פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 5,411 בתים ,  21:20, 19 ביוני 2022
אין תקציר עריכה
[[קובץ:גוסטמן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב ישראל זאב גוסטמן, [[תשמ"ו]]]]
הרב '''ישראל זאב גוסטמן''' ([[תרס"ז]]-[[תשנתנש"א]]) היה מדייני [[וילנא]], לאחר [[השואה ]] שימש בארה"ב [[ארצות הברית]] כראש ישיבת [[תומכי תמימים המרכזית]] ב-[[770]], ובהמשך הקים ועמד בראש ישיבת 'נצח ישראל' הליטאית ב[[ירושלים]]. היה מקורב ל[[אדמו"ר הריי"צ]].
==תולדות חיים==
נולד ב[[וילנאקובץ:איש האשכולות - ספר.jpg|ממוזער|הספר "איש האשכולות" תולדות חייו של הרב ישראל זאב גוסטמן.]] הרב גוסטמן נולד בשנת [[תרס"ז]] ב[[וילנא]] לאביו הרב אברהם צבי. היה מתלמידיו של הגאון בצעירותו למד בישיבת מיר, בחברותא עם הרב חיים שמואלביץ. למד מפי רבי [[שמעון שקאפיהודה שקופ]], ובגיל 21 התחתן עם בתו של הרב מאיר באסן (רבה של שניפישוק, מפרברי [[וילנא]] וחבר בבית דין של הרב [[חיים עוזר גרודזינסקי]]). לאחר פטירת הרב באסן (בין האירוסין ל[[נישואין]]) מונה הרב גוסטמן לשמש כרבה של שניפישוק, וכחבר בבית הדין. שימש כראש ישיבה ליטאית ברמייעלס וחבר בית הדין של בעל ה"מרחשת".
הרב גוסטמן נולד בשנת בעת [[תר"עמלחמת העולם השנייה]]הורה הרב גוטסמן לכל מי ששאלו שיש לברוח מהגטו{{הערה|1=[http://www. בצעירותו למד בישיבת מיר, בחברותא עם הרב חיים שמואלביץyeshiva.org.il/midrash/shiur. למד מפי רבי [[שמעון יהודה שקופ]asp?id=2666 לברוח מהגטו]}}; הוא אשתו ובתו הצליחו לברוח, אולם בנו, ובגיל 21 התחתן עם בתו של הרב מאיר באסן (רבה של שניפישוק, מפרברי [[וילנה]] וחבר בבית דין של הרב [[חיים עוזר גרודזינסקי]]). לאחר פטירת הרב באסן (בין האירוסין לנישואים) מונה הרב גוסטמן לשמש כרבה של שניפישוק, וכחבר בבית הדיןנרצח.
בעת לאחר המלחמה הגיע הרב גוסטמן לוילנא; ובעקבות התראה של קומיסר קומוניסטי ברח הרב גוסטמן ל[[מלחמת העולם השנייהצרפת]] הורה . אולם הרב גוטסמן לכל מי ששאלו שיש לברוח מהגטוגוסטמן לא הצליח להשיג אישור כניסה ל[[ארץ ישראל]], ולכן היגר ל[[http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=2666ארצות הברית]]; כך הוא אשתו ובתו הצליחו לברוח, אולם בנו, מאיר, נרצח.
לאחר המלחמה הגיע בהשתדלות הגאון הרב גוסטמן לוילנה; ובעקבות התראה של קומיסר קומוניסטי ברח [[משה פיינשטיין]] התמנה הרב גוסטמן ללראש ישיבת [[תומכי תמימים]] ב[[ניו יורק]] בשנת [[תש"ו]] ולימד בה למשך כארבע שנים עד שבשנת [[תש"י]] הקים את ישיבת 'נצח ישראל - [[וילנא]] רמיילס'{{הערה|לזכר ישיבת "רמיילס" שהייתה לחותנו ב[[צרפתוילנא]](השם 'רמיילס' הוא שיבוש של שמו של מייסד הישיבה "ר' מיילס")}} ועבר לעמוד בראשה. אולם הרב גוסטמן לא הצליח להשיג אישור כניסה בשנת [[תשל"א]] עלה ל[[ארץ ישראל]], ולכן היגר לובעצת הרב מטשעבין הקים את ישיבת "נצח ישראל" בשכונת רחביה בירושלים. בישיבה בימי שלישי, היה מוסר שיעור בעיון, במשך כארבע שעות; השיעור היה מיוחד לבני הישיבה, ואורחים היו צריכים לקבל רשות מפורשת כדי להשתתף בשיעור. מלבד זאת היה מוסר ביום חמישי שיעור לבעלי בתים בשפת ה[[ארצות הבריתאידיש]].
