פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,903 בתים ,  20 מרץ
אין תקציר עריכה
[[קובץ:צמחונות 1.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"אזי נתברר חיות הבשר והיין .. ועולה לה' כעולה וכקרבן". ספר התניא פרק ז']]
'''צמחונות''' הוא אורח חיים תזונתי{{הערה|יש צמחונים הנמנעים גם להשתמש במוצרים מן החי, כמו עור ופרווה וכדומה. גישה זו מנוגדת ליהדות בה קיימות מצוות כמו שופר, מזוזה, תפילין וכן הלאה, המחייבות, כמובן, שימוש במוצרים מן החי}} של הימנעות מאכילת בשר בעלי חיים. אנשים אלה נקראים '''צמחונים '''. אנשים הנמנעים מכל מזון מהחי לרבות ביצים וחלב ומוצריו נקראים לרוב '''טבעונים'''.
צמחונות אידאולוגית, הרואה בשחיטת בעלי חיים לצורך מאכל פגם מוסרי, מנוגדת לתורה וליהדות. השחיטה ואכילת הבשר היא [[מצוה]] הקשורה לשמחת [[יום טוב]] ועונג [[שבת]]. וכן להקרבת ה[[קרבנות]] ואכילתם.
וכך מובא בגמרא: {{ציטוטון|אמר רב יהודה אמר רב אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה דכתיב לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ ולא חית הארץ לכם וכשבאו בני נח התיר להם שנאמר כירק עשב נתתי לכם את כל}}.
אמנם, גם לאחר היתר אכילת הבשר, עמים וכתות שונות נמנעו מלאכלו ונהגו בצמחונות כמו המצרים ועוד{{הערה|כך מפרש הראב"ע את הפסוק "כי תועבת מצרים כל רועה צאן", שאז לא היו המצרים אוכלים בשר ולא נתנו לשחוט שום בעל חי חיים ועד היום יש חלק בהודו שאינם אוכלים בשר ולא עופות ולא דגים ולא ביצים ולא חלב ולא גבינה ולא דבר הבא מן החי. לכן כל מי שהיה רועה צאן היה מתועב בעיני המצרים שהיו חושדים בו ששותה החלב.}}.
==חשיבות אכילת בשר ביהדות==
[[חז"ל ]] אומרים "אין [[שמחה ]] אלא בבשר וייןו[[יין]]". אכילת הבשר והדגים היא חלק ממצוות [[עונג שבת]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh2/1/242/2.htm שולחן ערוך או"ח רמ"ב, ב]}} ושמחת [[יום טוב]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/1/529/7.htm שולחן ערוך או"ח תקכ"ט, ז]}}.
[[אדמו"ר הזקן]] כותב בספר ה[[תניא]]{{הערה|לקוטי אמרים פרק ז'}}: {{ציטוטון|האוכל בשרא שמינא דתורא ושותה יין מבושם להרחיב דעתו לה' ולתורתו כדאמר רבא חמרא וריחא כו' {{הערה|[[יומא]] עו, ב: {{ציטוטון|והיינו דאמר רבא חמרא וריחני פקחין}}.}} או בשביל כדי לקיים מצות ענג שבת וי"ט אזי נתברר חיות הבשר והיין .. ועולה לה' כעולה וכקרבןכ[[עולה]] וכ[[קרבן]]}}.
ההימנעות מאכילת בשר, היא אחד ממנהגי האבלות של [[תשעת הימים]] שלפני [[תשעה באב]].
בהמשך לאחר המבול מסופר כיצד הקריב נח קרבנות בצאתו מן התיבה: "וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַה' וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ"{{הערה|בראשית ח, כ}}. ובהמשך מספרת התורה שה' הריח בריח הניחוח ונשבע שלא יביא שוב מבול לעולם.
לאחר מתן תורה נצטווינו על הקרבת ה[[קרבנות]] השונים וחלק מהקרבנות נצטווינו על אכילתם.[[קרבן עולה]] עולה כליל לה' על גבי המזבח, אך [[קרבן שלמים|קרבנות השלמים]] נאכלים לבעליהם וחלקם לכהנים.[[קרבן פסח]] כולל אכילת בשר וחייבים בו כל ישראל ומי שנמנע והנמנע מהקרבת הפסח חייב [[כרת]].
