פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[קובץ:הנחות הרפ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרך "[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] - הנחות הר"פ", המאגד את מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] שנרשמו על ידי רבי פינחס רייזס כ"[[הנחה|מניח]]".]]ה[[חסיד]] רבי '''פינחס שיק (רייזס)''' מ[[שקלוב]] (נקרא פעמים רבות '''ר' פינחס משקלוב'''?-[[תקפ"ה]]) , היה מגדולי חסידי [[אדמו"ר הזקן]], ואחד ו[[אדמו"ר האמצעי]]. היה [[חוזר]] ו[[הנחה|ה'חוזרים'מניח]] מרכזי של [[מאמרי אדמו"ר הזקן]], שהנחותיו היו מדוייקות ביותר ורבותינו נשיאנו סמכו עליהם מאוד. חלק מהנחותיו נדפסו בספר מיוחד, "מאמרי אדמו"ר הזקן - הנחות הר"פ". כמו כן היה עסקן ובעל צדקה שסייע רבות להתבססות [[תנועת החסידות]] הראשיים , ופעל להכתרתו של תורותיואדמו"ר האמצעי כממלא מקום אביו אדמו"ר הזקן. אדמו"ר האמצעי כינהו בשם: "המצביא החסידי".
==תולדות חיים==
נולד בעיירה בעיר [[שקלוב]] לגאון ר' [[חנוך העניך שיק]], שהיה רב העיירה ורב בית הדין העיר. בצעירותו נחשב רבי פנחס לבעל כשרון ויכולות למידה מבורכים, והיה יושב ולומד בין למדני שקלוב, בגיל שבע עשרה לקחו לחברותא בלימוד הגאון רבי יוסף כלבו, מגאוני שקלוב. נשא לאישה את בתה של הרבנית רייזא ברלין משקלוב{{הערה|הרב [[שקלובשלום בער לוין]], מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי פרק א 'הערה 13.}} והיה עשיר ובעל [[צדקה]]{{הערה|שם=ביתרבי}}. לאחר התקרבותו היה רבי פנחס חביב מאוד על רבותינו נשיאנו וכפי שמתאר בעל ה[[בית רבי (ספר)|בית רבי]]: "רבותינו הקדושים היו מחבבים אותו מאוד והיו מגלים לפניו כל מסתורין וכל אשר הם עושים הוא היה עושה כו'"{{הערה|שם=ביתרבי|[[מתנגדבית רבי (ספר)|בית רבי]] גדול לשיטת החסידותחלק א, פרק כו.}}.
לאחר חתונתו ביקר רבי פנחס פגש לראשונה את [[אדמו"ר הזקן]] בשנת [[תקל"א]] בעת ביקור אדמו"ר הזקן כעובר אורח אנונימי בעיר שקלוב, והתווכח שם נשא ונתן בסוגיות בש"ס עם גאוני העיר. לאחר שענה להם על כל שאלותיהם וטענותיהם על שיטת החסידות וניצחם בוויכוח, חותנתו של רבי פנחס היתה בהתפעלות גדולהלמדני שקלוב והותיר עליהם רושם עז, והבטיחה לשלושה חתניה שמי שייסע ללמוד אצל אולם רק כעבור תקופה התברר כי היה זה ה[[אדמו"ר הזקן]] היא תעניק לו את כל רכושה. ר{{הערה|שם=לקוד|1=ראה בהרחבה לקוטי דיבורים חלק ב' פינחס קיבל את הצעתה, ונסע לשהות שלושה חודשים אצל ליקוט יג, סעיף יד ואילך ([[אדמוhttps://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39168&st=&pgnum=37&hilite= במהדורה המתורגמת ללה"ר הזקןק, ע' 318 ואילך]] ו[[התקשרות|התקשר]] אליו בכל ליבו).}}.
