פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 9,080 בתים ,  7 מאי
ביטול גרסה 679429 של 176.12.137.163 (שיחה)
{{חלונית
|כותרת=מוֹדֶה אֲנִי
|רוחב=30%
|תוכן=מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם. שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה. רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ:​
|מקור=
|ניקוד=כן}}
{{בעבודה}}טוב להרגיל עצמו לומר מיד שניעור נוסח זה אמירת '''מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי בחמלה''' היא תפילת [[הודאה]] לה' על החזרת ה[[נשמה]] אחרי שהופקדה בלילה בידי [[הקב"ה]]. רבה אמונתך: ועל ידי זה יזכור את ה' הנצב עליו ויקום בזריזותנאמרת מיד בהתעוררות משינת הלילה.
מכיון שבנוסח זה התפילה מקובלת ברוב תפוצות ישראל והיא אחת התפילות המוכרות ביותר, אף על פי שהיא אינה מופיעה ב[[תלמוד]] וב[[שולחן ערוך]]. מקורה הראשון הוא בספר '''סדר היום''' שחיבר ה[[מקובל]] ה[[צפת]]י רבי [[משה בן מכיר]]. ב[[תלמוד ירושלמי|תלמוד הירושלמי]]{{הערה|ירושלמי, ברכות ד א, דף כט עמוד ב}} ישנה תפילה אחרת שדומה מעט בנוסחה: "מודה אני] אין בו שם מזלפניך ה' שמות שאינן נמחקין אין איסור לומר קודם נטילת ידים בעוד שאין ידיו נקיות אבל להזכיר את השם בברכות או להוציא דברי תורה מפיו אסור עד שינקה ידיו. פסקי הסידוראלהי ואלהי אבותי שהוצאתני מאפילה לאורה", ואולם תפילה זו שבירושלמי היא חלק משלוש תפילות שנאמרות בשלושת חלקי היום.
ענינו של התפילה מסתיימת בביטוי "מודה אני כו'רבה אמונתך", שמקורו בפסוק ב[[מגילת איכה]] (ג, כג): " עחדשים לבקרים - רבה אמונתך"פ חלק הפשט שבתורה . משמעות הביטוי הוא – הודאה להשה' על "שהחזרת בי נשמתי"מצדיק את האמון בו בהחזרת ה[[נשמה|נשמות]] המופקדות אצלו. ואף שמברכים על החזרת הנשמה ברכת אלקי נשמהשיבוש רווח בפיסוק התפילה הוא חיבור המילה 'רבה' למילה 'בחמלה' הקודמת לה, מ"מ צריך לומר גם "מודה אני כובמקום חיבורה למילה 'אמונתך'", כי החיוב להודות על החזרת הנשמה הוא מיד כשניעור משינתוהבאה אחריה.
– כי כמו שהחיוב דברכת הנהנין הוא יש לומר מודה אני מיד כשנהנה (ועוד טרם שנהנה)כשמתעורר, כן גם החיוב דברכת הודאה כדי על החזרת הנשמה ידי זה יזכור את ה' הנצב עליו ויקום בזריזות.{{הערה|1=[[שהיא הנאה היותר גדולהאדמו"ר הזקן]] פסקי הסידור.}}, ומכיון שבנוסח זה של מודה אני אין בו שם מז' שמות שאינן נמחקין, וכוללת את כל ההנאות הפרטיות שבעולם] הוא מיד כשניעור משינתו–אין איסור לאמרו קודם נטילת ידים בעוד שאין ידיו נקיות.{{הערה|1=פסקי הסידור.}}
ובהיות שברכת אלקי נשמה, להיותה בהזכרת השם, אמאמר חסידי ידוע{{הערה|מובא גם ב[[היום יום]] ל[[ילאומרה (עכשיו) קודם נטבשבט]].}} אומר: סדר היום מתחיל ב"י, צריך להודות על החזרת הנשמה מיד כשניעור משינתו באמירת מודה אני עכ"פ. (אלא שמ"מ צריך לברך אח"כ גם ברכת "אלקי נשמה"ואת זה אומרים קודם נטילת ידים, אפילו בידים טמאות, כי (נוסף לזה שבברכת אלקי נשמה ישנם כמה פרטים שאינם בכיון שכל הטומאות בעולם אינן מטמאות את ה"מודה אני"של יהודי. הוא יכול להיות חסר בזה או בזה, עוד זאת) באבל ה"מודה אני" אין בה הזכרת השם, וכל ברכה שאין בה שם ומלכות – אינהברכה)נשאר שלם.
