פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 3,443 בתים ,  16:42, 6 ביולי 2023
{{שכתוב|מלא טעויות הקלדה וחלק מהמילים לא מובנות}}
[[קובץ:הרבי והתורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מחזיק בידיו את ספר התורה של האחים מסלאוויטא]]
'''ספר התורה של הרבי''' הינו [[ספר תורה]] מזערי בעל היסטוריה עתיקה המיוחס ל{{ה|אחים מסלאוויטא}}. מאז שהגיע הספר הוענק לרבי על ידי הרב אל [[משה אשכנזיהרבי]] ל-[[770]] שרכש אותו תמורת סכום כסף גדול, והרבי נהג לרקוד איתו בשעת ההקפות הרבי לאמץ את ספר התורה אל חיקו. כאשר עמד כ[[שליח ציבור]] בימי קריאת התורה, בתפילת [[כל נדרי]], עמו ערך את ה[[הקפות]] בימי [[שמיני עצרת]] ו[[שמחת תורה]]{{הערה|קודם לכן רקד עם ספר תורה קטן של אדמו"ר הריי"צ. ראה אודותיו בערך [[ספרי תורה ב-770]].}} ובו עלה הרבי לעליית ה[[מפטיר]] בימי המועדים{{הערה|בימים טובים בהם מוציאים שני ספרי תורה נהגו להוציא את ספר תורה של הרבי לעליית ה"מפטיר" בה הרבי עולה לתורה. החל משנת תש"ל, לאחר כתיבת [[שמחת ספר תורהשל משיח]]הורה הרבי אשר בס"ת של משיח יקראו את הקריאה הראשונה ובס"ת שלו יקראו את הקריאה השניה, בה הרבי עולה למפטיר.}}.
==היסטוריית הספר==
הספר מוחד למיוחס לאחים [[דפוס סלאוויטא|מדפיסי סלאוויטא]] רבי שמואל אבא ורבי פינחס בני שפירא - בניו של רבי משה בן רבי [[פינחס מקוריץ]], תלמיד [[המגיד ממזריטש]] וחברו של [[אדמו"ר הזקן]].שישבו שנים ארוכות בכלא על אשמות שווא, '''ובעיקר האשמה על הדפסת ספרי חסידות'''.{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[דפוס סלאוויטא]]}}[[קובץ:וידבר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מתוך ה"ספר תורה של הרבי" בפרשת פינחס.]]
==העלילה והמאסר=====העלילההספר תורה===ב3 ביוני בשנת תרל"ה<ref>סיפור עלילת הס"ת עד בואו לרבי מתוך הספר "יחדי סגולה" מאמר "ס"ת של ירושה" נכתב על ידי הרב כשהיו האחים שפירא שמסר חבושים בבית הכלא ב[[מוסקבה]] נשאו חן וחסד בעיני השלטונות המקומיים, שהשתדלו להקל עליהם את הס"ת לרביסאת המכאובים והייסורים.</ref> שמש בית הכנסת "חייטים" בסלאויטא פתח את בית הכנסת לתפלת מנחה כשנכנס לבית הכנסת ראה את לייזר פרוטוגאין שעבד בדפוס של האחים שפירא ככורך ספרים תלוי על קורת התקרהיחס מיוחד גילה כלפיהם הנסיך טשרבטוב שהרשה לחסידים שיביאו לאסירי המלכות כוס ל[[קידוש]] ו[[הבדלה]] וכן ספרי תורה.
השמש יצא החוצה והרים קול צעקה ואז באה המשטרה וקבעה כי כיון שתא הכלא היה כאן מקרה מטונף וקשה היה לשמור על נקיונו, לא העיזו האחים למרות תשוקתם להגות בספר תורה, להכניסו לתאם. הם מצאו עצה והכניסו לתא רק יריעות של התאבדות וכי לא נמצאו בגופה הוכחות למעשי אלימותהספר, אשתו ומכריו אישרו שלעיתים היה לייזר שקוע במרה שחורהכדי שלא יהיה הספר שלם ולא יקראו עליו שם 'ספר תורה'. ואפשר שבמצב ספר תורה זה היה נתון כשהחליט לאבד כליל תפארת וכולו מלאכת מחשבת של [[סופר סת"ם]] קדוש ופרוש, ששיקע עצמו לדעתבמלאכה זו ונתן לה את ימיו ולילותיו. את הדיו שהבריק בברק מיוחד שלחו הבנים של הצדיק רבי [[שמואל מניקלשבורג]].
