פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
==רקע==[[קובץ:עירוב קראון הייטס.jpg|שמאל|ממוזער|220px|מכתב הרבנים נגד הקמת עירוב בשכונה]]בשבת ישנו איסור על הוצאת חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים, מפני שזו מלאכת 'הוצאה מרשות לרשות', שהיא אחת מל"ט מלאכות שבת, וכן אסור לטלטל חפצים ברשות 'פולמוס [[עירוב תחומין]] ב[[קראון הייטס]]''' הוא דיון הלכתי אודות האפשרות העקרונית להקים עירוב שיתיר טלטול בשבת גם בשכונה הגובלת עם רחובות ראשיים הנחשבים לרוב הדעות כ[[מבוי מפולש]] ל[[רשות הרבים עצמה. כדי לאפשר טלטול חפצים, יש צורך להפוך את המקום כולו לרשות היחיד, ואת זה ניתן לעשות באמצעות הקפת השטח במחיצה, ועל ידי כך הפיכת כל השטח הפתוח לרשות היחיד אחת גדולה]].
כל עוד לא מדובר ברשות הרבים גמורההחל משנת [[תשע"ו]] פועלת קבוצת אברכים מחסידי חב"ד בנסיונות להקים עירוב הלכתי בשכונה, אפשר להסתפק בהקפת השטח בעמודים שמעליהם עובר חוט דק מתוחכשהם זוכים לגיבוי הלכתי ממספר רבנים חב"דיים בולטים, היוצרים צורה הנקראת בהלכה 'צורת הפתח'. זהו העירוב הקלאסיבעוד רבנים רבים אוסרים זאת לחלוטין ממספר טעמים, ובהם רבני השכונה, אשר נחשב מבחינה הלכתית למחיצה כשרהוזאת לאור התייחסויות רבותינו נשיאינו לדיני עירובי תחומין בכלל, והופך את השטח המוקף לרשות היחידולהוראותיו המפורשות של הרבי בנוגע לקראון הייטס בפרט..
אולם==רקע העירוב ב[[קראון הייטס|שכונה]]==במשך השנים, כאשר מדובר ברשות הרבים גמורההדבר היה ידוע ומפורסם בקהילות מסודרות של ותיקי אנ"ש בחו"ל (בעיקר בארה"ב וקנדה), שמצד סיבות מסויימות הרבי אינו תומך בהקמת ובתיקון עירובין, אין אפשרות להתיר את הטלטול באמצעות וכך היה המנהג הרווח - שגם במקומות בהם הותקן עירוב קלאסי של עמודים וחוט על גביהם, אלא רק בהקפת העיר במחיצות גמורות (חומה וכדומה) עם שערים שננעלים (או ראויים להנעל) בלילההיראים והמקפידים מאנ"ש במקומות אלו לא השתמשו בעירוב{{הערה|יש לציין שאין אנו דנים בנוגע למקומות קיץ וכדו', שהמציאות שונה קצת, ואין כאן המקום לזה}}.
לאור האמוריש הטוענים שבשכונת קראון הייטס אין כל אפשרות לעשות עירוב, בגלל שדירת איסטערן פארקוויי, אחת השאלות שהתעוררהשרוחבה יותר ממאה אמה, הייתה: האם לרחובות קראון הייטס ישנו דין אורכה כחמשה קילומטרים, והיא חוצה לאורכה כשלושים רחובות קטנים וגדולים. יש הטוענים, כי בעורק תחבורה ראשי זה, שעשרות אלפים גרים לאורכו, רבים מתושבי הרחובות הסמוכים חוצים אותו, עשרות אלפי מכוניות חולפות בו מידי יום, וממוקמות בו חמש תחנות של הרכבת התחתית שעוצרת יותר מאלף פעמים ביום – מן הסתם עוברים בו 600 אלף איש, וממילא הם טוענים שזהו רשות הרבים גמורה, שאז אי אפשר להקים בהם את העירוב הקלאסי?לכל הדיעות.
יש הטוענים שבשכונת אחרים, לעומתם, טוענים שלפי הנתונים של העירייה, החשבון הזה לא מדוייק, ובדרך כלל עוברים באיסטערן פארקוויי הרבה פחות מ–600 אלף איש ביום. הסמכות לעשיית עירוב נתונה לרבני המקום, ומכיוון שרבני השכונה לא קיבלו את ההצעה להקים עירוב בקראון הייטס, ופסקו שה'עירוב' שהוקם – אינו נחשב 'עירוב' כלל וכלל, הרי כל האמור לעיל הוא לעיון ופלפול בלבד, ולמעשה אין שום היתר לטלטל בשבת בשכונת קראון הייטס . בשנת [[תשע"ו]] כמה בחורים נטלו "יוזמה" והם טענו שהם מרגישים 'מוגבלים' ו'כבולים' עקב