ועפ"ז מובן זה שבזמן הש"ס לא אמרו == ענינו של מודה אני והיו מברכים רק "אלקי נשמה", כי בעל פי הפשט ==ענינו של "מודה אניכו'" אין הוספה וחידוש על ברכת פי חלק הפשט שבתורה הוא - הודאה לה' על חזרת הנשמה לגוף. ואף שמודים על החזרת הנשמה בברכת אלקי נשמה (ואדרבה כנ"ל). דמה שהצריכו , בכל זאת יש לומר עכשיו גם את נוסח "מודה אני", היינו רק בכדי שההודאה תהי' משום שחיוב ההודאה על החזרת הנשמה הוא מיד כשניעור משנתו, ובימיהם שהיו מברכים אלקי נשמה מיד כשניערו משנתם– לא הוצרכו לומר מודה אניכשהאדם נתעורר משינתו.
ענינו – כשם שחיובן של ברכות הנהנין הוא מיד כשנהנה (ועוד טרם שנהנה), כן גם החיוב דברכת הודאה על החזרת הנשמה - שהיא הנאה היותר גדולה, וכוללת את כל ההנאות הפרטיות שבעולם - הוא מיד כשניעור משינתו. ובהיות ש[[ברכת אלקי נשמה]], להיותה בהזכרת השם, אי אפשר לאומרה עכשיו קודם נטילת ידים, צריך לכל הפחות להודות על החזרת הנשמה מיד כשניעור משינתו באמירת מודה אני כו' ע"פ חלק . == על פי הרמז שבתורה: ==החזרת הנשמה ה[[נשמה]] בכל בוקר רומזת לתחיית ל[[תחיית המתים]]. כי [[שינה]] היא אחד מששים במיתה, ובמילא, החזרת הנשמה היא מעין תחה"מ[[תחיית המתים]]. וזהו "שהחזרת בי נשמתי כו' רבה אמונתך": מזה ש"החזרת בי נשמתי", אנו יודעים ש"רבה אמונתך" ל[[תחיית המתים]]. {{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/inyono/10&search=%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%94+%D7%90%D7%A0%D7%99 ענינה של תורת החסידות]}} ==על פי הדרוש ==  החזרת הנשמה בכל בוקר - "חדשים לבקרים" - מה ש[[הקב"ה]] מחזיר להאדם את נשמתו שהפקידה אצלו ואינו מעכבה בעד החוב שהאדם חייב לו, מראה על גודל אמונתו של [[הקדוש ברוך הוא]] - "רבה אמונתך". ומזה אנו דורשים ולמדים, שגם האדם צריך להיות איש אמונים באופן כזה, ואסור לו לעכב את פקדונו של חבירו בשביל החובות שהמפקיד חייב לו. == על פי הסוד== "מלך חי וקיים" הוא בחינת ה[[מלכות]] כמו שהיא מיוחדת עם בחינת ה[[יסוד]], [כי "מלך" מורה לספירת המלכות, ו"חי וקיים" - לספירת היסוד], וזהו "מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי", שהחזרת הנשמה באה מבחינת המלכות כמו שהיא מיוחדת עם בחינת היסוד.==על פי תורת החסידות==התחלתו של סדר היום הוא במודה אני, שאומרים אותו קודם נטילת ידיים אפילו בידים טמאות, לפי שכל הטומאות שבעולם אינן מטמאות את ה"מודה אני" של יהודי. אפשר שיהיה חסר בענין זה או בענין אחר - אבל ה"מודה אני" שלו נשאר תמיד בשלימות. וענין זה הוא מצד היחידה דוקא: בד' הבחינות, [[נפש (חלק הנפש)|נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]], שייך ענין הפגם או גם טומאה כו', אבל מצד היחידה שבנשמה שמיוחדת תמיד ב[[עצמותו]] יתברך, אין שייך כל פגם וטומאה חלילה, ונשאר תמיד בשלמותו. (וזהו טעם הפנימי על מה שב"מודה אני" לא נזכר שום שם מז' השמות שאינם נמחקים, כי מכיון שה"מודה אני" בא מצד בחינת היחידה - [[עצם הנשמה]], הרי ההודאה של [[עצם הנשמה]] היא ל[[עצמות|עצמותו יתברך]] "דלא תפס בשם"). ==מנהגים=={{שכתוב|פסקה=כן}}בראש ספר 'סדר היום', שבו נכתב לראשונה נוסח 'מודה אני', שאותו יש לומר לומר מיד כשניעור משנתו, לא נתבאר אופן אמירתו. בשולחן ערוך רבנו הזקן{{הערה|מהדו"ת סי' א ס"ו.}} כתב רק ש"ישהה מעט עד שיגמור נוסח זה בעודו שוכב או יושב" (כדי שלא ימהר לקום ויסתכן). אך [[אדמו"ר הריי"צ]] בשיחה{{הערה|בשיחת יום ב' דחג-השבועות תש"ט סי"ג (שנדפסה לראשונה לאחר ההסתלקות בקונטרס עט, קונטרס חג השבועות, ספר המאמרים תש"י עמ' 244, וכן בסה"ש תש"ט עמ' 330).}} שאמר גילה פרטים בנידון מימי ילדותו{{הערה|תרגום מאידיש}}: "...