התיק היה נסגר והמשטרה היתה עוברת עליו לסדר היום אלמלא הרימו ראש שונאי ישראל והכומר בנדרובסקי בראשם הם העלילה שכאילו ביצעו רק כאשר יצאו האחים שפירא ממאסרם נטלו עמהם את המעשה הזה כיון שלפי עלילתם חרה להם להאחים שפירא על שכביכול מסר לייזר למשטרה דף מתוך "יורה דעה" הירעות ואגדו אותם לחטיבה אחת ועשהו לספר תורה.[[קובץ:עמוד מהסת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד מהספר תורה של דפוס סלאויטה שבו מוקעים כביכול כל אלה שאינם יהודים ומותר ליהודי לעשות בהם כטוב בעיניו, והיות בעקבות הרבי "ההדלפההא-ל הנאמן שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור" הזאת השלטונות הרוסיים נלחמו נגד דפוס סלאוויטא, אזי לטענתם המעללים האחים שפירא החליטו לנקום בו בלייזר והרגו אותו. ]]
עלילה חסרת שחר זו הוכחשה בזמן החקירה הוכח שללייזר לא היה כל קשר עם דף זה והמעלילים עצמם הודו שלא קיבלו לאור הנסיבות כתבו את הדף מלייזרהספר בגודל קטן במיוחד.גובה הקלף 19 סנטימטר, העץ חיים מלמטה, כ-9 סנטימטר והכתר מעליו מצופה זהב מעליו כ-23 סניטמטר.כדאי לציין שהעץ חיים והכתר נוספו זמן אחרי שהספר יצא מהכלא. כמסופר להלן
כתוצאות העלילה הנבזה נאסרו האחים שפירא ועמם עוד שנים עשר יהודים מסלאוויטא שהיו קשורים לדעת השלטונות במעשה זה===העצי חיים===ספר התורה חסר היה "עצי חיים" והנה זימנה ה[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] "עצי חיים" בעלי יחס, היחס עליהם מתחילה היה אכזרישהצדיק רבי [[מיכל מזלוטשוב|מיכלא מזלוטשוב]] עמד לכתוב ספר תורה, אחרי כן הועברו לקיוב והוטל למאסר אימה שהיה אפשר למוא שלח לו דמיון רק במרטפי האינקווזציה האסירים בודדובידוד גמור[[המגיד מקוזניץ]] "עצי חיים" עשויים וחטובים מעץ. ברם, בלי שיאופשר להם לבוא במגע אפילו עם חיילי המשר השומרים עליהםעד שהגיעו ה"עצי חיים" למחוז חפצם, ישבו כל אחד מן האסירים בתא נפרד במשך שלוש שנים ויותר עד שהתסיימה החקירהנודע הדבר לחסידים והם קנו "עצי חיים" עשויים מכסף.
רק אמונתם העמוקה בבורא עולם, שופט צדק שאתו באו בקשר בלי שיפרדו המחיצות ביניהם לבין בוראם היא שקיימה אותם בתנאים לא אנושייםרב מיכל השתמש באלו של כסף משום "זה א-לי ואנוהו" אולם הבטיח כי יבוא יום וה"עצי חיים" של עץ '''יגיעו לידיהם של צדיקים גדולים'''. והנה בא היום ו"בעצי חיים" אלו נכרכו יריעות ספר התורה המיוחד.
===החקירה ופסק דין המזעזעהספר בשביה בידי הקומונסטים===ביום 30 במארס תרצ"ח הוציא ועד החקירה המיוחדת ספר תורה זה עבר בירושה כאשר הבכור למשפחת שפירא היה מקבל את פסק דינה לפיה נדונו האחים שפירא למות "מיתה מדינית", שפירושה: שלילת כל הזכיות האזרחיות ושילוח לסיביר ולמעשה: מוות בטוחספר התורה לידיו למשמרת.