האיסור לטלטל בשבת, החלו לדחוף את רעיון הקמת ה'עירוב' בשכונה. הם שלחו נציג ל[[רבני השכונה]] בבקשה לבחון את האפשרות להקים עירוב בשכונה. לאחר בירור מעמיק ובירור דעתו של הרבי בנידון – הגיעו חברי הבד"צ למסקנה שלפי מצב הדברים אין כל אפשרות לעשות להקים את העירוב בקראון הייטס. כאשר הבינו שרבני השכונה אוסרים את הקמת ה[[עירוב]], בגלל שדירת איסטערן פארקווייהחליטו 'לצפצף' על הרבנים, שרוחבה יותר ממאה אמהולהקים עירוב ללא אישור רבני השכונה. כנראה שגם הם הבינו שאם יפרסמו שהם סומכים על רב שמתגורר מחוץ לשכונה, אורכה כחמשה קילומטריםהם יעשו צחוק מעצמם – לכן לקחו רב בית כנסת משכונה סמוכה, והיא חוצה לאורכה כשלושים רחובות קטנים וגדולים. יש הטועניםושיכנעו אותו להקים את העירוב 'לטובת השכונה', וכך רקחו את סערת העירוב בקראון הייטס{{הערה|אחד מרבני השכונה התבטא בחריפות ואמר כי בעורק תחבורה ראשי בצעד זההם מתנהגים כמו הרפורמים והקונסרבטיבים, שעשרות אלפים גרים לאורכו, רבים מתושבי הרחובות הסמוכים חוצים אותושאינם מרגישים מחוייבים לפסק ההלכה והמסורה העוברת מדור לדור ויוצרים הלכות וכללים חדשים}}. הקמת עירוב הוא נושא מסובך ביותר, עשרות אלפי מכוניות חולפות כאשר גם רבנים מורי הוראה משתדלים להימנע מלפסוק בו מידי יום, וממוקמות בו חמש תחנות ורק מספר מצומצם של הרכבת התחתית שעוצרת יותר מאלף פעמים ביום – מן הסתם עוברים בו 600 אלף איש, וממילא הם טוענים שזהו רשות הרבים לכל הדיעותרבנים נחשבים למומחים בתחום.
אחרים, לעומתם, טוענים שלפי הנתונים של העירייה, החשבון הזה לא מדוייק, ובדרך כלל עוברים באיסטערן פארקוויי הרבה פחות מ–600 אלף איש ביום.==דעת [[הרבי]] בנושא==
כך או כךבמספר מקרים שונים נדרש [[הרבי]] לסוגיה, הסמכות לעשיית עירוב נתונה לרבני המקוםומהמענות השונים ניתן לראות עד כמה הדברים אינם פשוטים, ומכיוון שרבני השכונה לא קיבלו וכן את ההצעה להקים עירוב בקראון הייטסההדגשה שהדברים חייבים להיעשות על ידי רב מומחה בתחום, ופסקו שה'עירוב' שהוקם – אינו נחשב 'עירוב' כלל וכלל, הרי כל האמור לעיל הוא לעיון ופלפול בלבד, ולמעשה אין שום היתר לטלטל בשבת בשכונת ובהסכמת [[רבני שכונת קראון הייטס|רבני המקום]].
בשנת תשע"ו===מכתבים===
==מענות הרבי בנושא==
* '''מענה לרבני מלבורן על בקשתם לבנות עירוב לבני הקהילה {{הערה|תשמ"ב}}''':
כאשר כיהן ר' הירשל כחבר ועד הקהל בשכונת קראון הייטס, נכנס ליחידות והציע לרבי שיבנה עירוב כאן בשכונה, והרבי שלל את זה בתוקף.
 
==לקריאה נוספת==
* [https://col.org.il/files/uploads/original/2023/11/6565cb2d01c69_1701169965.pdf מכתב הרבי על עירוב]
 
* [https://chabad.info/magazine/157407/ הסיפור המלא של סערת העירוב בקראון הייטס] {{בית משיח}} {{חב"ד אינפו}}
 
==קישורים חיצוניים==
* [https://col.org.il/news/96980 הקמת עירוב מחייבת הסכמת רבני השכונה] {{חב"ד און ליין}}
 
* [https://col.org.il/news/97713 בניגוד לדעת חברי הבד"צ: הוקם עירוב בקראון הייטס] {{חב"ד און ליין}}
 
* [https://col.org.il/news/97828 רבני קראון הייטס: אסור ואי אפשר להתקין עירוב כהלכתו] {{חב"ד און ליין}}
 
* [https://col.org.il/news/136221 סערת העירוב. הרב קלמנסון מבהיר: לא דיברתי על קראון הייטס] {{חב"ד און ליין}}
 
==הערות שוליים==
 
[[קטגוריה:דיונים ופולמוסים]]
1,761

עריכות