פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,860 בתים ,  14:09, 5 במרץ 2023
←‏לקריאה נוספת: לקט מדברי רבותינו נשיאינו
[[קובץ:הרבי עולה לתורה תשמט.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] עולה לתורה ב[[זאל הגדול]] ב-[[770]], [[פורים]] [[תשמ"ט]]]]'''עלייה לתורה''' הינה חלק ממעמד [[קריאת התורה]] בו העולה נקרא לברך על ה[[ספר תורה]] ולהתכבד לעמוד על ידו בשעה שה[[בעל קורא]] קורא מתוך הספר בקול קטע מתוך הספר את הקטע השייך לאותו יום.
המשמעות של מילים אלו היא כי מכיון שהתורה מרוממת את נפשו של האדם ומדבקת אותו ליוצרו, על כן העולה לתורה נקרא בשם זה שכן הוא עולה במדרגה רוחנית נוספת ומתקרב לבורא עולם. יש גם למילים אלו משמעות פשוטה, מכיון שקריאת התורה נערכת על בימה מוגבהת, והעולה לתורה מתבקש לעלות עליה.
בשבת ב[[שבת]] רגילה ישנם שמונה עולים לתורה, ובימים שני וחמישי ישנם שלוש עליות בלבד. ב[[חגים]] וב[[תענית ציבור|תעניות]] משתנה מספר הקרואים לעלות לתורה כפי שנקבע בהלכה.==מנהגי חב"ד בעליה לתורה==;זמני העלייה*חתן [[בר מצווה]] צריך לעלות בפעם הראשונה ב[[תפילת מנחה]] של שבת{{הערה|היות וזהו זמן רצון מיוחד}}, או בימי שני וחמישי.*ב[[שיחה|שיחת]] [[אחרון של פסח]] [[תשמ"ח]] עורר הרבי על עליה לתורה ביום השבת שלפני [[יום הולדת]], וכשיום -ההולדת חל ביום הקריאה - גם ביום-הולדת עצמו.*המנהג הוא כי [[אופרופעניש|חתן לפני חתונתו עולה לתורה]].*בשונה מקהילות אחרות, הרבי שולל את המנהג שחתן ה[[בר מצווה]] קורא בעצמו את העלייה בה הוא מתכבד וזאת בכדי שלא להשקיע בדברים חסרי משמעות ובכך לעמעם את ההכנות הרוחניות הנדרשות ממנו.
==מנהגי חב"ד בעליה ;העלייה לתורה==עצמה;זמני העליה*כאשר אדם שומע שקראו בשמו לעלות לתורה, מזדרז להגיע לבימת הקריאה, והולך בדרך הקצרה ביותר ומזדרז בהליכתו.*חתן [[בר מצווה]] צריך לעלות בפעם הראשונה בתפילת מנחה לפני הברכה, מנשקים את מקום הקריאה (באמצעות האבנט של שבת היות וזהו זמן רצון מיוחדהספר תורה או הטלית) את המילים בתחילת הקריאה, בסופה, ושוב בתחילתה.*הרבי מברך על פי הוראת הרביהספר כשהוא סגור, ראשו מוטה מעט הצידה, מגביה את עצי החיים קודם הברכה (באופן שעץ החיים הימני מעל השמאלי מעט), יש להשתדל לעלות ואומר "ברכו את ה' המבורך".*בזמן הקריאה העולה לתורה בשבת שלפני יום ההולדתקורא בלחש יחד עם הבעל קורא, ואוחז את העץ החיים הימני בידו הימנית.*בסיום העלייה, מנשקים את מקום הקריאה (באמצעות האבנט של הספר תורה או הטלית) את המילים בסיום הקריאה, בתחילתה, ושוב בסיומה.*המנהג הוא כי חתן לפני חתונתו עולה לתורהלאחר העלייה נותרים לעמוד עד סיום הקריאה הבאה, ויורדים מהבימה בדרך הארוכה בין גברא לגברא.
