פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,302 בתים ,  03:43, 27 באפריל 2022
הרחבה
{{בעריכה מתמשכתבעבודה|}}
[[קובץ:מיהו יהודי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבנים [[שלום דובער וולף]], [[שמואל חפר]] [[חיים דובער חן]] (מגיש) ו[[זושא וילימובסקי]] מגישים לראש הממשלה [[יצחק שמיר]] את עצומת המליון לתיקון החוק]]
'''מיהו יהודי''' היא שאלה שהתעוררה פעמים רבות שהתשובה לכך היא בעיה בחוק [[יהודימדינת ישראל]] שנולד לאם יהודייה או שהתגייר כהלכה, בשנת [[תש"ל]] החל [[הרבי]] במאבק גלוי{{הערה|על פי תיקון בכתב יד קודש שעוררה סערות רבות במהלך השנים, ועמדה במרכזו של הרבי ל[[שלשלת היחס]] שלו ב[[היום יום]], ומכך משמע שהייתה מלחמה לא גלויה בנושא עוד קודם לכן.}} בתיקון חוק השבות הקובע שמאבק חב"יהודי – מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר", ולהוסיף את המילה "כהלכה" משום שמצב זה יאפשר רישום גויים שהתגיירו שלא לפי דרישות ההלכה כיהודים (למשל גויים שעברו גיור רפורמי), דבר שעלול להביא להתבוללות כאשר בארץ הם רשומים כיהודים בעוד שלפי ההלכה הם גוייםדי במשך שנים רבות.
==בהלכה=={{להשלים}}==אישים שיהדותם מוטלת בספק=====יוצאי אתיופיה===יוצאי אתיופיה הינם קהילה המכונה "ביתא ישראל" המגיעה מאתיופיההשאלה מיהו יהודי, יהדותם של הקהילה מוטלת בספק בעוד הקהילה עצמה טוענת שהיא מצאצאיה עשרת השבטים{{הערה|אברהם עפשטיין, אלדד הדני - סיפוריו והלכותיו במהדורות שונות על פי כתבי-יד ודפוסים עתיקים עם מבוא והערות בצירוף מאמר על הפלשים ומנהגיהם, פרסבורג, תרנ"א.}}, קודם "מבצע משה" שדאג להעלת יוצאי אתיופה לארץ ישראל בשנת שיירשם במרשם האוכלוסין כ[[תשמ"היהודי]], פסקה ויזכה בזכות ה[[הרבנות הראשית לישראלעליה לארץ ישראל|עלייה לארץ]] שיש לעשות להם גיור לקולא ללא המוקנית בחוק השבות ליהודים, לא הוכרעה מאז הקמת המדינה, וההתנהלות המקובלת התאימה בדרך כלל ל[[ברית מילההלכה]], הרב היהודית שעל פיה נקבע בכל הדורות מיהו יהודי. בשנת [[עובדיה יוסףתשי"ח]] פסק שהם יהודים לכל דבר{{הערה|שו"ת יביע אומר, חלק חכאשר ביקש שר הפנים לשנות זאת, אבן העזרהתעורר פולמוס וההכרעה לבסוף היתה להמשיך ולנהוג לפי ההלכה, סימן יא, ד"ה וכעתוכך נקבע בתקנות משרד הפנים.}}, הרב בשנת [[משה פיינשטייןתש"ל]] פסק שאף שיהדותם מוטלת בספק יש לקבלם ולצרפם למניין{{הערה| הובא בשו, בעקבות נסיונות הבג"ת אגרות משהץ לערער ולרשום גויים כיהודים, חלק ט'נקבע בחוק השבות סעיף "מיהו יהודי" שקבע כי יהודי הוא "מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, עמוד קצהוהוא אינו בן דת אחרת". אבן העזר, חלק המסעיף זה הושמטה במכוון המילה "שנתגייר '''כהלכה''', סימן א.}}. בשנת [[תש"פ]] החליטה הרבנות הראשית לקבל את פסיקתו של הרב עובדיה בנוגע ליהדותםונפתח הפתח ל"גיורים" מזוייפים, דבר שעורר מחלוקת מצד כגון [[העדה החרדיתרפורמים]] הסוברת שעליהם לעבור גיור לחומראודומיהם.
חוק השבות המאפשר רישום גויים כיהודים, כונה על ידי [[הרבי]] נמנע באופן מובהק מלהתערב בצד ההלכתי של הסוגיה"גזרה שלא היתה כמוה בדברי עמנו בני ישראל", בשל העובדה שהתערבו בה שיקולים פוליטיים, ובשל העובדה שהפסיקה ההלכתית מצריכה מחקר אובייקטיבי מקיף ומעמיק{{הערה|והרבי פתח במאבק חריף וממושך להביא לביטול הגזירה על פי [[:קובץ:כתב יד - פאלאשיםידי הוספת המילה "כהלכה" לחוק.jpg|מענה בכתב ידו של במשך שנים ארוכות עורר הרבי בנוגע לפאלשים]]: {{ציטוטון|1=לכתבו ע"ד [=על דבר] איכך פעם אחר פעם, והסביר כי החוק מופרך בפן האנושי -המענה ע"ד: 1) הפלאשים – פס"ד בשו"ע כיון שאין בסמכותה של [=פסק דין בשולחן ערוך] – (שלבר רב מארי דאתרא – בנוגע למילי דאתרא) [שמלבד הרב האחראי על המקום, בנוגע לעניינו מקומו הואהכנסת] אין חיוב על כאו"א [=כל אחד ואחד] לחקור ולברר שאלות וכו' – אבל באם חקר ובירר ככל הצורך – חל ע"ז [=להכריע מיהו יהודי, וחמור מכך לשקר על גוי ולומר לו כי הוא יהודי; חמור ביותר בפן היהודי - מכיון שחוק זה] "לא תגורו מפני גוהוא היחיד שכל מהותו היא מרידה גלויה בה'" ומחוייב לפרסם, אפילו באם לא ישמעו לו. התחלתי החקירה – ותיכף ראיתי שהשקו"ט וב[[=שהשקלא וטריאתורה]] בדברי פוסקים שלפני מאה שנים ויותר, ובנתיים היו מלחמות ונדודי אוכלוסיא (כולל – הנ"ל) וגזירות ושהכריחום לכו"כ ולכן יש בו משום [[=לכמה וכמה] ענינים וכוחילול ה' כמפורסם ובזה אין חקו"ד [=חקירה ודרישה] וכו' כמעט כלל. וע"פ [=ועל פי] התחלה החקירה – קרוב לודאי שצריכים גיור גמור (או שאסורים לבוא בקהל) – ולא המשכתי יותר בהחקירה (ובפרט שרבנים שאין כמוהו; ומסוכן בפן המעשי - כיון שעל אתר ממשיכים בזה). ובמילא אסור לי לפרסם דעה בזה – וגם הנ"ל אליו, הוא רק לבטל חשדו שכאילו לא שמתי לב למכתבו (שלא חשדתי אותו לאחרי ידידותנו שכו"כ ידו נפרצת שלימות העם ומתרבים [[=שכמה וכמהנישואי תערובת|נישואי התערובת]] שנים – שיחשדני בכך!)}}.}}.