כמו כןמאז הציווי של הקרבת הקרבנות נאסרה אכילת בשר חולין שנשחט מחוץ למשכן בלא הקרבתו לשלמים{{הערה|[[פרשת אחרי מות]], יז, התורה מתירה ג - ד.}}. אך אחרי [[הכניסה הראשונה לארץ|הכניסה לארץ]] הותרה אכילת בשר של חולין כאשר קיימת כוונה טהורה, כפי שאומרת התורה: "כִּי תְאַוֶּה יַרְחִיב ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶת גְּבוּלְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ... בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל תֹּאכַל בָּשָׂר{{הערה|דברים יב, כ. ראו ב[[רש"י]]: {{ציטוטון|'''בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ וְגוֹמֵר''' – אֲבָל בַּמִּדְבָּר נֶאֱסַר לָהֶם בְּשַׂר חֻלִּין, אֶלָּא אִם כֵּן מַקְדִּישָׁהּ וּמַקְרִיבָהּ שְׁלָמִים (ספרי עה; חולין ט"ז ע"ב)}}. ראו גם בפסוקים יב - יד. וב[[אברבנאל]] לפסוק כ. [[ליקוטי שיחות]] [https://drive.google.com/file/d/19e7qw75Dlpj4pzJqroPXbEQw_2Brl-Q4/view חלק ד' עמוד 1108 ואילך].}}". בשר שנאכל מבחירה מכונה במקורות "בשר תאווה", והתורה מתירה זאת: "בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ תֹּאכַל בָּשָׂר".
==אכילת בשר בתורת החסידות==
בחסידות ב[[חסידות]] מבואר שבכל דבר גשמי יש [[ניצוץ קדושה]] המחיה אותו, ועל ידי שימוש בדבר הגשמי לשם שמים [[בירור הניצוצות|מבררים]] אותו ומעלים אותו לקדושה. עליית ה[[חי]] היא על ידי שה[[מדבר]] [[אכילה|אוכל]] אותו, הופך אותו לחלק ממנו ומעלה אותו לדרגתו{{הערה|ראו [[כתר שם טוב]] [https://chabadlibrary.org/books/bsht/kst/1/218.htm סימן ריח], [[לקוטי תורה]] [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/5/13b.htm צו יג, ב].}}. כמו כן מבואר ששורש ה[[לחם]] וה[[בשר]] הוא מ[[עולם התוהו]] שלמעלה מהאדם ששורשו מ[[עולם התיקון]], לכן, האדם נצרך לאכילת הלחם והבשר. ביחד עם זאת, האדם מברר ומעלה את הלחם והבשר כשהוא עובד את ה' בכח אכילה זו.
בפרטיות יותר, שורש בשר הבהמות הוא מ[[פני שור]] שב[[מרכבה]]. ושורש בשר העופות הוא מ[[פני נשר]] שבמרכבה. ושניהם מנשאים את הכיסא שעליו דמות כמראה אדם. כלומר, על ידי אכילת בשר, האדם מתעלה לדרגה גבוהה יותר ובכוחו לעבוד את ה' בכח אכילה זו.
==דעת הרבי אודות הצמחונות==
ב'[[יחידות]]' של הרב [[אליהו יוסף שאר ישוב הכהן]]שנהג בצמחונות, בשנת [[תשכ"ג]], אמר הרבי: {{ציטוט|מרכאות=כן|מקור='ספר היחידות' לרב גליצנשטיין עמ' 235{{הערה|ראו נוסח נוסף ב[[שיחות קודש]] תשכ"ג בהוספות, עמ' 402, ושם כתוב שהרבי קם ממקומו והביא את כרך ה"שדי חמד", ואחר כך אמר: זה רק בשביל יחידי סגולה. וראו בערכו של הרב [[שאר ישוב כהן]] את עדותו מיחידות זו.}}|תוכן=צמחונות איננה לא על פי [[חסידות]] ולא על פי [[קבלה]], כי על ידי זה חסר ב[[עבודת הבירורים|בירורים]], שכן אינו מברר את הדברים שאינו אוכל. ומה שנאמר ב'[[שדי חמד]]'{{הערה|כוונת הדברים: במערכת "אכילה" כותב השדי חמד על אחד מתלמידי ה[[אריז"ל]] "שזה כמה שנים נהג בעצמו פרישות שלא לאכול בשר כלל וחלילה ללגלג עליו ואשרי חלקו").}} שלא להלעיג על הצמחונים - הרי זה רק ליחידי סגולה!}} הנהגה זו של הרב הכהן נבעה מהנהגת אביו, הרב [[דוד כהן (הנזיר)|דוד הכהן]] המכונה "הרב הנזיר" נהג בצמחונות, שאף כתב על כך ספר בשם '''חזון הצמחונות והשלום מבחינה תורנית''', לקט מתוך כתבי הרב [[אברהם יצחק קוק]] בעריכתו. במהלך [[התוועדות עם הרבי|התוועדות ]] [[י' שבט ]] [[תשכ"ה ]] ניגש הרב אליהו יוסף שאר ישוב הכהן ושאל את הרבי מדוע לא השיב לו על מכתבו. ענה לו הרבי השיב: מפני כיבוד אב – של אביו הרה"ג ר' דוד הכהן שליט"א, שנוהג בצמחונות ואינו אוכל בשר: "{{ציטוטון|רציתי להסביר במכתב מדוע יש ענין דווקא באכילת בשר – במענה לשאלתו – אך נמנעתי מלעשות כן כדי לא להתיר לו דבר בניגוד לדעת אביו שליט"א".}} שנהג בצמחונות, בשנת תשכ"ג{{הערה|פורסמה ב'ספר היחידות'כלומר הרבי נמנע מלהשיב לו, גליצנשטיין עמ' 235}}, אמר הרבי:כדי שיוכל לקיים מצוות [[כיבוד הורים]] כדרוש ולא יימנע מהנהגתו כדעת אביו.
