פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,054 בתים ,  22:42, 8 בינואר 2023
ביטול גרסה 577581 של 37.60.47.251 (שיחה) הראשון לא מנהיג והשני נטול חשיבות חב"דית
'''הציונות הדתית ''' היא זרם אידאולוגי בתנועה הציונית הרואה את הקמת בית לאומי בארץ ישראל כחלק מתהליך הגאולה. הציונות הדתית שואבת את האידיאולוגיה שלה ממקורות תורניים המתארים את הגאולה האחרונה כהליך טבעי ומתמשך, שלא בהכרח מתחיל על ידי מלך המשיח. עם ארגון הקונגרס הציוני הראשון הצטרפו אליו דתיים רבים. וב-1902 , ובשנת [[תרס"ב]] התאחדו לארגון "המזרחי" ([[ראשי תיבות ]] - המרכז הרוחני), שהוקם ביוזמת הרב שמואל מוהליבר, בעקבות מספר החלטות הפוגעות בצביונה היהודי של תנועת ההתיישבות בארץ ישראל.
==התאולוגיה הציונית דתית==
הציונות הדתית מתבססת בעיקר רואה את עצמה כמבוססת על הגותו ומשנתו של [[הרב אברהם יצחק הכהן קוק]], שראה את הקמת המדינה כהתחלת כ[[אתחלתא דגאולה|התחלת הגאולה]]. משנתו מסתמכת על כמה מקורות בתלמוד ובמדרשיםאשר לדעתו מראים בברור שהגאולה התחילה, שכן כל הדברים והסימנים מהמקורות כבר התקיימו לפני שניםמשנתו רואה את התהליך הגאולתי כתהליך איטי ורב-שלבי בו צריך הפרט לקחת חלק, ובשל כך הוא רואה חשיבות עליונה בשילוב בין הקודש והחול ומפרש תהליכי תרבות וחינוך ארץ-להרחיבישראלים כחלק מתהליך הגאולה. ברבות השנים, ועם התפחותה של הציונות הדתית, נוצרו בה זרמים שונים החלוקים בדעותיהם בקשת רחבה של נושאים, אך מאוחדים סביב האידיאולוגיה הרואה שליחות קודש בהגשמת החזון הציוני וביישוב הארץ, תוך שילוב של תורה ועבודה תרבות ומסורת. (ביניהם אף זרמים שמגדירים את עצמם "חרדי לאומי" (חרד"לי) שקרובים יותר להשקפה החרדית, על אף לבושם השונה מהלבוש החרדי). בני הציונות הדתית מתגוררים באופן כללי בכל יישובי הארץ.
==ההתנגדות לרעיון הציוני==
מנהיגי היהדות החרדים, ובהם אדמו"רים ורבנים רבים, ראו בציונות דבר הנוגד את עקרונות היהדות, ועל כן יצאו נגדה בחריפות רבה. הטענות לא היו שוות, והם התפצלו למספר מישורים:
* '''שיתוף פעולה עם אישים שאינם שומרי תורה ומצוות'''{{הערה|1=[[קונטרס ומעיין]], ל[[אדמו"ר הרש"ב]]}}.*'''נסיון לדחוק את הקץ'''{{הערה|1=[[אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב]], ח"חלק א ' אגרת פו, י' תמוז תרנ"ט.נדפס גם בספר "[[אור לישרים]]" נגד ה[[ציונות]], שהודפס בהוראת אדמו"ר הרש"ב}}.*'''התגרות באומות'''{{מקורהערה|כתובות קי"א עמוד א'-ב'. זו הייתה סברתו העיקרית של הרה"ק ר'[[יואל טייטלבוים]] מ[[סאטמר]], וכן גם [[דחיקת הקץ]]}}.