===פרשת הממזרים==={{ערך מורחב|פרשת הממזרים}}{{להשלים}}בשנת [[תרפ"ג]]יחד עם הרבי נאבקו עוד גופים רבים, [[יהודי]]רבנים וקהילות יהודיות. חלק גדול במאבק נטל ה נישאה ל[[גויועד למען שלימות העם]] שהתגייר לאחר מכן בעקבות בקשת הוריהשהוקם בעידודו של הרבי ונתמך על ידו (אך לא היה מזוהה עם חב"ד, בהוראתו). לאחר כמה שנים נפרדה היהודיה מבעלה ללא [[גט]] והכירה גבר אחר שאיתו התחתנה בטקס יהודי דתי, ונולדו להם שני ילדים שנחשבו על פי ה[[הלכה]] ל[[ממזר]]יםמבחינה מעשית, שאסורים להינשא לשום יהודי כשרלא נשא המאבק פרי ועד כה כל ההצבעות לתיקון החוק בכנסת הסתיימו בכישלון; אך הוא תרם רבות למודעות הציבורית לסכנת ההתבוללות בארץ הקודש.
בשנת ==חוק השבות==עם הקמת [[מדינת ישראל]] נדרשה הממשלה לקבוע אודות הגדרת ה[[תשט"זיהודי]] הגיע המקרה לידיעתו בקשר לכמה מחוקיה שלסוגיה יש השלכות לגביהם: חוק השבות, מרשם האוכלוסין והשיוך הדתי של האדם הנוגע לכפיפותו לפסקי בתי הדין בענייני [[בית הדיןנישואין]] הרבני בו[[תל אביבגירושין]]. חוק השבות הוא חוק שחוקק בקום המדינה, שפסל את הילדים לנישואין כממזריםהקובע כי כל יהודי זכאי לעלות לארץ ולקבל אזרחות, אך בעת חקיקתו לא נקבע בו באופן ברור מי יוגדר כיהודי. כל גוף ממשלתי הגדיר לפי דרכו מיהו יהודי, על סמך פרטים אלוובעיקר תלוי היה הדבר בשר הפנים ובפקידיו. ===קביעת הנחיות משרד הפנים===[[קובץ:פניית רה מ בן גוריון אל חכמי ישראל. בשנות הכjpg|שמאל|ממוזער|250px|מכתבו של בן גוריון ל50 "חכמי ישראל", שביניהם נמנה [[הרבי]]]]בשנת [[תשי"ח]] התעורר לראשונה פולמוס בשאלת "מיהו יהודי", כאשר שר הפנים [[ישראל בר יהודה]] הורה לרשום את כל מי שמצהיר שהוא יהודי כ"יהודי"פים שב המקרה לבית הדין ב. הדבר עורר סערה וה[[פתח תקווהמפד"ל]] שבפניו הופיעו החליטה לפרוש בעקבות כך מהקואליציה. ראש הממשלה דאז [[עדדוד בן גוריון]]יםשראה את הנחיצות בהכרעה בשאלה זו, פנה לחמישים מ"חכמי ישראל" - אותם הגדיר ככאלה לפי ראות עיניו - להביע דעתם בנוגע להגדרת הזהות היהודית במדינת ישראל{{הערה|יוער: שאלת בן-גוריון התייחסה אך ורק '''לילדים''' לאב יהודי ולאם נכריה; בנוגע '''למבוגרים''', הבהיר בשאלתו כי המדיניות היא לרשום כיהודי כל מי שמצהיר על עצמו כיהודי, ולא שאל על כך. רבים מהמשיבים, בהם הרבי, כתבו בתגובה לכך כי גם מבוגרים צריכים להירשם לפי ההלכה ולא די בהצהרתם.}}. מתוך 59 נשאלים השיבו 46, ורובם המוחץ - 37 מהנשאלים, בהם כאלו הרחוקים משמירת מצוות - הכריעו לתמוך בהגדרה ההלכתית{{הערה|ראה בהרחבה א. קורמן, '''יהודי - מיהו ומהו''', ע' 117 ואילך.}}. בעלה הראשון בין הנשאלים היה [[הרבי]], טען בתוקף שהוא שענה בין השאר:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=דעתי ברורה בהחלט, בהתאם לתורה ולמסורת המקובלת מדורי דורות, כי בעניינים כאלה אין כל תוקף להצהרה בדיבור על הרצון להרשם בתור יהודי כשר, ושגיורו התבצע כהלכהואין בכח הצהרה זו לשנות את המציאות. מאחר שלא היו עדים לגיור על פי התורה והמסורת של דורי דורות הקיימת וחי' עד היום הזה - יהודי, בית הדין בדק האם הוא מוחזק וידוע כיהודיאו - בסגנון שונה אבל בתוכן שווה - שייך לעם בני ישראל, והאם הוא מנהל אורח חיים זה ורק זה שנולד מאם יהודי' או גר שנתגייר באופן גירות מדויק, אשר פרטי סדר גירות זה מבוארים בספרי פסקי דינים של עמנו בית ישראל מדור לדור ועד להשולחן ערוך . . |מקור=[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/18/6714.htm אגרות קודש כרך יח, בורקובסקי טען שהוא מניח אגרת ו'תשיד]}} במכתב לרבני [[תפיליןלונדון]] ושומר , שהיו בין הנשאלים, כתב הרבי כי יש לענות על השאלה ולא להתעלם{{הערה|אגרות קודש חלק יח, אגרת ו'תרכד.