פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,528 בתים ,  22:39, 26 בפברואר 2020
אין תקציר עריכה
{{תניא}}
'''פרק כ"א- העולמות אינם מציאות נפרדת''' של [[ספר התניא]] ממשיך לבאר את ענין [[אחדות ה'|אחדותו של הקב"ה]]. בפרק זה מבואר החילוק שבין דבר ה', שבו נבראו כל העולמות, לבין דיבור התחתון של האדם, שדבר ה' אינו מובדל ממנו, אלא מאוחדות אצלו בתכלית היחוד, שכל הצמצומים והעלמות הם רק לגבי הנבראים ולא לפני הקב"ה.
==מבוא לפרק==
התבאר ב[[תניא - פרק כ'|פרק הקודם]] התחיל [[אדמו"ר הזקן]] לבאר את ענין [[אחדות ה']], שמאחר ולעומת הבורא אין לבריאה שום חשיבות הוא יחיד אחרי הבריאה כמו לפניה. שם בואר ש[[כולא קמיה כלא חשיב]]אבל לכאורה, שכל התהוות העולמות הם רק מבחינת דבר ה', שהוא דיבור אחד הנמשך ממנו. בפרק זה יבואר החילוק בין דבר ה' לבין דיבורו של האדם. שדבר ה' אינו נפרד ח"ו מן הקב"ההבריאה בפני עצמה (אם לא נשווה אותה לבורא) היא כן מציאות - וחוזרת הקושיא למקומה? מסביר הרבי על פי משל נוסף מדיבור, וכל הצמצומים הם שלא רק לגבי הנבראים בלבדשאין לבריאה חשיבות אלא שגם מציאות נפרדת אין לה.
==גוף הפרק==
==סיכום הפרק==
בפרק זה מבואר שלבריאה לא רק שאין חשיבות, אלא שאין לה גם שום מציאות:
 
בשונה מדיבור האדם, "דבר השם" גם אחרי שנאמר (ונבראו העולמות) - אינו נפרד ח"ו (כדיבור האדם){{הערה|וכל הצמצומים הם רק לגבי הנבראים בלבד - אך לא לגבי הקב"ה, וראה הערה הבאה.}}, אלא כמציאות הדיבור בעודו כלול בשורשו שבעצם הנפש. על פי משל זה מובן, שלא רק שלעולמות אין ערך וחשיבות לגבי הבורא - אלא שאינן מציאות נפרדת כלל.
 
אך אין זה סותר, שהרגשת הנבראים את עצמם אינה דמיון אלא אמיתית{{הערה|לביאור '''כיצד''' אין זה סתירה, ראה בספר הערכין חלק ד' עמוד צ' ואילך}}, שהרי אם הרגשת הנבראים את עצמם הייתה רק דמיון - לא היה מקום לצוות על האדם ולא לתת לו שכר ועונש.
 
 
ושני המשלים{{הערה|א) שבריאת העולם היא כמילה אחת לעומת עצם הנפש ו-ב) שלא מדובר במילה אחת היוצאת מהפה בדיבור, אלא כפי שהיא עדיין כלולה במקורה ושורשה שבעצם הנפש.}} משלימים זה את זה{{הערה|כמבואר בחסידות מבוארת על התניא, חלק ג, בעיונים אות מ"ה.}}:
 
אם היינו יודעים רק שלנבראים אין ערך - היינו חושבים שאין להם ערך לעומת הבורא, אך יש להם "מציאות" כלשהי.
 
ואם היינו יודעים רק שאין להם מציאות - אבל אולי יש לתוכן שלהם "חשיבות" כלשהי.
'''ונמצא, שהקב"ה נשאר יחיד אחרי בריאת העולמות כמו לפני שנבראו.'''
==מושגים יסודיים בפרק==
1,517

עריכות