*כשהחלה התנועה הציונית להכות שורשים ברוסיה, הוציא [[אדמו"ר הרש"ב]] מכתב ארוך{{הערה|1=[[אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב]], חלק א' אגרת קכב, ד' שבט תרס"ג. נדפס גם בספר "[[אור לישרים]]" נגד הציונות, שהודפס בהוראת אדמו"ר הרש"ב}} בו הוא שולל לחלוטין את הציונות על כל ענפיה וסוגיה, ומשיב לכל הטוענים על התוצאות הטובות כביכול שמביאה התנועה הציונית: 1.'''שיתוף פעולה עם אשים שאינם שומרי תורה זה יגרום לירידה בשמירת התורה ומצוות'''. 2.''' אין ישראל נגאלים אלא בתשובה'''. גם במכתבי [[הרבי]] ניתן למצוא ביטויים רבים נגד הציונות, ושלילה תקיפה של קריאת הציונות וההתיישבות היהודית בארץ בשם 'אתחלתא דגאולה', וזאת כיון שה[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]] על פי הלכה צריכה להיות על ידי [[משיח]], כמו שה[[רמב"ם]]{{הערה|1=הלכות מלכים פרק י"א הלכה א'.}} פסק בספרו '[[היד החזקה]]': "'''המלך המשיח''' עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה.. ויקבץ נדחי ישראל", וממילא, כל פעולה שאינה נעשית על ידי מלך המשיח, אינה חלק מתהליך הגאולה, ולא ניתן לקרוא לה 'אתחלתא דגאולה'{{הערה|1=להרחבה, ראו במכתבו של הרבי לרב [[שלמה יוסף זוין]]. {{מקור}}}}.
==מלחמה רוחנית בציונות==
[[הרבי]] נלחם ברעיון הציוני בדרכים שונות. הרב [[יהודה פלדי]] נתבקש על ידי הרבי לעשות מערכה ציבורית בענין, כולל פרסום מאמרים בעיתונות בעניינים אלה בהסברה נאותה, והיה זה באתערותא דלעילא ביוזמתו של הרבי מבלי כל התעוררות מצדו{{הערה|1=[[שבועון כפר חב"ד]], גל' 1210}}. הסופר הרב [[אוריאל צימר]], שהיה ידוע בדעותיו הקנאיות בנושא הציונות והמדינה, נצטווה על ידי הרבי, להרבות בכתיבה אנטי ציונית. וזאת על אף שהוא היה אז כבר מפורסם כמקושר לרבי ומקורב אליו ביותר וגם זכה לשמש כ[[מזכיר]] אצלו, ומכאן שהרבי לא חשש להודיע בת רבים את דעת חב"ד בענינים אלו. למרות רצונו העז להפסיק מלכתוב בנושאים אלו ושטח את תחנוניו לפני הרבי שיפטור אותו מזה בטענה "אינני סאטמארער", זה לא עזר לו במאומה, והרבי ציווה עליו בתוקף לכתוב עוד ועוד. ואכן בהוראת הרבי כתב את הספר "[[יהדות התורה והמדינה]]" - על יחס היהדות החרדית למדינה ול[[יום העצמאות]].
כשהחלה התנועה הציונית להכות שורשים ברוסיה, הוציא [[אדמו"ר הרש"ב]] מכתב ארוךבאחת ההזדמנויות{{הערה|1=ב[[אגרות קודש אדמו"ר הרש"ביחידות]], חביום כ"א אגרת קכב, ד' ג [[שבט תרס]] [[תשי"גח]].}} בו הוא שולל לחלוטין את הציונות על כל ענפיה וסוגיהסיפר לו הרבי, שכמה אישי ציבור וחברי כנסת חרדיים, מהעומדים בראש מפלגה חרדית חשובה, בקשו מהרבי שיפעל עליו להפסיק לכתוב, ומשיב לכל הטוענים על התוצאות הטובות כביכול שמביאה התנועה הציוניתאבל הוראת הרבי אליו הייתה שדוקא משום כך עליו לרבות בכתיבה.
