פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{עולמות אבי"ע}}
'''עולם היצירה''' הוא העולם השלישי מבין ארבעת עולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], [[בריאה]], יצירה ו[[עשיה]].
עולם היצירה הוא השני מבין העולמות הנפרדים [[עולמות בי"ע]], והוא נמוך יותר מן [[עולם הבריאה]] וגבוה יותר מן [[עולם העשיההעשייה]].
עולם היצירה נוצר מן [[עולם הבריאה ]] באופן של [[יש מיש]]. בניגוד ל[[עולם הבריאה]] הנמשך מן [[עולם האצילות]] בחינה של [[יש מאין]], ועדיין נרגש בו מקורו, הרי שבעולם היצירה, והרי הוא גילוי חדש והתגשמות חדשה.
עולם זה ממוקם מעל [[עולם העשיההעשייה]] שהוא העולם הנמוך והמגושם ביותר.
בעולם זה שורים ה[[מידות]] של עולם האצילות, כמאמר ה[[תיקוני זוהר|תיקונים]] ,"[[מידות (ספירות)|שית ספירין מקננן ביצירה]]". עולם זה בכללותו נקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", שבו שורים המלאכים ה[[מלאכים]] העובדים את בוראם באהבה ב[[אהבה]] ויראה טבעיים.
==ענינו==
עולם היצירה הוא העולם השני מבין שלושת עולמות [[בי"ע]], שענינם הוא ירידת וצמצום האור המתקבל מן [[עולם האצילות]], בו שורה [[אור אין סוף]] ומתאחד עימו באחדות גמורה, עד התהוות [[עולם העשיההעשייה]] שהוא עולם התחתון שאין תחתון ממנו, הקרוב למדור החיצונים והקליפות.
בפרטות, [[עולם הבריאה]] הוא העולם הראשון התהווה כעולם נפרד, ביחס ל[[עולם האצילות]] שהוא באחדות גמורה. לאחר ההתהוות של [[עולם הבריאה]] בבחינה של [[יש מאין]] מן [[עולם האצילות]], יורד האור עוד עד להתהוות של עולם היצירה, שהוא בחינה של [[יש מיש]]. ההבדל בין [[עולם הבריאה]] לעולם היצירה הוא כי [[עולם הבריאה]] מתהווה ישירות מן [[עולם האצילות]], ולכן נרגש בו מקורו, עד שנקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], שהוא בבחינת [[כלי]] לגילוי של האורות של עולם האצילות. לעומת זאת, עולם היצירה הוא שלב נוסף בצמצום האור שכן כיוון שהוא נוצר מן [[עולם הבריאה]] הרי שאין נרגש בו מקורו.
בעולם היצירה מקבלת ה[[מציאות]] הנפרדת מ[[אלוקות]] [[חומר וצורה#החומר והצורה בעולמות|צורה]] (נוסף ל[[חומר וצורה#החומר והצורה בעולמות|חומר]] שלה שנברא ב[[עולם הבריאה]]), ובזה היא הופכת למציאות של ממש, ומכאן גם שמו - יצירה. לעומת זאת, ביחס ל[[עולם העשיההעשייה]], שהוא עולם הנמוך ביותר מבין עולמות [[אבי"ע]], עולם היצירה הוא עדיי עדיין בבחינה שלגילוי אלקות. עולם היצירה הוא התגלות של מה שהיה בהעלם ב[[עולם הבריאה]], לעומת [[עולם העשיההעשייה]] שהוא התהוות של דבר חיצוני ומחודש. משום כך, [[עולם הבריאה ]] הוא בבחינה של [[מחשבה]], לעומת עולם היצירה שהוא בבחינה של [[דיבור]], והרי המחשבה ה[[מחשבה]] מגיעה לידי גילוי והתבטאות ב[[דיבור]], אולם רחוק הוא הדבר מ[[מעשה]], שהוא כנגד [[עולם העשיההעשייה]] שהוא בגדר של התהוות דבר חדש לגמרי.
==התהוותו והתגלויות בו==
[[מלכות דמלכות]] של עולם ה[[בריאה]] נעשה [[עתיק יומין]] לעולם היצירה. עולם היצירה נוצר מ[[עולם הבריאה]] בדרך של [[יש מיש]] לעומת התהוות עולם ה[[בריאה]] מעולם האצילות שנעשה באופן של [[יש מאין]]
בעולם היצירה ישנם [[עשר ספירות]] שהם כוחות אלוקיים נעלים יותר מבעולם העשיה מב[[עולם העשייה]] ומהם נבראו המלאכים ה[[מלאכים]] סתם ו[[חיות הקודש]]. בעולם היצירה ישנה גם כן [[קליפת נוגה]] שהיא חציה טוב וחציה רע, לעומת [[עולם העשיה העשייה]] שהיא רובו רע.
==עשר ספירות של עולם היצירה==
עשר הספירות של עולם היצירה הם בבחינת מציאות, מה
[[מלכות דאצילות]] מתלבשת בעולם היצירה ב[[מט"ט]] הנקרא שרו של עולם. [[ו' קצוות]] של עולם היצירה נקרא בחינת [[סנד"ל]] ועליו נאמר ברייתות של [[שיעור קומה]]. השגת התנאים בעלי [[רוח הקודש ]] שנכנסו לפרדס היה בעולם היצירה, לעומת ה[[נביא|נביאים]] שהשיגו ב[[עולם הבריאה]].
הנהגת העולם בארץ ישראל היא על פי [[ו' קצוות]] של עולם הבריאה, אך בחו"ל היא על פי [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיההעשייה]].
==נשמות ומלאכים של עולם היצירה==
מבחינת התגלות הספירות של עולם האצילות בעולמות [[אבי"ע]], נאמר כי "[[שית ספירין מקננין ביצירה]]", כלומר כי ששת ה[[מידות]] של עולם האצילות שורות בעולם היצירה. משום כך, ענינו של עולם היצירה ושל הנשמות והמלאכים ה[[נשמה|נשמות]] וה[[מלאכים]] של עולם היצירה היא עבודה בבחינת המידות, כלומר עבודה במידות טבעיים. משום כך עולם היצירה בכללותו נקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", שכן העבודה בדחילו ורחימו טבעיים היא עיקר עבודתם של המלאכים, ולכן עיקר מקום המלאכים ה[[מלאכים]] הוא בעולם זה.
המלאכים ה[[מלאכים]] של עולם היצירה נקראים בשם [[חיות]]. ענינם הוא עבודת בבחינת המידות, ולכן יש בהם התפעלות ושינוי, וכמו שנאמר "והחיות רצוא ושוב", שעבודם היא ב[[רצוא ושוב]]. ואף שכתוב בחיו בחיות "בעמדם תרפינה כנפיהם", מכל מקום עמידה זו היא מצד הגילוי של בחינת ממעל לרקיע, שנמשך בהם הארת אור מהמוחין, אבל מצד עצמם יש בהם שינויים.
הנשמות של ה[[נשמה|נשמות]] של עולם היצירה]] נקראות בשם שור הברנקראות בשם [[נוני ימאשור]], לעומת נשמות של עולם היצירה שנקראות בשם שור הבר.
[[מלאכים]] של עולם היצירה מתהווים מזיווג [[זעיר אנפין]] ו[[מלכות]] של עולם ה[[בריאה]].
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
8,073

עריכות