא שגם הנגע בעצמו הוא לא דבר שלילי מצד עצמו אלא אדרבה כפי שכותב [[אדמו"ר הזקןהרבי]] ש"הנגעים אורות גבוהים הן"מסביר{{הערה|ליקוטי תורה שיחת פרשת תזריע-מצורעתנש"א.}} אלא שמצד חוזקם וגודלם לא יכלו לרדת ולהתלבש בשרצף הפרשיות "תזריע-מצורע" מבטא ומרמז על התהליך של [[כליםגלות]] ולכן ירדו ונפלו לו[[קליפות הטמאותגאולה]], ונהיה לו נגע צרעתענינו של הגאולה הוא שלאחר שבמשך הגלות מבררים ומנסים לגלות בעולם את הטוב שבכל דבר, אבל בשורשם למעלה הנגעים הינם וכל הדברים הגשמיים והנחותים, מתגלה מעלתם האמיתית איך שבשורשם הם נעלים ביותר, כי כל הגבוה גבוה נופל למטה למטה.
ולכן גם מה שעליו לעשות זה ללכת לכהןפרשת תזריע שבה מתוארים פרטי הנגעים מרמז על תקופת הגלות, כי [[כהן]] הוא בדרגה יותר נעלית מכולם, ותפקידו לגלות את הטוב שבנגע עד שנהיה טהורשלמראית עין יש ענינים שלילים.
==פרשת מצורע שבה מוסבר איך מטהרים את הנגעים מרמזים מרמז על תקופת הגאולהשבה יתגלה לגמרי הטוב והמעלה שבעולם. ==טהרת המצורע==סדר טהרת המצורע מפורט בתחילת [[הרביפרשת מצורע]] מסביר:{{הערהציטוט|מרכאות=כן|שיחת פרשת תזריע מצורע תנש"אתוכן=(ב) זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן:(ג) וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע הַצָּרַעַת מִן הַצָּרוּעַ: (ד) וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב: (ה) וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְשָׁחַט אֶת הַצִּפּוֹר הָאֶחָת אֶל כְּלִי חֶרֶשׂ עַל מַיִם חַיִּים: (ו) אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה יִקַּח אֹתָהּ וְאֶת עֵץ הָאֶרֶז וְאֶת שְׁנִי הַתּוֹלַעַת וְאֶת הָאֵזֹב וְטָבַל אוֹתָם וְאֵת הַצִּפֹּר הַחַיָּה בְּדַם הַצִּפֹּר הַשְּׁחֻטָה עַל הַמַּיִם הַחַיִּים:(ז) וְהִזָּה עַל הַמִּטַּהֵר מִן הַצָּרַעַת שֶׁבַע פְּעָמִים וְטִהֲרוֹ וְשִׁלַּח אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה|מקור=ויקרא יד}} שרצף הפרשיות "תזריע-מצורע" מבטא ומרמז על התהליך של [[גלות]] ו===קרבנותיו===לאחר שבוע מהתגלחת מביא המצורע שני [[גאולהקרבנות]], ענינו של הגאולה לחטאת ולעולה. אם הוא שלאחר שבמשך הגלות מבררים ומנסים לגלות בעולם את הטוב שבכל דבר, וכל הדברים הגשמיים והנחותים, מתגלה מעלתם האמיתית איך שבשורשם הם נעליםעני, כי כל הגבוה גבוה נופל למטה למטהמביא קרבן שתי תורים או שני בני יונה,אחד עולה ואחד חטאת.
פרשת תזריע שבה מתוארים פרטי הנגעים מרמז על תקופת הגלות==לקריאה נוספת==*'''והובא אל הכהן''', שלמראית עין יש ענינים שליליםלקט פתגמים מתורת רבותינו נשיאינו אודות טהרת המצורע,שבועון בית משיח ל' ניסן תש"פ עמוד 8*מצוות '''טהרת המצורע''' בספר [[דרך מצוותיך]] של [[אדמו"ר הצמח צדק]].
פרשת מצורע שבה מוסבר איך מטהרים את הנגעים מרמז על תקופת הגולה שבה יתגלה לגמרי הטוב והמעלה שבעולם==קישורים חיצוניים==*הרב ישראל העשיל גרינברג, '''[https://drive. google.com/file/d/1xNhLuXf7XZsxs13Zz5JLeoQpGiv7Yntf/view דיני צרעת בזמן הזה]''', קובץ הערות 'ולמען ילמדו' בופולו י"א ניסן תשפ"ג עמוד 43
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:האדם וגופובריאות]][[קטגוריה:צרעת]]
8,120

עריכות