}}. במכתב ל[[שבתזלמן שז"ר]] אך לא ידע כיצד בדיוק מניחים תפילין, וטעה בהשלמת הפסוק שהיה מקורב לרבי וגם לבן-גוריון, ביקש הרבי להתעניין מהי תגובו של בן-גוריון לדברים{{הערה|מכתב לשז"ר מי"א אדר א' תשי"ח - נשיא וחסיד, ע' 166.}}. בעקבות התשובות נקבע בתקנות משרד הפנים הנוהל לרשום כיהודי "מי שנולד לאם יהודייה ואינו בן דת אחרת, או מי שנתגייר כהלכה". ===בג"ץ שליט ותיקון חוק השבות===בשנת [[שמע ישראלתשכ"ט]]עתר לבג"ץ יהודי בשם בנימין שליט, שנישא עם אישה גויה, לרשום את ילדיו כיהודים, וזאת לאחר שפקידי משרד הפנים סרבו לכך. בג"ץ דן בהרכב מורחב של תשעה שופטים. ארבעה מתוכם דחו את טענתו וסברו שיהודי נקבע על פי ההלכה בלבד; אך ברוב של חמישה דעות התקבלה העתירה ונקבע כי יש לרשום את ילדיו כיהודים. חלק משופטי הרוב כתבו בחוות דעתם כי אין הם מכריעים בשאלה "מיהו יהודי", ופסיקתם נוגעת לשאלת הרישום בלבד. לאחר בירור מכריו העידו שנחשב בקהילה ליהודי כשר ולכן  פסק בית הדין שהוא אכן נחשב ככשר הבג"ץ הוליד סערה בכנסת ובממשלה והוחלט לקבוע בחוק מיהו יהודי. המפד"ל, המפלגה הדתית לאומית, ביקשה לחוקק את ההגדרה שהיתה נהוגה עד שתובא ראיה סותרתעתה בהנחיות משרד הפנים, התואמת להלכה, ואילו במפלגת השלטון, מפא"י, היו שהתנגדו לכך. כפשרה, נקבע הנוסח: "מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והשאיר והוא אינו בן דת אחרת" - בהשמטת המילה "שנתגייר '''כהלכה'''". את ממזרות הילדים בתוקףההשמטה הסביר שר המשפטים, יעקב שמשון שפירא ממפא"י: "אנו יודעים שיש ליברלים, יש קונסרבטיבים ויש רפורמים לכל המינים ולכל הסוגים והם מגיירים. ולכן אינני רוצה לקבוע הלכות ואינני מוסמך לקבוע הלכות, אנו אומרים, אפוא, שמי שיבוא עם תעודת-גיור של קהילה יהודית כלשהי, ובלבד שאינו בן דת אחרת, יתקבל כיהודי". עוד הוסכם במסגרת הפשרה על הוספת "סעיף הנכד", לפיו יוכלו לעלות לארץ גם גויים שהם נכדים ליהודי מתבולל.
הדיון הגיע לבית הדין הרבני הגדול חוק זה נחקק ב[[ירושליםי"א באדר ב']] תש"ל, בתמיכת המפד"ל, ובהתנגדות המפלגות החרדיות. חבר הכנסת [[מנחם פרוש]] והיו חילוקים בין הרבנים האם על סמך זה שלא ידע להשלים בנאומו אז תקף את הפסוק שמע ההכרה ב"גיורים" הרפורמיים, ובמסגרת דבריו כנגד הרפורמיים הציג "סידור" רפורמי בו הושמטו התפילות הנוגעות ל[[הגאולה|גאולה]], [[ארץ ישראל יחשב כגוי (דעת הרב שאול ישראלי, איש הזרם הדתי לאומי) או שמאחר שחי בקהילה שכך תופסת את היהדות מספיק שהוא מחשיב את עצמו כיהודי בשביל להיקרא כגר ולאסור את הממזרים (דעת הרב ]] ו[[יוסף שלום אלישיבירושלים]]), והשליכו על הרצפה, דבר שגרר סערה. מאוחר יותר הודה הרבי לפרוש על מעשהו{{הערה|[https://col.org.il/news/53163 "אדמו"ר הריי"צ אמר לי: תמסור לשז"ר את הסימן שיש בינינו"...] {{COL|}}}}, אך כאב על כך שהתנצל בעקבות ההתקפות עליו{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל.}}.
