פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{חצרות}}[[קובץ:דברי חיים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי חיים מצאנז מייסד השושלת]][[תמונהקובץ:צאנז.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם]][[תמונהקובץ:צאנז 26.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|רבי צבי אלימלך הלברשטאם בהכנסת ס"ת לבית חב"ד]][[תמונהקובץ:שמרלר.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|רבי אליהו שמרלר נושא דדברים דברים במעמד [[שערי הוראה]]]][[תמונה:צאנזז.jpg|left|thumb|250px|הרב שמרלר והרב לייזרוביץ בביקור בישבת חנוך לנער דלתון]]חסידות '''צאנז''', יסודה מרבי מהרה"ק רבי '''חיים הלברשטאם ''' מצאנז, בעל הדברי חיים, שהיה תלמידו של הרה"ק רבי נפתלי צבי מרופשיץ, תלמידו המובהק של החוזה מלובליןהרה"ק רבי [[אלימלך מליז'נסק]].
יסודות החסידות הינן הינם - עבודת ה' על דרך החסידות'''במסירת נפש''', מתוך התמדה עצומה ודביקות ו[[דביקות]] ב[[תורה]].
מלבד צידקותו, היה רבי [[יקותיאל צבי יהודה הלברשטאם]] ייסד את חסידות צאנז בארה"ב, ולאחר מכן ב[[ארץ ישראל]]חיים מצאנז ידוע גם בכוחו העצום בתורה, לאחר שניצל בניסים מהנאציםוכן חיבר ספרים תורניים רבים. בארץ ישראל ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניהשו"ת, במרכז קרית צאנז הגדולהחידושים על מסכת בבא מציעא, שם שוכנים הישיבה, תלמוד חידושים על התורה, בית חנוך לבנות, ואף מרכז רפואי. גם בירושלים הקים קרית צאנז במרכז ירושלים, ושם רשת מפוארת של מוסדותועוד.
רבי יקותיאל יהודה היה רגיל לומר, שהוא מקנא בליובאוויטש.<REF>חיים כותב על [[http://chabadאדמו"ר הזקן]] בהערצה '''מי לנו גדול באחרונים ממנו.info/index'''{{הערה|1=שו"ת דברי חיים יורה דעה סוס"ג.php?url=article_he&id=38926 חב(אור יקרות חלק א' עמ' תט"ד אינפו]</REF>ז)}}
לאחר פטירתו ממשיכים את דרכו, בנו היה רבי צבי אלימלך הלברשטאם שליטיחזקאל משינאווא. פעם שמע אחד אומר "ספר התניא הקדוש"א, בארץ ישראלהוא מחה בפניו באומרו שהתואר "קדוש" נהוג לומר רק על שלושה ספרים: [[זוהר]] הקדוש [[השל"ה]] הקדוש, [[אור החיים]] הקדוש. לאחר שאמר את הדברים, חשש שיש בדבריו נימה של זלזול לספר התניא, ובנו השני בברוקליןוהתענה כמה וכמה [[תעניות]] על כך{{הערה|[[מגדל עוז]].}}.
רבי צבי אלימלך שומר על קשר של ידידות עם חב"דעד היום מתאפיינות חסידויות בית צאנז בכל העולם באופיין התורתי. כדוגמה לכך יש לציין כי בחסידות צאנז, ומשתתף לעיתים באירועים שונים.<REF>נוהג ה[[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46810 בהכנסת ספר תורה לבית חבאדמו"דר]] לומר [[פלפול]]תורני בכל ליל שבת ובימי החנוכה.</REF>
רבים מרבני צאנז היו בקשר אדוק עם הרבי, החל מרבי כמו כן מתאפיינת החסידות בהקמת מוסדות '''מפעל הש"ס העולמי''' להחדרת [[אליהו שמרלרלימוד התורה]] שחתם על פסק דין כי הרבי משיחבעמל ובהתמדה. מוסדות אלו ידועים במיוחד בבחינות החודשיות שלהם, והמשך ברבי ובתוארי הכבוד שהם מעניקים לכל צורב היודע סכום מסוים של דפי [[אהרן וידרגמרא]], רבה של צאנז בניו יורקהחל מ"צורבא דרבנן" לשלש מאות דפים גמרא עם תוס', ורבי [[שמואל אלכסנדר אונסדורפר]]''חבר'' לשש מאות דפים גמרא עם תוס', שהוא גם חותנו ו"מורינו" לאלף דפים גמרא עם תוס'. זאת על פי ציוויו של האדמו"ר האחרון מצאנז הנוכחיקלויזענבורג, כדי להגדיל את כבוד ה[[תורה]] ואת ה[[אהבה]] ללומדיה.