כאשר חינכו אותי לומר 'מודה אני', ציוו עלי להניח יד אחת אל השנייה, ולהרכין את הראש, וכך לומר 'מודה אני'. "כשהתבגרתי מעט, אבל עדיין בימי הילדות, שאלתי את הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק: מדוע כשאומרים 'מודה אני' צריכים להניח יד אחת אל האחרת, ולהרכין את הראש? והוא ענה לי: באמת צריך לעשות מבלי לשאול מדוע, אבל הרי אמרתי לך שתשאל הכול אצלי. "הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק קרא פנימה לר' יוסף מרדכי המשרת, יהודי בן שמונים, ושאלו: כיצד אתה אומר 'מודה אני' בבוקר? ענה ר' יוסף מרדכי: אני מניח יד אחת אל האחרת ומכופף את הראש. שואל אותו שוב כ"ק אאמו"ר הרה"ק: מדוע אתה עושה כך? עונה ר' יוסף מרדכי: איני יודע. כשהייתי ילד קטן לימדו אותי כך. "אתה רואה – אומר לי הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק – הוא עושה כך מפני שאביו לימד אותו כך. וכך קודם-לכן, עד משה רבינו ואברהם אבינו, שאברהם אבינו ע"ה היה היהודי הראשון. צריך לעשות מבלי לשאול מדוע...". וכך נכתב ב[[ספר המנהגים]]: "כשאומרים 'מודה אני' צריכים להניח יד אל יד (צו לייגן איין האנט צו די צוייטע) ולהרכין את הראש"{{הערה|1=עיונים בפרטי המנהג ראה ב[http://www.habad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=3088&CategoryID=861 גיליון התקשרות 623].}}. ===הכרזת יחי לפני מודה אני===על יסוד דברי הרבי בשיחת שבת פרשת תולדות תשנ"ב, שהיהודי מיד בקומו משנתו עוד קודם שאומר 'מודה אני' נמצאת אצלו בגלוי עצם הנשמה, וה[[התקשרות]] שלו עם ה[[יחידה הכללית]], נוהגים חסידים רבים להכריז עוד קודם 'מודה אני' את הכרזת הקודש '[[יחי אדונינו מורינו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד]]'{{הערה|1=הרב [[טוביה דורון]], '''[http://hageula.com/study/law/15032.htm מודה אני והכרזת 'יחי אדוננו' בקומו משנתו]''', בתוך "הערות התמימים ואנ"ש" שי"ל ע"י תלמידי התמימים בישיבת חב"ד צפת, גליון כסלו תשס"ה עמ' 10-22.}}. בין הרבנים שעודדו הנהגה זו: הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]], הרב [[זלמן נוטיק]], הרב [[שמעון וייצהנדלר]]{{הערה|1=[http://hageula.com/study/law/15032.htm סרטון וידאו בו מעודד הנהגה זו].}}, הרב [[לוי יצחק גינזבורג]]{{הערה|1='''[https://abc770.org/article_node_4633/ חינוך חסידי מגלה את עצם הנשמה]''', באתר חב"ד אור אין סוף.}}, ועוד. ==ראו גם==* [[השכמת הבוקר]]* [[קונטרס עניינה של תורת החסידות]], המבאר את עניינה של תפילת מודה אני על פי ה[[פרד"ס]] והחסידות ==לקריאה נוספת==*'''בהיכלא דמלכא''', יריעה מתורת הרבי על מעלת מודה אני, תוכנה, ענינה והשפעתה על היום כולו, בטאון 'היכל ליובאוויטש' גליון ד', י"א ניסן תשפ"ג, עמוד 9 ==קישורים חיצוניים==* הרב [[שלום דב וולפא]], [http://chabad.co.il/?template=article&topic=92&article=222 מודה אני], ב[[אתר חב"ד בישראל]], י"א [[אייר]] התש"ע (25.04.2010)* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=74581 מה מחשבתו של חסיד לפני אמירת "מודה אני"?], באתר [[חב"ד אינפו]], ל שבט התשע"ג (10.02.2013)*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1442712 על המצווה הראשונה בבוקר] באתר בית חב"ד {{בית חבד}}*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=6960&CategoryID=1412 "מודה אני"] במדור ניצוצי רבי גיליון [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] 833*'''[https://col.org.il/news/144626 אזר אומץ ושאל: מהי התפילה החביבה ביותר על הרבי?]''' {{וידאו}}{{COL}} {{תפילה}}{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:תפילה]]
3,621

עריכות