פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[קובץ:סנהדרין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העמוד האחרון ממסכת סנהדרין (העתק כתב יד)]]ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=2&format=pdf מסכת סנהדרין]''' יש 11 פרקים, ו112 דפים.
המסכת עוסקת בדיני הסנהדרין הגדולה והקטנה, דיני תורה, ועוד.
== יסודות בפרק הראשון ==
ב[[חלוקת הש"ס]] הרבי לוקח על עצמו ללמוד את מסכת סנהדרין. כך נהג גם [[אדמו"ר הריי"צ]]. הרבי ביאר{{הערה|קונטרס על-דבר חלוקת הש"ס תשנ"ב הערה 142.}} ש"זהו בהתאם לענינו של נשיא ורועה ישראל, שהוא מורה דרך לכל בני דורו ע"פ הוראות התורה, ולכן המסכת ד"הוי זהיר בי'''סמיכה''' טפי" היא כאשר רב אשר הוא בעצמו סמוך מהדור הקודם להוראה– סנהדרין, סומך את רב אחר להוראהשענינם – מורי הוראה".
=== מקורהעל המסכת יצא לאור הספר "אוצר חידושים בש"ס" - ליקוט חידושים וביאורים על הש"ס מתורת הרבי. נערך על ידי הרב [[שלום דובער וולפא]] עם צוות כולל [[אוהל מייטא - זכרון יוסף]]. עד עתה יצא כרך אחד על שישה עשר הדפים הראשונים בסנהדרין. יצא לאור על ידי [[קה"ת]], מהותה, ואופן הסמיכה ===בשנת [[תשנ"ט]].
מקור הסמיכה, היא בגמרא סנהדרין<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=5&formatמוסר ==pdf דף ז]</REF>, אז היה צריך כל רב לקבל סמיכה מרב אחר סמוך, סמיכה מיוחדת כדי לדון דיני ממונות, וסמיכה מיוחדת לדיני נפשות. לא כל מי שהיה ראוי לכך קיבל את הסמיכה, במקרה מסוים לא העניק רבינו הקדוש סמיכה לרב להתיר בכורות, כדי לחלוק כבוד לרבה בר בר חנה. 
במסכת מבואר{{הערה|דף פ"ו ב.}} על ידי הסמיכה איש מפי איש עד משה, נמשך הארת אחד ה[[יסודאמוראים]] שהיה אומרלעצמו "דברי [[אבא]] בהנסמך, וזוכה לקבל הארה מ[[אצילותמוסר]] ממש, מסיבה זו הוא נקרא בשם "רבשלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'''י'''" בתוספת יו"ד, ולכן גם בכוחו להשפיע מבחינת מוחין דאבא. בשונה מכך, רב שאינו סמוך, אינו מקבל את השפעתו אלא מבחינת (ב) ואכן יכולים לשלול זאת.{{הערה|1=[[בינההתוועדויות]], בסדר ה[[השתלשלות]] מעילה לעלול.<REF> [[אדמותשמ"ר הזקןב]], חלק ב' [[תורה אורhttp://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=c491541d-2c35-45f3-923c-68c2970d98dc&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=648 עמ' 1332]], הוספות [[מגלת אסתר]] קיח, א.</REF>}}{{להשלים}}
למרות ש[[משה רבינו]] סמך את יהושע בידו, הסמיכה לדורות אינה ביד, אלא על ידי קריאתו והסמכתו להקרא "רבי". הסמיכה היא דווקא בשלושה דיינים מוסמכים.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=13b&formatעיר הנדחת ==pdf סנהדרין יג, ב.]. רמב"ם ריש הל' סנהדרין.</REF>
=== הסמיכה כיום ===בדף ט"ו ע"ב ישנה מחלוקת של רבי יאשיה עם רבי יונתן בדיני [[עיר הנדחת]], לדעת רבי יאשיה מי' עד ק' העובדים עבודה זרה הינם כדין עיר הנדחת, ועונשם כדין יחיד שעבד עבודה זרה, אך פחות מעשרה דינם כיחידים, ומק' ומעלה דינם כציבור. ואילו לרבי יונתן, דווקא ממאה ומעלה עד רובו של שבט דינם כעיר הנדחת, אך פחות מכך דינם כדין יחידים.
כיום אין רבנים סמוכים מסמיכה האמיתיתהרבי מבאר כי זו היא מחלוקת כללית של רבי יאשיה ורבי יונתן בכל הש"ס, כאשר רבי יאשיה מעדיף את כח הכלל, ולכן כבר מעשרה ומעלה הוא מחשיב ככלל - "עיר", וממאה הם ציבור, ואילו רבי יונתן דוגל בכוחו של היחיד, ולכן עד מאה אנשים, מכיון שאין שום רב שסמוך דור אחר דורדינם של עובדי העבודה זרה הוא כיחידים. מחלוקת זו הינה בכל זאת אין רב יכול להורות עד שיקבל כתב סמיכה מרב אחר סמוך מדור דורהש"ס.
