פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 2,175 בתים ,  00:11, 23 באוקטובר 2022
מ
שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של בנציון
[[קובץ:אוהל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כיתוב תמונה]][[תמונה:Lowlands_tents.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מסכת אהלות עוסקת בדיני [[טומאה]] הנגרמת על ידי שהיה עם [[מת]] ב[[אוהל]] באוהל משותף]]'''מסכת אהלות''' היא ה[[מסכת]] השנייה ב[[סדר טהרות]] שהוא הסדר השישי והאחרון ב[[משנה]]. אין לה עליה [[גמרא]]{{הערה|מלבד ליקוטים של גמרות אחרות בתלמוד ב[[תלמוד הבבלי ]] הדנות בנושא, ולוקטו לספר על ידי האדמו"ר מראדזיןמ[[ראדזין]].}}. נקראת גם '''אהילות''' ויש בה שמונה-עשר פרקים אשר דנים בעיקר בדיני [[טומאה|טומאת]] המת בכלל ובדיני טומאת אוהל המת בפרט.
מסכת זו נחשבת מהחשובות שבש"ס על פי דברי [[דוד המלך]] ב[[מדרש]], שביקש שקריאת [[תהלים]] תחשב כלימוד נגעים ואהלות.==טומאת מת==כאשר אדם או [[כלי|כלים]] נוגע במת, הוא מקבל [[טומאה]], ואף מעביר את הטומאה הלאה בנוגע בו עצמו, אם כי שונים דיניהם זה מזה. בעוד שהאדם הנוגע במת טמא טומאה חמורה של שבעה ימים, האדם שנגע בו טמא טומאה קלה הנקראת "וולד הטומאה", והיא תקפה רק עד לערבו של אותו יום, אך הנוגע באדם זה השני אינו טמא כלל. אך הכלים שנוגעים במת או בטמא מת, מקבלים את דינם של המת עצמו, ולכן בכוחם להעביר את הטומאה בשלושה דרגות שונות שלכן הם נקראים בשם "אבי אבות הטומאה", ודינם הוא שהכלים שנגעו באותם כלים טמאים בדרגה של "אב הטומאה", והכלים שנגעו באותם כלים שהם אב הטומאה, נעשים ראשון לטומאה{{מקור}}.
למרות שחומרתם של הכלים היא באופן כללי יותר מהאדם, שכן ביכולתם להעביר את הטומאה בשלושה דרגות שונות, הרי שישנה קולא לכלים שאין לאדם, והיא שכלי הנוגע בכלי לעולם לא יטמא באותה חומרה שהכלי הראשון טמא, והוא יהיה טמא בדרגה פחותה יותר, אך האדם לעומת זאת, שנגע בדבר טמא, טומאתו היא באותה דרגה של הדבר הטמא עצמו, ואינה טומאתו יורדת בדרגה{{הערה|פרק א' משנה א' ור"ש שם.}}.==טומאת אוהלביאורי הרבי==כאשר מת מונח באוהל, כל שנמצא באוהל הוא טמא. הדבר אמור לא דווקא כאשר המת עצמו נמצא באוהל, אלא גם כאשר כזית בשר מהמת, או אבר שיש עליו בשר באופן רגיל, נמצא באוהל, או מטמא את כל שנמצא באוהל. דין זה תקף גם אם איברי המת הם ללא בשר, אך הם בכמות חשובה של [[רובע]], או שהם בכמות על מסכת זו ישנם מספר שיחות של רוב העצמות במספריהם, או לחילופין רוב גוף האדם{{הערה|פרק ב' משנה א'.}}הרבי.
טומאת אוהל מוסברת אחת מהם, עוסקת בדין [[צמיד פתיל]], שהיא, שכאשר יש כלי באוהל המת, אם הוא סגור היטב בדבר המתמרח על פיו הסותם אותו לחלוטין, מציל הכלי על ידי הכמה שבתוכו. הרבי, בשיחה, עוסק בדברי [[ראשוניםהרמב"ם]] בכך שהאוהל מצרף את כל אשר נמצא בו ומשייך בדינים אלו, ומבאר אותם זה לזה מכיון שהוא מעניק לשניהם כוח משותף השייך לשניהם - ששניהם מוגנים על ידי אותו אוהל, ולכן הנמצא באוהל כנוגע במת עצמופי תורת החסידות{{הערה|ר"ש פרק א' משנה ג'.}}. ===ביאורי הרבי==1*'''פ"ה מ"ב.''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15838&st=&pgnum=83&hilite= לקוטי שיחות עמ' 72 (עמ' 83)]}}.===ביאורים נוספים ===
*'''תוספתא פט"ו ה"ח.''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15838&st=&pgnum=83&hilite= לקוטי שיחות עמ' 72 (עמ' 83)]
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
18,591

עריכות