==רבי שמואל אלכסנדר אונסדורפריסוד חסידות צאנז קלויזענבורג ==רבי '''שמואל אלכסנדר אונסדורפר''' שליט[[יקותיאל יהודה הלברשטאם זצ"א הוא פוסק ידוע. תחילה שימש כראש ישיבת ל]] בא ל[[ארצות הברית]] בשנת [[תש"ראשית חכמה" בו]], לאחר שניצל בניסים מאימי ה[[אנטוורפןשואה]]. לאחר מכן שימש אב"ד , וייסד את מוסדות חסידות צאנז - קלויזענבורג ב[[פתח תקווהארצות הברית]]. מחותן של רבו רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם, האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל. חתנו הוא האדמו"ר רבי צבי אלימלך הלברשטאם מצאנז שליט"א.
בביקור אצל בשנת [[הרביתשט"ו]] לפני מלחמת המפרץ שאל את הרבי, היות שבתור רב באים לשאלו אם ליסוע מבא ל[[ארץ ישראל]] ול. ב[[ארץ ישראל]]ייסד את מוסדותיו המפוארים בנתניה, במרכז קריית צאנז הגדולה, שם שוכנים הישיבה, תלמוד התורה, בית חינוך לבנות, מה עליו להשיבואף מרכז רפואי. גם ב[[הרבי]] הגיב כי כיון שהוא רב ושאלו אותו בתור רב אם כן לא יועיל כלום מה שיאמר לו [[הרבי]] מה לעשות כיון שדרוש שיענה תשובה רב מ[[ארץ ישראלירושלים]]הקים קריית צאנז במרכז ירושלים, והוא - [[הרבי]] אינו רב ולא מ[[ארץ ישראל]]ושם רשת מפוארת של מוסדות.
אם כן - סיים רבי יקותיאל יהודה אמר פעם, שהוא [[הרביקנאה|מקנא]] - עליך ללמוד הענינים בשולחן ערוך, והרי הדברים פשוטים, שאלו הדרים ב[[ארץ ישראלליובאוויטש]] ודאי חל עליהם איסור ליסע מארץ ישראל, ואפילו אלו שגרים כאן ופרסמו שהולכים ליסוע לשם, אם כן ביטול הנסיעה על ידי הפרסום שנלווה לזה הוא ודאי ענין שנגד השולחן ערוך.<REF>{{הערה|1=[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/videoindex.php?url=article_he&id=1335 בביקור אצל הרבי 16:4538926 חב"ד אינפו]</REF>}}
במעמד סיום הלאחר פטירתו ב[[רמבתמוז]] [[תשנ"םד]], ממשיכים את דרכו, בנו הרב [[צבי אלימלך הלברשטאם]] השמיני נאם בחשיבות התקנה הקדושה של לימוד הב[[רמבארץ ישראל]] המכונה (האדמו"םר מצאנז), ובנו השני הרב [[שמואל דוד הלברשטאם]] ב[[ברוקלין]] שעל ידי אדמו(המכונה האדמושליט"אמצאנז - קלויזנבורג).<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32 הפרדס חוברת ה' שנה סו]</REF>