צמחונות איננה לא על פי [[חסידות]] ולא על פי [[קבלה]]במענה לשאלה האם רצוי לפנות לעזרת רופא טבעוני, כי ענה הרבי: "תלוי בידיעות שישנן על ידי זה חסר ב[[עבודת הבירוריםדבר הצלחתו"{{הערה|בירורים]], שכן אינו מברר את הדברים שאינו אוכל. ומה שנאמר הובאה בספר היכל מנחם חלק ב'[[שדי חמד]]עמוד קצא, ובספר "מה רבו מעשיך ה' שלא להלעיג על הצמחונים הרי זה רק ליחידי סגולה!" עמוד 342.}}.
==המצדדים בעד הצמחונות==
ישנם רבנים בני הדור האחרון המצדדים בצמחונות ומביאים קטעים מספרים מסויימים שניתן להסיק מהם דברים ברוח זו{{מקור}}.
מביאים את דברי ר' יוסף אלבו שההיתר שניתן על ידי ה' לאכילת בשר הוא בדיעבד, ו"לא דברה תורה אלא כנגד היצר הרע"{{הערה|ספר העיקרים, מאמר שלישי פרק טו}}.
עוד מביאים מדבריו שהסיבה שה' התיר את אכילת הבשר לנח ולבניו היא מפני שכשיצאו מן התיבה לא היה בעולם עוד מעשבי הארץ או עצי פרי, ואם היו מחכים עד שיזרעו שדות ויטעו כרמים היו מתים ברעב ולכן התיר להם אכילת הבשר.
אך בעיון בדבריהם, וכן בציטוטים אחרים שמביאים, עולה, שאין כל יסוד לצמחונות בדבריהםפרשנות זו בדברי [[הראשונים]] איננה הכרחית{{מקור}}.
==לקריאה נוספת==
*הרב מנחם סליי, '''חייתו ארץ''', על עניני הטבע וביחוד מעמדו של בעל החיים במקורות היהדות
*הרב [[שאר ישוב הכהן]], '''ההמנעות מאכילת דבר מן החי - משנת חסידים''', בתוך הספר "חייתו ארץ"
*הרב יוסף ברגר, '''אכילת בשר וצער בע"ח ע"פ [[רמב"ם]] ו[[פנימיות התורה]]''', בתוך תורת [[נחלת הר חב"ד]] גיליון פ"ו
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], [https://chabad.info/video/beis-medrash-video/%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%94הלכה-%d7%99%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%aaיומית-%d7%9e%d7%94%d7%a8%d7%91מהרב-%d7%91%d7%a8%d7%95%d7%99%d7%9fברוין/137798/ האם צמחונות מתאימה להשקפת התורה הרב יוסף ישעיהו ברוין] {{אינפו}} {{וידאו}}*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], '''[http://www.chabad.org.il/Questions/PrintQuestion.asp?ArticleID=373&CategoryID=68 האם אורח-חיים צמחוני או טבעוני תואם את ההלכה?]''', בתוך [[שיחת השבוע]] גיליון 240* הרב [[מנחם ברוד]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=15655&CategoryID=2444 האדם והתרנגולתסלט זה לא מוסרי יותר] מאמר מאת מנחם ברוד. ''', בתוך [[שיחת השבוע ]] גיליון 1713*יענקי טאובר, '''[https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/959472 הפן המיסטי באכילת בשר]''', באתר {{בית חבד}}*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/545795/jewish/-.htm האם כל הדתיים צמחונים?] חב"ד אורג, באתר {{בית חבד}}
*[https://www.hidabroot.org/article/1120714 צמחונות ביהדות]. סיכום יחס התורה לצמחונות וטבעונות, אתר הידברות
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
3,615

עריכות