פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[תמונהקובץ:מיכאל.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|200px250px|הרב מיכאל דבורקין]] [[תמונהקובץ:מיכאל בשנים האחרונות.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|180px200px|הרב מיכאל דבורקין בשנותיו הארחונותהאחרונות]]ר' הרב '''מיכאל דבורקין''' היה דוגמה חיה לחסיד. במוצאו הוא לא היה חסיד ([[ליובאוויטשטבת]], אלא חסיד של ר' [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמותרכ"ר הצמח צדק)ו]] מ-[[קאפוסטה' סיון]]. כאשר הקאפוסטער הסתלק, הוא הלך לליובאוויטש כדי לבחון את הרבי ה[[רשתש"בט]]. הוא הגיע לליובאוויטש), וכאשר הרבי התחיל את החסיד חב"ד מתקופת [[מאמראדמו"ר הריי"צ]] – הוא נרדם. בחלומו הוא ראה את רבו מניח שטריימל על ראשו הק' של הרבי ו[[אדמו"ר הרש"ב]], ואומר לו: "דאס איז דיין רבי" היה בעל ידע רחב בחסידות ו'[[= זה הרבי שלךבעל מנגן]. מאז הוא נהיה מקושר בלב ונפש לרבי הרש"ב]' נפלא.
בתחילה היה ר==תולדות חיים=====רוסיה===הרב דבורקין נולד ב[[עיירה]] אוסוועס שליד נעוועל בטבת ה'תרכ"ו לר' מיכאל עני מאוד, ורק בעקבות ברכתו של [[אדמו"ר הרש"בחיים יצחק דבורקין]] הפך לעשיר גדול, עד שאמרו עליו שיכול הוא לקנות בכספו את כל ארץ ישראל! אולם במהפכה הקומוניסטית הוא איבד את כל רכושו.
לאחר שחרורו במוצאו הוא לא היה חסיד [[ליובאוויטש]], אלא חסיד של בעל ה"מגן אבות" - ר' שלמה זלמן בן [[יהודה לייב שניאורסון (בן אדמו"ר הריי"צהצמח צדק)]] מ[[קאפוסט]] מהמאסר בי. כאשר האדמו"ג תמוז ר מקאפוסט הסתלק, הוא הלך לליובאוויטש כדי לבחון את הרבי ה[[תרפרש"זב]] היה . הוא הגיע לליובאוויטש, וכאשר הרבי התחיל את ה[[מאמר]] - הוא נרדם. בחלומו הוא ראה את רבו מניח [[שטריימל]] על ראשו הק' של הרבי הרש"ב, ואומר לו: "דאס איז דיין רבי" [= זה שנסע לעיר קוסטרמה להכין מקום מגורים עבור אדמו"ר הרייהרבי שלך]. מאז הוא נהיה מקושר בלב ונפש לרבי הרש"צב.
==בתחילה היה ר' מיכאל [[עני]] מאוד, ורק בעקבות ברכתו של [[אדמו"ר הרש"ב]] הפך ל[[עשירות|עשיר]] גדול, עד שאמרו עליו שיכול הוא לקנות בכספו את כל [[ארץ הקודש==ישראל]]! אולם במהפכה הקומוניסטית השלטונות הלאימו את רכושו, ומצבו הכלכלי היה קשה ביותר.
ר' מיכאל עבר ללפני צאת [[ארץ הקודשאדמו"ר הריי"צ]] בשנות הצלגלות בג'. אשתו ובניו נספו בתמוז [[רוסיהתרפ"ז]], והוא הגיע לארץ ערירי, בעירום ובחוסר-כל. הוא התגורר ב[[רמת יצחק]], אך שהה רבות ב[[תל אביב]] ובעיקר בבית הכנסת בנסע ר'[[נחלת בנימין]]'. בשבתות הוא היה אוכל בבית הרב [[שמריהו גוראריה]], אך לא נתן שישרתוהומיכאל לעיר קוסטרמה להכין את המקום למגורי הרבי.
