פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,066 בתים ,  21:44, 28 באוגוסט 2023
{{שכתוב|סגנון תורני}}
'''משיח שבכל דור''' הינו מונח המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל דור ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[הקב"ה|ה']] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כמלך המשיח.
מדברי חז"ל מצינו למדים סמנים סימנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא הראוי להיות משיח.
==מקור==
דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: {{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}.
אין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשנתנש"א]] חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}}.
על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל".
וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו".
בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי" ומכיוון שונה כתב הרד"ק{{הערה|בפירושו לתהלים פט, מח}} "בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח".
כהוכחה לכך, כתב הרבי אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[דור השביעי|דורנו]], חי איש המתאים על פי התכונה שלו, להיות [[משיח צדקנו]].. ובפרט בדורנו האחרון"{{הערה|לשון הרבי במכתב}} ש"מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה נולד ונתגדל"{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, נדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש"פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר החורבן{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ט דברים ע' 14.}}: שדבר זה מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] "מיד הן נגאלין"{{הערה|רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, בהכרח אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד הראוי להיות משיח כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה".
ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תשנתנש"א]]}} {{ציטוטון|משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}.
==גדרו של המשיח שבכל דור==
היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|פרק י"א}} ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להתאים לגדרים להיות ראוי שיתקיימו בו גדרים אלו. (אמנם, הגדרים והסימנים של [[בחזקת משיח]] ו[[משיח ודאי]] עדיין לא התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי' להיות משיח).
ולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות:
* מזרע דוד.{{הערה|שהרי המשיח הוא "מלך מבית דוד" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).}}
* הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים [[תשמ"ח]] (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}.
* שיהיה בו 'עניין' המלוכה. {{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה" ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות. וכך ביאר ה[[של"ה]] (פרשת ויחי) ש"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה... שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד". וכפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה שיחת שבת פרשת תולדות התוועדויות [[תשנ"ב]] כרך א עמוד 320 שמציאותו של משיח עומדת למלכות עוד לפני התגלותו וראה שם הערה 49 וראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}}.
* והוא נשיא הדור.{{הערה|ראה גם שיחת [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] (תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344).}} ועל דרך [[רבי יהודה הנשיא]] שאמרו עליו שהוא היה משיח בימיו{{הערה|סנהדרין צח, ב.}} והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר{{הערה|ראה שמות רבה פ"ב ו. זהר חלק א רנג, א. ועוד.}} "משה הוא [[יציאת מצרים|גואל ראשון]] הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל [[נשמה|נשמות]] כל הדור "שהנשיא הוא הכל"{{הערה|פירוש [[רש"י]] במדבר כא, כא.}} הרי הוא כולל את כל [[ניצוץ משיח|ניצוצי משיח]] שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק ב עמוד 470 הערה 53.}}
* ולאחרי התגלות פנימיות התורה ו[[תורת החסידות]] נשיאי החסידות הם המשיח שבדור.{{הערה|ראה שדי חמד שם: "על פי זה כתבו גם כן תלמידי האריז"ל שבימיו היה האריז"ל משיח".}} בהוספה לכך שהוא הנשיא הנה מצד שייכותו ל[[יחידה שבתורה]] שעניינה גלוי היחידה הכללית ביאת המשיח הרי הוא משיח שבדור.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק ב עמוד 472 הערה 78.}}{{הערה|ראה הביאור בזה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf בקובץ גאולה ומשיח ב] (אותיות ב - ח).}}
על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דור, שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|נלקטו בקונטרס '[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור]' ([[קראון הייטס]] תנש"א). וראה ב'מאוצר המלך' חלק א' עמ' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו.}}.
 
כל נשיאי תורת החסידות היו ה'משיח שבדור' - [[הבעש"ט]], [[המגיד ממעזריטש]], [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]], [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אדמו"ר מהר"ש]], [[אדמו"ר מוהרש"ב]], [[אדמו"ר מוהריי"צ]], עד ל[[אדמו"ר שליט"א]] שהוא לא רק 'משיח שבדור', אלא כבר התגלה כ'משיח צדקנו'.
===בדורנו===
{{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]}}
 
'''[[הרבי מליובאוויטש]]''' מוגדר '''כ[[מלך המשיח]]''' העתיד [[הגאולה|לגאול]] את [[עם ישראל]]. ההכרה ברבי כמלך המשיח, פורסמה על ידי רבני חב"ד ואחרים ב[[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסק דין]] [[הלכה|הלכתי]] המסתמך על פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של הרבי עצמו לנושא.
 
החל מהשנים [[תנש"א]], [[תשנ"ב]] ו[[תשנ"ג]], כאשר החלה התקופה המוגדרת על ידי הרבי כ"התגלות המשיח" והתחלת [[פעולות משיח בזמן הגלות|פעולתו בעולם]], החלה האמונה לקבל ביטוי פומבי בשירת "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]" אל מול הרבי ובדרכים נוספות.
 
האמונה שהרבי משיח הפכה לפופולרית בעקבות קמפיינים פרסומיים באמצעים שונים, שהתפרסמו (וממשיכים להתפרסם) בעידוד הרבי.
 
במכתב דלעיל{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה}} כותב הרבי שההכרח למציאות משיח בכל דור הוא "בפרט בדורנו".
בשיחת פרשת תזריע מצורע תשנתנש"א, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}.
בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות שבת פרשת משפטים [[תשנ"ב]] (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של כ"ק אדמו"ר)". ועל דרך זה גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' 96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}} מתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" - שמו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה|שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם שיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, "מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, שהוא בגימטריא "צדק", ש"צדק" הוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "והיה צדק אזור מתניו".}}.
==לקריאה נוספת==
*הרב [[יששכר דוד קלויזנר]], '''משיח שבכל דור''', [[נחלת הר חב"ד]], [[תשנ"ב]].
*'''משיח שבכל דור''', משה שלזינגר, מגזין 'ובאותו הזמן' חודש מנחם אב תשפ"א ע' 6-16.
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76428 "משיח שבכל דור" ● סקירה תורנית] {{אינפו}}
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/01/17-01-2021-17-58-50-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%94-.pdf התקשרות היחידה]''', שער ב' - "נשיא הדור משיח שבדור", בהוצאת [[את"ה העולמי]] יו"ד שבט תשפ"א {{אינפו}}{{PDF}}{{הערות שוליים|טורים=כן}}
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
3,598

עריכות