כשחזר ובידו מכתב המאשר כי שהה בלאחר [[ויכוח שקלוב]] בשנת [[ליאזנאתק"מ]] הייתה חותנתו של רבי פנחס - רייזא - בהתפעלות גדולה, והבטיחה את כל רכושה לחתנה שייסע ללמוד אצל אדמו"ר הזקן, נתנה לו חותנתו {{הערה|גם חתניה האחרים (אחד מהם היה [[זלמן רייזס]]) נסעו (וראה בערכו גירסא אחרת)}}. רבי פנחס קיבל את הצעתה ונסע לשלושה חודשים לאדמו"ר הזקן ב[[ליוזנא]]. את כל רכושה, והוא נסע שוב לליאזנא והעניק אותו הרכוש שקיבל מחותנתו נתן לאדמו"ר הזקןובתמורה לכך בירכו אדמו"ר הזקן בתורה וגדולה{{הערה|שם=תרצו}}. כערכה לסיפור זה כונה שמו על ידי החסידים על שם חותנתו רייזא ולא על שם אביו{{הערה|שם=תרצו|שיחת פורים תרצ"ו (ספר השיחות תרצ"ו ע' 126 ואילך). שיחות הרבי: [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/22/12/186.htm ש"פ תשא תשח"י]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5723-2/202/234.htm פורים תשכ"ג], [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5727-2/175/189.htm תשכ"ז].}}.
מכיון והתקשרותו בהמשך התקבל כחסיד מן המניין ל"חדר ב'" מה[[חדרים (אדמו"ר הזקן)|חדרים]] של חסידי אדמו"ר הזקן{{הערה|שם=לקוד}}. מאוחר יותר נשלח על ידי אדמו"ר הזקןלערי [[ליטא]] והתקרבותו ל[[הפצת תורת החסידות]] הגיעו בזכות אשתו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39168&st=&pgnum=63 לקוטי דבורים שם ליקוט יד, סעיף מח].}}, קוראים לו אצל החסידים בשם רבי פנחס רייזעס על גם הדפיס את [[הלכות תלמוד תורה]] לאדמו"ר הזקן בעילום שם חותנתו רייזעהמחבר, ובהסכמת אביו רבי חנוך העניך, ופעל להפצתם בין גאוני העיר{{הערה|רשימת אדמו"ר הריי"צ (ספר התולדות אדמו"ר הזקן, ולא ח"ב, ע' 497).}}. בעת שהדפיס אדמו"ר הזקן את התניא נשלח על ידו אל [[רבי זושא מאניפולי]] ורבי [[יהודה לייב הכהן]] על שם אביומנת לקבל הסכמותיהם לספר{{הערה|ביחד עם [[יצחק משה מיאסי]] ו[[משה ווילענקער]]. [[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)]] ח"ד עמוד רסב, למרות שנולד למשפחה מיוחסת ומכובדתורשימת [[אדמו"ר הרייי"ץ]] הובא בספר [[תולדות ספר התניא]] עמוד סו}}.
התפרסם כרבי פנחס להיות דייקן ו"[[עשירות|עשירחוזר]] גדול, והיה לו מעמד מכובד בעירו כבן " זכה לשמר לדורות את פרטי ההנהגה של רב העיירה, וכבעל [[צדקהאדמו"ר הזקן]] גדול. מתוקף מעמדו והשפעתומאז שנת תק"מ, פעל רבות עבור עניני והיה ל[[רבותינו נשיאנובעל שמועה]]מהימן לתיאור ההנהגה והתורות מאותה התקופה, ולזכותו נזקף הידע הרב שידוע לנו על סדר ההנהגה של אדמו"ר הזקן משנת תק"מ{{הערה|שיחות תרצ"ו ותשכ"ג שם.}}.
בתחילת התקרבותו אדמו"ר הזקן ביקר בשקלוב בשנת [[תקס"ז]], ואמר מאמר חסידות בקשר ל[[תורת החסידותחנוכת הבית]] סבל מהתנכלויות שונותאצל רבי פינחס, אך לאחר שהרב ב[[אברהם שיינעסכ' בטבת]] ניצח בויכוח עם גאוני שקלוב בנוגע לתורת החסידות, סרה ההתנגדות החריפה של גאוני שקלוב, והוא החל לנסוע בריש גלי ל[[תקס"ז]]. המאמר מתחיל "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד"{{הערה|ברשימת המאמר שכתב רבי [[משה (בן אדמו"ר הזקן)]], כותב בכותרת שהמאמר נאמר בעת חנוכת הבית של רבי פינחס בשקלוב. גם בעבודת הלוי חלק ב כותב רבי [[אהרן מסטרשלה] ללא שיסבול מהפרעות] ששמע מאמר זה בעת חנוכת בית. המאמר נמצא גם בהנחות הר"פ, וגם שם צויין שנאמר בחנוכת הבית.}}.