===ארץ הקודש===ר' מיכאל אהב ללמוד חסידותעלה ל[[ארץ הקודש]] בשנות הצ'. ניתן היה לפגשו בבית הכנסת אשתו ובניו נספו ב[[נחלת בנימיןרוסיה]] יושב ולומד חסידות שעות ארוכות. את הדברים שלמד שינן ושילש וחי בהם , והוא הגיע לארץ ערירי, ובחוסר-כל מלה. כששאלוהו פעם: מיכאלהוא התגורר ב[[רמת יצחק]], לשם מה באת לארץ ישראל? ענה בסוג של התחמקות: "כדי לשמוע חסידות מראך שהה רבות ב[[תל אביב]] ובעיקר בבית הכנסת ב' [[נחום גולדשמידנחלת בנימין]]"'.
ואכן, ר' מיכאל אהב ללמוד [[חסידות]]. ניתן היה לפגשו בבית הכנסת ב[[נחלת בנימין]] יושב תמיד בשיעוריו של הרב גולדשמיד ומקשיבולומד חסידות שעות ארוכות. את הדברים שלמד שינן ושילש וחי בהם כל מילה. "כששאלוהו פעם ישבנו בבית הכנסת: מיכאל, כשלושים איש, ולמדנו מאמר לשם מה באת לארץ ישראל? ענה בסוג של התחמקות: "כדי לשמוע חסידות" – נזכר הרב איצקמר'ה גאנזבורג – [[נחום גולדשמיד]]"לפתע קם ר' נחום ושאל שאלה קשה. ישבו כולם וחשבו על פתרון לשאלתו, ואולם אף אחד לא מצא תירוץ מניח את הדעת. כך ישבו, שקועים במחשבותיהם, כעשר דקות.
"בין היושבים היה ואכן, ר' מיכאל דווארקיןהיה יושב תמיד בשיעוריו של הרב גולדשמיד ומקשיב. "פעם ישבנו בבית הכנסת, כשלושים איש, ולמדנו מאמר חסידות" - סיפר הרב איצק'ה גאנזבורג - "לפתע התרומם ממושבו, ופנה אל קם ר' נחום בטרוניה: 'אצל מי מהיושבים כאן ושאל שאלה קשה. ישבו כולם וחשבו על פתרון לשאלתו, ואולם אף אחד לא מונח העניין?' [= "ביי וועמען פון די אלע לייגט זיך דער עניין ניט אפ?"] – הלא אצל כולנו מונח שמה שכתוב במאמר הוא האמת לאמיתתה!'.מצא תירוץ מניח את הדעת.כך ישבו, שקועים במחשבותיהם, כעשר דקות.
"בין היושבים היה ר' מיכאל דווארקין. לפתע התרומם ממושבו, ופנה אל ר' נחום בטרוניה: 'אצל מי מהיושבים כאן לא מונח העניין?' [==ארצות הברית==בשנת [[תש"ז]] עבר ל[[ארצות הברית]ביי וועמען פון די אלע לייגט זיך דער עניין ניט אפ?"] וגר ב-[[770]] שם נפטר בערב חג ה[[שבועות]] [[תש"ט]]הלא אצל כולנו מונח שמה שכתוב במאמר הוא האמת לאמיתתה!'.. ו[[הרבי]] דאג אישית לצרכי הלוויתו וקבורתו על מנת שקבורתו תהיה עוד לפני כניסת החג.
