פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6 בתים ,  12:05, 22 באפריל 2012
עריכה. הגהה.
ה'''התנגדות לחסידות''' שהתעוררה בקהילה היהודית במזרח אירופה, החלה עם התייסדות תנועת החסידות במדינת ווהלין על ידי תלמידי [[הבעל שם טוב]] ותלמידי בשנת ה'ת"ק, המשיכה אצל תלמידו [[המגיד ממזריטש]], ובראשם והחריפה בזמנו של ה[[אדמו"ר הזקן]] - מייסד [[חסידות חב"ד]]. ההתנגדות לחסידות יצרה מחלוקת בקנה מידה גדול בין החסידים למתנגדיהםבתוככי הציבור היהודי, והחלה בעקבות הטעיה של עסקנים שלא נמנו על עדת החסידיםוכללה רדיפות וחרמות, עד כדי מסירה לשלטונות. אך לאחר שלושה שלוש דורות של מחלוקת - שככו הדי המחלוקת הדיה תקופה ארוכה, אך בדור האחרון הוחזרו בשנות המ"מים התעוררה שוב על-ידי אנשים מחרחרי ריב ומחלוקת, והמחלוקת הפכה להיות "שלא לשם שמיים"המחלוקת מצד ראש ישיבת פוניבז'.
==מניע ההתנגדות==
ההתנגדות בתחילת התהוותה היתה "לשם שמיים". הסיבה להתנגדות לתנועת החסידות היא בשל העובדה כי היא התגלתה לרבים זו היו מספר גורמים, כשהעיקרי מביניהם; עובדת התגלותה לאחר תקופת משיח השקר שבתאי צבי ימ"ש. לכןשתוצאות מעשיו היו הרות אסון, כשהתגלתה תנועת החסידות היו שחששו לכך נולד החשש כי תנועה זו הינה עוד תנועה בדוגמת תנועת השבתאיותתגרור תוצאה דומה.טענה נוספת הייתה גורם נוסף לכך היה שהחסידות הינה [[קבלה]], אותה אסור ללמד אלא ליחידי סגולה.
כמו כן באותה התקופה הסתובבו שמועות רבות שהחסידים מניעים נוספים להתנגדות, היו השמועות הרבות שהופצו על כי החסידים אינם יראי שמיים ואינם מקפידים על קיום המצוות כנדרששמים, ומזלזלים בקיום מצוות מסוימותעובדה מרכזית נוספת שעוררה את ההתנגדות, היתה כי החסידות העלתה את ערכם וכן הרמת קרנם של היהודים פשוטי העם, שעד אז היו חסרי ערך לעומת תלמידי חכמים. טענת שטענת ההתנגדות לזה היתה , כי על ידי קירוב היהודים הפשוטים נעשה גורר בעקבותיו זלזול בתורהבכבוד התורה.
==ההתנגדות בתחילתה==
ההתנגדות החריפה עד כדי כך שיצא כרוז נגד החסידים שיינם הוא יין נסך ופיתם פת עכו"ם ואסור להתחתן איתם.
מההתנגדות ההתנגדות לחסידות נפצעו חסידיםהתירה את דמם של החסידים. אחד מהסיפורים הידועים מהדוגמאות לכך הוא סיפורו של ה[[שמואל בצלאל שפטיל|רשב"צ]] מהעיר [[שווינציאן]], שקיבל מכות איומות ש"נענש" על היותו חסיד.
כחלק מההתתגדות גם בשנת ה'תקל"ט הלשינו המתנגדים על [[אדמו"ר הזקן]] ובכך גרמו למאסרו על ידי הרוסים בעוון בגידה, סיפור שהגיע לסיומו ב[[י"ט כסלו]].
==תגובת החסידים==
בזמן תלמידי [[המגיד ממזריטש]] רצו תלמידיו , ביקשו להטיל חרם על המתנגדים , אך לאחר התערבות אדמו"ר הזקן נמנע הדבר נמנע.
מיד לאחר מאסרו [[אדמו"ר הזקן כתב מיד לאחר מאסרו לא ]] ביקש שלא לעשות למתנגדים דבר. ה[[אדמו"ר האמצעי]] הורה לחסידים שלא לבא עימם בדברים ואף לא להתפלל בבית כנסת אחד עם המתנגדים, אף שיאלצו להתפלל ביחידות, על מנת שלא להתחכך איתם.
==ההתנגדות בדורנו==
[[קובץ:ישיבת_פונוביז.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ישיבת פונוביז' - מעוז הלטאיותההתנגדות]]
בתחילת דרכה של החסידות היה מקום לחשש שהתגובות בעקבות הקמתה יביאו לירידה בקיום התורה והמצוות, ומחלוקת זו היתה "לשם שמיים". אך לאחר כל השנים שעברו מאז, ניכרת פעולתה של החסידות על החסיד ועל המושפעים מהתנהגותו, ותנועת החסידות גרמה להוספה בקיום התורה והמצוות, אין להתנגדות סיבה אמיתית, וניצני המחלוקת הקיימים כיום הינם "שלא לשם שמיים", ואינם שייכים למחלוקת העתיקה בין החסידים למתנגדיהם.
102

עריכות