פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 17 בתים ,  09:05, 15 בנובמבר 2010
מ
אין תקציר עריכה
גידול '''פיאות הראש''' הוא קיום מצוות התורה לא להקיף את פיאת הראש, גדר המצווה הוא "המשווה צדעיו לאחורי אוזנו ולפדחתו"{{הערת שוליים|[[מבכת מכות]] כ"א, א.}}, כלומר המשווה את צידי הראש למצחו ולאחורי אוזנו, ומשים אותו ריק משיער - כמוהם{{הערת שוליים|[[רש"י] שם.}}
==לחתוך במספריים==
שיטת ה[[יוסף קארו|בית יוסף]] היא שמותר לחתוך במספריים והאיסור הוא רק בתער, אבל שיטת [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערת שוליים|1=[[שו"ת צמח צדק]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1614&hilite=e98162d2-2bec-405a-b958-dcb8e3b5d7f4&st=%D7%A4%D7%90%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9&pgnum=169 סימן צ"ג].}} היא שהאיסור הוא גם במספריים.
על כך עורר בשו"ת חלקת יעקב{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14715&hilite=3b3510a7-fa26-470e-9586-a23278aa3be1&st=%D7%A4%D7%90%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9&pgnum=152 חלק ג'].}} שרבים מתעלמים מפסק הצמח צדק רק לקולא ולא לחומרא:
{{ציטוטון|והרי ה[[צמח צדק]] מ[[ליובאוויטש]] הרעיש העולם בתשובתו הגדולה לאסור גילוח הזקן במספרים כעין מער, והאריך דזה איסור גמור מדאורייתא או על כל פנים מדרבנן, והעולם נהגו היתר בזה וסמכו על מרן הבית יוסף, שלמד בדברי ה[[רמב"ם]] וגמרא דאין חייב בזקן אלא בתער, הכוונה דמותר אף לכתחילה - ואם כן אי אפשר לתפוס החבל בשני ראשיו, לסמוך על בית יוסף בזה לגלח הזקן במספרים כעין תער, ולהקל ג"כ בפאות הראש במספרים כעין תער '''נגד''' פסק הבית יוסף, דהוי בגדר מקולי ב״ש וב״ה דע״ז נאמר הכסיל בחושך הולך - וכידוע דעל פי הרוב אותן שמחפשין קולות בפאות הראש, מקילין גם בזקן לגלח במספרים כעין תער, והרי תיכף סמוך להאוזן מתחיל פיאות הזקן ולרש״י שבועות מ' הנ״ל, עיקר פיאות הזקן סמוך להאוזן שנים מכל צד, מובא גם בשו״ע בשו"ע - ורבים בעלי זקן מנלחים מגלחים בסם, כידוע}}.
==אורך הפיאות==
ב[[חסידות חב"ד]] נהוג לא לגדל פאות לאחרי העצם, הסיבה לכך היא מכיון שהפאות שורשם מבחינת [[בינה]] ד[[אצילות]] כמו שבוקעת ע"י הגלגלתא <REF>עי' מצות גילוח נזיר בדרך מצוותיך.</REF> ואילו הזקן בחינת י"ג תיקוני דיקנא, מ[[חכמה]] - [[חסד]] קו הימין, ולכן אין ראוי לערבם יחד, מסיבה זו גם נהג שהרבי לשים את הפיאות מאחורי האוזן.
39,916

עריכות