כשר===ארצות הברית===בחורף [[תש"ז]] קיבל ר' מיכאל את רשותו של [[הרבי הריי"צ]] לנסוע ל[[ניו יורק]] להתראות עמו. ב[[ל' שבט]] נסע ר' מיכאל היה מארץ ישראל{{הערה|'הרב אשכנזי', ב, ע' 10–11.}}, וב[[י"ח אדר]] הגיע ל[[ארצות הברית]]. בהוראת הרבי הריי"צ נותר בארה"ב{{הערה|'הרב אשכנזי', ב, ע' 11.}}, וגר ב־[[770]]. נפטר בערב חג ה[[שבועות]] [[תש"ט]]. טרם פטירתו, ביקש הרב דבורקין לברך "שהחיינו" על פרי חדש (דובדבן), ואח"כ ביקש מאחד הבחורים לספר אותו לכבוד החג. אח"כ טבל במקווה טהרה, ובצאתו נשכב על ספסל, וכך יצאה נשמתו בטהרה. הפטירה הייתה בשעה 3:00 אחה"צ בערב החג. [[הרבי]] דאג אישית לצרכי הלוויתו וקבורתו של ר' מיכאל על מנת שהקבורה תהיה עוד לפני כניסת החג (מסופר {{הערה|חסידים הראשונים עמוד 256}} מפי הרב גרונר שהרופא לא הסכים לחתום על אישור קבורה לפני שיעשו צילום רנטגן, עד שהרבי הבטיח לו את העולם הבא שלו עם שטר ועדים!) ואכן הרב דבורקין נטמן עוד בערב החג בחלקת חב"ד בבית העלמין מונטיפיורי {{הערה|ע"פ: "התקשרות", גליון 1501, עמ' 28}}. כשר' מיכאל היה בארצות הברית, היה יושב בישיבה ובוהה בתקרה, נתון בהרהוריו. הוא היה יושב כך ימים ארוכים והבחורים שישבו ולמדו כשהוא 'חלם', היו לפעמים מקניטים אותו. יום אחד שמע ר' מיכאל את אחד הבחורים לומד פשט ב'[[לקוטי-תורה]]' בצורה לא-נכונה, ולפתע קפץ ממקומו ומיהר לתקן את דבריו. כל הלומדים השתתקו בתדהמה. עד אז, אף אחד לא האמין שהוא מקשיב לנעשה מסביב.
==בעל מנגן==
[[קובץ:התוועדות נחלת בנימינית.jpg|ממוזער|הרב דבורקין בהתוועדות בבית הכנסת [[נחלת בנימין]], לצידו ר' שלמה אורנשטיין, ר' [[פיניע אלטהויז]], ר' [[משה אשכנזי]] ור' צבי גינזבורג]]
ר' מיכאל היה [[בעל מנגן]] נפלא, ושומעיו היו מתמוגגים ונסחפים לעולמות אחרים. [[תפילה|תפילתו]] הייתה לבבית ביותר, וכשעבר לפני התיבה, לא אחת קרה שפרץ בבכי. מלבד זאת היה גם בעל רגש גדול ותפילותיו ונעימותיו השתפכו תמיד ברגש. אנשים אהבו להקשיב לו.
מניגוניו:*כשהגיע ל[[ארצות הברית]] בשנת [[תש"ז]] היה ר' מיכאל היה בעל מנגן נפלא[[ניגון]] בעת [[התוועדויות]] בזמני [[שמחה]], ושומעיו היו מתמוגגים ונסחפים לעולמות אחריםומאז שרים אותו בהזדמנויות שונות וכן בהתוועדויות של [[הרבי]]. הניגון מבטא שמחה חסידית ותקוה ו[[בטחון]] בהשם. הנגון אף נרשם ב[[ספר הניגונים]] [[ניגון של"ו]]. תפילתו הייתה לבבית ביותר, וכשעבר סיפר ר' מיכאל זליגסון ששמע מאת הרב שד"ב גורודצקי שראה איך שבשנת תש"ז או תש"ח אחר התוועדות ל"ג בעומר בבית האדמו"ר הריי"ץ בקומה השניה ירדו שלובי יד - הרבי (שכונה אז הרמ"ש) הרב שמואל לויטין והרב מיכאל דבורקין כשמנגנים ניגון שמחה ששרו לפני התיבה, לא אחת קרה שפרץ בבכיהרבי הריי"ץ ושיתפו בניגון את הקהל שהיה בקומה ראשונה. מלבד כעבור שנים בשנת תשל"ג אחר התוועדות שבת ה' סיון (הוא היאה"צ של ר' מיכאל ע"ה) החל הרבי לנגן זאת , כן החל לנגן בעוד הזדמנות בשנת תשל''ד אחר התוועדות ש"פ קרח (בכמה שנים זה עוד בחודש סיון)ובעיתות חלוקת כוס של ברכה כאשר היו מנגנים ניגון זה היה גם בעל רגש גדול ותפילותיו ונעימותיו השתפכו הרבי (מניח הכוס ו)מעודד השירה חזק לגודל חביבות השיר.*'''[[נייעט נייעט ניקאווא]]''' מילות הניגון אותו ניגן החסיד ר' מיכאל דבורקין עם קבלת הבשורה על שחרור [[הרבי הריי"צ]] בי"ב [[תמוז]] [[תרפ"ז]]. [[הרבי]] הסביר בשיחת [[י"ב תמוז]] [[תשכ"ה]] כי התכונה של ר' מיכאל הייתה להיות תמיד ברגש. אנשים אהבו להקשיב לובהתפעלות גדולה, וכאשר שמע בי"ב תמוז את בשורת השחרור, נטל בקבוקון משקה, אחז בו ורקד במשך זמן ארוך מסביב לבית בו התאכסן הרבי הריי"צ.
