פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{לעריכה|לא מוסבר כראוי, ללא מקורות, חסרים פרטים בסיסיים}}'''ממלאכת מלאכת המוציא מרשות לרשות''' היא אחת מ[[ל"ט מלאכות שבת|ל"ט המלאכות]] האסורות ב[[שבת]]. מלאכה זו נקראת גם 'טלטול'. 
==האיסור==
אסור להוציא בשבת דברים וחפצים מרשות אחת לשנייה. ובתוך ‘רשות היחיד’'רשות היחיד', אפילו היא בית גדול שיש בו חדרים רבים, מותר לטלטל חפצים ללא הגבלה, מפני שכל ‘רשות היחיד’ 'רשות היחיד' נחשבת לרשות אחת, והזזת החפצים בתוכה אינה נחשבת הוצאה מהרשות. אבל ב’רשות הרבים’ ב'רשות הרבים' רשאי אדם לטלטל חפץ בתוך ד’ ד' אמותיו בלבד, משום ש’רשות הרבים’ ש'רשות הרבים' שייכת לכולם, וכיוון שכך, מותר לכל אדם להשתמש רק באותן ד’ ד' אמות שהוא בתוכן.אם מקיפים את ‘רשות הרבים’ 'רשות הרבים' בחומה או גדר, ואף סוגרים את השערים בלילות, מגלים בה את היסוד האחדותי, את המכנה המשותף, ואזי היא נעשית מתוקנת כ’רשות היחיד’כ'רשות היחיד', ומותר לטלטל בכולה. וכדי לתקן ‘כרמלית’'כרמלית', אין צורך להקיף אותה בגדר או חומה, אלא די להקיפה ב’צורות הפתח’ ב'צורות הפתח' בלבד, ועל ידי כך היא נעשית כ’רשות היחיד’ כ'רשות היחיד' שמותר לטלטל בתוכה {{הערה| שבת, כט, ב}}. ==טלטול מת==טלטול מת הוא איסור טלטול של אדם שמת, ואין בו רוח חיים. בנושא הטלטול של המת ישנה מחלוקת גדולה בין רב לשמואל. רב סובר שאסור, בגלל שזה טלטול מהצד , אך שמואל סובר שמותר (על ידי כך ששמים עליו ככר או תינוק)  בגמרא מבואר שגם לרב מותר לטלטל את המת על ידי שיניח עליו ככר או תינוק.
==סוגי טלטול=====טלטול נרהיתר הטלטול=======טעם האיסור====בגמרא הריטב"א{{הערה|שבת, מד א}} מצינו שהאיסור בנר שהיה דולק בשבת וכבה, הוא מטעם מוקצה מחמת איסור. ואף שדבר זה מבואר בדעת ר' יהודה, מ"מ בזה גם ר' מאיר מודה לו, ולא מסתבר שנחלקו בטעם האיסור בזה. ומבואר מג ב[[רש"י]] {{הערה|ד"ה חוץ מן הנר שהדליקואיתמר}} ובגמרא {{הערה|שבתאומר שמכיוון שהכיכר או התינוק עושה את המת טפל אליהם, קנז א}} מוקצה מחמת איסור אסורמותר לטלטל על ידם.
====פסק הלכה====הגמרא ומה שהתירו במת על ידי כיכר או תינוק, אמר רש"י{{הערה|קמב ב ד"ה אלא למת}} שהוא משום כבוד הבריות, והרמב"ם{{הערה|שבת קנז אכו כא}} מביאה מחלוקת של [[רב אחא]] ו[[רבינא]]. לדעת אחד מהם הלכה לפי ר' שמעון מלבד מוקצה מחמת מיאוס, ולדעת האחר גם במוקצה מחמת מיאוס הלכה כר' שמעון, ורק במוקצה מחמת איסור אין הלכה כמותואומר שהוא משום שאדם בהול על מתו.
הגמרא מסיימת שם שבמוקצה מחמת חסרון כיס גם ר' שמעון מודה שאסור.
{{הערות שוליים}}
{{לט מלאכות}}
[[קטגוריה:מלאכות שבת]]