בעקבות התערבות הגאון הרב [[משה פיינשטיין]], מונה הרב גוסטמן לראש ישיבת [[==בתקופת לימודו בישיבת תומכי תמימים]] המרכזית ב-770==בתקופה זו, בה לימד ב-[[ניו יורק770]] (, אמר פעם בעת ששוחח עם תלמידי הישיבה אודות [[תשהרבי הריי"וצ]]). לאחר ארבע שנים בישיבה זו, בשנת אמר שמתוך מאמריו העמוקים של הרבי הריי"צ רואים שהוא גאון אדיר בנגלה ולא רק בחסידות{{הערה|ממכתב הרב חיים צימענד שהיה מהתלמידים עימם אירע המעשה - נדפס ב[[תש"ישמן ששון מחבריך]], הקים את ישיבת ´נצח ישראל - וילנא רמיילס´, לזכר ישיבת ח"רמיילס" שהייתה לחותנו בוילנה (השם א ע'רמיילס' הוא שיבוש של שמו של מייסד הישיבה "ר' מיילס").175}}
בשנת בתקופה זו היה נכנס ל[[תשכהרבי הריי"צ|רבי הריי"אצ]] עלה למזמן לזמן והיה אומר ש[[ארץ ישראלהרבי הריי"צ]], ובעצת ביקשו שהבחורים יהיה לומדים גדולים כפשוטו{{הערה|מפי הרב מטשעבין הקים את ישיבת "נצח ישראל" בשכונת רחביה בירושלים. בישיבה בימי שני, היה מעביר שיעור בעיון, במשך כארבע שעות; השיעור היה סגור לבני הישיבה, ואורחים היו צריכים לקבל רשות מפורשת כדי להשתתף בשיעור. מלבד זאת היה מוסר ביום חמישי שיעור לבעלי בתים בשפת ה[[אידישיהודה לייב גרונר]]- תשורה רובין תשע"ו ע' 63}}.
בשנת ===התייחסויות והאזנת הרבי לשיעוריו===בתקופה זו בה לימד ב[[770]] מידי פעם היה הרבי שואל אותו מה דיבר בשיעור וכן מידי פעם כאשר הרבי היה במשרד של ה[[תשכמל"הח]] היה הרבי גם מקשיב לשיעור{{הערה|מפי הרב [[יוסף וולדמן]] נכנס ל- נדפס גם ב[[יחידותהתמים (בית משיח)]] אצל גל' כה ע' 33}} לא אחת היה הרבימאזין לשיעור מהמסדרון הסמוך{{הערה|מפי הרב [[שלום בער אייכהורן]] - נדפס ב[[התמים (בית משיח)]] גל' יז ע' 123}}. לימים השתבח בפני תלמידיו שנזדמן שהרבי היה עובר ליד בית המדרש בעת אמירת השיעור ובדרך מעברו קולט את חידושיו ואחר כך בעת ששוחחו היה מגלה שהרבי יודע את מה שאמר בשיעור{{הערה|מפי תלמידו הרב שלום חסקינד ואחרים - [[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 176}}. התבטא פעם באמצע שיעור הזכיר את דברי אחד המפרשים{{הערה|בשלחן ערוך חשן משפט}} הכותב שהיה לו חלום בו אמרו לו איזה פירוש והרב גוסטמן הקשה על תוכן הפירוש כשמוסיף ואומר {{ציטוטון|חלום יפה! אבל תירוץ זה לא...}} והרבי שהיה באמצע הליכה בפרוזדור והאזין לשיעור עצר באמצע הליכתו למשמע מילים אלו{{הערה|מפי הרב [[הרבימשה פסח גולדמן]] - נדפס ב[[התמים (בית משיח)]] שהוא "יחיד בדורו"גל' מב ע' 93}}.
בבתקופה זו{{הערה|בשנת תש"ט לערך}} לאחר שסיים את שיעורו{{הערה|במסכת [[תשמ"בבבא מציעא]] הדפיס בספר }} נכנס הרבי ושאל באיזה ענין דיברו בשיעור ולאחר שהבחורים השיבו{{הערה|שהשיעור היה על הסוגיא בתחילת הפרק: "[[כבוד חכמים]]אם בעליו עמו לא ישלם" שיעור לכבוד [[יום הולדת}} ביאר הרבי את הסוגיא בפנימיות העניינים על פי דרך החסידות והשיב לשאלת אחד הבחורים{{הערה|הרב חיים צימענד}} שתמה כיצד מפרט מסויים בסוגיא על פי פשט מתאים עם הביאור הפנימי{{הערה|יום הולדת]] ממכתב הרב חיים צימענד שהיה מהתלמידים עימם אירע המעשה - נדפס ב[[הרבישמן ששון מחבריך]]ח"א ע' 175}}.