== ניגונו ==*כשהגיע ל[[ארצות הברית]] בשנת [[תש"ז]] היה ר' מיכאל מנגן תוך כדי ריקוד, ניגן ניגון בעת התוועדויות בזמני שמחהעם מילים ברוסית. הוא עבד כמה שנים ביער, ומאז שרים אותו בהזדמנויות שונות וכן בהתוועדויות של [[הרבי]]. הניגון מבטא שמחה חסידית ותקוה ובטחון בהשם. הנגון אף נרשם ב[[ספר הניגונים]] [[והיו לו עסקים עם גויים, ולכן היו מורגלים על לשונו ביטויים ומילים בשפת המדינה - היה זה ניגון חסידי על העניין של"ו]]. *'אין עוד מלבדו''[[- זהו הניגון הידוע היום לחסידים בשם "נייעט נייעט ניקאווא]]''' מילות הניגון אותו ניגן החסיד ר’ מיכאל דבורקין עם קבלת הבשורה על שחרור [[הרבי הריי"צ]] בי"ב [[תמוז]] [[תרפ"ז]]. [[הרבי]] הסביר בשיחת [[י"ב תמוז]] [[תשכ"ה]] כי התכונה של ר’ מיכאל הייתה להיות תמיד בהתפעלות גדולה, וכאשר שמע בי”ב תמוז את בשורת השחרור, נטל בקבוקון משקה, אחז בו ורקד במשך זמן ארוך מסביב לבית בו התאכסן הרבי הריי”צ.
תוך כדי ריקוד==לקריאה נוספת==* יוסף אשכנזי, ניגן ניגון עם מילים ברוסית. הוא עבד כמה שנים ביער[[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש, בהוצאת [[חזק (בית הוצאה לאור)|חזק]], תשע"ב*'''הרופא ביקש שאהיה 'עד'''', פרק אודותיו במדור 'סיפורי המזכיר', בתוך שבועון בית משיח כ"ח אייר תש"פ עמוד 28*'''החסיד שזכה להתערבות יוצאת דופן מ'גבוה'''', והיו לו עסקים עם גוייםרפאל בכר, ולכן היו מורגלים על לשונו ביטויים ומילים בשפת המדינה ספר [[דמותו של חסיד (ספר)|דמותו של חסיד]] ע' 51- היה זה ניגון חסידי על העניין של 56 .*ספר '''חסידים הראשונים'''אין עוד מלבדוע' 257- זהו הניגון הידוע היום לחסידים בשם "נייעט נייעט ניקאווא"266.* [https://derher.org/wp-content/uploads/45-Sivan-5776-10.pdf גליון א חסידישע דערהער]
==קישורים חיצוניים==
* [http://col.org.il/show_news.rtx?artID=30478 פ"נ של ר' מיכאל דבורקין]{{COL}}* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46990 הרב מיכאל דבורקין והרב זלמן משה היצחקי]{{אינפו}}* [http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=575 זיכרונות אודותיו] {{שטורעם}}*מנחם זיגלבוים, '''[http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/699.pdf חסידים בוערים בנחלת בנימין]''' {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] גליון 699
{{הערות שוליים}}{{מיון רגיל:דבורקין, מיכאל}}[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב|דבורקי מיכאל]][[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|דבורקי מיכאל]][[קטגוריה:אישים בקראון הייטס]][[קטגוריה:אישים בתל אביב]][[קטגוריה:אישים ברמת גן]][[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין מונטיפיורי]][[קטגוריה:בעלי תפילה]][[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרכ"ו]][[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תש"ט]][[קטגוריה:חסידים שנפטרו עריריים]][[קטגוריה:משפחת דבורקין]]
משתמש אלמוני