בשנת דוגמאות נוספות לכך הינם במחלוקת [[תשי"ברבי יאשיה]] ו[[רבי יונתן]] עורר הרבי שאברכים ובחורים ירכשו ידיעות בשבמכה אביו ואמו, אם משמעות הכתוב היא דווקא מי שמכה את שניהם, - וזו היא דעת רבי יאשיה שסובר כי אביו ואמו הינם מציאות של "ס ופוסקים ויקבלו סמיכה להוראהמולידיו", לעומת רבי יונתן שסובר כי כל אחד מהם הינו מציאות לעצמו בענין זה, ולכן משמעות הפסוק היא מי שמכה אחד מהם, שגם עונשיו הוא במיתה.<REF> [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=72 היום יום] </REF>
בשנת [[תשל"ו]] חזר הרבי ועורר על ענין זה. יש לציין כי הרבי קיבל סמיכה מהגאון רבי יוסף רוזי'ן, הידוע בשם הראגאטשובר.  === ביאורי הרבי קישורים חיצונים ===
*'''ז ב.''' אלו כלי הדיינין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=114 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 102 (114)]
*'''טו ב.''' עד כמה עושין עיר הנדחת. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=116 לקוטי שיחות חיחלק י"ח עמ' 107 (עמ' 116)]
*'''יז א.''' סנהדרין שראו כולן לחובה פוטרין אותו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=128 לקוטי שיחות חכ"ט עמ' 113 (עמ' 121)]
*'''לא ב.''' לחיו ליה כבר בתיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=265 לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 255 (עמ' 165)]
*'''לט א.''' תוס' ד"ה במאי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=160 לקוטי שיחות ח"חלק ז ' עמ' 148 (עמ' 160)]
*'''מ ב.''' [[רש"י ]] ד"ה אלא רואה טעמו של דבר "דקמי שמיא גליא". [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=152&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות ח"חלק ז ' עמ' 140 (עמ' 152)]
*'''נו ב.''' ועל הגזל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=17 לקוטי שיחות ח"חלק ה ' בראשית עמ' 5 (עמ' 17)]
*'''נז א.''' על שלש מצות בן נח נהרג. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15848&st=&pgnum=52&hilite= שערי הלכה ומנהג יו"ד עמ' נה (עמ' 52)]
*'''נז ב.''' בעולת בעל יש להן, נכנסת לחופה ולא נבעלה אין להן. (הטעם.) [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=בבא+קמא& לקוטי שיחות ח"ל עמ' 244 (עמ' 257)]
*'''נח ב.''' המגביה ידו על חבירו אע״פ אף על פי שלא הכהו נקרא רשע [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15783&hilite=348a4df6-a18e-45a6-a731-3a4b2dc25a00&st=%D7%9C%D7%99%D7%93%D7%94&pgnum=207 שערי הלכה ומנהג עמ' רי (עמ' 207)]
*'''סו א.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חיחלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)]
*'''פב א.''' הבועל ארמית קנאין פוגעין בו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15949&hilite=07361ab9-69ab-49e4-aa31-12fea9bcce6b&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA+&pgnum=161 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 150 (עמ' 161)]
*'''פב א.''' אם בא לימלך אין מורין לו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=16065&st=%u05e2%u05d9%u05e8%u05d5%u05d1%u05d9%u05df לקוטי שיחות ח"חלק ב ' עמ' 344 (עמ' 70)]
*'''פה א.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חיחלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)]
*'''פט א.''' המתנבא מה שלא נאמר לו - כגון חנניה בן עזור. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14932&st=&pgnum=143 לקוטי שיחות ח"ט דברים עמ' 125 (עמ' 143)]
*'''צג ב.''' מורח ודאין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=264&hilite= לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 254 (עמ' 254)]
 
*'''צח א.''' אין בן דוד בא עד שיבוקש דג לחולה ולא ימצא. [http://www.lahak.org/reshimos/011.pdf רשימות חו' ז' (עמ' 12).]
*'''צח ב.''' עתיד [[הקב"ה]] להעמיד להם [[דוד]] אחר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=111 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 98 (עמ' 111)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=51 שערי גאולה עמ' נו (עמ' 51)]
*'''ק א.''' ואולך אתכם קוממיות, מחלו' ר"מ ור"י. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15945&st=%u05DB%u05EA%u05D5%u05D1%u05D5%u05EA תורת מנחם [[תשי"א ]] ב' עמ' 107 (עמ' 128)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15944&st=%u05d0%u05d7%u05ea+%u05e9%u05dc לקוטי שיחות ח"חלק ז ' עמ' 198 (עמ' 210)]
*'''קח ב.''' מלמד שהיה נח הצדיק כו' תיבה זו למה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=51 ליקוטי שיחות חט"ו עמ' 38 (עמ' 51)] בכללות גדר התיבה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=47&hilite= לקוטי שיחות חט"ו עמ' 35 (עמ' 47)]
*'''קיא ב.''' [[רש"י ]] ד"ה וצריכים. הקלת עליהם בממונם. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14932&st=&pgnum=135 לקוטי שיחות ח"ט עמ' 117 (עמ' 135)]
*'''ירושלמי פ"י ה"ח.''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14932&st=&pgnum=136 לקוטי שיחות ח"ט עמ' 118 (עמ' 136)]
==קישורים חיצוניים==*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=2&format=pdf מסכת סנהדרין] {{הב}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
8,165

עריכות