לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עמנואל חי ריקי
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בחסידות חב"ד== {{ערך מורחב|ערך=[[צמצום הראשון]]}} אחת המחלוקות הגדולות בשיטת האריז"ל היא בנוגע להבנת דבריו על ה[[צמצום הראשון]], האם היה כפשוטו או לא כפשוטו. רבי עמנואל חי ריקי נחשב כאבי השיטה שמשמעות הצמצום הוא "צמצום כפשוטו"{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30593&st=&pgnum=82 בספרו יושר לבב בית א חדר א פרק יב].}}, שהבורא פינה עצמו ממקום העולם, ומשגיח עליה כ"מלך המשגיח מחלונו על דבר לכלוך", כאשר לטענתו אין בהגבלה זו שום חסרון כלפי הבורא, היות והציור וההגבלה באו מאיתו וברצונו מבטלה כרגע. כידוע, [[אדמו"ר הזקן]] שלל בתכלית הבנה זו, וכפי שכתב [[שער היחוד והאמונה - פרק ז'|בתניא]]: "והנה מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם '''ה' יכפר בעדם, ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל''' והבינו ענין הצמצום המוזכר שם כפשוטו, שהקב"ה סילק עצמו ומהותו ח"ו מעולם הזה רק שמשגיח מלמעלה בהשגחה פרטית על כל היצורים כולם אשר בשמים ממעל ועל הארץ מתחת." ומאריך{{הערה|בפרק ז' דשער היחוד והאמונה.}} שסברא זו מופרכת הן מצד השכל והן מצד הקבלה{{הערה|ראו בהרחבה בערך [[צמצום הראשון]].}}. על אף המחלוקת החריפה על דבריו, רבותינו נשיאינו ציטטו את דבריו באופן תדיר והסתמכו עליו בענינים רבים אחרים. אדמו"ר הזקן עצמו, אף שמיעט להזכיר בספר התניא את ספריהם של המקובלים האחרונים, מצטט ממנו{{הערה|לדוגמא, ב[[ליקוטי אמרים - פרק מ"א]] מזכיר אדמו"ר הזקן בשם משנת חסידים מסכת א"א פ"ד ש[[תרי"ג מצות התורה]] נמשכות מחיוורתא ד[[אריך אנפין]] שהוא [[רצון העליון]] מקור החסדים. וב[[אגרת התשובה - פרק ג']] מזכיר אדמו"ר הזקן כי מנין התעניתים שיש להתענות על חטא מוזכר בספר משנת חסידים.}}. [[אדמו"ר הצמח צדק]] העיד בשם סבו אדמו"ר הזקן שמן הסתם את כל דבריו ראו בכתבי האריז"ל{{הערה|פס"ד ליו"ד סקט"ז. נעתק במספר מקומות, ראו לדוגמא ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5721-3/28/47.htm#_ftn138 שיחת יום ב' דחג השבועות תשכ"א], ובקשיור שבהערה הבאה}}, ועד כדי כך ש[[הרבי]] כותב שבמקומות שיש חילוקי לשונות בין ה[[פרי עץ חיים]] לספרים 'טעמי מצוות' ו'משנת חסידים', יש להכריע כהמשנת חסידים נגד הפרי עץ חיים{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/12/4203.htm אגרות קודש כ"ק אד"ש חלק י"ב אגרת ד'רג].}}, וכן התבטא אודותיו "ואעידה לי עדים נאמנים"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/731.htm אגרות קודש חלק ג' אגרת תשלא].}}. ב[[שער הכולל]] כותב שלדעתו אדמו"ר הזקן לא הורה להשמיט ענין מסויים מהסידור "מפני שזהו דעת ה'משנת חסידים' ולא רצה להיות מנגדו בפועל"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/divrei-shalom/60/10.htm נעתק בהלכות פסח עם ביאור דברי שלום].}}. בנוסף על עניני הקבלה המצוטטים מפיו בכתבי רבותינו נשיאינו, אף ה[[ניגון לכתחילה אריבער]] של [[אדמו"ר המהר"ש]] מיוסד על תווים שכתב רבי עמנואל בספרו 'הון עשיר'{{הערה|1=ספר התולדות אדמו"ר המהר"ש עמוד 21. [http://nichoach.blogspot.com/2017/05/blog-post_1.html קיר הניגונים (לייבמן), ניגון לכתחילה אריבער]. [https://onegshabbat.blogspot.com/2018/09/blog-post_14.html 'לכתחילה אריבער': גלגולו של ניגון איטלקי אל מסורת חב"ד ואל הפייטנות המזרחית] (אדוין סרוסי), בבלוג 'עונג שבת'.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)