באפריל כאשר עלה [[ברית המועצות|השלטון הקומונסטי]] נמצא ספר התורה בבית הכנסת של תרצ"ח הוגש הדו"ח של ועדת החקירה לחוות דעת של שר הפלך הראשי בקיוב, גוי שונא ישראל שמעטים דגומתו, ושמו :ביביקוב. גוי מתועב זה מצא כי העונש שהוטל על האחים שפירא, הוא קל מידי ויש לחמיר בו ולהענישם בעונש ש"ישמש דוגמה לכל היהודים". וכן הציע להוסיף על העונש גם "שבט נוגשים". כשהוגש הדו"ח בצירוף חוות דעתו לאישור בית המשפט העליון בפטרבורג קבע בית המשפט: "שמואל אבא ופינחס שפירא: ביחס לרצח לייזר פרוטוגאין, כיון שאין הוכחות חוקיות, נשארים הם בחשד חזקהעשיר היהודי ברוצקי ב[[קיוב]]. אך, '''על שהדפיסו בדפוס ספרים המיכלים הוראות המנוגדות לחוק, המכוונים להגדיל את ההשפעה של כת החסידים המזיקה''', ועל הוצאת דיבה על הנסיך ואסילטשיקוב, שערך את החקירה באופן לא חוקי וכו' - יש להעניש השלטון הקומונסטי החרים את כל אחד מהם במלקות אלף וחמש מאות "שבטי נוגשים" לשלול מהם כל זכויותיהם ולשלחם לסיביר"ספר התורה במסגרת פעולותיו להשלטת הקומוניזם בברית המועצות.
ביום ה 15 ביוני תרצבעקבות הסכם הדדי שנחתם בין [[ברית המועצות]] וממשלת [[פולין]] בדבר החזרת עתיקות שיש להם חשיבות מיוחדת לשתי הארצות, ביקש ר' שמואל אבא שפירא{{הערה|היה נשוי עם מרת מוסיא לבית דוליצקא, נכדתו של האדמו"ר רבי [[יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש]] ובת דודתו של [[אדמו"ר הריי"צ]] (אמה מרת שיינא ברכה, הייתה אחות אמו של אדמו"ר הריי"צ, הרבנית [[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ט חתם הקיסר העריץ ניקולאי הראשון ב)|שטערנא שרה שניאורסון]].}} מהנסיך רדזביל שאתו היה בקשרי מסחר, שיעשה עמו טובה וידרוש את שמו ספר התורה שהיה כל כך יקר וחשוב למשפחתו. וכאשר אביו ברח מהשלטון הקומנסטי וויתר על פסק הדין, בהוסיפו רכושו ורק את המלים: "כך יהיה!"הספר לקח אתו.
ביום יהנסיך מרדזיביל מילא את מבוקשו וכך הגיע הספר התורה לר' שמואל אבא שפירא שמסרו לכ"ז ק אדמו"ר שליט"א (או"יכדלהלן) באב תקצ"ט כינסו את כל הנדונים וקראו בפניהם את פסק דינם אחרי כן יצאו האחים שפירא לרחבה שבחצר המבצר בקיוב.
לפניהם היו ערוכים חמש מאות חיילים בשתי שורות כמו שדרה. כל חייל החזיק בידו שבט נוגשים: מקל ארוך==הרבי הריי"צ והרבי מתענינים בספר התורה==לאחר שקיבלו חזרה את הספר, כפיף, שקטרו החליט ר' שמואל אבא יחד עם זוגתו (עוביובת דודתו של אדמו"ר הריי"צ) היה שנים וחצי סנטימטר בערך. היו פושטים את בגדיו של הנענש עד החגורה היו קושרים לצדו הימני והשמאלי רובה לכל צד ושני סגני קצינים היו אוחזים ברובים ומוליכים אותו עקב בצד אגודל דרך השספר תורה כזה ראוי להיות אצל אדם נעלה ובשנת [[תש"ז]] כתב ר' שמואל אבא שפירא ל[[אדמו"שדרה החיהר הריי"צ]] והציע לו לרכוש את הספר.