גם במכתבי באותה [[הרבייחידות]] ניתן למצוא ביטויים רבים נגד הציונותהוא גם סיפר לרבי, ושלילה תקיפה של קריאת הציונות וההתיישבות היהודית בארץ בשם 'אתחלתא דגאולה', וזאת כיון שה[[גאולה]] על פי הלכה צריכה להיות שעסקני חב"ד בארה"ק התרעמו על ידי שפירסם דברים שהרבי אמר לו ב[[משיחיחידות]]קודמת בנושא זה, מכיון שסברו שהדברים יפים לאמרם בצינעא ובחדרי חדרים ביחידות, אך פירסום הדברים בעיתונות יכול להזיק לתדמיתה של חב"ד ואולי גם לתקציבים שהיא מקבלת מן השלטון. תשובת הרבי מתנגד לרעיון זההייתה: לא רק שניחא לי בפירסום הדברים, כיון שה[[רמב"ם]]אלא זו הוראה מפורשת מצדי לפרסמם{{הערה|1=הלכות מלכים פרק יצילום מכתבו של הרהלכה א'.}} פסק בספרו 'צימר בנושא זה, עם עוד הרבה מכתבים שלו, התפרסמו בתשורה לשמחת [[היד החזקהנישואין]]': "'''המלך המשיח''' עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה . . ויקבץ נדחי ישראל", וממילא, כל פעולה שאינה נעשית על ידי מלך המשיחשל משפחת בלוי, אינה חלק מתהליך הגאולהטבריה, ולא ניתן לקרוא לה 'אתחלתא דגאולה'{{הערה|1=להרחבה, ראו במכתבו של הרבי לרב [[שלמה יוסף זויןאלול]]תשס"ה, ע' 63. {{מקור}}.
==מלחמה רוחנית בציונות==לאחד שהדפיס מאמר לשלילת הדיעה הרואה בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה, כתב הרבי נלחם ברעיון הציוני בדרכים שונות:. הרב [[יהודה פלדי]] נתבקש ע"י הרבי לעשות מערכה ציבורית בענין.. כבר הבעתי תשואות חן ושביעת רצון מרובה ממאמרו שהדפיס על דבר הטעות המצערת והמבהילה אשר קוראים לגלות מר וחשך כפול ומכופל בשם אתחלתא דגאולה וכו'. וזכות הרבים מסייעת לכל אחד המוחה נגד זה. וכמובן אין מקום לנפילת רוח שהמחאה אינה מתקבלת באופן שצריכה להתקבל, כולל פרסום מאמרים בעיתונות בעניינים אלה בהסברה נאותהאף שתקוותי שבכל אופן עושה רושם, והיה ומי עמד בסוד הוי' לידע התוצאות. וכמובן שאין זה באתערותא דלעילא ביוזמתו פוטר מלמחות עוד הפעם ועוד הפעם, ובפרט על פי המדובר ומבואר כמה פעמים אודות רציניות העניין וההיזק של הרבי מבלי כינוי המצב הנוכחי בשם אתחלתא דגאולה...{{הערה|1=כל התעוררות מצדו<REF>זה נלקח מתוך [[שבועון כפר חב"ד]], גל’ 1210<http://REF>old2. הסופר הרב [[פרץ אוריאל צימר]], שהיה ידוע בדעותיו הקנאיות בנושא הציונות והמדינה, נצטווה ע"י הרבי, להרבות בכתיבה אנטי ציוניתih.chabad.info/index. וזאת על אף שהוא היה אז כבר מפורסם כמקושר לרבי ומקורב אליו ביותר וגם זכה לשמש כ[[מזכיר]] אצלו, ומכאן שהרבי לא חשש להודיע בת רבים את דעת php?url=article_he&id=28823 חב"ד בענינים אלו. למרות רצונו העז להפסיק מלכתוב בנושאים אלו ושטח את תחנוניו לפני הרבי שיפטור אותו מזה בטענה "אינני סאטמארער", זה לא עזר לו במאומה, והרבי ציווה עליו בתוקף לכתוב עוד ועודאינפו]. ואכן בהוראת הרבי כתב את הספר "[[יהדות התורה והמדינה]]" - על יחס היהדות החרדית למדינה ול[[יום העצמאות]]}}.