;סיום הקריאה*בשונה מקהילות אחרותבעת הקדיש בסיום הקריאה, הרבי שולל מקפידים להצמיד את המנהג שחתן הבר מצווה קורא בעצמו האבנט של הספר תורה מצידו הימני ולכסות את העליה בה הוא מתכבד וזאת בכדי שלא להשקיע בדברים חסרי משמעות ובכך לעמעם הספר*לפני הגבהת הספר, מנשקים את ההכנות הרוחניות הנדרשות ממנוהעמודים אותם מגביהים (לפחות שלושה עמודים)*לאחר ההגבהה מחזירים את הספר לבימה, גוללים אותו, ורק לאחר מכן מתיישבים ועוטפים אותו באבנט ובמעיל{{הערה|בשונה ממנהג אשכנז שמתיישבים עם הספר הפתוח, ורק לאחר מכן גוללים.}}
==סדר הקדימה והאיחור בכיבוד העליות==
בסדר הקדימה בכיבוד העליות לתורה, ישנם דינים ומנהגים רבים{{הערה|סדר מקוצר ותמציתי הודפס בסידורי 'שי למורא'.}}.
 
על פי ההלכה, העלייה החשובה ביותר היא העלייה הראשונה של ישראל, שהרי בעוד שהעלייה הראשונה והשניה ניתנים לכהן וללוי, נמצא כי העלייה השלישית היא הראשונה אשר בה ניתן לכבד יהודי שאינו כהן ואינו לוי. ובימות החול זו היא גם העלייה היחידה, המוענקת על פי רוב למי שקנה את זכויות העלייה לתורה, או למי שהוא מחויב לעלות לתורה על פי המנהג, כגון בעל [[יארצייט]].
גם ב[[שבת]] שבה יש שבעה עליות, העלייה החשובה ביותר על פי ההלכה, העליה החשובה ביותר היא העליה הראשונה של ישראלהעלייה השלישית, שהרי בעוד שהעליה מכיון שהיא כאמור העלייה הראשונה והשניה ניתנים לכהן וללוי, נמצא כי העליה השלישית היא הראשונה אשר בה ניתן לכבד יהודי אדם שאינו כהן ואינו או לוי. ובימות החול זו למרות זאת, על פי תורת [[הקבלה]] והחסידות, העלייה החשובה ביותר היא גם העליה היחידההעלייה השישית, המוענקת על מכיון שעל פי רוב למי שקנה את זכויות העליה לתורה[[הקבלה]] כל עליה מכוונות כנגד ספירה אחרת, ונמצא כי העלייה השישית מכוונת כנגד [[ספירת היסוד]], אשר [[צדיק]] הדור נמשל אליה במאמר הכתוב "צדיק יסוד עולם", או למי שהוא מחויב לעלות לתורה מכיון שכל ההשפעות באות על פי המנהגידי מידת היסוד, שהיא מידת ההתקשרות המוחלטת להקדוש ברוך הוא, כגון בעל התקשרות הכוללת בתוכה את כל חלקי הנפש ([[ספירת החסד|חסד]] [[יארצייטספירת הגבורה|גבורה]]תפארת נצח והוד).
==ראו גם בשבת שבה יש שבעה עליות, העליה החשובה ביותר על פי ההלכה היא העליה השלישית, מכיון שהיא כאמור העליה הראשונה בה ניתן לכבד אדם שאינו כהן או לוי. למרות זאת, על פי תורת הקבלה והחסידות, העליה החשובה ביותר היא העליה השישית, מכיון שעל פי הקבלה כל עליה מכוונות כנגד ספירה אחרת, ונמצא כי העליה השישית מכוונת כנגד ==*[[ספירת היסודאויפרופעניש (שבת חתן)]], אשר צדיק הדור נמשל אליה במאמר הכתוב "צדיק יסוד עולם", מכיון שכל ההשפעות באות על ידי מידת היסוד, שהיא מידת ההתקשרות המוחלטת להקדוש ברוך הוא, התקשרות הכוללת בתוכה את כל חלקי הנפש (חסד גבורה תפארת נצח והוד), ולכן נהוג בחסידות חב"ד לכבד בעליית שישי את הרבי.
==לקריאה נוספת==
*'''סדר עליה לתורה - אוצר ביאורים במנהגי הרבי''' ([http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?146406&$201406130834593 זה הקישור באוצר החכמה לארבעים העמודים הראשונים בשביל להכניס את התוכן שלהם לערך]), קובץ בהוצאת ישיבת חב"ד מיניסוטה.
* לקט מפתגמי רבותינו נשיאינו על עלייה לתורה - https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.chabad.fm/144/7101.html&ved=2ahUKEwiv7If00sT9AhX3hf0HHQ3QD4AQFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw1M9vvI9rhjuxH3VGLwNAMf
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:קריאת התורה]]
משתמש אלמוני