==חוק השבות==עם הקמת מועצת [[מדינת ישראלהרבנות הראשית לישראל]] נדרשה הממשלה לקבוע אודות הגדרת היהודי בקשר לכמה מחוקיה שלסוגיה יש השלכות לגביהם: חוק השבותהתאספה לדון בחוק ובהשלכותיו, מרשם אוכלוסין ושיוך הדתי של האדם הנוגע לכפיפותו לפסקי בתי הדין בענייני ובאסיפתה ב[[נישואיןכ"ט באייר]] [[גירושין]] ועודקיבלה שורת החלטות, ביניהן איסור לרשום גויים שלא נתגיירו כהלכה כיהודים, החובה לפעול לתיקון החוק ואיסור על הנציגים הדתיים להשתתף בממשלה עד לתיקון החוק. חוק השבות הוא חוק שחוקק בקום המדינהלמרות זאת מפלגת המפד"ל, שראתה עצמה כפופה לרבנות הראשית, המשיכה לשבת בממשלה, הקובע כי כל יהודיושר הפנים, זכאי לעלות לארץ ולקבל אזרחותשמשרדו הממונה על רישום הגויים כיהודים, אך בעת חקיקתו לא נקבע בו באופן ברור מי יוגדר כיהודיהיה שר דתי מהמפלגה. בעקבות כךהרבי ביקר בחריפות את חוסר הציות של המפד"ל לרבנות{{הערה|ראה מכתבי הרבי לשר זרח ורהפטיג ממפד"ל, במשך השנים התעוררו לא מעט דיונים בבתי המשפט להגדרת זהותו של היהודי בחוק[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10337.htm א' דר"ח אדר] ו[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10396.htm ל"ג בעומר תשל"ב].}}.
===פניית בן גוריון לחכמי ישראלניסיונות לתיקון החוק===ב[[קובץ:פניית רה מ בן גוריון אל חכמי ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מכתבו של בן גוריון ל50 "חכמי ישראל", שביניהם נמנה א' באב]] [[הרביתשל"ב]]]]בשנת הגיש חבר הכנסת החרדי [[תשי"חשלמה לורינץ]] התעוררה שאלת הצעה לתיקון החוק, בהסתמכו בין השאר על דבריו של הרבי בעניין. ממזכירות הרבי ניתנו הוראות לפעילי חב"מיהו יהודיד בארץ לגייס תמיכה רחבה בכנסת להצבעה{{הערה|ימי תמימים, חלק ה, ע' 368-9.}}, אולם למעשה ההצבעה נכשלה והחוק לא קודם. מפלגת המפד" לראשונהל נמנעה בהצבעה מלתמוך בחוק, כאשר שר הפנים על אף הוראת הרב הראשי [[ישראל בר איסר יהודהאונטרמן]] הורה לרשום את כל מי שמצהיר שהוא יהודי {{הערה|שם, ע' 417-9.}}, דבר שהרבי ראה בחומרה רבה{{הערה|שיחת כ' מנחם אב תשל"יהודי", הדבר עורר סערה והמפד"ל החליטה לפרוש בעקבות כך מהקואליציהב.}}. ראש הממשלה דאז חבר הכנסת [[דוד בן גוריוןאבנר חי שאקי]] שראה את הנחיצות בהכרעה בשאלה זו, פנה לחמישים מבשונה מחבריו במפלגת מפד"חכמי ישראל" - אותם הגדיר ככאלה לפי ראות עיניו - להביע דעתם בנוגע להגדרת הזהות היהודית במדינת ישראלל, תמך בחוק, למרות הלחצים שהופעלו כנגדו. הוא שילם על כך מחיר יקר ופוטר מהמפלגה ומהממשלה, בה כיהן כסגן שר החינוך. הרבי עודד אותו מאוד, בפומבי ועל ידי שליח אישי, והבטיח לו שיחזור לגדולה עוד יותר. מאז החל קשר קרוב בין שאקי והרבי. לאחר שרובם (37 לעומת 8) הכריעו לתמוך בהגדרה ההלכתית נכתב בחוק כי יהודי הוא נכנס ליחידויות כמה פעמים, וקיבל מהרבי תמיכה לספר מקיף שהוציא לאור בנוגע לסוגיית "מי שנולד לאם יהודייה או מי שנתגייר כהלכהמיהו יהודי"{{הערה|ראה בהרחבה בית משיח גליון 509, ע' 48 ואילך.}}.
מבין בהסכם הקואליציוני להקמת הממשלה לאחר ה-50 "חכמי ישראל" נמנה [[הרביבחירות]] בשנת [[תשל"ד]] שענה לבן גוריון , סוכם על כך במכתב ארוך ומפורט:תיקון החוק{{ציטוטהערה|מרכאות=כן|תוכן=במענה על מכתב כראה ימי תמימים, חלק ו, ע' בשאלה לחוות דעתי בנוגע לרישום ילדי נשואי תערובת כשהאב יהודי והאם 268 ואילך.}}, אך ראש הממשלה [[יצחק רבין]] לא יהודי' ולא נתגיירה קודם לידת הולד. והמכוון - לפי נוסח ההחלטה במכתב הנקיים את ההסכם והמפד- להגדיר הוראות שיתאימו למסורת המקובלת בכל חוגי היהדותלא עמדו על כך. מאז ואילך, הובטח הנושא שוב ושוב בהקמת הממשלה מאת ראש הממשלה למפלגות הדתיות והחרדיות, האדוקים והחופשיים לכל זרמיהםעל ידי כמה ראשי ממשלה, ולתנאים המיוחדים של ישראל כמדינה רבונית שמובטח בה חופש מצפון ודת וכמרכז לקיבוץ גלויות:אך מעולם ההבטחה לא קויימה וגם המפלגות לא לחצו על כך.
דעתי ברורה בהחלט, בהתאם לתורה ולמסורת המקובלת מדורי דורות, כי בעניינים כאלה אין כל תוקף להצהרה בדיבור על הרצון להרשם בתור יהודיב[[א' טבת]] [[תשל"ז]] הציע לורינץ שוב לתקן את החוק, ואין בכח הצהרה זו לשנות את המציאותוההצעה נכשלה.