בסיום הרבי [[רמב"ם]] [[תשס"גצבי אלימלך הלברשטאם]] נאם בנו הרב [[שלמה זלמן אונסדורפר]], בהזכירו את ההערצה העצומה שרכש אביו זצ"ל כלפי הרבי. הרב אונסדורפר הזכיר את היות תאריך הסיום זמן סגולה, בין חג הגאולה ו[[יום הולדת]] ו[[הסתלקות]] [[אדמוהאדמוהאמצעי]] ט-י כסלו, לחג הגאולה י"ט כסלו. אחר עמד הרב אונסדורפר מצאנז שומר על השייכות קשר של תקנת לימוד הרמב"ם לפרשת השבוע בה קוראים אנו על מאמציו של יעקב אבינו לסיים את המלחמה ידידות עם עשו ולזרז ביאת המשיח, כן פועלת תקנתו של הרבי בלימוד הרמבחב"ם את הנצחון על הקליפות, בזמן זה בו "עת צרה היא ליעקב", נצחון שיביא את [[משיח]] צדקנוד. הרב אונסדורפר סיים כי רואים בחוש כיצד הרבי פועל בדוגמת יעקב אבינו ומעורר כל יהודי בידו החזקה – ע"י חסידיו ושלוחיו - להתקרב לדרך התורה והמצוות, וההילוך בדרכי הרבי ושמירת תקנת לימוד הרמב"ם יחישו את ביאת משיח תכף ומיד ממש. <REF>{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 46810 בהכנסת ספר תורה לבית חב"ד אינפו]</REF>.}}רבי שמואל דוד הלברשטאם, כיום האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, בא לנחם את הרבי, לאחר פטירת הרבנית חיה מושקא. הוא ביקש מהרבי ברכה לרפואת אביו, רבי יקותיאל יהודה, והרבי בירכו. {{הערה|ראו את תוכן השיחות בהתוועדויות תשמ"ח, חלק ב, עמ' 617-618.}}
=== בא לחזק את אמירת יחי אדונינו ===רבים מרבני צאנז קלויזענבורג היו בקשר הדוק עם הרבי, הרב [[אליהו שמרלר]] ראש ישיבות קרית צאנז (שחתם על פסק הדין שהרבי הוא המלך המשיח). הרב [[אהרן וידר]], רבה של קהילת צאנז בניו יורק, וחותנו של האדמו"ר מקלויזנבורג - ארצות הברית. הרב [[שמואל אלכסנדר אונסדורפר]], חותנו של האדמו"ר מצאנז קלויזענבורג. הרב [[בנימין ווילגער]], מבאי ביתו של אדמו"ר מצאנז קלויזענבורג זצ"ל, ועוד.
הרב ליפש מספר<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&idרבי נפתלי הלברשטאם ==1097 שבועון בית משיח 451האדמו"ר מגריבוב, הרב רבי [[נפתלי הלברשטאם]] בנו בכורו של רבי ברוך אבד"ק [[גריבוב]] ו[[רב הצעיר]]</REF>: אני זוכר לדוגמא את ביקורנו אצל הרב שמואל אונסדורפרדק"ק צאנז, שדיבר איתנו בחמימות רבהונכד רבי מרדכי זאב אבד"ק ואדמו"ר צאנז הי"ד, ואמר כי עד ג’ תמוז היה ברור לו שהרבי הוא משיחבנו וממשיך דרכו של אביו רבי ארי' ליבוש מצאנז, אבל כיוםבנו וממשיך דרכו של רבי אהרן מצאנז (קרייזער רב), לאחר ג’ תמוזבנו וממשיך דרכו רבי חיים אבד"ק צאנז בעל דברי חיים ראש השלשלת. רבי נפתלי, היכן ישנן מקורות לכך? חזרתי בפניו נולד בשנת תרפ"ד בצאנז. זכה עוד להכיר את דברי המהרש”א במסכת זקינו רבי ארי' ליבוש מצאנז, בשנת תרצ"ט בפרץ המלחמה ברח עם אמו ללעמבערג ביחד עם זקינו רבי [[סיני הלברשטאם]] מ[[זמיגראד]] ומשם הגלה ל[[סיבור]] ב[[מסירת נפש]] לא אכל [[מאכלות האסורות]] ולא חילל [[שבת קודש]] ונישאר אצלו בכל אורך המלחמה ה[[תפילין]] שקיבל מאביו כשנעשה [[סנהדריןבר מצוה]]<REF>דף ל”ח ע”ב.