וכך ענה לו אדמו"ר הריי"צ: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן==העונש והשחרור===שני האחים החלו עוברים בין השורות ובהיותם נדונים ל"אלף וחמש מאות שבט נוגגשיםובדבר שאלתו אם הנני מתעניין ברכישת הס"ת, עברו שלוש פעמים בין שרוות החיילם. באמצע "המצעד" נפלה כיפתו של רבי פינחס. הוא לא זז ממקומו והמשיך לסגפוג מכות, עד שמישהו הרים אלו את כיפתו ואז המשיך במצעדו.. פלא הוא איך הנה הרצון והיכולת הכספי שני האחים שהיו כבר קשישים בגילםמדות המה במדות בני אדם, החזיקו מעמד וגילו אבירות וגבורה שאין להם דוגמה. רק כוחם המסורי הכביר, הוא שעבד להם לשאת איסורי המוות ולא לכבור תחתהים. אחרי המעשה הועברו לבית החולים וכשהחלימו מעט מפציעיהם היצאו לדרך הנודנים לסביר האיומה. בדרכם לסיביר הגעיו האחים למוסקבה ובהשתדלות שעלתה בדמים מורבים, הורשו זמנית להשאר שם. קשיחות הלב של שליטי מוסקבה בפגה למראה האישיות של האחים שפירא. הם השתדלו להקל ותודה רבה לש"ב על מכאובם ונתנו להם את כל ההקלות הדרושות במקום. אלום כל מאמץ שעשו להחזרת האחים שפירא לבתיהם, נתץקבל באוזנו האטומה והקשוחה של העיריץ הרוסיא הצאר ניקולאי, ורק כאשר עלה אשר מתעניין לזכני בזה נוסף על כסא הקישרות אלכסנר השני וחות חדשות החלו מנשבות ברוסיה השה הלה לשחררם ממאסרם ובאחד ביוני תרטדרישת שלומו ושלום בני בתי יחיו"ז חתם אלכסנדר השני על פקדת השחרור. }}
===הספר תורה===כשהיו האחים שפירא חבושים בבית הכלא במוסקבה נשאו כאמור חן וחסד בעיני השלטונות המקומיים, שהשתדלו להקל עליהם את סאת המכאובים והירוסרים. יחס מיוחד גילה כלפיהם הנסיך טשרבטוב שהרשה להחסידים שיביאו לאסירי המלכות כוס לקידוש והבדלה וכן ספרי תורה. כיון שתא הכלא היה מטונף וקשה היה לשמור בשנת [[תשי"ד]] עלה שוב הענין על נקיונוהפרק, לא העיזו האחים למרות תשוקתם להגות בספר תורה, להכניסו לתאם. הם מצאו עצה והכניסו לתא רק ירעות של הספר, כדי שלא יהא הספר שלם ולא יקראו עליו שם: ספר תורה. ספר תורה זה ומי שהתעסק בכך היה כליל תפארת וכלו מאלכת מחשבת של סופר סת"ם קדוש ופרוש, ששיקע עצמו במלאכה זו ונתן לה את ימיו ולילותיו את הדיו שהבריק בברק מיוחד שלחו הבנים של הצדיק רבי הרב [[שמואל מניקלשבורגפינייע אלטהויז]]שניסה להגיע להסדר כספי עם משפחת שפירא, אך לא הצליח להשיג את סכום הכסף שביקשו.
רק כאשר יצאו האחים ממאסרם נטלו עמהם את הירעות ואיגדו אותם לחטיבה אחת ועשהו לספר תורה.[[קובץ:עמוד מהסת.jpg|ממוזער|עמוד מהספר תורה של הרבי *ביום כ' אד"הא-ל הנאמן שומר הברית והחסד לאהבב ולשמרי מצות לאלף דורר תשי"*]]ד כותב הרבי לר' שמואל אבא שפירא:===העצי חיים===ספר התורה חסר היה "עצי חיים...כיוון שבמכתבו נוגע לו ג" והנה זימנה ההשגחה עכ בעניין הס"עצי חיים" בעלי יחס, כאשר הצדיק רבי [[רבי מיכל מזלוטשוב|מיכלא מזלוטשוב]] עמד לכתוב ספר תורהת שנמצאת אצלו, שלח הנה אסיר תודה אהיה לו [[המגיד מקוזניץ]] "עצי חיים" עשויים וחטובים מעץ. ברם, עד שהגיעו ה"עצי חיים" למחוז חפצם, נודע הדבר לחסידים והם קנו "עצי חייםאם גם יכתוב בזה איזה פרטים" עשויים מכסף.