על פי התורה והמסורת של דורי דורות הקיימת וחי' עד היום הזה - יהודילאחר הבחירות באייר תשל"ז, או - בסגנון שונה אבל בתוכן שווה - שייך לעם בני עם הקמת ממשלת הימין הראשונה בראשות [[מנחם בגין]], נוצר מצב נוח יותר לתיקון החוק, מאחר שגם המפלגה החרדית [[אגודת ישראל]] נכנסה לממשלה, וגם ראש הממשלה בעצמו תמך בתיקון החוק. בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי אחד מחברי הכנסת בקואליציה יגיש הצעת חוק פרטית לתיקון החוק, וראש הממשלה בגין ישתדל להשיג לה רוב. אולם בפועל, לא הגישו חברי הכנסת מהקואליציה חוק, וכאשר הגיש חבר הכנסת [[קלמן כהנא]] מהאופוזיציה את החוק, הוא זה ורק זה שנולד מאם יהודי' או גר שנתגייר באופן גירות מדויקלא עבר בוועדת חוקה, חוק ומשפט{{הערה|ראה "שלימות", אשר פרטי סדר גירות זה מבוארים בספרי פסקי דינים של עמנו בית ישראל מדור לדור ועד להשולחן ערוךגליון 69.}}.
האמור במלוא תקפו לא רק בנוגע לילדים שהוריהם או מי שהוא אחר מצהיר על רצונו לרשום אותם בתור יהודילאחר בחירות [[תשמ"א]], אלא גם בנוגע לכל מי שיבוא להצהיר על עצמו שרוצה לשנות מעמדו ומצבו כדי להכנס לכלל ישראלנקבע שוב בהסכמים הקואליציוניים כי יתוקן החוק. לקח זמן רב עד שבשלהי מושב החורף של הכנסת בשנת [[תשמ"ג]], שאין בהצהרה כזו ולא כלום אלא אם כן יקיים בפועלהעלה חבר הכנסת הרב [[אברהם יוסף שפירא]] הצבעה לתיקון החוק ביוזמת האדמו"ר מ[[גור]], או שכבר קיים בפועלרבי [[שמחה בונם אלתר]], סדר הגירות מתאים להמסורה וכמפורט בספר השולחן ערוך, כנבמטרה להגיש את התיקון כמתנה ל[[יום הולדת]]ו של הרבי ב[[י"לא ניסן]].50 הצביעו בעד התיקון ו-58 נגד, וההצבעה נכשלה{{הערה|מקור1=[[התקשרות (גיליון)]], [http://www.chabadlibrarychabad.org.il/booksMagazines/admur/ig/18/6714Article.asp?ArticleID=16537&CategoryID=2528 גיליון א'שנט].htm אגרות קודש כרך יח מכתב ופרטים לא מדוייקים שם תוקנו לפי דברי הכנסת, ז'תשיניסן תשמ"ד]ג.}}.
===בג"ץ שליט===בשנת שבועיים לפני פטירת הרב [[נחום טרבניק]], ביום [[תשכיבאלול]] עתר לבג[[תשמ"ץ ג]], התפטר מנחם בגין במפתיע מתפקידו כראש ממשלה. הרב טרבניק חש כי נוצרה אפשרות להתנות שוב את התמיכה בממשלה בתיקון חוק 'מיהו יהודי בשם בנימין שליט שנישא ', ופתח במערכה מחודשת בנושא. מיד עם אישה גויה לרשום את ילדיו כיהודים וזאת לאחר שפקידי משרד הפנים סרבו לכךהיודע דבר ההתפטרות, הסוגיה חוללה סערה במדינה וזאת שלח מברק בהול לחברי הכנסת הדתיים: "לאחר שבג"ץ החליט ברוב שש שנים של 5 מול 4 לרשום את ילדיו כיהודים ובנימוק בכך שהוא מתכוון לגדל את ילדיו כיהודים ולכן הם נחשבים כךהבטחות אישיות שלא קויימו, הדבר גרם לכנסת לדון שוב בעניין "ניתנה עתה הזדמנות לעמוד על התחייבות ברורה וחד משמעית לתיקון חוק 'מיהו יהודי'" והחוק הועלה שוב שהפעם המילה "כהלכה" נמחקה. מספר ימים לפני פטירתו כתב מאמר חריף בנוגע לחובה על כל אחד לפעול למען תיקון החוק.
ההצבעה נמשכה במשך יומיים העלו חברי הכנסת טענה לפיה צריך לעודד לעלות לארץ ישראל, כי אם לא ישארו בארץ רק בחורי ישיבות וחרדים, לעומת חברי הכנסת מהצעות חוק נוספות לתיקון החוק הועלו להצבעה ב[[אגודת ישראלכ"ו שבט]] שהתנגדו בלהכיר בגיור הרפורמי בטענה שהוא נגד תורת ישראל, ההצבעה נערכה ב[[ג' אדרתשמ"ו]] א' וב[[תשכ"לט סיוון]] שבסופה ברוב של 51 בעד מול 14 נגד הוחלט ש[[תשמ"יהודי" - מי שנולד לאם יהודיה או שנתגיירח]], והוא אינו בן דת אחרת" ללא הוספת המילה "כהלכה" ע"פ הוראת הרביונכשלו.
