פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
קיים כלל האומר כי אין בנייה וסתירה בכלים, כלומר, שבכלים שאינם מחוברים לקרקע. אבל ה[[ראשונים]] מוכיחים כי כלל זה קיים דווקא כאשר הבנייה איננה בנייה גמורה, כלומר הוא אינו מחדש או סותר כליל דבר של ממש, וכן התיקון אינו מצריך מעשה אומנות או לתקוע דבר חזק{{הערה|מסכת שבת קב, ב בתוס' שם}}. לדוגמה, חבית של עץ שנשברה והדביק את שבריה בזפת, וגודלה גם אינה בשיעור חשוב של ארבעים סאה, מותר לשבור אותה בשבת{{הערה|ולפי ה[[רשב"א]] (מובא בביאור הלכה{{מקור}}), מותר לשבור אותה גם אם יש בה ארבעים סאה, מכיוון שגם אז אין מעשה זה נחשב לסתירה, כיון שהחבית רעועה כל כך.}}. אבל אסור מן ה[[תורה]] לשבור חבית שלימה וראויה. כך גם אדם התוקע בפטיש את ידית העץ שבה אוחזים את הפטיש, הרי מעשה זה נחשב לבנייה גמורה שאסורה, וזאת למרות שהפטיש הוא רק כלי ולא בניין המחובר לקרקע{{הערה|מסכת שבת שם. ומובא גם ב[[שולחן ערוך]] סימן שי"ד סעיף ט'.}}.
==לקריאה נוספת==
לעיון בהלכות אלה לפי פסקי [[אדמו"ר הזקן]]:
*[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]], [[אורח חיים]], הלכות שבת, סימן שיג, וסימן שיד.
* הלכות מלאכת סותר בשבת (לפי פסקי אדמו"ר הזקן) - שמירת השבת (להרב [[שמעון גדסי]]), עמ' 237 ואילך. (הלכות בונה - שם, עמ' 229 ואילך).
*לעיון בהלכות אלה לפי פסקי [[אדמו"ר הזקן]]:==קישורים חיצוניים==*[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]מיכאל שלמה אבישיד, '''[[אורח חיים]], הלכות שבת, סימן שיג, וסימן שידhttps://drive.google. * הלכות מלאכת סותר בשבת (לפי פסקי אדמו"ר הזקן) com/file/d/1ILJo82o-zim87cJ_cMz9xC47SbZJ- שמירת השבת (להרב שמעון גדסי)ZTn/view בונה וסותר בכלים]''', עמקובץ הערות ' 237 ואילך. (הלכות בונה - שם, עמתורת השליחות' 229 ואילך).יא ניסן תשפ"ד עמוד 15
{{לט מלאכות}}
30,175

עריכות