רב מיכאלה השתמש באלו של כסף משום "זה אלי ואנוהו" אולם הבטיח כי יבוא יום וה"עצי חיים" של עץ ''וביום ב'יגיעו לידיהם של צדיקים גדולים'''. והנה בא היום ו"בעצי חייםאלול תשי" אלו נכרכו יריעות ספר התורה המיוחד.ד כותב לו שוב הרבי בנוגע לספר תורה:
===הספר בשביה בידי הקומונסטים==="מחות' הוו"ח אי"א נו"נ בנש"קספר תורה מוה"ר שמואל אבא שי', שלום וברכה!לאחרי ההפסק נעם לי לקבל מכתבו מב' ואתחנן שהגיעני באיחור זמן קצת, והעיקר התחלתו אשר נחקק בזכרונו מה ששמע זה עבר ביורשה מבן עשיריות בשנים מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אשר אבותיו הם מגזע הרה"צ הר"ר פנחס מקאריץ ממייסדי החסידות והאחים סלאוויטא מדפיסי ומפיצי ספרי החסידות וסבלו בעד החסידות כו' שמזה מוכרח ע"פ פסק המשנה (עדיות ב, ט) אשר האב/ם זוכה לבן ) ובפירושי המשנה שם לפי שקרוב טבע הבן הבכור למשפחת שפירא היה מקבל את ספר התורה לידיו למשמרתלהיות דומה לטבע האב) וכו' ובחכמה (היא הסברא הישרה – הרע"ב מברטנורה), ומאמר משנה זהו הרי זה הודעה נמצא במציאות וגם פס"ד ובפרט בהנוגע לבן בכור.
כאשר עלה [[השלטון הקומוניסטי]] נמצא ספר התורה בבית הכנסת של העשיר היהודי ברוצקי בקיובכיון שאינו מזכיר דבר ע"ד בריאותו הרי בוודאי זהו סימן שהכל בסדר ובשלום, '''ומה שמזכיר ע"ד הס"ת, הרי מכבר שכתבתי להר"פ שי' אלטהויז בזה ובוודאי באו בדברים. השלטון הקומוניסטי החרים את ספר התורה במסגרת פעולותיו להשלטת הקומוניזם בברית המועצות.'''.
בעקבות הסכם הדדי שנחתם בין רוסיה ופולין בדבר החזרת עתיקות שיש להם חשיבות מיוחדת לשתי הארצות ביקשתי מהנסיך רדזביל שאתו באתי בקשרי מסחר שיעשה עמי אות לטוב וידרוש את ספר התורה שהיה כל כך יקר וחשוב למשפחתנו . הנסיך מרדזיביל מילא את מקובקשי וכך הגיע אלי ספר התורה שעבר אלי במורשה מאבי שבברחו משלטונות רוסיה וויתר על רכושו ורק את הספר לקח אתו.ביום ד' תשרי תשט"ו כתב הרבי מכתב תודה נדיר לר' שמואל אבא שפירא:
בשנת תש"ז הועלה הספר ארצה והיה אצל מאיר משה ? שפירא עמדי עם פטירתה של נוות ביתי נכד הש"צמח דצדקב הוו" נמסר הספר לבן שמפחה האדמוח אי"א נו"נ בנש"ק מוהמלויבוביץ.שמואל אבא שי', שלום וברכה!
==סיפור איש תודה ובשורה אנכי היום להודיע אשר הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה"ר בנימין אלי' שי' גאראדעצקי הביא את הספר תורה==בזמן המאסר בבית הכלא, הורשו על ידי השלטונות להכניס ספרי תורה לתאים הפרטיים בהם שהוכיומים לפני ראש השנה, וביום ראש השנה עליתי בה לתורה למפטיר היום, אך עקב התנאים הירודים של הצחנה והלכלוך ששררו במקום הם העדיפו שלא לחלל ותנוח דעת כבודו כמו שהניח את קדושתו של הספר תורה, ועל כן הם למדו מתוך יריעות נפרדות שלא אוגדו בספר ולא נתקדשו בקדושתו החמורה של הספר תורהדעתי.