מפלגת המפדלאחר [[בחירות תשמ"ל שבראשה עמד ט]], כאשר [[יוסף בורגאגודת ישראל]] בתחילה התנגד לכך אולם בסוף תמכה בניגוד לבקשת הגיעה להישגים גבוהים בזכות תמיכתו החד-פעמית של הרבי ואף עשתה מהדבר צחוק וליצנות, כאשר ביישו היו רבני חב"ד וחברי הועד למען שלימות העם מעורבים עמוקות בניסוח ההסכם הקואליציוני בין אגודת ישראל ל[[יצחק שמיר]]. בהסכם זה התחייב שמיר לתקן את החוק תוך שישה שבועות, אולם לא קיים את ההתחייבות. ראשי הועד למען שלימות העם חשבו לתבוע את בורג על כך בפומבי הגיב הרבי על כך שהוא אינו מרוצהשמיר לבג"ץ, אולם נמנעו מכך לאחר שהבינו מהרבי שסיכויי התביעה להתקבל נמוכים{{הערה|[http://www.shturem.net/indexהרב אשכנזי, ע' 607 ואילך.php?section=news&id=14878 המדינה היא עניין פרקטי] ב{{שטורעם|}}}}.
==המאבק לתיקון החוק==
הרבי ב[[פורים]] [[תש"ל]]{{הערה|[drive.g oogle.com/file/d/1dJK-6T69F3UgJJc_X8PekTwep41hxP5Y/view השיחה של הרבי]}} התייחס לכך בפומבי לראשונה ותקף את החוק, הרבי ענה על תשובות המתנגדים והביא דוגמא מ[[עזרא הסופר]] שבעת שעלו לארץ ישראל יהודים שנישאו עם נשים גויות הוא גירש אותם, ולא חיפש היתרים כיצד לגייר אותם משום שאם הם ישארו בארץ ישראל "אלא אדרבא: זוהי רעה עבורן", הרבי תקף גם את האפשרות לתת הכרה בגיור רפורמי משום שהרפורמים כל משמעותם הוא "רפורמה" שינוי המסורת היהודית.
הרבי התייחס להתקפות אלו במהלך [[התוועדות]] שהתקיימה ב[[שבת]] פרשת בהעלותך ואמר (תוכן): כשם שברור לי שעכשיו אנו נמצאים בשבת פרשת בהעלותך בשעה שלוש וחצי, רעווא דרעווין, כך ברור לי שמותם של החיילים הוא תוצאה ישירה לכך שרושמים גויים כיהודים. הרבי המשיך ואמר ש'מה לעשות וכך הוא רואה' האם מצפים ממנו שלא יאמר את הדברים אפילו שהוא רואה?!{{הערה|מפי ר' [[יוסף הכט]]}}.
 
ב[[כ"ה אדר]] [[תש"ל]] נערך כנס רבנים בראשות הרב [[יעקב בצלאל ז'ולטי]] שבסופו הוכרע ש[[הרבנות הראשית]] תוציא פסק דין נגד החוק המשלב בתוכו קריאה לשרי המפד"ל להתפטר מהממשלה, מה שלא קרא בסוף{{הערה|[www.archives.gov.il/archives/Archive/0b07170680039a37/File/0b071706809be562 כאן]}}.
הרבי החל בהשתדלות אצל חברי כנסת, וכתב שהסיבה העיקרית שהחוק לא מתוקן זה מסיבות פוליטיות{{הערה|אגרות קודש, כרך כו, ט'תתקכא}}, הרבי ניסה להשפיע על העיתונות שיפרסמו על הדבר וזאת משום:{{ציטוטון|שהגיעתני שמועה אשר יוזמי הגזירה האמורה נפלו על המציאה להשתיק דעת הקהל על ידי שתיקה כללית בבעי' זו}}{{הערה| אגרות קודש, כרך כו, ט'תתקמג}}. הרבי הביא טיעון ש"יהודי" זה מושג הלכתי ולכן צריך לפסוק ע"פ ההלכה "מיהו יהודי", ולא לתת לכנסות ולבג"ץ להכריע בנושא, מה גם שכבר הוכרע במשאל שעשה בן גוריון שגיור נעשה ע"י ההלכה בלבד{{הערה|שם=אג"ק כ"ז|אגרות קודש, כרך כז, י'ב}} ועד לתביעתו של שליט היה ברור לכולם מה הוא גיור, והעניין עולה מחדש רק בגלל סיבות פוליטיות{{הערה|שם=אג"ק כ"ז}}.
בין היתר התבטא הרבי{{הערה|התוועדות [[שבת]] פרשת [[בשלח]], [[י"ג שבט]] [[תשל"ה]].}} שיילחם על מיהו יהודי עד שיבוא ה[[משיח]].
===תשל"ז - תשמ"ט===
[[קובץ:השתתפות בחתונה של גיור לא כהלכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[מענות קודש|מענה הרבי]] לאשה שכתבה על כך שאחיה מתכונן להתחתן עם אשה שהתגיירה בגיור רפורמי שלא כהלכה, וציינה שאין ברצונה וברצון בעלה להשתתף בחתונה: '''כי זהו אסור על פי שולחן ערוך - מובן שיעשו על פי שולחן ערוך''']]
בקיץ של שנת [[תשל"ז]] הוקמה ממשלת ימין בראשות מר [[מנחם בגין]] (ממפלגת הליכוד), אליה הצטרפה לראשונה בנוסף למפלגת המפד"ל גם מפלגת אגודת ישראל. בעת חתימת ההסכם הקואליציוני נכתם כי חברי כנסת מהקואליציה (הכוונה למפד"ל ולאגודת ישראל) יגישו הצעה פרטית לתיקון החוק וראש הממשלה יעשה כל שביכולתו לגבש רוב לתיקון החוק. לפועל החוק לא תוקן במסגרת אותה ממשלה בעקבות פעילות של מספר חברי כנסת דתיים לטרפוד השגת רוב לתיקון.
