פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,465 בתים ,  04:13, 10 בינואר 2022
מ
{{להשלים|כל הערך=כן|סיבה=חסר תוכן מהותי, צריך להפריד את הפסקות "יראה תתאה" ו"יראה עילאה" לערכים בפני עצמם, חסר מקורות..}}{{אהבה ויראה}}'''יראה''' היא רגש של פחד ויראה שמרגיש או יראה אותו מרגיש ה[[אדם]] כאשר "מתבונן ומעיין בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]]". כאשר יעמיק את האדם רגש זה הוא לעומת רגש ה[[אהבה]]. היראה הינה השורש לכל ה[[שס"ה מצוות לא תעשה]] כיון שאדם הירא את היראה בעצמו אזי יכול לבוא גם למצב של [[אהבההקב"ה]] לקדוש ברוך הואלא יעבור על המצוות שציווה לא לעשות.
על פי יראת ה' היא [[מצוות עשה]] כנאמר: "את ה' אלוקיך תירא". בחסידות מבואר כי ישנם שני דרגות עיקריות ביראת ה': יראה תתאה - יראת הרוממות ו[[יראה עילאה]] - ירא בושת. ==עניין היראה=={{להשלים}}היראה נפעלת אצל יהודי בשל ההתבוננות שלו במצבו העכשווי ובעולם הזה הגשמי לאומת גודלו ומעלתו של השם, ונפעלת הן בשל היותו מרגיש קרוב לאלוקות ובשל כך מרגיש יראה בשל קרבתו להשם והן בשל שהוא מרגיש רחוק מהשם ומרגיש בשל כך יראה{{הערה|[[תורת מנחם]] חלק י"ב עמוד 65}}. בסדר עבודת השם של האדם קודם צריך להפעיל את היראה שהיא זו שתפעיל אצל האדם את ה"סור מרע" ורק לאחרי שהפעיל את היראה צריך היהודי להפעיל את האהבה בבחינת "ועשה טוב"{{הערה|תניאפרק מ"א}}. ובפרטיות: דבר ראשון יהודי צריך להפעיל את היראה תתאה, לאחר שמפעיל אותה פועמת בליבו ה[[אהבה זוטא]]ולאחריה ה[[אהבה רבה] היראה הינה השורש לכל השס], ולאחר שמגיע לדרגת ה[[אהבה רבה]] נפעמת אצל היהודי [[יראה עילאה]]{{הערה|[[תורת מנחם]] חלק ד' עמוד 226, תורת מנחם חלק כ"ט עמוד 205, ועוד}}. ==יראה תתאה==יראה תתאה היא הדרגה הקודמת ביראת ה'. דרגה זו היא כנגד אות [[ה' תתאה]] של שם [[הוי"ה]] וענינה הוא [[קבלת עול מלכות שמים]], ופחד ה' כפחד המלך שהיא יראה חיצונית ונגלית. על יראה תתאה נאמר כי אם אין יראה אין חכמה, שיראה זו קודמת לחכמה. יראה זו היא הדרגה הראשונה אליה מגיע [[עובד ה']] ורק לאחריה יוכל להשיג את דרגת ה"יראה עילאה". ==יראה עילאה==יראה עילאה היא הדרגה הגבוהה ביראת ה' והיא כנגד אות יו"ד בשם [[הוימצוות לא תעשה כיון שאדם הירא ]] וענינה הוא ירא בושת, שמתבושש מפני גדולה ה'. על יראה זו נאמר "אם אין [[חכמה]] אין יראה", שדרגה זו מגיעה ממקום שהוא למעלה מ[[ספירת החכמה]]. שעל ידי [[התבוננות]] איך כל דבר נולד ("[[איזהו חכם הרואה את הקבהנולד]]") ונתהווה מאין ליש בדבר ה לא יעבור ' ורוח פיו יתברך, ואי לזאת השמים והארץ וכל צבאיו בטלים במציאות ממש בדבר ה' ורוח פיו וכלא ממש חשיב, ואין ואפס ממש כ[[ביטול]] אור וזיו השמש בגוף השמש עצמה, ועל ידי זה בא לידי יראה עילאה. יראה עילאה נמשכת מן [[פנימיות]] האלוקות שבתוך העולמות. ואי אפשר להשיגה אלא על המצוות שציווה לא לעשותידי הקדמת היראה תתאה==ראו גם==* [[יראת העונש]]* [[אהבה]]* [[אוצר של יראת שמים]]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]][[קטגוריה:נפשאלוקית]] {{הערות שוליים}}
12,229

עריכות