</REF> המבארים כי מלכי בית דוד מתחדשים כמו הירח, וכשם שטרם התחדשות הלבנה חייב להיות הסתר מוחלטניצל מה[[שואה]] והיגר ל[[ארצות הברית]] והתגורר ב[[בארא פארק]], ורק לאחר התחדשותה מברכים ומקדשים אותה, כך גם בנוגע למלכות בית דוד'''למוד בישיבה ליבאוויטש אצל הרבי ה[[ריי"צ]]''' ונישא לבתו של רבי ליפא מאנן אב"ד בעקיטשאבע. בשנת תשכ"א ייסד את מוסדות חסידות גריבוב, חייב להיות שלב הסתר כזהוהקים המכון יוחסין.
“הרב אונסדורפר שמע והגיב כי על פי השולחן ערוך, אינני נאמן לחזור את הדברים, עליו לראות את המקור בעצמו... הוא פתח את הגמרא ולמד את הנושא כעשרים וחמש דקות, ולאחר מכן הרים את ראשו וחייך באומרו: “מאיפה הגעת לזה”?
“הוא הוסיף וסיפר כי הגעתו לכינוסי י”א ניסן בכפר חב”ד, היא בכדי לחזק לאחר פטירתו ירש את קריאת והכרזת ‘יחי אדוננו’מקומו בניו, וציין גם כי ידוע לו שהאדמו”ר מצאנז אף הוא היה בעד כל העניןבנו בכורו רבי ברוך מ"מ בעיר ב"פ, אך לפועל לא הסכים לחתוםבנו רבי מנחם צבי אבד"ק בני תורה צאנז - גריבוב, בהסבירו כי זה לו כבר עשר או חמש עשרה שניםבנו רבי קלונימוס קלמן אבד"ק צאנז - גריבוב ב[[קרית יואל]] מאנרא, שאינו חותם על שום מסמך קריאה.בנו רבי ארי' ליבוש אבד"ק צאנז גריבוב.חתנו, רבי יוסף זינגער מ[[אלקסנדר]].
“הצעתי לו אם כן לקחת את הפסק דין ולחתום לעצמו... הוא הסכים כמובן ולקח את הפסק. למרות שבפועל לא חתם, חיזק אותנו בדבריו בהחלט”.
 
==רבי אליהו שמרלר==
הרב [[אליהו שמרלר]] הוא ראש ישיבת צאנז, ואיש אמונו של האדמו"ר רבי יקותיאל יהודה מצאנז קלויזנבורג זצ"ל. היה מהרבנים הראשונים שחתמו על הפסק דין כי הרבי הוא מלך המשיח.
 
בשנת [[תשנ"ו]] הגיע הרב לביקור בצפת, “החלטנו אז כי כדאי לנצל את ההזדמנות”, מספר הרב ליפש. “גיבשנו משלחת שכללה את הרב משה אשכנזי, וחלק מצוות ישיבת צפת, וקבענו עמו פגישה. במהלך השיחה עמו, צטטנו קטעים משיחת שבת פרשת משפטים תשנ”ב, אך הסתבר כי הוא הכיר את השיחה היטב, וזכר אותה בעל פה... התברר לנו כי הוא בקי בשיחות בכלל.
 
“הוא סיפר לנו כי שלח פעם ספר לרבי, והספר הגיע בערב תשעה באב.