לאחר שישבו 17 שנים במאסר, הוכתר כצאר של [[רוסיה]] אלכסנדר השני שהעניק להם חנינה, ועם היציאה מהמאסר איגדו את יריעות ספר התורה שהצטברו בידם לאורך השנים, ותפרו אותם. עצי החיים בהם השתמשו היו אף הם בעלי ייחוס, היות וגולפו על ידי [[המגיד מקוזניץ]] ששלח אותם כתשורה לידידו ר' [[מיכל מזלוטשוב]]. כאשר הגיעו עצי החיים לידיו של ויה"ר' מיכל הוא הכריז בדביקות "בעצי החיים הללו עתידים לאחוז צדיקים גדוליםמהשי"ת לזכות את כל אחד מאתנו לגרום נחת רוח איש לרעהו ולעשות את זה מתוך בריאות הנכונה ומתוך שמחה.
במשך עשרות שנים עבר הספר אצל צאצאי משפחת שפירא מאב לבן עד שהולאם על ידי הממשל הקומוניסטיבתודה וברכת חתימה וגמר חתימה טובהבשנת [[תרצ"ז]] נפדה הספר מידי ממשלת [[רוסיה]] על ידי הרב שמואל אבא שפירא שהיה צאצא ישיר של האחים מסלאוויטא, וקרוב משפחתו של [[אדמו"ר הריי"צ]]{{הערה|היה נשוי עם מרת מוסיא לבית דוליצקא, נכדתו של האדמו"ר רבי [[יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש]] ובת דודתו של [[אדמו"ר הריי"צ]] (אמה מרת שיינא ברכה, הייתה אחות אמו של אדמו"ר הריי"צ, הרבנית [[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ב)|שטערנא שרה שניאורסון]].}}. בשנת [[תש"ז]] הציע הרב שפירא ל[[אדמו"ר הריי"צ]] לרכוש ממנו את הספר, אך [[אדמו"ר הריי"צ]] השיב לו שאף שהוא רוצה בכך, אין בידו את הכסף הדרוש לרכישה. בשנת [[תשי"ד]] עלה שוב הענין על הפרק, ומי שהתעסק בכך היה הרב [[פינייע אלטהויז]] שניסה להגיע להסדר כספי עם משפחת שפירא, אך לא הצליח להשיג את סכום הכסף שביקשו.
==רכישת הספר==
כאשר נודע לרב [[משה אשכנזי]] על כך שספר התורה של המדפיסים הידועים מסלאוויטא נמצא ברשות הצאצאים שלהם ב[[ארץ הקודש]], ביקש לקנות מהם את הספר, אלא שהיורשים ביקשו עבורו סכום עתק. הוא הלך ללוות מגמ"ח חשוב חמש מאות לירות - סכום אגדי בימים ההם - בכדי לקנות את הספר ושלחו אל הרבי במתנה על ידי הרב [[בנימין גורודצקי]].
את החוב הכבד שלקח על עצמו, שילם בתשלומים מידי חודש בחודשו עד שהצליח לפרוע את החוב כולו. כעבור תקופה פגש במנהל הגמ"ח שתמה מדוע לא השיב לו את ההלוואה. הרב אשכנזי הזכיר לו כי החזיר מידי חודש סכום גדול, וכל החוב כבר נפרע, אולם מנהל הגמ"ח התעקש שהוא לא קיבל אף לא לירה אחת. ר' משה אמר לו כי שכדי שעל [[ספר תורה]] של הרבי לא יהיה אף פקפוק כלשהו, הוא ישלם לו שוב את החוב בשלימותו, בלי ויכוחים. ואכן, תוך זמן קצר קיבל מנהל הגמ"ח חמש מאות לירות ללא אומר ודברים.
==הספר מגיע לרבי==
הספר הגיע לידיו של הרבי ב[[כ"ח אלול]] [[תשי"ד]], וב[[ראש השנה]] עלה הרבי לתורה וקרא בספר, וב[[ד' תשרי]] כתב מכתב תודה לרב שפירא על הסכמתו למכור את הספר תורה ולהעבירו לידי הרבי.