באחת ההזדמנויות<REF>ב==רבנים בולטים בציונות הדתית=====בעבר===*הרב [[יחידותאברהם יצחק הכהן קוק]] ביום כ"ג .*הרב [[צבי יהודה קוק]].*הרב [[דוד כהן (הנזיר)]]*הרב [[שבטשלמה גורן]] .*הרב [[תשי"חאברהם אלקנה כהנא שפירא]].</REF> סיפר לו הרבי*הרב [[מרדכי אליהו]] - רבים מחברי הציונות הדתית החשיבוהו לרב שלהם, שכמה אישי ציבור וחברי כנסת חרדיים, מהעומדים בראש מפלגה חרדית חשובה, בקשו מהרבי שיפעל עליו להפסיק לכתוב, אבל הוראת הרבי אליו היתה שדוקא משום כך עליו לרבות בכתיבהאף שלא הסכים בכל התחומים עם דעותיהם.*הרב [[משה צבי נריה]].*הרב [[יעקב משה חרל"פ]]*הרב [[חיים דרוקמן]].
באותה יחידות הוא גם סיפר לרבי, שעסקני חב"ד בארה"ק התרעמו על שפירסם דברים שהרבי אמר לו ביחידות קודמת בנושא זה, מכיון שסברו שהדברים יפים לאמרם בצינעא ובחדרי חדרים ביחידות, אך פירסום הדברים בעיתונות יכול להזיק לתדמיתה של חב”ד ואולי גם לתקציבים שהיא מקבלת מן השלטון===בהווה===*הרב [[שמואל אליהו]]. תשובת הרבי היתה: לא רק שניחא לי בפירסום הדברים, אלא זו הוראה מפורשת מצדי לפרסמם <REF>צילום מכתבו של הר”א צימר בנושא זה, עם עוד הרבה מכתבים שלו, התפרסמו בתשורה לשמחת נישואין של משפחת בלוי, טבריה, אלול תשס"ה, ע’ 63*הרב [[יעקב אריאל]].</REF>*הרב [[יעקב אלעזר כהנא שפירא]].*הרב [[דב ליאור]].
לאחד שהדפיס מאמר לשלילת הדיעה הרואה בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה, כתב הרבי: ==לקריאה נוספת==*הקדמה ל'''[[קונטרס ומעיין]]''' - האדמו"ר [[הרש"ב]].*'''[[יהדות התורה והמדינה]]''' - א.גיטלין (הרב [[אוריאל צימער]]).כבר הבעתי תשואות חן ושביעת רצון מרובה ממאמרו שהדפיס על דבר הטעות המצערת והמבהילה אשר קוראים לגלות מר וחשך כפול ומכופל בשם אתחלתא דגאולה וכו’ . וזכות הרבים מסייעת לכל אחד המוחה נגד זה. וכמובן אין מקום לנפילת רוח שהמחאה אינה מתקבלת באופן שצריכה להתקבל, אף שתקוותי שבכל אופן עושה רושם, ומי עמד בסוד הוי’ לידע התוצאות. וכמובן שאין זה פוטר מלמחות עוד הפעם ועוד הפעם, ובפרט ע”פ המדובר ומבואר כמה פעמים אודות רציניות העניין וההיזק של כינוי המצב הנוכחי בשם אתחלתא דגאולה...<REF>כל זה נלקח מתוך *'''[[בין אור לחושך]]''' - הרב [[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=28823 חב"ד אינפושלום דובער וולפא]].</REF>
{{הערות שוליים}}
{{ערך חסר}}
[[קטגוריה:השקפה בתורת חב"ד]]
[[קטגוריה:ציונות דתית|*]]
משתמש אלמוני