 
במוצאי תשעה באב זכה לקבל את מענה קודשו בדבר הספר: “נתקבל ספרו ערב יום שנולד מלך המשיח”... הוא כמובן שמח לחתום על פסק הדין, ובהזדמנות מסויימת סיפר לי אחד מבני משפחתו, כי במשפחתם מאמינים כולם, הבנים והחתנים, כי הרבי הוא מלך המשיח!...<REF>[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1097 שבועון בית משיח 451]</REF>
 
הרב שמרלר משמש גם כראש מוסדות "שערי הוראה", שמטרתה להנחיל לבחורי הישיבות וילדי הת"ת את לימוד ההלכה, על ידי [[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]. במפעל מתקיימים בחינוך כסדרם, ומחולקים מלגות בסכומים גדולים.
 
== רבי נפתלי שמרלר ==
הרב נפתלי שמרלר, בנו של רבי [[אליהו שמרלר שליט"א, ]] ומחבר הספר "הלכות גדולות".
בשנת [[תשס"ח]] בא הרב לביקור בישיבת חב"ד חנוך לנער בדלתון יחד עם מנהל ישיבת צאנז הרב לייזרוביץ ומשלחת נכבדה. את פניו קיבל ראש הישיבה הרב אליעזר וולישאנסקי יחד עם הרמי"ם שערכו לו סיור קצר בישיבה.
הרב נאם, ובתוך הדברים אמר: "אתם צריכים להודות לקבלהקב"ה שזכיתם להיות קשורים לליובאוויטשער רבי, שהוא האילן הגדול של הדור שלנו". הוסיף הרב שמרלר, "הרבע הוא ענק שבענקים ואתם צריכם לא רק לשמוח אלא גם לייקר ולהרגיש את האחריות הגדולה שיש על כתיפיכם. כשנכנסתי לפה ראיתי את האור של הרבי והקדושה שלו במקום הזה. תמשיכו ללמוד ולעשות רק נחת לרבי ולקב"ה".
== רבי שלמה זלמן אונסדורפר ==[[תמונה:אונסדורפרר.jpg|left|thumb|250px|רבי שלמה זלמן אונסדופר נואם בסיום הרמב"ם תשס"ג]]הרב '''שלמה זלמן אונסדורפר''', בנו של בהמשך השיחה הוסיף הרב שמואל-אלכסנדר אונסדורפר זצ"ל וגיסושמרלר, יבדל"ח, הרבי הוא ענק שבענקים ואתם צריכים לא רק לשמוח אלא גם לייקר ולהרגיש את האחריות הגדולה שיש על כתפיכם. כשנכנסתי לפה ראיתי את האור של האדמוהרבי והקדושה שלו במקום הזה. תמשיכו ללמוד ולעשות רק נחת לקב"ר מקלויזנבורג בארהה ולרבי"ק.
נאם במעמד == קישורים חיצוניים ==*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46741 הרב אליהו שמרלר באחד ממעמדי שערי הוראה]*[סיום הרמבhttps://chabad.info/news/554746/בית חב"ד אירח את בנו של האדמו"ם]ר וראש ישיבת צאנז] בשנת {{אינפו}}*[[תשס"ג]http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39871 הרב נפתלי שמרלר בביקור בישיבת חנוך לנער בדלתון]. <REF>*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=148 37681 הרב רייך, רב צאנז בצפת משתתף בסיום הרמבהש"םס בצפת]</REF>
== קישורים חיצונים ==*[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1335 רבי אהרון וידר, בביקור אצל הרבי {7:36)]*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46741 הרב שמרלר באחד ממעמדי שערי הוראה]*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39871 בביקור בישיבת חנוך לנער בדלתון]*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=37681 הרב רייך, רב צאנז בצפת משתתף בסיום הש"ס בצפת]{חצרות}}
{{הערות שוליים}}
 [[קטגוריה:חצרותחסידות צאנז]]
משתמש אלמוני