נודע כלמדן עצוםבשנת [[תקע"א]], וכשנהיה לחסיד בעת חתונת בת [[אדמו"ר האמצעי]] עם בנו של הרב ר' [[מרדכי מטשרנוביל]], קרא לו אדמו"ר הזקן וביקש ממנו שידאג לכך שלאחר [[הסתלקות אדמו"ר הזקן|הסתלקותו]] ימונה בנו אדמו"ר האמצעי תחתיו לקבל [[פדיון|פדיונות]], רכש בקיאות רבה בתורת החסידותולא ימנו מישהו אחר. ואכן, אחר ההסתלקות כתב לחסידים בכל מקום ומקום את צוואתו של אדמו"ר הזקן{{הערה|שם=ביתרבי}}. רבי פינחס נעשה חסיד של אדמו"ר האמצעי ומונה להיות גזבר על כספי ה[[מעמד]]{{הערה|מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי פרק א.}}. ונחשב לאחד מגדולי המשכיליםלזקן החסידים בשקלוב ולמקורב לאדמו"ר האמצעי{{הערה|מתיאורו של המוסר שמחה קיסין (מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי פרק א').}}
רבותינו נשיאינו מאוד חבבו אותו וגילו לו סודות רבים, וכל מה שהם עשו הוא היה עושה[[אדמו"ר האמצעי]] התבטא עליו: "דער חסידישער פעלדמארשאל [= המצביא החסידי]"{{הערה|ספר השיחות תש"ח שם.}}.
בעת חתונת בת נפטר בהיותו ב[[ליובאוויטש]] אצל אדמו"ר האמצעי]] עם בנו של הרב ר' בסוף שנת [[מרדכי מטשרנוביל]] בשנת [[תקעתקפ"אד]] קרא לו [[אדמו"ר הזקן]] וביקש ממנו שידאג לכך שלאחר [[הסתלקות{{הערה|1=[[הסתלקות]]ו]] של [[http://www.chabadlibrary.org/books/arum/adhm/4/2.htm מאסר וגאולת אדמו"ר הזקןהאמצעי פרק א]] ימונה בנו [[אדמובהערה 14. בניגוד לכתוב בבית רבי שנפטר בשנת תקפ"ר האמצעי]] תחתיו לקבל [[פדיון|פדיונות]] ולא ימנו מישהו אחרה.}} השאיר בצוואתו 90,000 רובלים לצדקה, ובאמת אחר הוכן ציווה לתת לחסידים מכספו לקנות [[הסתלקותמשקה]] כתב ל[[חסידהתוועדות חסידית|חסידיםלהתוועד]] בכל מקום ומקום בימי אבלו בכדי להפיג את צוואתו של אדמו"ר הזקןצערם.
===הנחת מאמרי אדמו"ר הזקן===רבי פינחס היה מה[[הנחה|הנחותמניחים]] רבות של הבולטים שהעלו על הכתב את [[מאמר|מאמרי]] [[י אדמו"ר הזקן. יחודו היה בדייקנות הגדולה שלו, ובמאמציו לשמור בדיוק על לשון אדמו"ר הזקן, כך שאפילו כאשר היה אדמו"ר הזקןמתגלגל על הרצפה מרוב דביקות בעת המאמר, היה רבי פינחס מתגלגל אחריו ומנסה לקלוט את המילים שאמר אז{{הערה|[[המלך במסיבו]] כתב רחלק ב' פנחס המהווים חלק מסדרת הספרים עמוד ס"ז}}, וכאשר היו מילים שלא הצליח לקלוט השאיר מקום פנוי באמצע רשימת הדברים{{הערה|שם=תרצו}}{{הערה|1=ראה גם [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/27/27/435.htm שיחת פורים תש"כ].}}. מסיבה זו, סמכו רבותינו במיוחד על הנחותיו, ו[[מאמרי אדמו"ר הזקןהצמח צדק]]קרא לו " תחת השם [בור סוד שאינו מאבד טיפה"{{הערה|1=[הנחות הרhttps://chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/706-10/5/26/246.htm ספר השיחות תש"פ]ח, ע' 246]. רשימת שמעון הכופר (ספר התולדות אדמו"ר הזקן, ח"ב, ע' 555) מתייחסת אמירה זו לאדמו"ר הזקן.}}.