 
בשלהי מושב החורף של הכנסת, של שנת [[תשמ"ב]], העלה חבר הכנסת הרב [[אברהם יוסף שפירא]] הצבעה לתיקון החוק ביוזמת רבו האדמו"ר מ[[גור]] באותם ימים רבי [[שמחה בונם אלתר]], במטרה להגיש את התיקון כמתנה לשנת השמונים ל[[יום הולדת]]ו של [[הרבי]] ב[[י"א ניסן]]. הייתה זו ההצבעה עם התוצאה ההשגית הגבוהה ביותר בהצבעות על תיקון החוק-56 בעד התיקון ו-57 נגד{{הערה|1=[[התקשרות (גיליון)]] [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=16537&CategoryID=2528 גיליון א'שנט]}}.
 
ב[[כ"ד טבת]] [[תשמ"ג]] התקיימה בבנייני האומה בירושלים עצרת ענק למען תיקון החוק, בראשות האדמו"ר מגור הלב שמחה. תשלום הוצאות העצרת חולקו בשווה בין [[מזכירות הרבי]] לבין קופת האדמו"ר מגור, ולאורך כל הכינוס עודכן הרבי מיד על כל רב שנכנס לאולם כשעל פניו הבעת שביעות רצון. בעצרת השתתפו בין היתר האדמו"ר מ[[ערלוי]] רבי [[יוחנן סופר]], האדמו"ר מ[[גור]] באותה תקופה רבי [[שמחה בונם אלתר]], ראש ישיבת שפת אמת באותם ימים ולימים האדמו"ר מגור רבי [[פנחס מנחם אלתר]], האדמו"ר מ[[חסידות סלונים|סלונים]], ועוד.
 
שבועיים לפני פטירת הרב [[נחום טרבניק]], ביום י"ט ב[[אלול]] [[תשמ"ג]], התפטר מר בגין במפתיע מתפקידו כראש ממשלה. הרב טרבניק חש כי נוצרה אפשרות להתנות שוב את התמיכה בממשלה בתיקון חוק 'מיהו יהודי', ופתח במערכה מחודשת בנושא.
 
מיד עם היודע דבר ההתפטרות, שלח מברק בהול לחברי הכנסת הדתיים: "לאחר שש שנים של הבטחות אישיות שלא קויימו, ניתנה עתה הזדמנות לעמוד על התחייבות ברורה וחד משמעית לתיקון חוק 'מיהו יהודי'". מספר ימים לפני פטירתו כתב מאמר חריף בנוגע לחובה על כל אחד לפעול למען תיקון החוק.
 
בהקמת הממשלה בשנת [[תשד"מ]] שוב נחתמה בהסכם הקואליציוני בין ראש הממשלה [[יצחק שמיר]] לאגודת ישראל התחייבות לתיקון החוק, אך שמיר לא עמד בהתחייבותו והחוק נשאר על כנו.
[[קובץ:מליון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חברי הועד מגישים את העצומה. מימין לשמאל: ראש הממשלה מר [[יצחק שמיר]], ר' [[שמואל חפר]], ר' [[דובער חן]], ר' [[טוביה בלוי]], ר' [[זושא וילימובסקי]]]]
הם הגיעו ללשכת ראש הממשלה בכנסת, מר [[יצחק שמיר|שמיר]] קיבל אותם ואמר להם להעביר את החתימות ללשכתו בקריית הממשלה. החתימות הועברו, ומבצע החתמת העצומה בא לסיומו בצורה הנכונה.
עם תום מערכת [[בחירות תשמ"ט]], עורר הרבי על הצורך בתיקון החוק{{הערה|[[תורת מנחם]] [[תשמ"ט]] חלק א' עמוד 439}}. תיקון החוק נכנס שוב בהסכם הקואלציוני אך שמיר לא עמד בהתחייבותו.
===הועד למען שלימות העם===
על מנת לרכז ולגבש פעולות שיובילו לתיקון החוק, הוקם [[הועד למען שלימות העם]]. יושב ראש הועד היה הרב [[יהודה פלדי]]. זמן קצר לאחר פטירתו מונה הרב [[נחום טרבניק]] על ידי [[הרבי]] למלא את מקומו. לאחר פטירת הרב טרבניק מונה לתפקיד ראש הוועד הרב [[שמואל חפר]].
===מיהו יהודי כיוםהפסקת המאבק===
בשיחת [[כ"ד טבת]] [[תשמ"ט]] דיבר הרבי על תפקיד השלוחים בענייני ארץ ישראל, כשהובן בשעתו שהכוונה גם ובעיקר לנושא מיהו יהודי, כשבין הדברים אמר הרבי:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כיון שלאחרונה היו כמה בלבולים ורצו לגרור את ה[[שלוחים]] לפעול בעניינים שונים שמצד עצמם הם עניינים טובים, אלא שזהו דבר שצריך לעשותו ב[[ארץ הקודש]] וכיוצא בזה – הרי כאן המקום לעורר ולהזכיר שאין להם לעסוק בזה, כי אין הדבר שייך למילוי שליחותם הפרטית של כל אחד ואחת במקומו, שבזה צריך להיות עיקר עבודתו...