הספר הגיע לידיו של הרבי ב[[כ"ח אלולג' תשרי]] [[תשיתשט"דו]], ובראש השנה עלה כתב הרבי לתורה וקרא בספר, ובד{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/21/8031.htm אגרות קודש חלק כא אגרת ח' לא] }} לרב [[תשרימשה אשכנזי]] כתב מכתב תודה לרב שפירא על הסכמתו למכור את הספר תורה ולהעבירו לידי הרבי.:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ועל של עתה באתי להביע תודתי רבה ועמוקה, על הס"ת שהובא כיומים לפני ר"ה, וקראו בה בראש השנה זה, וע"פ הזח"ב ג' תשרי תשטקסא, ב דכשם שהקב"ו כותב הרבי<ref>[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/21/8031ה אסתכל באורייתא וברא עלמא הרי כן הוא כביכול באיש הישראלי אשר על ידי התורה בורא עולמו, וגם הגורמים לזה בכלל, כמובן - הרי יה"ר שבשנה חדשה זו יראו עולמם חדש בטוב הנראה ונגלה בנוגע לעצמו, זוגתו וכל יו"ח - שיחיו.htm|אגרות קודש חלק כא אגרת ח'לא] </ref> לרב [[משה אשכנזי]]:}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ועל של עתה באתי להביע תודתי רבה ועמוקה, על הס"ת שהובא כיומים לפני ר"ה, וקראו בה בראש השנה זה, וע"פ הזח"ב קסא, ב דכשם שהקב"ה אסתכל באורייתא וברא עלמא הרי כן הוא כביכול באיש הישראלי אשר על ידי מלבד רכישת ספר התורה בורא עולמועצמו, וגם הגורמים לזה בכלל, כמובן - הרי יה"ר שבשנה חדשה זו יראו עולמם חדש בטוב הנראה ונגלה בנוגע לעצמותרם הרב אשכנזי גם את המעיל המיוחד של הספר תורה, זוגתו וכל יו"ח - שיחיואותו הקדיש לעילוי נשמת אביו הרב [[מאיר אשכנזי]] שנפטר כחודש קודם לכן.במשך השנים הקפידו בני משפחת אשכנזי לחדש את המעיל מידי כמה שנים{{מקור}}.
מלבד רכישת ספר התורה עצמולקראת י"א ניסן תשל"ב, תרם הרב אשכנזי גם את המעיל המיוחד שנת השבעים של הספר תורהכ"ק אדמו"ר שליט"א, אותו הקדיש לעילוי נשמת אביו קנה הרב [[מאיר אשכנזישלמה קונין]] שנפטר כחודש קודם לכן, ובמשך השנים הקפידו בני משפחת אשכנזי לחדש את המעיל מידי כמה שניםשליח הראשי למדינת קליפורניה בארה"ב, כתר מפואר לספר תורה וחרות עליו הקדשה. הכתר נקנה מר' [[שלום העכט]] ונעשית משני כתרים עתיקים שהיו ברכושו.
==ספר התורה כיום==
[[קובץ:סת על הבימה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ה"ספר תורה של הרבי", על בימת הקריאה ב-770, פסח תשפ"א.]]כיום, הספר מופקד למשמרת בתא מיוחד בצידו השמאלי של [[ארון קודש|ארון הקודש]] הראשי ב-[[770]], והוא משמש לקריאת המפטיר ב{{ה|ימים הנוראים}}, [[חנוכה]], [[ד' פרשיות]] ובמועדים נוספים. בשמיני עצרת ושמחת תורה בה"הקפות" ראשונה ושביעית מגישים את הספר תורה לרבי.
בשמחת כמו כן מוקדשות שעות מיוחדות על ידי גבאי בית הכנסת, לנשק את הספר תורה בשעת ה"הקפה" ראשונה ושביעית במיני בלילה וביום של שמיני עצרת ושמחת תורה מניחים . לצורך כך נבנה מדי שנה מסלול מיוחד העובר בצידו של הזאל הגדול לכל אורכו, עבור התור לנשק את הספר על הסטנדרט של הרביתורה.
כמו כן ניתן שעות מיוחדות על ידי גבאי בית הכנסת לנשק הספר ==לקריאה נוספת==*[[קובץ:סת של ירושה.pdf|ספר תורה בלילה וביום של שמיני עצרת ושמחת תורה.ירושה - סיפורו ההיסטורי של ספר התורה המיוחד, בתוך 'יחידי סגולה', איסר פרנקל]]
==קישורים חיצוניים==
*[[ועד תלמידי התמימים]], '''[http://www.shturem.net/images/news/59258_news_07102012_96.pdf ספר התורה של הרבי]''' - בתוך קובץ לחיזוק ההתקשרות [[שמחת תורה]] [[תשע"ג]] עמוד 45
{{סתם}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:אדמו"ר שליט"א]]
328

עריכות