הסתלק בשנת בזכות החשיבות הגדולה של הנחותיו, כאשר הדפיס [[תקפ"ההרבי]] והשאיר אחריו 90,000 רובלים כסף לצדקה, וכן ציווה בצוואתו לתת לחסידים 25 רובלים כסף לקנות את סדרת הספרים "[[משקהמאמרי אדמו"ר הזקן]] ", הוקדש כרך מיוחד להנחות אלו בשם "הנחות הר"פ"{{הערה|1=וראה ב[[התוועדות|להתוועדhttps://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32913&st=&pgnum=198&hilite= הוספות שם (ע' קצא)]] בימי אבלו בכדי להפיג את צערם, לקט מראי מקומות ברשימות ושיחות אדמו"ר הריי"צ (שנדפסו עד תשח"י, שנת הוצאת הספר לאור) בהן מוזכר רבי פינחס, שנלקטו על ידי הרבי.}}.
==משפחתו==רבי פנחס היה חשוך בנים.;אחיו: * הרב יום טוב ליפמאן שיק, אב"ד וואשילישוק* הרב שמואל שיק - אביו של הרב אברהם שיק אב"ד ראאב* הרב יצחק אייזיק שיק - אביו של הרב דוד שיק שהיה סב למהר"ם שיק ול'אמרי דוד'* הרב משה שיק* הרבנית דרייזע שיק - אמו של הרב שמואל אריה לייב שיק אביו של הרב שלמה זלמן שיק בעמח"ס 'אבן שלמה'* אחיינו, ששמו לא נודע לנו, ירש מכתב שנכתב על ידי האדמו"ר האמצעי לרבי פנחס בעניינים כספיים. הוא מסר מכתב זה לשמחה קיסין, ה'מוסר' שהוביל ל[[מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי|מאסרו של אדמו"ר האמצעי]] אמר עליו שהוא הבשנת [[תקפ"פילדמרשל" (גנרל בדרגה הכי גבוהה) ז]].* אחות נוספת ששמה לא ידוע לנו, והייתה רעייתו של החסידיםהרב [[בנימין קלעצקער]].
נפטר ב==לקריאה נוספת==*[[ליובאוויטששניאור זלמן ברגר]] בסוף שנת [[תקפ"ד]]{{הערה|1=כך מובא בספר [http://www.chabadlibrary.org/books/arum/adhm/4/2.htm מאסר וגאולת [[אדמו", '''ר האמצעי]] פרק א] בהערה 14' פינחס רייזעס''', בשונה מהנכתב ב[[התמים (בית רבי (ספרמשיח)|בית רבי]] שנפטר בשנת [[תקפ"גליון ה]]., ע' 7 {{*}}גליון ז, בעת שנסע ל[[אדמו"ר האמצעי]] בקשר עם כתבי המלשינות נגדו מצד ה[[מתנגדים]]ע' 7*זלמן רודרמן, ספר '''חסידים אנשי מעשה''', ע' 29-34.
==עסקנותוקישורים חיצוניים==הדפיס את 'הלכות תלמוד תורה' ל*הרב [[אדמו"ר הזקןמרדכי מנשה לאופר]] בעילום שם המחבר ובהסכמת אביו הרב חנוך העניך שיק שהיה מרבני שקלוב ופעל להפצתו בין גאוני העיר, [http://www.chabad.org.il/Magazines/Articleנשלח על ידי [[asp?ArticleID=5230&CategoryID=1197 ה"חוזר" הראשי אצל אדמו"ר הזקן]] אל , בתוך [[רבי זושא מאניפולישבועון התקשרות]] ורבי *'''[[יהודה לייב הכהןhttps://chabad.info/wp-content/uploads/2022/09/16-09-2022-02-06-21-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA-118-NET.pdf המצביא החסידי]] על מנת לקבלת את הסכמותיהם להדפסת ספר התניא. ==משפחתו==אחיינו שמחה קיסין''', היה הגליון 'מוסרפנימיות' שוהביל ל[[מאסר וגאולת אדמוחודש אלול תשפ"ר האמצעי|מאסרו]] של [[אדמו"ר האמצעי]] בשנת [[תקפ"ז]].ב גליון 118 עמוד 6 {{הערות שוליים}}
{{הערות שולייםמיון רגיל:רייזס, פינחס}}[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|רייזס]][[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי|רייזס]]
[[קטגוריה:חוזרים]]
[[קטגוריה:אישים בשקלוב]]
4,410

עריכות