==הערכתו לרבי== בשנת [[תשכ"ה]] נכנס ל[[יחידות]] ממושכת אצל הרבי ולאחריה התבטא{{הערה|באזוני תלמידו הרב שלום חסקינד}} שהרבי הוא "יחיד בדורו"{{הערה|[[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 176}}. לאחרי ה[[התוועדות של הרבי]] בחג ה[[פורים]] [[תשכ"ו]] בה השתתף הרב שמריהו יוסף קרליץ{{הערה|שבאותה תקופה היה גר בשכונות קראון הייטס}} ,שהתפלל בבית הכנסת שלו והיה מקורב עימו, שוחח הרב קרליץ עם הרב גוסטמן על התרשמותו מגדלותו התורנית של הרבי שהתבטאה בהתוועדות והרב גוסטמן התבטא שהרבי הוא יותר גדול מהגאון רבי [[שמעון שקופ]]{{הערה|ספר המזכיר}}.  ב[[תשמ"ב]] ערך שיעור ומסרו לדפוס בספר "[[כבוד חכמים]]" שיצא לאור לכבוד [[יום הולדת|יום הולדת]] השמונים של הרבי כשבפתיחתו כותב: {{ציטוטון|הנני מוסר בזה בידידות וכיקר, את השיעור שאמרתי בפני תלמידים מקשיבים בהיכל הישיבה המרכזית של ליובאוויטש בניו יורק, לכבודו של ידיד ה' ועמו, גאון ישראל, מקים עולה של תורה ותשובה ככל קצוי תבל, כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א בהגיעו בעזרת ה' לגבורות, ובברכה שיאריך השם יתברך ימיו ושנותיו עד יבא שילה במהרה בימינו אמן}}. [[קובץ:קבר גוסטמאן.jpg|ממוזער|המצבה על קברו של הרב גוסטמן]] ==יצירתו ההלכתיתהתורנית==יצירתו העיקרית ב[[דפוס]] היא סדרי ספרי "קונטרסי שיעורים" על מסכתות ה[[תלמוד]]: [[מסכת גיטין|גיטין]], [[מסכת קידושין|קידושין]], [[מסכת נדרים|נדרים]], [[מסכת כתובות|כתובות]], [[מסכת יבמות|יבמות]], [[מסכת בבא קמא|בבא קמא]], [[מסכת בבא מציעא|בבא מציעא]] ו[[מסכת בבא בתרא|בבא בתרא]].
בספריו אלו באה לידי ביטוי גישת לימוד ייחודית, המשלבת ניתוח טקסטואלי צמוד המקדים את הנחת הסברות בביאור הסוגיה, בדומה לדרך הלימוד ה[[שיטת בריסק|בריסק]]אית בניתוח הטקסט של [[הרמב"ם]], אלא שהוא מרחיב את השיטה גם לספרי [[ראשונים]] אחרים.
כיון שהספר כולל את שיעוריו שנמסרו במשך שעות ארוכות, השיעורים מופיעים כמערכות ארוכות, לעתים לעיתים בנות עשרות עמודים כל אחת, המקיפות נושאים עמוקים ממכלול זויותיהן.
חלק גדול של כתביו וקלטות שיעוריו נגנב, ובספרים שנדפסו הופיע פסק דין האוסר לרכשם שלא מ[[ירושה|היורשים]] על פי דין.
נפטר ב[[כ"ח סיוון]] [[תשנתנש"א]], ונטמן בהר ב[[הר הזיתים]].
==קישורים חיצוניים==
* [[שיחות קודש]] [[תשכ"ה]] ח"א, (546), [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4592&hilite=62b1d272-1a3d-4e4e-ad75-1dcb5646b375&st=%D7%A2%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%92&pgnum=546 בניחום אבלים אצל הרבי]
 
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:גוסטמן, ישראל זאב}}
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:צוות ישיבת תומכי תמימים המרכזית]][[קטגוריה:ראשי ישיבות חב"דבעבר]]
[[קטגוריה:ראשי ישיבות]]
[[קטגוריה:בוגרי ישיבת מיר]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בהר הזיתים]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"ז]]
משתמש אלמוני