ב[[כ"ו מנחם אב]] [[תשמ"ט]] כתב הרבי לאלמנתו של יו"ר הועד למען שלימות העם]] ר' חיים יהודה פלדי על פעולות הוועד מעת זו ולהבא:{{ציטוטון|לאחר החוק לאחרונה חוק הנ"ל דמי הוא יהודי – הוא חוק דכל המדינה ובראשה "רבנות הראשית", ומכאן ולהבא הועד הנ"ל יפרסם שמכאן ולהבא תפקיד הועד לעמוד על המשמר שהנ"ל ימלאו המוטל עליהם וכו'.}}
באותה שנה אף קיבל ר' [[אהרן דוב הלפרין]] הוראה מפורשת מהרבי להפסיק לכתוב על הענין ב[[שבועון כפר חב"ד]]{{הערה|לדברי ר' אהרן הלפרין בראיון לרגל ארבעים שנה לכפר חב"ד - כפ"ח [https://drive.google.com/file/d/1tn1b4fdoJed94pWHRMmEkAhLSbwRXFKu1tn1b4fdoJed94pWHRMmEkAhLSbwRXFKu/view גל' 1863] (ע' 87)}}
==אירועים נוספים==
בשנת [[תשס"ה]] הוגשו מספר עתירות לבג"ץ בבקשה להכיר בגיורים רפורמים, בשנת [[תשע"ח]] מינה ראש הממשלה [[בנימין נתניהו]] את השר משה ניסים לטפל בגיורים האלו, בשנת [[תש"פ]] העלה חבר הכנסת [[בצלאל סמוטריץ']] לכנסת תיקון בחוק השבות ולבטל את הסעיף לפיו אדם שהוא נכד לסבא וסבתא יהודיים יוכל לעלות לארץ כיהודי מה שהוביל לגויים רבים לעלות ולגרום להתבוללות גדולה בארץ{{הערה|[https://chabad.info/news/615149/ הישג לסמוטריץ': חוק השבות יעלה כהצעה ממשלתית] באתר {{אינפו}}}}.
בשנת [[תשפ"א]] פסק בג"ץ סופית שיש להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים לעניין חוק השבות , מה שהוביל לשלל גינויים מחב"ד ומאישי ציבור מפורסמים{{הערה|[https://chabad.info/news/656123/ שערוריה: בג"צ החליט להכיר בגיור הרפורמי והקונסרבטיבי] ב{{אינפו}}}}.
==לקריאה נוספת==
*'''בין ישראל לעמים'''- לוי יצחק הולצמן, עיתון כי קרוב מס' 46.
*הרב ישראל אלפנביין, '''חיי רבי''', סדרת כתבות אודות הגזירה ופעולות הרבי לביטולה, [[שבועון כפר חב"ד]] גליון 1800, גליון 1801, גליון 1847 עמוד 38, גליון 1848 עמוד 32, גליון 1849 עמוד 30
*'''זעזוע: פרצה נוספת בחומת הקדושה''', שבועון בית משיח כ"א אדר תשפ"א עמוד 16 {{*}} הרב שלמה הלפרן, '''שורש הבעיה''', עמוד 20
== קישורים חיצונים ==
*'''[[ועד חיילי בית דוד]]: [https://chabad.info/magazine/656765/ חלק ראשון מהגהות הרבי על טיוטות המכתבים לבן גוריון בשאלת "מיהו יהודי?"] {{אינפו}}, [https://chabad.info/wp-content/uploads/20212022/0502/2902-0502-20212022-1901-0844-4338-%D7%A7A1%D7%959B%D7%91A0%D7%A5AA-%D7%AAA8%D7%A0A4%D7%95%D7%A4A8%D7%9E%D7%AA-%D7%94-%D7%9792%D7%9399%D7%A995%D7%94A8.pdf המשך ההגהות שנדפסו בקובץ 'תנופה חדשה'המבדיל בין ישראל לעמים - סכנת ה"רפורמה" בגיור], בהוצאת [[מכון הלכה חב"ד]]''' (ע' 4-5)ליקוט בענייני גיור כהלכה, כולל ליקוט נרחב משיחות הרבי בעניין "מיהו יהודי"
*'''[https://drive.google.com/file/d/1CJEGkcE7JUo_aQ5z9CDkfV-MVYm_Iojl/view?usp=sharing בין ישראל לעמים]''', סיפורה של המערכה הקשה על זהותה היהודית של מדינת ישראל, בתוך [[כי קרוב (גליון)|כי קרוב]], ערב שבת פרשת ראה ה'תש"פ'''
*[http://www.teshura.com/teshurapdf/Greenberg-Hertzel%2C%203%20Nissan%205781.pdf המערכה לתיקון החוק]''', בתוך תשורה מנישואי משפחות הרצל-גרינברג ג' ניסן תשפ"א {{PDF}}
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=28720 מיהו יהודי - החרדים טירפדו את תיקון החוק] - ראיון עם הרב [[שמואל חפר]], יו"ר הוועד למען שלימות העם, [[מנחם זיגלבוים]], [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] - {{אינפו}}
*'''[[ועד חיילי בית דוד]]: [https://chabad.info/magazine/656765/ חלק ראשון מהגהות הרבי על טיוטות המכתבים לבן גוריון בשאלת "מיהו יהודי?"] {{אינפו}}, [https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/05/29-05-2021-19-08-43-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94.pdf המשך ההגהות שנדפסו בקובץ 'תנופה חדשה']''' (ע' 4-5)
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=68640 לאחר 7 שנות נישואין: יהדות האשה מוטלת בספק] - מתוצאות אי התיקון של חוק השבות - {{אינפו}}
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2015/8/23/125571649502.html מוביל המאבק בגיור האלטרנטיבי]''' {{בית משיח}}
* [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=2212 הוא מניח תפילין פסולות]{{וידאו}} הרבי מדבר בכאב רב אודות ההתנגדות לתיקון החוק, וקושר זאת להתנגדות ל[[מבצע תפילין]] שהחל באותה תקופה. הרבי אומר שההסבר להתנגדות הוא כיון שהמתנגד מניח תפילין פסולות! - {{אינפו}}
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/98194/ הרבי זועק על העוולה שבחוק מיהו יהודי]''' {{וידפו}}
*'''[https://chabad.info/news/656361/ "החלטה אומללה": מלחמתו של הרבי לתיקון חוק השבות]''' {{אינפו}}
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/748430/ האם תיקון חוק מיהו יהודי יגרום למחלוקת? תשובת הרבי בחלוקת הדולרים]''' {{אינפו}}
*'''[https://col.org.il/news/129773 "לבטל החוק המוזר והמאוס"]''' {{COL}}
55

עריכות